Welke Silberlinge zijn het mooist?

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door Wim H »

evo schreef:...Combineren is idd het probleem.
OK, maar dat geldt dan voor rijtuigen onderling. Als ik een rode (of blauwe) Fleischmann BR212 met een stel Silberlingen van Minitrix combineer, is er geen verschil te zien. Of mis ik iets?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door Overdijk »

Als je geen kleurvaste combinatie maakt is het idd niet zo`n probleem. Uitgezonderd misschien de wagenbakhoogte die kan afwijken tussen de verschillende merken. Bij een kleurvaste IC/EC in wijnrood of turquoise met beige is de loc die er voor staat onderdeel van het geheel. Bij een stam silberlingen is dit niet zo het geval en kan je er praktisch alles voor gooien qua loc wat je zelf wil. Het gaat er alleen wel om, dat de rijtuigen zelf onderling zich niet echt laten mengen tussen de verschillende merken.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door Valéry »

Eind 2016 – vandaar dit nakomertje in het onderwerp – heeft Fleischmann de BDnrzf 740 met oranje strepen op de Karlsruher Kopf, ABn(b) 703 en Bnb 719 uitgebracht onder de bestelnummers 814002, 814104 resp. 814206. Met hun computernummers en zwarte langsliggers passen ze in de vroege jaren '70. Ze lijden nog altijd aan een te grof pauwenogenpatroon, te dikke raamlijsten en te vlakke daken. Ze staan nog altijd te hoog op hun draaistellen. Daardoor zijn ze wel in één trein te combineren met Fleischmanns vierassige Umbau-rijtuigen (8127../8128../8129..), «groene zilverlingen» 8862 en 8863 en m-rijtuigen (>8640..) incl. de Rheinblitz-sets 811116/7 maar niet met de middeninstaprijtuigen 8664../8665../8666.. type ymg (vanaf 1977: yl) die door dezelfde fabrikant vanaf 2003 zijn uitgebracht. De laatste rusten aanzienlijk dieper op hun draaistellen, waardoor ze een nog iets lagere bufferhoogte hebben dan de Hansa-slaaprijtuigen 8647xx en de Minitrix-series >13370, >15791, sets 15444 en 15548 en de Mtx-zilverlingen. Ze zijn hiermee wel combineerbaar, als je tenminste voor lief neemt dat de rubberbalgen ±0,5 mm lager zitten dan van die Hansa's en Minitrixen. Bij de slaaprijtuigen met bol dak valt dit overigens minder op.
De generatiekloof bij Fleischmann-rijtuigen tekent zich het scherpst af bij de T2S-slaap- en DSB- en Touropa-ligrijtuigen uit de voormalige Roco-productie (8607xx en 8909xx). Deze staan, met kortkoppelmechaniek en al, duidelijk lager op hun draaistellen dan de m- en n-rijtuigen van Minitrix, dus de UIX-X-sneltreinrijtuigen resp. de zilverlingen die later nog in mintgroen en verkeersrood hebben gereden.
De jongste Flm-zilverlingen zijn besproken door Horia Radulescu in N-Bahn Magazin 1/2017 op blz. 12.
Minitrix bracht in 2001 de eerste zilverling-modellen met KK voor tijdperk III uit onder de nummers 15720/1/2. Ze zien er fraai uit met hun licht-bronzen inox-tint, fijnere raamlijsten en pauwenogen. Deze beginnen echter meteen onder de ramen, waar eigenlijk een smalle strook ongeslepen rvs moet zitten zoals naast en boven de ramen. Aan de MD-draaistellen ontbreken de remblokken.
Voor de tijdperken IV en V heeft Mtx nog de volgende zilverlingen gemaakt, nu met correcte schijfrem-draaistellen:
– in 2003: ABn en Bn met zwarte langsliggers in zesdelige set 11600 met e-lok 144 en drie groene vooroorlogse Eilzug-rijtuigen;
– in 2007/2008: ABnrb, Bnrb en BDnf «Hasenkasten» met zwarte langsliggers in vierdelige set 11611 met diesellok 280;
– in 2008: 15848/49/50 de ABnrb 704, Bnrb 725 resp. BDnrzf 740 met oceaanblauwe langsliggers en strepen op de Karlsruher Kopf;
– in 2012/2013: 15888/9 twee sets «Müngstener Brücke» ABnb 703, Bnb 719 en BDnf 735 met oranje strepen op de Karlsruher Kopf;
– in 2014: 15471 vierdelige Eilzug-rijtuigset «Hamburg-Altona – Westerland» 2× Bn 719, 1× Bye 655 en 1× ABüm 225 met uitschakelbare LED-sluitverlichting.
In NL hebben de Silberlinge gereden op de buurlandverbindingen van Amsterdam met Münster over Enschede-Gronau, met Keulen, Hagen en Bad Wildungen over Arnhem-Emmerich en op die van Rotterdam met Keulen en Hagen over Venlo-Kaldenkirchen. Op zomerse zaterdagen kwamen ze in de roemruchte Badehosenzüge naar Vlissingen, Den Helder en Harlingen. De middeninstaprijtuigen kwamen in NL niet verder dan Nijmegen over Kranenburg (zaliger gedachtenis aan dat grensbaanvak) maar hadden dan wel parcoursen afgelegd vanaf Frankfurt/M, Wiesbaden en Stuttgart.
Laatst gewijzigd door Valéry op 17 mar 2022 08:51, 18 keer totaal gewijzigd.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door traiNiac »

en vergeet de Röwa Silberlinge niet, de voorlopers van Minitrix: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 67#p141767


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door Wim H »

Hé! Een oud draadje van mij is weer even tot leven gekomen. :lol:
Valéry, bedankt voor de interessante aanvulling!
Inmiddels ben ik al weer een paar jaar in het bezit van een set van Minitrix; "Müngstener Brücke", een mooi setje dat binnenkort eindelijk op mijn baantje kan gaan rijden. Mits ik de baan nu eindelijk rijklaar ga maken... :roll:
Groet, Wim



Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door Valéry »

Een fraai overzicht van alle zilverling-modellen op schaal 1:160 en hun grote voorbeelden door de jaren heen staat onder de titel Vom Silberling zum Rotling op blzz. 40-55 van N-Bahn Magazin 2/2017.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)

Valéry
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 mei 2016 18:36
Locatie: Alkmaar

Re: Welke Silberlinge zijn het mooist?

Bericht door Valéry »

In 2018 brengt Mtx nieuwe modellen uit voor tijdperk III. In juni is de tweedeklasser «41 221 Stg» verschenen onder cat.-nr. 15446. Ten opzichte van model 15721 van 17 jaar geleden («B4nb 42 328 Stg») zijn de raamlijsten smaller. Het pauwenogen-patroon is nog iets realistischer weergegeven. Het loopt half over de hoekronding door, wat niet klopt. Bij een deel van de Silberlinge houdt het patroon op net voor die ronding; bij een ander deel is het doorlopend tot aan de rijtuigovergang. De wc-vensters zijn nu wit gematteerd. Aan de draaistellen zitten remblokken, wat past bij het gekozen voorbeeld B4nzb-64; schijfremmen kreeg eerst de B4nr(z)b-65.
Voor inbouw van binnenverlichting is het dak afneembaar en zijn twee koperen strips meegeleverd. De draaistellen zijn met metalen pinnen bevestigd. Ook met dit nieuwe zilverling-model blijft Mtx de concurrentie van Flm duidelijk voor. Bovendien biedt Flm geen stuurstandrijtuig BD4nf in de oorspronkelijke zgn. Hasenkasten-vorm, waardoor zijn modellen 814102, 814202 en 814203 uit 2011 voor tijdperk III wat verweesd zijn gebleven.
Eind juli is de AB4nb-59 «31 028 Stg» verschenen. De BD4nf-59 (15942) is aangekondigd met front- en sluitverlichting die analoog werkt maar ook digitaal met een ingebouwde decoder aanstuurbaar is. Dit model zal pas in 2019 worden geleverd (volgens de leverlijst van oktober 2018).
Laatst gewijzigd door Valéry op 19 jul 2018 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Valéry (*1948, verzamelaar normaalspoor Europa 1958-1970)
Plaats reactie