Splitbak

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Splitbak

Bericht door vantongeren »

Heeft iemand van jullie een afbeelding van een splitbak?
Op internet gezocht, maar kon maar 1 beschrijving vinden zonder afbeelding.
Zou graag, naar voorbeeld twee splitbakken plaatsen op de baan, maar heb geen idee hoe het eruit zou moeten zien.
Weet toevallig iemand of zoiets ook als bouwpakket geleverd wordt?

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

Hallo marcel,

vergeef me mijn ontwetendheid, maar wat is een splitbak? :oops:


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Dat is een bak/kist waar fijne steenslag wordt bewaard;

De wegwerkers stonden elk met een schift ijzer op korte afstanden van elkaar in een rij en nadat het ijzer langs de spoorstaaf in de ballast was gestoken, gaf de ploeg op commando van de ploegbaas een forse ruk aan het schiftijzer, waarna het spoor iets opschoof in de richting van de wegwerkers. Tevoren was de ballast, die tegen de kop van de dwarsliggers lag, verwijderd, zodat het geheel ‘gemakkeljk’ kon worden verschoven. Voor het lichten werden cricks gebruikt, ook heel aardige stukjes gereedschap! De crick werd onder een dwarsligger geplaatst en opgedraaid, waardoor de dwarsligger omhoog kwam. Daarna werd hij onderstopt, dat wil zeggen er werd split (fijne steenslag) onder gestrooid met een splitschop die via een maatbakje met split dat uit de splitbak was geschept, werd gevuld. Daarna werd de split met een ballaststamper aangestampt en werd de crick verwijderd. (bron: http://www.zaans-industrieel-erfgoed.nl ... ngsel.html)

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Niemand die enig idee heeft? :?


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

Het probleem is een beetje dat ik niet goed weet wat ik moet zoeken. Ik herken waarschijnlijk geen splitbak als er eentje op een foto staat. :? Maar goed, ik heb eens gezocht in mijn archief, en het meeste wat op een "splitbak" zou kunnen lijken vond op deze foto. Ik heb eigenlijk geen idee, dus beslis zelf maar. :roll:
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Ik heb ook geen idee wat het is op de foto, denk dat ik maar een op betonnen lijkende bekisting maak met een schep. Mocht ik ooit nog eens een afbeelding tegen komen kan dat altijd nog aangepast worden lijkt me zo.
Bedankt Michiel voor je hulp :)

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

Marcel,

ik had er over liggen peinzen hoe dat er praktisch gezien uit zou hebben gezien: Namelijk, split (grind) is zwaar, en spoorwerkzaamheden (onderstoppen en niveleren) worden voortschrijdend op een traject uitgevoerd, en dan weer ergens anders. Die splitbak moet dus mobiel zijn. Een zwaar mobiel ding staat meestal op wielen.

Dus: een splitbak is een bak dat op een wagon ligt, een platte wagon, of eentje met lage boord, want je moet er wel bij kunnen met je splitschop. Ofwel is een plitbak een bak met wielen, dat gemakkelijk het vorderen van de werkzaamheden kan volgen.

Maar dan stel ik me weer de vraag, waarom had men een speciale splitbak nodig, als je de split ook per wagon zou kunnen aanbieden?

Bon, je merkt, ik ben er ook niet helemaal uit, maar het is wel een interessante vraag. Ik heb hier ook een aantal oude teksten liggen betreffende spooraanleg in de jaren 1920. Maar deze teksten zijn van Belgische oorsprong, en over een splitbak of split wordt er helemaal niet gesproken. In België had dat waarschijnlijk weer een andere benaming. En die ken ik ook niet, waardoor ik daar ook vast zit.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Splitbak

Bericht door Trammetje »

Ik ben ook aan het zoeken geweest, kon er eigenlijk niet van vinden.
Wel heb ik een tekening van een spoorsituatie waarop een splitbak staat aangegeven. Ik ga er daarom vanuit dat het geen mobiele bak is maar een vaste, verder klinkt het verhaal van Michiel wel heel logisch.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Hi,

Het lijkt mij sterk dat de splitbak op wielen stond. Op de situatietekening, waardoor ik voor het eerst de term splitbak tegen kwam, zijn ze getekend om de +/- 200 meter en gelegen tussen de hoofdsporen en een wat grotere langs het aftakkende goederenspoortje. Heel breed en hoog kan de bak ook niet geweest zijn omdat het anders binnen het vrijeprofiel komt en qua lengte lijkt het ongeveer 90 cm te zijn.

Als iemand nog meer ideeën heeft hoor ik het graag en anders wordt het zoals gezegd een simpel bakje met steengruis en een schep.
Op onderstaande foto staat wel een bak. Denk dat ik die als voorbeeld gebruik, maar dan zodanig dat beide zijdes even laag zijn.

Afbeelding

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

Bon, dan ga ik eens op Belgische plannen zoeken of ik iets gelijkaardigs vind. Ik heb al een hoop plannen gezien, en het is mij nog nooit opgevallen zoiets te hebben zien staan, maar goed, Ik zocht er ook niet naar. :) ...


