Viessmann 4413 sein

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
niels19
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2012 08:44
Locatie: Vriezenveen

Viessmann 4413 sein

Bericht door niels19 »

Hallo,

Ik ben net nieuw hier maar heb al jaren een modelspoor. Alles werkt naar behoren alleen het enige wat altijd al een probleem is geweest zijn de seinen. in het begin circa 10 jaar geleden zijn er 2 fleischmann seinen opgekomen (9295 en de 9206) deze hebben het nooit goed gedaan. Ongeveer 5 jaar geleden een nieuw Viessmann setje gekocht de 4413 met schakeling 5550.

Voor de duidelijkheid, het is een analoge baan.

Alleen als ik nu een aantal jaren later er mee wil beginnen weet ik niet hoe ik moet beginnen. De gebruiksaanwijzing is onduidelijk en op het internet kan ik het ook niet vinden. Vragen als moet ik de metalen uiteinde inkorten ja/nee, hoe moet ik de metalen uiteinden aansluiten op de baan etc.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Viessmann 4413 sein

Bericht door piksov »

Hi,

met 5550 bedoel je dit ding?

http://www.modellbahnshop-lippe.com/pro ... odukt.html

Volgens mij is de laatste een 4 voudige aan/uit schakelaar, als je die op je sein aansluit kun je met de schakelaar alleen de lampjes aan en uit kunnen zetten, je moet dus ook zelf je sein beelden gaan maken.

Je trein ziet de seinbeelden niet en zal er dus ook niet voor stoppen.

Guus



Onderwerp starter
niels19
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2012 08:44
Locatie: Vriezenveen

Re: Viessmann 4413 sein

Bericht door niels19 »

Ik bedoelde die schakelaar ja, destijds heb ik op aanraden van de verkoper deze benodigdheden gekocht in veronderstelling dat alles zou werken. Als ik toch de 4413 wil gaan gebruiken wat moet ik er dan nog voor aanschaffen?



piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Viessmann 4413 sein

Bericht door piksov »

:-)

da´s dan een goede verkoper geweest!

Wat wil je precies? Hoe stel jij je het voor?



Onderwerp starter
niels19
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jan 2012 08:44
Locatie: Vriezenveen

Re: Viessmann 4413 sein

Bericht door niels19 »

Ik was in de veronderstelling dat het dezelfde werking had als mijn oude fleischmann 9295 in het gedeelte wat uitgespaard is daar de stroom wegvalt met een rood sein erbij en op het moment dat je het er weer opzet het sein groen word en verder rijd.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Viessmann 4413 sein

Bericht door shoven »

Ehm... een Viessmann 4413 kent meer seinbeelden dan alleen rood en groen (namelijk Hp00, Hp1, Sh1, Hp2 volgens de handleiding).

Of doe je daar niets mee?
Als je alleen rood en groen gebruikt kun je toe met een simpeler sein, bijv. de 4411. Die sluit je aan zoals op het tekeningetje. Met een schakelaar/relais of iets dergelijks schakel je van rood naar groen, op hetzelfde moment dat je de stroom op je rails aan- of uitzet.

In de handleiding van de 4413 staat overigens e.e.a. beschreven.

Edit: Wat jij wilt staat volgens mij prima uitgelegd in de handleiding van de 5550. Gewoon lezen en DWEIS.
Bijlagen
sein aansluiting.JPG
sein aansluiting.JPG (7.83 KiB) 1741 keer bekeken


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie