Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

robstuart
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 jan 2010 18:07
Locatie: SWIFTERBANT - FLEVOLAND

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door robstuart »

@Martin,

Voor de allerhoogste betrouwbaarheid is een wissel met kunststof hartstuk onverslaanbaar. Er zitten geen lastige polarisatie schakelaars in of er naast. Ook is het zeker verstandig om de draadbruggen, zoals eerder gemeld in dit draadje, allemaal te verwijderen en de rails extra van elektrische draadverbindingen te voorzien waar maar mogelijk.

De huidige Flm wissels met kunststof hartstuk zijn al sterk verbeterd i.v.m de oude typen.
Bij de oude typen was het kunststof hartstuk gewoon te groot en strandde de kleinere loks direct. Tegenwoordig is het kunststof hartstuk voorzien van een metalen strip die slechts 6mm kunststof overlaat.

Ik ging er ook van uit dat de metalen hartstuk wissels de oplossing waren. Maar na enkele jaren gebruik wordt het een jankverhaal.
Van de 9 wissels met metalen hartstuk zijn er inmiddels 5 vervangen door een nieuw type met plastic hartstuk. Dus terug naar de basic wissel.

PECO is een fraaie wissel en het oogt beter dan Flm. Maar de combinatie van wissels met onderbouw schakelaars en bediening is ook niet verschoont van probleempjes.

De enige troost die ik je kan meegeven is dat wissels (net als bij de NS) altijd de zwakste schakel vormen en dus toegankelijk moeten blijven voor vervanging, reparatie en natuurlijk onderhoud. Houdt hier dus rekening mee in je schaduwstations en tunnels.

mvrgr,
Rob


N-spoor, LENZ systeem, Koploper, Epoche 1, 2, 3.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door shoven »

De Peco wissels met servo en servoswitch doen het anders prima.
Als de servo goed is afgesteld schakelen ze goed en betrouwbaar. Een een kapotte servo is vrij simpel te vervangen.

Bijkomend voordeel is dat de slankere Peco wissels er wat realistischer uitzien (maar wel meer ruimte innemen).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door Ton1955 »

Heren,
Ook ik wil een baan gaan maken. En door ruimte gebrek word het een kleine baan met kopstation en een apparte omloopbaan er onder. Door deze discussies over welk railsysteem en wissels word de keus er niet makkelijker op. Zelf was ik van plan om fl profie met bedding te nemen. En dus met kunsstof hart stuk. Peco wissels zijn wel mooi maar inderdaad nemen die teveel ruimte in en ik hou niet van flex rail in de bochten. En langzaam rijden is een must bij wissels en rangeren. Dus waarschijnlijk ombouwen naar faulhaber motoren.


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door shoven »

Ton1955 schreef:Heren,
Ook ik wil een baan gaan maken. En door ruimte gebrek word het een kleine baan met kopstation en een apparte omloopbaan er onder. Door deze discussies over welk railsysteem en wissels word de keus er niet makkelijker op. Zelf was ik van plan om fl profie met bedding te nemen. En dus met kunsstof hart stuk. Peco wissels zijn wel mooi maar inderdaad nemen die teveel ruimte in en ik hou niet van flex rail in de bochten. En langzaam rijden is een must bij wissels en rangeren. Dus waarschijnlijk ombouwen naar faulhaber motoren.
Waarom ombouwen naar Faulhaber motoren? Met de standaard motoren valt ook prima langzaam te rijden. Overigens knallen de locs hier soms met 80 km/u schaalsnelheid over de (Peco)wissels zonder problemen.

Peco wissels zijn er ook in korte uitvoeringen. Ik heb een aantal liggen die ongeveer even lang zijn als de Flm wissels, maar wel met geleidend hartstuk (Electrofrog).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door Jeroen »

Als je de moeite op de koop toe neemt, ga voor Peco, want:

-realistisch (code 55)
-meerdere boogstralen voor de wissels (klein, middel, groot)
-bedrijfszeker (als je het goed aansluit)

Nogmaals, het is even moeilijk doen met aansluiten en leggen. Immers kent Peco enkel flexrails, en als je geen haast hebt werkt dat heerlijk. Het Engels wissel van Peco kan ik afraden. Hij is duur , en erg fragiel. Niet minder mooi, maar toch....als je de ruimte hebt, zou ik 2 wissels verkiezen boven 1 Engels wissel. En dat is ook helemaal in overeenstemming met het grootbedrijf.

J.


Afbeelding

Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door Ton1955 »

Hoi Steven,

Ombouwen was ik van plan ivm het niet stilvallen van kleine loc's op wissels en ze schijnen stiller te zijn!!!
Dit heb ik van een ander forum lid. Daar had ik een filmpje van gezien op You-Tube en de stilte viel me daarbij op.
En ivm het rangeren met een V60 ben ik bang dat de standaard motoren niet goed genoeg zijn.


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.

Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door Ton1955 »

Ik heb nog een vraag over de Peco code50 wissels. Wat voor standaard rails kan ik hierop aansluiten!!! Dan gaat het vooral om gebogen rails.


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door shoven »

Bedoel je code 55?
Met wat moeite past daar veel op, het is nl. verzonken code 80, en dat past prima op Flm, Minitrix, Roco etc.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ton1955
Berichten: 124
Lid geworden op: 13 sep 2011 19:17

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door Ton1955 »

Bedankt.


Groetjes,
Ton...
---------------------------------------------
1 x Ecos 50200 centrale. 5 x Digirails DR4018 schakel decoder. 6 x Fleischmann lok DCC. 2 x Lenz LK200.
Diesel, BR200 DB, BR100 DB + DR, BR60 DB + DR en BR23 van de DB.

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door MadSeven »

dit soort onderwerpen vind je altijd pas als het te laat is.....in de moeilijkst bereikbaar plek van mijn baan ligt een trix met....metalen hartstuk en "nietjes"...Hij geeft kortsluiting in een aantal situaties, ik ben er nog niet precies achter wanneer wel en wanneer niet. Sowieso als de wissel rechtdoor staat en een locje de tongen raakt.
Ik heb de nietjes al eens er uit gehaald, maar dat leek geen bal uit te maken...Moet ik;
a) die wissel eruit slopen en vervangen door een wissel met kunststof hart?
b) die wissel eruit slopen en alle meuk eruit halen?
c) anders, namelijk ... ?



Ronaldp
Berichten: 1467
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door Ronaldp »

Heb je niet toevallig een keerlus?

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Fleischmann wissels met of zonder metalen hartstuk?

Bericht door MadSeven »

Nope, het is ook uitsluitend op deze wissel...er liggen twee keerlussen, maar die zijn volledig (beide spoorstaven) geisoleerd en wachten op Domburg Train Support...


Plaats reactie