plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door Boudewijn »

Wellicht vreemde vraag, maar ik stel 'm maar toch. Om het rijbeeld van mijn banen af te wisselen heb ik een baanvak ingebouwd voor een loc die een aantal vrachtwagons voortduwt. Ik rijd analoog dus de stop wordt dan anders ingebouwd. Nu is mijn vraag de volgende:

- is er een maximum aan goederenwagons wat geduwd wordt (bijvoorbeeld meestal 2 voor alleen rangeren)
- hoe zit het dan met het plaatsen van het stopsein. Stopt de loc bij het sein ? Of stopt de loc al bij de eerste in de rij vrachtwagons bij het sein? Dit laatste omdat ik achter het sein nogal wat spoor heb lopen waarop de trein, zonder andere treinen te belemmeren zou kunnen uitrijden.

Hoor weer graag van jullie

Boudewijn


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door Robert_N-Nm »

Elke trein stopt voor het sein, zo ook een rangeertrein die geduwd wordt. Immers de wisselstraten die achter de seinen liggen zouden (indien de lok aan het sein stopt) onberijdbaar worden voor de rest van het treinverkeer. Overigens kan het best zijn dat er een rangeerder op de eerste (voorste) bühne staat met een walkietalkie of zelfs een radiografische stuurunit voor de lok. Prima overzicht op de seinen op het spoor.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door P Bender »

Boudewijn,

Seinen staan er voor TREINEN, niet specifiek voor loc's. De voorkant (bepaald door de rijrichting) van een TREIN (loc + wagens) moet stoppen VOOR het sein. Zo simpel is het. Of de locomotief aan de voor- of achterkant van de trein zit maakt voor het opvolgen van seinen niet uit.

Ik zou het moeten opzoeken, maar ga er vanuit dat geduwd rijden met goederentreinen ENKEL mag als rangeerdeel, niet als trein. Grofweg betekent dit het volgende:
- op de vrije baan -> treinbeweging
- op emplacementen -> rangeerdeel

Rangeerdelen mogen niet harder dan 40 km/u en rijden in principe "op zicht" dwz direct kunnen stoppen voor obstakel, stoptonend sein, stilstaand (rail)voertuig.

Vroegûh werd dit opgelost door een rangeerder voor de trein uit te laten lopen of aan het "voorste" voertuig te laten hangen.
Tegenwoordig gebeurd het veelal met een radioloc

Helpt dit / is mijn verhaaltje duidelijk?


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door Boudewijn »

Hartelijk dank voor de reacties en toelichtingen. Dat de wisselstraten die achter de seinen zouden liggen (indien de lok aan het sein stopt) onberijdbaar worden zou in dit geval niet gelden. Zie mijn toelichting. Maar het verhaal en uitgangspunt is me helder. Dat er geen duwtreinen (met goederenwagons) mogen rijden blijft toch voor mij een vraagteken. Waar kun je zoiets opzoeken ?


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door Robert_N-Nm »

Wat je in Duitsland dan wel ziet rond deze situaties is dat er niet verder dan een bepaald punt gerangeerd mag worden vanaf het station. Deze locaties zijn gemarkeerd met een klein half rond bordje "Halt vor Rangierfahrten/rangieren verboten". Tussen deze bordjes kan je dus rangeren en dus ook geduwde treinen met enkele wagens tegenkomen. Ergo, rangeren op sporen in de vrije baan komt voor, en het kan best wel een stukkie rijden zijn tot een aansluiting (met name op minder drukke zijlijnen), maar de situatie is dus aangegeven en begrenst binnen een bepaald gebied.

Op de vrije baan (hoofdbaan) zal je inderdaad nooit een geduwde goederentrein zien (alleen werktreinen bij buitendienststelling), als er geduwd wordt dan betreft het een opdruklok en dan zitten er nog een of meerdere loks aan de voorzijde van de trein. Een rangeerbeweging geeft dan gewoon teveel verstoring van de normale dienstregeling door de lage snelheid.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

P Bender
Berichten: 216
Lid geworden op: 19 jan 2011 13:12

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door P Bender »

Robert_N-Nm schreef:Wat je in Duitsland dan wel ziet rond deze situaties is dat er niet verder dan een bepaald punt gerangeerd mag worden vanaf het station. Deze locaties zijn gemarkeerd met een klein half rond bordje "Halt vor Rangierfahrten/rangieren verboten". Tussen deze bordjes kan je dus rangeren en dus ook geduwde treinen met enkele wagens tegenkomen. Ergo, rangeren op sporen in de vrije baan komt voor, en het kan best wel een stukkie rijden zijn tot een aansluiting (met name op minder drukke zijlijnen), maar de situatie is dus aangegeven en begrenst binnen een bepaald gebied.

Op de vrije baan (hoofdbaan) zal je inderdaad nooit een geduwde goederentrein zien (alleen werktreinen bij buitendienststelling), als er geduwd wordt dan betreft het een opdruklok en dan zitten er nog een of meerdere loks aan de voorzijde van de trein. Een rangeerbeweging geeft dan gewoon teveel verstoring van de normale dienstregeling door de lage snelheid.
Dat gaat dus NIET om "vrije baan". Het door jou genoemde stuk spoor is, beveiligingstechnisch gezien, nog onderdeel van het bijbehorende station. Dit geldt niet alleen voor Duitsland, maar ook voor Nederland en Engeland (en eigenlijk voor ieder beveiligingssysteem). De situatie die jij schetst krijg je altijd wanneer je, om wat voor reden dan ook, geen apart uithaalspoor hebt op een emplacement. Voorbeeld: in Hoorn is het begin van de lijn naar Medemblik uithaalspoor voor het emplacement Hoorn. Kort voor de overweg Liornestraat staat het blokbord (is dus "einde rangeren"). Of de trein nu geduwd wordt of niet, de KOP van de trein MOET daar stoppen, anders wordt o.a de overweg Liornestraat "aangereden".
Boudewijn schreef:Hartelijk dank voor de reacties en toelichtingen. Dat de wisselstraten die achter de seinen zouden liggen (indien de lok aan het sein stopt) onberijdbaar worden zou in dit geval niet gelden. Zie mijn toelichting. Maar het verhaal en uitgangspunt is me helder. Dat er geen duwtreinen (met goederenwagons) mogen rijden blijft toch voor mij een vraagteken. Waar kun je zoiets opzoeken ?
Een sein is een sein is een sein! Kortom een onveilig tonend sein mag je domweg niet voorbij rijden, geduwd of niet! Als jij vind dat je geduwd dat onveilig tonende sein voorbij zou mogen rijden staat je sein domweg op de verkeerde plaats. Kan je misschien een tekeningtje laten zien van de situatie.

Je mag in principe best geduwd rijden (doe je feitelijk met een stuurstandrijtuig ook). WEL is een voorwaarde dat de kop van de trein VOOR een sein tot stilstand komt. Zodra je boven de 6 wagens komt wordt dat laatste verrot lastig inschatten. Ik hebzelf regelmatig met geduwde treinen te maken (bij de SHM). Wel zorg ik dan dat ik als begeleider / rangeerder ALTIJD bij een kopkraan kan (en dus "op lucht" rangeer). Daarmee kan IK altijd de trein tot stilstand brengen.

Ik denk dat ik ongeveer snap waar jou probleem vandaan komt (analoog rijden en stopsecties gebaseerd op treinsamenstellingen voor getrokken rijden). Wat je op jou modelbaan doet moet je vooral zelf weten het is tenslotte jou hobby. Echter in dat geval zal je geen voorbeeld / oplossing vinden in het grootbedrijf. Indien je echter je trein zelf met de hand bestuurt is het een simpel werkelijkheidsgetrouw te krijgen. Wanneer de kop van de trein bij het sein is stoppen. Net als in werkelijkheid in dat soort gevallen "rijden op zicht" Langzaam aan en in staat bij iedere dwarsliggende spriet of anderszins in staat om tijdig te stoppen


Paul Bender

Scheppen kan iedereen, stoken is een vak

Onderwerp starter
Boudewijn
Berichten: 60
Lid geworden op: 07 mar 2011 15:11

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door Boudewijn »

Ow oke, dank weer. Klinkt allemaal logisch. Ik wilde iets wat dus (in het echt) niet kan. Zit toch al wel te stoeien met dat analoog rijden op verschillende banen. Wel jammer. Ik dacht zo iets anders aan mijn simpele baantjes te kunnen toevoegen. Betekent dus of een dubbele set locs (eentje of twee zonder motor) of trekduw met gewoon rijtuigen. Of .........een pendelstukje daar waar het kan inlassen met een paar goederenwagons. Zet me weer ff aan het denken en vooral puzzelen.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: plaats sein bij duwtrein goederenwagons

Bericht door neudalhausenstadbahn »

RWE heeft op het speciaal aangepaste spoorwegnet rond z'n bruinkoolmijn ten westen van Köln wel treinen structureel geduwd rijden, de locs zijn daar ook voor aangepast zie o.a. dit wiki artikel en zoek verder op internet voor meer info.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie