Servo's

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterB
Berichten: 30
Lid geworden op: 29 mar 2022 18:56
Locatie: Eanjum

Servo's

Bericht door PeterB »

Hallo,

Mijn plan is het bouwen van station Anjum uit de jaren 30. Later zal ik in de juiste groep wat meer delen over de vorderingen.

Ik ben nu bezig met het aanschaffen van allerlei spullen om mijn baan te gaan bouwen. Voor de aandrijving van de wissels had ik gekozen voor HXT900 servo's. Deze zijn helaas pas in juli weer leverbaar. Als alternatief kan ik SG90 servo's van TowerPro krijgen. Heeft iemand ervaring met deze servo's?

Een tweede vraagje, wat is beter cq makkelijker om te gebruiken, soepele drader of draden met een volle kern? Dit dan vooral voor de 0,2mm draad voor rijstroom / DCC aansluitingen op de rails.

Groeten,
Peter



tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Servo's

Bericht door tijdperk3 »

Ik kan je tweede vraag wel beantwoorden. Geen massieve kern gebruiken. Is heel erg gevoelig voor breuk ten opzichte van de soepel draad.


Groeten, Peter

Wim Ros
Elektronica/Commercieel
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 aug 2013 18:53

Re: Servo's

Bericht door Wim Ros »

Prima Servo's helemaal niets mis mee. Behuizing is iets groter dan die van de HXT900, en ze maken minder geluid.
Ander alternatief is de TG9e zelfde behuizing als de SG92R.
Zou het advies willen geven geen vaste kern te gebruiken, heb je namelijk grotere kans op draadbreuk. 0,2 qmm is aan de dunne kant, voor rijstroom 0,25 qmm of 0,5 qmm gebruiken.

Mvg
Wim.



FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Servo's

Bericht door FidOo »

Voor mijn ringleiding gebruik ik 1,5mm2 en voor naar de rails 0,14mm2. Dat is meer als genoeg.

Verder inderdaad soepele draad gebruiken zoals wim aangaf.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Ton Machielsen
Berichten: 48
Lid geworden op: 08 feb 2015 17:44
Locatie: Oosterhout

Re: Servo's

Bericht door Ton Machielsen »

Hallo,Peter

ik heb nog 7 HXT 900 servo's liggen,als je interesse hebt,en 2 TG9e servo's dus 9 in totaal,zijn alle ingebruik geweest

Mvg,Ton


Plaats reactie