Verhogen vermogen Twin Center?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Ik heb een Twin Center die via de startset op een trafo (nr. 6811) draait met een vermogen van 45 V A. Nu bestaat er ook een trafo met nummer 6812 die 72 V A levert. Deze zou geschikt zijn voor de Twin en dan heb je dus heel wat vermogen meer, alleen is deze trafo 18 V. Voor n-spoor wordt 18 V afgeraden, maar zou 16,5 V prima geschikt zijn. Weet iemand of zo'n trafo te vinden is voor de Twin en of je dan het vermogen toch iets kunt opkrikken? De handleiding van de Twin zegt niks over vermogen behalve het noemen van 45 V A van de standaard bijgeleverde 6811.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Bouwe »

Hallo Martin,

Heb de 72 VA trafo ook en deze doet het goed icm het TC. Wel heb ik de piekspanning op N spoor gezet:

Gekopieerd van de online handleiding op hobbytime.nl:

[menu]-toets drukken
• [mode]-toets drukken
• Met de [↓]-toets naar het menu
”spanning“ bladeren
• Verder met de [→]-toets
• Met de [↓]-toets naar de gewenste
spanning bladeren
• Keuze met de [↵]-toets bevestigen
• Met de [menu]-toets terug naar het
rijbedrijf

Link naar de handleiding in het Nederlands http://www.hero-cms.nl/bedrijven/hobbyt ... olland.pdf

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Waarom zou jij je vermogen verhogen? Ik rij in dezelfde spannings configuratie als jij en kom echt niks tekort, Ook TC ingesteld op N spoor spanning. Er rijden gemiddeld 8 treinen tegelijk met pieken van 10 of 11, en dat is maar zeer kortstondig want meer mogelijkheden heeft mijn baan nu niet. 7 daarvan rijden met stuurstands met led verlichting. Ik moet wel zeggen dat ik geen verlichting in de personenwagons heb. Maar als je daar aan wil beginnen kom je sowieso boosters en aparte stroomkringen aanbrengen.

Wat wel helpt en ik ook heb gedaan is de TC te koelen met een ventilator van een oude computer en sindsdien heb ik geen temp problemen meer gehad. Ennn mijn wissels en seinen worden door een externe trafo geschakeld


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Ik wil geen risico nemen met mijn schaduwstation en het voeden door alleen een Twin. Als ik iets meer kan koppelen aan de Twin, voel ik me geruster.

Qua verlichting in treinen valt het wel mee. De Regional Express, de ICK en de Rheingold hebben allemaal ledverlichting en bestaan uit drie personentreinen. De Thalys (10-delig) gaat nog wel verlichting krijgen, net als het tweedelige dieseltreinstel en straks de tweedelige LINT. Voor de rest hebben alle loks wel verlichting.

Kijk anders eens naar mijn schaduwstation. Ik kan het je wel mailen, als je me dan even je mailadres via pb stuurt. Ik wil dus mijn schaduwstation voeden en eventueel nog de spiraal. Alles boven op de hoofdbaan gaat dan via boosters. Mijn wissels schakel ik wel via de Twin, want ik heb de Roco wisseldecoders. Maar zoveel stroom vergt dat niet als er telkens maar één wissel tegelijk schakelt. Seinen gaan te zijner tijd wel op een Littfinski seindecoder, met externe voeding. Die dingen werken dan vanuit Koploper.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Sander Lageveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2008 20:54

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Sander Lageveen »

Wat wel helpt en ik ook heb gedaan is de TC te koelen met een ventilator van een oude computer en sindsdien heb ik geen temp problemen meer gehad. Ennn mijn wissels en seinen worden door een externe trafo geschakeld
Je gaat op bovenstaande manier wel op de max van een apparaat zitten, zeker geen aanrader dus!
Beste is het apparaat te gebruiken met de middelen die in/bij het apparaat zelf zitten.

