TOMIX polijster/stofzuiger

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
johannesdirk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:46

TOMIX polijster/stofzuiger

Bericht door johannesdirk »

Hoi allemaal! Wie heeft er ervaring met de Tomix polijster/stofzuiger? Is het normaal,dat de thermische beveiliging aanspreekt na drie meter polijsten? Bij stofzuigen blijft-ie gewoon draaien.JohannesDirk


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: TOMIX polijster/stofzuiger

Bericht door Rob Fongers »

Johannes,

Ik zou daar maar gauw mee stoppen met dat polijsten, zuigen is genoeg.

Dat de beveiliging aanslaat heeft te maken met een te grote weerstand. Waarschijnlijk heb het busje te ver op de as geschoven zodat die aanloopt aan de bovenkant tegen het huis van de Tomix.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: TOMIX polijster/stofzuiger

Bericht door Nijboer »

Als je echt wilt polijsten, gebruik dan een railgum (bv Roco).
Werkt goed en kosten vallen enigszins mee.
Onlangs heb ik nog een stel oude roco rails gegumt die al 20
jaar hebben gelegen. In ieder geval is de bovenkant railstaaf weer
zo goed als nieuw!

Collin



Onderwerp starter
johannesdirk
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:46

Re: TOMIX polijster/stofzuiger

Bericht door johannesdirk »

Ok,bedankt voor de antwoorden.Het is alleen,dat ik dacht,dat dat ding wel een baantje kon poetsen.Niet dus.Jammer.JohannesDirk


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: TOMIX polijster/stofzuiger

Bericht door martinb »

Gebruik je hem toevallig op een digitale baan zonder een ingebouwde decoder?


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: TOMIX polijster/stofzuiger

Bericht door vantongeren »

Poetsen moet mijn inziens gewoon kunnen. Wel die schijven met het witte doek gebruiken met wat reinigingsspul en niet die zwarte schijven!
Echter; als stofzuiger werkt het goed ; een stoffen zakdoek met bv beetje wasbenzine reinigt beter dan welk systeem op rails dan ook. Zelfs beter dan de bekende blokjes.
De reinigingswagon van Roco en tegenwoordig Fleischmann zou een goed alternatief zijn om vastzittend vuil vooraf aan de Tomix als stofzuiger laten gaan. Nadeel vind ik dat de lok sterk moet zijn om de combinatie uberhout te kunnen trekken.

Persoonlijk vind ik de Tomix toch wel een miskoop. Maar goed er moet wel rekening gehouden worden dat ik geen tunnels of onbereikbare stukken spoor heb. Het beste, maar dat is dus mijn mening, werkt het stoffenzakdoekje met wasbenzine het beste na bouw of langdurig ongebruik en dan met wat wagons zo'n viltje te voorzien klik je zo op het asje onder de wagon/rijtuig. Maar merk zou ik je zo ff niet kunnen vertellen.

Thermische beveiliging die ingetreden is heb ik nog nooit meegemaakt.
Volgens mij is het apparaat voor analoog gebruik gemaakt en wellicht dat de spanning wat te hoog (door digitaal) is waardoor de motor te veel krijgt. Zou dat het probleem bij je kunnen veroorzaken?

Groeten,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Plaats reactie