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Het was mij ook niet op eerdere tekeningen opgevallen omdat ze er gewoonweg niet op aangeduid worden, maar dan opeens krijg je een tekening in de email waar ze er wel op stonden aangegeven en dat notabene net een paar dagen voordat je het geheel gaat aankleden. Zo heb ik een stuk of 10 tekeningen van het station en kwam ik er ook ineens achter dat er een ontsporingstong aanwezig was en Peco zoiets in het assortiment heeft, wat ik dus nog net op tijd kon inbouwen omdat ik nog geen ballast had aangebracht. Al die tekeningen naast elkaar zijn echt een schat van informatie om het zo realistisch mogelijk te maken, maar zelfs na een jaar intensief onderzoek kom er nog steeds nieuw materiaal binnen omdat je ineens iemand spreekt die nog wel wat heeft.
Dat vind ik er juist zo leuk aan van deze hobby.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

Ontsporingstongen ken ik. Die heb ik al veelvuldig gezien op oude plannen. (Ik weet nog niet of ik ze ga gebruiken, want op een modelbaan zijn ze nutteloos en een meerkost) Maar op alle plannen dat ik hier heb, nergens zoiets als een splitbak te zien. Maar dan toch nog een foto gevonden met een bak langs de sporen, te Athus (Wallonië). Persoonlijk denk ik dat dit een materiaalbak is, want ze zijn er bezig met de elektrificatie van de lijn (ergens eind jaren 60), maar je weet maar nooit...
Afbeelding


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Michiel, ik vermoed toch sterk dat je een splitbak gevonden hebt, het zou er mijn inziens iig makkelijk voor gebruikt kunnen worden :D
Ik zal hier ook eens naar andere historische foto's kijken van dezelfde spoorwegmaatschappij.

Die ontsporingstong het heeft weliswaar geen nut op een modelbaan, maar voor de 7 euro kan het de pret niet drukken. Aandrijving is niet nodig en het maakt het gehele plaatje wel stukken completer/ realistischer.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

vantongeren schreef:Die ontsporingstong het heeft weliswaar geen nut op een modelbaan, maar voor de 7 euro kan het de pret niet drukken. Aandrijving is niet nodig en het maakt het gehele plaatje wel stukken completer/ realistischer.
Je doet me twijfelen! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Splitbak

Bericht door dentheo »

Zou Peco die niet hebben ? Zijn nog populair in England....



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Splitbak

Bericht door Michiel »

Als je het over het ontspoorspoortje hebt, dan ja, Peco heeft het in haar gamma. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Splitbak

Bericht door dentheo »

vantongeren schreef:Michiel, ik vermoed toch sterk dat je een splitbak gevonden hebt, het zou er mijn inziens iig makkelijk voor gebruikt kunnen worden :D
Ik meen zo'n bak vroeger gezien te hebben .
In de lengte waren er twee, te lange planken, tegen genageld zodat vier handvatten ontstonden.
Hiermee kon de bak opgetild worden en op een kader met vier kleine wieltjes gezet, zodat hij over het spoor kon rijden.
Het bovendeksel lag schuin (tegen regenwater ?)
Ik heb echter als "snotneus" nooit in die bak gekeken, de bak was wel op stap met de mensen van "de baan", die ook de krik bij hadden om sporen te onderstoppen en/of dwarsliggers te vervangen.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Theo daar kan ik zeker wat mee. Die handvatten van planken zaten die in de lengte zoals bij een brancard of in de breedte?

Michiel, Peco heeft die ontsporingstong inderdaad (volgens mij zelfs als enigste merk) op de markt, enige nadeel als je code 55 gebruikt is dat deze alleen in code 80 verkrijgbaar is zover ik weet.


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III

dentheo
Berichten: 786
Lid geworden op: 16 okt 2009 10:16
Locatie: kalmthout

Re: Splitbak

Bericht door dentheo »

vantongeren schreef:Theo daar kan ik zeker wat mee. Die handvatten van planken zaten die in de lengte zoals bij een brancard of in de breedte?
Die zaten in de lengte aan de bak (brancard).
Ik schat de lengte van de bak +- spoorbreedte 1,4-1,5m, de hoogte lager dan een tafel 60-70 cm, breedte +- zelfde, bovenkant een plank plat, dan schuin schatting 15 °.



Theo vanop de heide.

N+SX+kpl+kplRsd
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

Nogmaals bedankt, ik ga hier mee aan de slag.

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Splitbak

Bericht door vantongeren »

En vandaag per inbox op een ander forum een foto van een splitbak. Het is dus kennelijk toch niet zo mobiel, maar gewoon een bak :) Zie foto :D

Afbeelding
Afbeelding


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: Splitbak

Bericht door evo »

vantongeren schreef:Peco heeft die ontsporingstong inderdaad (volgens mij zelfs als enigste merk) op de markt, enige nadeel als je code 55 gebruikt is dat deze alleen in code 80 verkrijgbaar is zover ik weet.
Dit kan ik bevestigen (staat niet in de Peco catalogus)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Plaats reactie