Hangen op een wissel.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Hangen op een wissel.

Bericht door Folkert van Wijk »

Mijn Minitrix BR89.7 blijft vaak hangen op twee van mijn Minitrix wissels. Hij maakt dan geen contact meer. Het zijn een rechter wissel met gepolariseerd puntstuk, de ander een gebogen wissel, beiden van Minitrix.

Bij allebei is het een kwestie van 5 a 10 milimeter.
Daarnaast gaan ze soms al verder wanneer ik ze een beetje naar links of rechts beweeg, of iets aandruk. Alle drie de wielen maken dan net geen contact meer..

Ik ben al druk aan het poetsen geweest en heb ook al de transmissie vloeistof geprobeerd. Tevens heb ik met het Minitrix borstel apparaatje de wielen gepoetst.

Heeft iemand nog een ander goed idee?


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik denk dat de loc niks mankeert, het is een zeer robuust model. Kijk eens naar de wissels. Zou zomaar kunnen dat de wisseltongen niet goed zijn aangebracht of een kleine afwijking vertonen aan de punten zodat het niet mooi aansluit. Ook heb ik wel eens gezien dat de wisseltongen enigszins scheef stonden en dan heb je ook geen mooie aansluiting. Alleen het waren allemaal geen Minitrix spullen. Het gepolariseerd zijn zegt nog niets over de kwaliteit. Staat de loc echt stil op het gepolariseerde deel?


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door Nijboer »

Je hebt er geen bal aan, maar soms denk ik dat dit de vloek van onze N spoor hobby is...
Had het laatst ook op een wissel waar AL mijn locs (althans de rijvaardige digitale locs) zonder enige vorm van haperen
overheen gaan, maar die nieuwe Fleischmann loc, zucht....., stopt gewoon...
In mijn geval was het een Roco wissel (met).
Ik heb de wielen van de loc schoon gemaakt. Dat was het.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door Folkert van Wijk »

Met de wielen is denk ik ook niks mis. Zal dus nog maar eens de wissels grondig onderzoeken...



deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door deBult »

Kijk eens naar de afstand tussen de flenzen van de wielen, die moet tussen de 7.4 en 7.6 mm zijn,

https://www.nproject.org/wp-content/upl ... 310_nl.pdf

Groet, Maarten


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door Bjor »

Folkert van Wijk schreef: 11 apr 2023 16:35 Daarnaast gaan ze soms al verder wanneer ik ze een beetje naar links of rechts beweeg, of iets aandruk. Alle drie de wielen maken dan net geen contact meer..
Folkert, ik denk dat je zelf het antwoord al geeft. Als niet alle wielen contact maken en de wielen en stroomafnemers schoon zijn en de lok elders niet hapert, kan het zijn dat het wissel niet exact vlak ligt. Dat kan een fractie van een mm zijn en is vaak met het blote oog niet te zien. Op mijn vorige baan had ik daar ook ervaring mee. De oplossing was om proefondervindelijk het wissel op één punt nabij de plek waar de lok stil valt iets op te tillen. Door dat op een aantal plaatsen te doen, kun je de plek vinden waar de wielen net geen contact maken. Met een dun draadje (bijv. bloemendraad, stripje styreen o.i.d.) onder de plaats des onheils kun je het wissel dan vlak krijgen.

Echt een klusje voor een regenachtige dag. En laat het nu de komende dagen net.......... :mrgreen:


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door Folkert van Wijk »

...en toch, een nog grondiger schoonmaak beurt van de wielen lijkt de oplossing. Ik heb zo'n messing borstelding van trix en had mijn lokje daar al even op gehad. Maar na dat ik ergens las of hoorde dat iemand zijn lokje daar wel een minuut op zet, heb ik dat ook maar eens zo lang gedaan. Sindsdien rijdt mijn br 89 nu al een paar uur over die wissels zonder stil te staan...


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Hangen op een wissel.

Bericht door Bjor »

Poetsen is een schone zaak. :D
Fijn dat het probleem is opgelost.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie