Wisselaansturing

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
frankena
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:11
Locatie: Hoogeveen

Wisselaansturing

Bericht door frankena »

Ik ben druk bezig een modelbaan te bouwen. Hiervoor wil ik een schakelbord bouwen voor het aansturen van de wissels. Ik gebruik minitrix wissels in mijn baan.

Mijn vraag is nu wat voor een schakelaars ik hiervoor moet gebruiken? Moet ik hiervoor momentschakelaars gebruiken of kan ik normale wipschakelaars hiervoor gebruiken?


Groet,

Arnold

D-Mon
Berichten: 122
Lid geworden op: 07 dec 2012 14:08

Re: Wisselaansturing

Bericht door D-Mon »

Voor het omzetten van een wissel is een korte spanning genoeg. de momentschakelaar is dus de beste optie van deze twee.



fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Wisselaansturing

Bericht door fritske »

Of wipschakelaars die terugveren in de nulstand.
gr Frits



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Wisselaansturing

Bericht door Zolderspoor »

Ik denk dat het het handigste is als je schakelaars gebruikt waarvan je aan de stand kunt zien hoe het wissel staat. Naar het midden terugverende wipschakelaars en momentschakelaars zijn dan niet de meest praktische oplossing, tenzij je steeds weer iedere rijweg na loopt.
Het hangt er ook een beetje van af hoe groot je station wordt en hoe je het tableau gaat inrichten. Als je voor een sporenplan-tableau kiest, zijn de Fleischmann schakelaars een redelijke optie.



fritske
Berichten: 88
Lid geworden op: 19 jan 2011 12:02
Locatie: Elten Duitsland

Re: Wisselaansturing

Bericht door fritske »

Ikzelf gebruik momentschakelaars en in combinatie met de eindafschakeling en een twee kleurendiode, groen voor rechtdoor en rood voor afbuigend, zie ik dan hoe de wissel is gelegd.
gr Frits



Onderwerp starter
frankena
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 jan 2011 16:11
Locatie: Hoogeveen

Re: Wisselaansturing

Bericht door frankena »

fritske schreef:Ikzelf gebruik momentschakelaars en in combinatie met de eindafschakeling en een twee kleurendiode, groen voor rechtdoor en rood voor afbuigend, zie ik dan hoe de wissel is gelegd.
gr Frits
Hallo Frits,

dit lijkt mij idd de beste oplossing. Zou je mij een schema kunnen sturen hoe je dit hebt opgebouwd.

gr. Arnold


Groet,

Arnold
Plaats reactie