Aan je TC kan je wel een nog grotere trafo hangen als je wilt alleen zal de TC niet meer uitsturen dan 3 ampere max, en is een grotere trafo dus alleen maar een kostenplaatje.
Met een 72VA trafo haal je dat wel, met een 45VA niet. (52VA is minimum)

mvg,
Sander


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Sander Lageveen schreef:Aan je TC kan je wel een nog grotere trafo hangen als je wilt alleen zal de TC niet meer uitsturen dan 3 ampere max, en is een grotere trafo dus alleen maar een kostenplaatje. Met een 72VA trafo haal je dat wel, met een 45VA niet. (52VA is minimum)
Sander,

Dat laatste snap ik niet helemaal.
Ik heb in elk geval eens stevig de handleiding van de Twin doorgelezen en daar kom ik een aantal interessante opmerkingen tegen, die ook wel aansluiten bij het verhaal van Bouwe.

In de handleiding van de Twin staat letterlijk over trafo 6811 het volgende:
Deze trafo kunt u voor de stroomverzorging van het TWIN-CENTER gebruiken. Daar hij maximaal 45 VA aan het TWIN-CENTER afgeeft, kunt u met hem niet zo heel veel treinen besturen als bij het aansluiten van trafo 6812.

Op pagina 14 van de handleiding staat over trafo 6812:
De trafo levert een vermogen van ca. 75 VA voor het voeden van uw Twin Centers of andere Twin-boosters. De trafo 6811 kan voor kleinere banen worden gebruikt. Zijn vermogen bedraagt 45 VA.

En op pagina 59 staat het stukje over de uitgaansspanning waar Bouwe het over heeft:
'De uitgangsspanning wordt op een piekspanning 18 V begrensd'. En vervolgens staat inderdaad vermeld hoe je dit moet instellen.

Hieruit maak ik op dat trafo 6811 voor kleine baantjes prima is, maar dat trafo 6812 voor grotere banen te gebruiken is, maar dat je dan wel de uitgaansspanning aanpassen. Het is niet zo dat trafo 6811 alleen voor N is en trafo 6812 alleen voor h0. Op die bewuste pagina 59 wordt aangegeven dat de piekspanning bij h0 maximaal 24 V is, en dat je de uitgangsspanning bij N-spoor op een piekspanning van 18 V begrenst.

Ik zou dus met trafo's 6812 mijn Twin en mijn nog aan te schaffen boosters (mijn schaduwstation en spiraal kan op de booster van de Twin zelf wel draaien, wat Rob mij in een mail ook nog bevestigd heeft) kunnen laten draaien. Uiteraard voor iedere booster een aparte trafo. De huidige 6811 kan ik dan later inzetten als trafo voor verlichting.

Conrad laat een aardig exemplaar zien die over enkele dagen leverbaar is. Zie: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=216465. Deze kost 45,99 euro en dat is de helft van wat een 6812 kost. Iemand enig technisch inzicht of deze trafo werkbaar is voor wat ik wil? En natuurlijk of mijn verhaal, gebaseerd op mailwisselingen en de handleiding van de Twin, klopt?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Rob Fongers »

Sander Lageveen schreef:
Wat wel helpt en ik ook heb gedaan is de TC te koelen met een ventilator van een oude computer en sindsdien heb ik geen temp problemen meer gehad. Ennn mijn wissels en seinen worden door een externe trafo geschakeld
Je gaat op bovenstaande manier wel op de max van een apparaat zitten, zeker geen aanrader dus!
Beste is het apparaat te gebruiken met de middelen die in/bij het apparaat zelf zitten.
Het werkt al vele jaren naar volle tevredenheid. TC is alleen 1 keer weggeweest omdat ik in de begin periode mn S88 aansluiting electrisch gemold had en dat was voor de tijd van de ven. Uitgangspunten zijn voor een ieder anders ik draag alleen een mogelijkheid aan. OP BNLS is daar in het verleden ook een draadje http://www.beneluxspoor.net/index.php?o ... 7#msg57047 over geweest.

@ Martin,

Het klopt volgens mij wel maar meer voeding verhelpt het probleem van temperatuur niet want het afgegeven vermogen wordt een klein beetje meer waardoor de temp van je Koelrib nog hoger wordt en hij eerder uitschakelt. Maar het zijn allemaal visie's en dat geeft niet want daardoor krijgen we meer kennis, ook ik ;) ;) Maar nogmaals ik zou voorlopig niets doen voordat je verder uitbreid. De discussie op BNLS is wel aardig en moet je maar even doorlezen
Laatst gewijzigd door Rob Fongers op 14 dec 2008 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

De grootte van de baan is niet bepalend voor het al dan niet nodig hebben van een booster. Het vermogen dat nodig is om de hele baan op spanning te houden is verwaarloosbaar.
Wat wel bepalend is, is de hoeveelheid treinen die gelijktijdig rijden en de brandende verlichting en schakelende apparaten die aangestuurd worden. De TC is begrensd op 3A en de FLM booster op 4A. Als je weet hoeveel treinen je normaal gesproken gelijktijdig laat rijden, vermenigvuldig dit aantal met 0,5A (dit is inclusief locverlichting). Per verlichte wagon reken je 0,05A.
Als je je wissels en seinen laat voeden door een externe trafo, maar de schakeling wel door de TC laat uitvoeren, reken dan nog 0,5A voor in totaal. Alle schakelingen worden door de TC na elkaar uitgevoerd, ook wisselstraten als je die hebt gedefinieerd. Je weet nu je totale belasting van je baan en kunt nu dus bepalen wat je echt nodig hebt.
Als je je baan in meer (gescheiden) delen hebt verdeeld, bijvoorbeeld voor de booster een apart deel, dan moet je bovenstaande berekening uitvoeren voor alles wat voor dat deel van toepassing is. Dus alleen de locs, verlichting e.d. die normaliter op dat baandeel tegelijk actief zijn en de schakelingen die door het betreffende apparaat worden gedaan.
Als een trafo meer kan leveren dan de maximale 3 of 4A is dat dus overbodig, dat zal dus nooit gebruikt worden.

De TC en booster hebben behalve een stroombegrenzing ook nog een temperatuurbeveiliging. Hoe meer vermogen deze afgeven, hoe meer warmte wordt geproduceerd. Extra koeling, zoals Rob dat dus doet, is goed voor de levensduur van je apparaten. Electronica-componenten "slijten" harder als ze warm worden.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Jos schreef:Wat wel bepalend is, is de hoeveelheid treinen die gelijktijdig rijden en de brandende verlichting en schakelende apparaten die aangestuurd worden. De TC is begrensd op 3A en de FLM booster op 4A. Als je weet hoeveel treinen je normaal gesproken gelijktijdig laat rijden, vermenigvuldig dit aantal met 0,5A (dit is inclusief locverlichting). Per verlichte wagon reken je 0,05A.
Jos, wat reken je dan voor een stilstaande trein met verlichting aan en dito voor een stilstaande verlichte wagon?
Jos schreef:Als je je wissels en seinen laat voeden door een externe trafo, maar de schakeling wel door de TC laat uitvoeren, reken dan nog 0,5A voor in totaal. Alle schakelingen worden door de TC na elkaar uitgevoerd, ook wisselstraten als je die hebt gedefinieerd.
Ik gebruik wisseldecoders van Roco en die werken niet met een externe trafo. Deze hangen dus aan de Twin. Seinen zijn er niet in mijn schaduwstation (waarom zou je, niemand ziet het verder toch), maar als ik seinen op de baan ga plaatsen, werken die via een externe trafo, een seindecoder en worden ze naar wens van Koploper geschakeld. Maar hoeveel moet ik dan rekenen voor wissels en schakelen van wissels?

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Sander Lageveen
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 dec 2008 20:54

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Sander Lageveen »

Het werkt al vele jaren baar volle tevredenheid.
Ik beweer ook niet dat het niet zal werken.
De TC en booster hebben behalve een stroombegrenzing ook nog een temperatuurbeveiliging. Hoe meer vermogen deze afgeven, hoe meer warmte wordt geproduceerd. Extra koeling, zoals Rob dat dus doet, is goed voor de levensduur van je apparaten. Electronica-componenten "slijten" harder als ze warm worden.
Ja en nee....extra koeling is altijd goed. Echter een apparaat is op een bepaalde manier opgebouwd inclusief koeling. Wanneer je het apparaat normaal gebruikt zoals voorgeschreven heeft het apparaat de langste levensduur.

Wanneer je dusdanig veel van je apparaat gaat vragen en vervolgens door een externe koeling gaat koelen ga je de specificaties waar het apparaat op getest is te buiten. En dat kan nooit goed zijn voor een apparaat. Die dingen worden niet voor niets getest en uitgegeven met een specificatie.

Daar zelf mee vogelen en zeggen dat het allemaal kan is geen garantie.
Sterker nog: als jij keurig omschrijft hoe jij je apparaat gebruikt hebt bij een eventueel defect kan ik je op een briefje geven dat de fabrikant zegt: u gebruikt hem niet volgens de specificatie meneer, dit valt buiten garantie, de kosten voor reparatie zijn voor uzelf....

mvg,
Sander


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

Martin, een stilstaande trein verbruikt voor de verlichting maximaal 0,05A per lamp. Bij front- en sluitverlichting dus 0,1A.
Een wagon met verlichting verbruikt altijd 0,05A of hij nou rijdt of stilstaat.

Voor het schakelen van de wissels met door de TC geleverde stroom is 0,5A extra nodig mits je de standaard wisselaandrijvingen van FLM of Minitrix gebruikt. De bij Peco gebruikte aandrijvingen zijn stroomvreters, die moet je mooit via de TC laten schakelen. De schakelstroom is slechts een korte puls dus die zal niet gauw voor een overbelasting zorgen, tenminste als je geen wisselstraten hebt die 20 omschakelingen of meer direct na elkaar moeten uitvoeren. Dan zou ik 1A nemen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

Sander Lageveen schreef:
Het werkt al vele jaren baar volle tevredenheid.
Ik beweer ook niet dat het niet zal werken.
De TC en booster hebben behalve een stroombegrenzing ook nog een temperatuurbeveiliging. Hoe meer vermogen deze afgeven, hoe meer warmte wordt geproduceerd. Extra koeling, zoals Rob dat dus doet, is goed voor de levensduur van je apparaten. Electronica-componenten "slijten" harder als ze warm worden.
Ja en nee....extra koeling is altijd goed. Echter een apparaat is op een bepaalde manier opgebouwd inclusief koeling. Wanneer je het apparaat normaal gebruikt zoals voorgeschreven heeft het apparaat de langste levensduur.

Wanneer je dusdanig veel van je apparaat gaat vragen en vervolgens door een externe koeling gaat koelen ga je de specificaties waar het apparaat op getest is te buiten. En dat kan nooit goed zijn voor een apparaat. Die dingen worden niet voor niets getest en uitgegeven met een specificatie.

Daar zelf mee vogelen en zeggen dat het allemaal kan is geen garantie.
Sterker nog: als jij keurig omschrijft hoe jij je apparaat gebruikt hebt bij een eventueel defect kan ik je op een briefje geven dat de fabrikant zegt: u gebruikt hem niet volgens de specificatie meneer, dit valt buiten garantie, de kosten voor reparatie zijn voor uzelf....

mvg,
Sander
Natuurlijk moet je binnen de grenzen van het gespecificeerde blijven. Zo bedoelde ik het ook niet. Als je TC er zonder koeling regelmatig mee ophoudt moet je dat probleem eerst verhelpen. Als alles goed werkt, dan kan extra koeling nooit kwaad.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Ik gebruik ook geen Peco wisselaandrijvingen, maar die van Roco. Ik vind 1A wel erg veel overigens. Als je van het TC uitgaat, heb je dan nog maar 2A over. Maximaal vier rijdende treinen met front- en sluitverlichting en dan mag er in geen één wagon meer verlichting zitten.

Gek dat in mijn als test uitgelegde schaduwstation dan nog geen oververhitting heeft plaatsgevonden. Op de baan stonden vier loks met front- en sluitverlichting. Deze reden zonder problemen rond. Daarnaast ook nog eens 12 wagons met verlichting. Wissels werden nog met de hand geschakeld. Rekensom: 4x0,5 A voor rijdende treinen = 2 A. 12 wagons met verlichting à 0,05 A = 0,6 A. Totaal toch al 2,6 A. In jouw visie kan ik dan geen wissels meer laten schakelen via het Twin Center. Ik dacht dat het schakelen van wissels maar een hele korte tijdelijke impuls opleverde?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

Martin, de opgegeven waardes zijn veilige waardes, veel moderne locs verbruiken minder van 0,5A. Jij komt zo aan 2,6A voor je rijdende materieel. Voor schakelen van wissels heb je 0,5A nodig en ja, dat is een korte puls. Ik heb de 1A aangegeven indien je lange wisselstraten hebt gedefinieerd die een hoop schakelingen direct achter elkaar nodig hebben.

Dit alles is slechts een vuistregel. Als je het precies wilt weten zul je een stroommeter op je baan moeten aansluiten om het exacte verbruik te meten.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Hier dan meteen even het baanplan tussendoor plaatsen. Zijn dit nu ingewikkelde wisselstraten Jos? Mij lijkt van niet, maar ik ben pas een half jaar bezig met ontdekken wat wel en niet kan. Die twee sporen zonder einde, dat zijn de sporen die de spiraal in gaan.

Afbeelding


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Heb je wel eens aan die Koelrib gevoeld nadat je een poosje gereden had. Niets om je zorgen over te maken hoor maar alleen maar om te indiceren dat die warmte daar afgevoerd moet worden. Door dit geforceerd te doen blijft ie koel, niet eens lauw.
@Sander
Wat je zegt is maar ten dele waar, Er komt geen goede cirkulatie opgang omdat de lucht niet vrijelijk kan stromen van beneden af, althans bij mij, die wordt zijdelinks aangevoerd, net als met een radiator die onder een vensterbank staat, de lucht moet er vrij langs kunnen en zoniet is de radiator bloedheet en geeft geen warmte, want de stralingswarmte is nihil evenals de cirkulatie, als je nu een sleuf boven de radiator maakt zal je zien dat het effect vele malen beter wordt. Zo is het hier ook door aan de buitenkant gewoon extra ventilatie dus geen koeling toe te passen wordt de warmte beter afgevoerd als er in werkelijkheid. Andere mogelijkheid is een sleuf onder het Koelrib en je zal zien dat je hetzelfde resultaat heb. Het is gewoon een kwestie van waar en hoe die TC geplaatst is.
Ennn je hoeft niet bang te zijn de zaak te verkrachten want er gebeurd in wezen niets aleen het afvoeren van temperatuur waar de Koelrib voor gemaakt is.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

Martin, nee dit is geen ingewikkelde wisselstraat, kun je gerust uitgaan van 0,5A. Normaliter zul je hier niet veel meer dan 2 wissels na elkaar aansturen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Wat ik nou nog niet precies weet, is welk vermogen de Twin nu werkelijk aankan. Dat is meer dan de 45 VA die de trafo 6811 levert, maar wat is dan het maximum? Is dat de 72 VA van trafo 6812 of ligt het weer iets lager?

Daarnaast ben ik benieuwd of de trafo uit de link misschien een goede trafo zou zijn voor de Twin. Kijk eens op Conrad naar dit product: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=216465.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Rob Fongers »

Volgens mij 54VA want max 18V in Max Output 3 A en ik denk dat dit, 3A, begrenst is


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Kijk hier eens na en daar kan je alle kanten mee op. http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=514390.

Ik heb deze ook en gebruik daar meerdere configuraties tegelijkertijd, scenry verlichting, wisseldecoders, en OM32 serial, en daar kan je voorlopig mee voorruit


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

54 VA is correct, zwaardere trafo dan dat is voor de TC overbodig. Voor de booster is 72VA correct, aangezien deze 4A mag hebben.

@Rob: Dit soort trafo's kun je best gebruiken voor verlichting e.d. maar besef wel dat deze geen kortsluitbeveiliging hebben.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Thanks heren. Dan opteer ik toch voor die 72 VA trafo van Conrad. Iets overbodig voor de TC, maar goed voor de boosters.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Jos »

Zeker gezien de prijs een uitstekende keuze lijkt me :)

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Hookies »

Ik heb nog eens even zitten denken. Is die 54 VA niet het vermogen dat de booster in de Twin nodig heeft? In de TC zit ook nog een stuureenheid met beeldscherm, de connectie met de PC en de S88-bus. Ik kan me niet voorstellen dat die onderdelen ook wat nodig hebben. Zou het dan niet 54 VA voor de booster in de Twin kunnen zijn en 18 VA voor de stuureenheid en dat je daardoor dan op die trafo van Fleischmann uitkomt die 72 VA levert?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Verhogen vermogen Twin Center?

Bericht door Rob Fongers »

Jos schreef: @Rob: Dit soort trafo's kun je best gebruiken voor verlichting e.d. maar besef wel dat deze geen kortsluitbeveiliging hebben.
Dat hebben ze nooit daar moet jezelf voorzorgen of in Martin zijn situatie de TC


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie