Reedcontacten

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
fjj01
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:55

Reedcontacten

Bericht door fjj01 »

Hoi,

Als beginner in de modelspoor, heb ik een vraagje.

Ik zie her en der reedcontacten te koop.
Volgens mij kan je daar dingen mee schakelen.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit werkt en wat ik nodig heb om bijvoorbeeld een spoorwegovergang daarmee te schakelen.


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Reedcontacten

Bericht door Rob Fongers »

Een reed contact wordt bediend door een magneet. Als je een magneetje onder je trein plaats en de trein rijdt erover heen dan maakt het reed contact verbinding en kan je allerlei toepassingen starten. Het nadeel is dat hij altijd in de originele stand terugkomt en zodoende het contact verbreekt. Als je dus een overweg wil bedienen moeten daar relais aan te pas komen om de besturing van de overweg uit te voeren.

Vroeger werd het o.a. gebruikt om treinen te detecteren cq wissels / seinen etc te bedienen. In het huidige digitale tijdperk kan je beter gebruik maken van de elektronica wat er tegenwoordig op de markt is.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
fjj01
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:55

Re: Reedcontacten

Bericht door fjj01 »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie. Nou heb ik bezig een leuke baan in elkaar te knutselen, maar deze wordt niet digitaal.
Er komen twee treinen op te rijden en vindt ik eigenlijk niet nodig om te digitaliseren.
Dus.... lekker ouderwets. Denk dat ik dan toch voor een paar reedcontacten ga kiezen.
Kan je me alleen vertellen, welke relais ik moet gebruiken ?

Groet
Frank



janspoor
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 okt 2008 16:14
Locatie: hellevoetsluis

Re: Reedcontacten

Bericht door janspoor »

hoi frank
je hebt dan Bistabiele relais nodig kijk bij http://shop.conrad.nl
ik zelf gebruik ze om de rijrichting te schakelen en de beveiling van mijn baan.


groetjes jan



Onderwerp starter
fjj01
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 nov 2008 18:55

Re: Reedcontacten

Bericht door fjj01 »

Ja, ik heb ze gevonden.

Nou, die kosten vallen ook nog wel mee. Zoveel heb ik er niet nodig.
Het is me in ieder geval duidelijk nu.

Met dit systeem kan je dus inderdaad van alles aansturen. Ben namelijk ook wat andere leuke dingetjes van plan die ik dus zo ook kan aansturen.

Bedankt voor de info.

Groet frank



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Reedcontacten

Bericht door Nijboer »

Hoi,

Je kunt ook een lichtsluis overwegen, dat werkt met een lichtbron en ontvanger, mooiste is infrarood, het zijn gewoon LEDs.
Of stroomdetectie. Je deelt je baan op in elektrisch geisoleerde stukken. Elk deel heeft zijn eigen aansluiting. Die aansluiting
wordt continue bemeten op stroom. Dus als er een trein binnenkomt op zo'n deel, gaat ie stroom trekken en gaat er
een elektronische schakelaar om (transistor).

Allemaal wat bewerkelijker, maar ik wil het je niet onthouden.

Suc6!
Collin


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Reedcontacten

Bericht door martinb »

Tip: de magneetjes onder je trein moeten wel sterk genoeg zijn om het GOED aan te trekken. Fleischmann heeft erg goede en kleine magneetjes (rond) die je met secondelijm (gell vorm) eronder kunt plakken. Alle andere magneetjes werkten mij te slap en daardoor te onbetrouwbaar.

Reedrelais (de glazen buisjes) kun je kopen in de electronica winkel. Goedkoper dan b.v. fleischmann en mooier zelf in te bouwen tussen de rails dan de blokken plastic die plastic blokken die fl* maakt.


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie