Verkanting in de bochten

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Verkanting in de bochten

Bericht door Overdijk »

Tja, ik ben dan nu op het punt aangekomen dat ik de eerste rails met verkanting ga aanleggen.

Maar hoe kan ik dat het beste doen?

Ten eerste, hoe hoog? Ik dacht te lezen 1mm, maar als de foto`s zie bij schachbrett (die met het karton eronder) das al vlug 3mm. Of lijkt dat maar zo?

Ten tweede, wat gebruik je ervoor? Karton, (electra)draad(je) of stripjes blauwe Gamma ondervloer. Of iets anders?

En als laatste, waar stop je het onder? Ik werk met Peco 55 op kurkbedding strips. Vul ik het op onder de kurkbedding of onder de rails? De kurkbedding bestaat uit twee strips tegen mekaar, gaat dat dan wel onder de bedding?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3590
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Verkanting in de bochten

Bericht door Schachbrett »

Hallo Ron,

Dat lijkt zo maar het is maar echt 1 mm,je kunt daar allerlei materiaalen voor gebruiken.
Ik heb het met kleinee stukjes karton gedaan,maar je kunt ook gebruiken wat je opsomt.
Als je die foto bekijkt met die oranje 1044-er,dan ziet het er na mijn mening niets te overdreven uit.
Zeker als je daarna ballast aanbrengt dan wordt dat effect nog minder.
Ik zou de verhoging onder de kurk doen.

Afbeelding


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

trainworld.nl
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2008 19:19
Locatie: hoogezand

Re: Verkanting in de bochten

Bericht door trainworld.nl »

beste Ron

Ik heb ook een verkanting van 1mm, alleen gebruik ik de plastic stipjes van evergreen (1 mm x 1,5 mm)
dan krijg je een hele mooie effect.
je moet alleen rekening houden dat je je ongeveer 10 a 15 cm voor/na de bocht stop/begint met de strip.

grt martin (trainworld.nl)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Verkanting in de bochten

Bericht door Overdijk »

@schachbrett: Dan kan je zien hoe een vertekend beeld zo`n close up geeft. Ik vind die foto het toppunt van hoe verkanting er uit behoord te zien, maar dacht echt dat het meer dan 1mm was.

@trainworld: Die stripjes zijn nog niet zo`n gek idee. Die 10/15 cm is voor het rustig naar vlak laten lopen neem ik aan.

Ik ga eens kijken of het lukt onder de kurk, en anders moet het met het belasten weggewerkt worden. Ik ga eens kijken voor de strips van Evergreen, in the meantime heb ik hier nog veel stukjes draad over van 1mm doorsnee. Het zijn de restantjes van de aansluitdraden aan de rails.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: Verkanting in de bochten

Bericht door Marcel »

Zelf gebruik ik ook dun karton of dik papier tot 1mm wat soms in verpakkingen zit,of je koopt het in een teken-hobby winkel.
Ik knip dan strookjes van ongeveer een halve cm. uit en schuif die onder de rails (ik gebruik geen bedding maar strooi wel ballast),strooisel erover en je ziet het karton niet meer.
Vergelijk anders de prijzen tussen karton en de plastic stripjes wat het goedkoopste is,het resultaat is het zelfde en het materiaal zie je uiteindelijk toch niet meer,ik zou dan het goedkoopste kiezen.


Plaats reactie