Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Edwin65
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2023 16:14

Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Edwin65 »

Dan maar gelijk een vraag aan de deskundigen hier na mijn introductie.

Ik wil mijn Fleischmann 7123 (DB23) digitaliseren, maar het blijkt dat de voorste grote wielas van de loc muurvast zit. Gevolg is dus dat de wielen niet meer draaien als de loc rijdt, de tender duwt de loc over de baan.

Wat is een goede manier om dat op te lossen? Kan ik daar bijvoorbeeld wd-40 voor gebruiken?

De handleiding maakt me niet veel wijzer en op internet ook niet echt iets gevonden.


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door epocheales denken »

Hoi Edwin, ik denk het mooiste is de loc met stangen en wielen in een ultrasoon reiniger te zetten met SR 24. Waarschijnlijk is de olie " verharst", heel bekend probleem bij Fleischmann in mindere mate Minitrix...😉
Ultrasoon reiniger vaak voor een prikkie te koop bij Action/Aldi/Lidl.

Veel succes!

Groetjes Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
Edwin65
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2023 16:14

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Edwin65 »

Bedankt voor het snelle antwoord Hans. Ik zal de Action/Aldi/Lidl in de gaten houden.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Nijboer »

Ook nog wel eens te vinden op marktplaats.
En ook bij kringloopwinkels zie je ze nog wel eens.



Onderwerp starter
Edwin65
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2023 16:14

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Edwin65 »

Heb een ultrasoon reiniger gekocht bij de Lidl en vandaag uitgeprobeerd met de loc. Moest daarvoor wel eerst wat moed verzamelen omdat het me gevoelsmatig niet goed lijkt dit soort dingen in vloeistof te stoppen.

De reiniger had ik gevuld tot net boven de loc (zonder de kap) met water en een scheut wasbenzine. Bij mekaar zo'n 10 minuten (3 sessies), maar helaas de wielas zit nog steeds vast.

De vraag is nu of SR24 zoveel beter is of moet ik als vloeistof 100% wasbenzine proberen (een stuk goedkoper)?



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Zolderspoor »

Hallo Edwin,

Volgens mij moet je NIET de koolborsteltjes (en de kap uiteraard) onderdompelen. Als je het (electro)motortje los kunt halen is dat natuurlijk ook een mogelijkheid. Ik denk dat als de drijfwielen onder water staan dat voldoende is. Overigens droog ik zo'n onderstel na het droog deppen met een föhn.

Rob



Onderwerp starter
Edwin65
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 apr 2023 16:14

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Edwin65 »

Hallo Rob,

Het motortje had ik er inderdaad al vanaf gehaald en de föhn heb ik ook gebruikt om het zo snel mogelijk droog te blazen. Het leverde echter niet het gewenste resultaat op. Vandaar de vraag 100% wasbenzine of toch SR23?



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door Nijboer »

Ik heb het laatst met een h0 loc gehad. Maar ook met mijn eigen N locjes. Ik haal de loc dan gewoon he-le-maal uit mekaar. Losse onderdelen in de wasbenzine in het ultrasoonbad. Dus zeker ook het frame. Ik sta er altijd weer versteld van wat er allemaal vanaf komt. Bizar soms.
Inderdaad, niet alles kan daar zo maar in.
Daarna laten drogen en onderdeel voor onderdeel nalopen en zonodig handmatig schoonmaken met een wattenstaafje of een stukje WC papier. Monniken werk. Met een goede loep, mooier nog met een microscoop. Op een gegeven moment is alles klaar en kan de boel weer in mekaar. Even testen of alles lekker vrij ligt en dan op de nodige punten een drupje olie.
Met stoomlocs is dit vaak wel nodig. Echter... het gedonder is altijd dat het drijfwerk er ook weer netjes op moet. Da's altijd een uitdaging zullen we maar zeggen....

Groet,
Collin



anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Vastzittende wielas bij Fleischmann loc 7123 (DB23)

Bericht door anne w »

Vastzitten kan vanuit de as/aslagers komen maar ook omdat de "kwartiering" van de wielen verlopen is, als je met een pincet de koppelstangen beweegt voel je dan speling?

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Plaats reactie