vochtaanslag / stoppen met roken / afleiding

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vochtaanslag

Bericht door Bjor »

Steven,

Sorry, het was een foto van jouw baan in Jans draadje, maar dat had ik niet gezien. :oops:

Jan,
60% is best hoog. (Hij staat ook net in het rood). Waar staat de meter? Bij het aangeslagen spoor, of elders in de ruimte? Je hebt nog niet aangegeven of het probleem alleen in de winter, of alleen in de zomer optreedt en of het voorkomt met verwarming aan of uit?

Heb je al eens gekeken wat er op de rails terecht komt? Plak eens plakband over de aangeslagen rail en bekijk het plakband met een loupe. Zie je stofdeeltjes?

Nog een vraag: rook je? In dat geval zou de warme lucht van de radiator die langs de plaat stroomt rookdeeltjes kunnen meenemen, die zich afzetten op de rand van de plaat, juist daar waar je buitenste spoor loopt. De opstijgende lucht die vanaf de radiator recht omhoog stijgt, veroorzaakt boven de plaat een heel klein beetje onderdruk, waardoor lucht uit de rest van de kamer naar die plek wordt toegezogen. Daar ligt het buitenste spoor. Dan zou met de verwarming de vervuiling het sterkst moeten zijn. Is dat zo? Dit is hetzelfde effect van een auto die over een bemodderde weg rijdt. De modder spat onder de wielen op en wordt achter de auto tegen de achterzijde gezogen doordat de rijwind langs de auto daar achter een plek met lagere luchtdruk creëert. (Daarom zijn in de winter bussen en vrachtwagens op hun vlakke achterkant het smerigst.)
Ook als je niet rookt, maar is is veel stof in de ruimte, kan ook dat op de rails neerslaan.

Gelet op de afstand tot het raam en de verwarming vermoed ik nu eerder dat het een kwestie van stof, of rookdeeltjes is, dan corrosie door vocht. Heeft iemand anders nog een andere invalshoek? Mijn natuurkundige kennis is ook maar 45 jaar oude MULO kennis ;) .

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

Hoi bjor,
je was net te vroeg met posten denk ik want in bericht hierboven heb ik uitgelegd een deel van jou vraag.

de hygrometer staat net rechts van het raam op de plank die bovenzijde van de achtergrond markeert.

En ja tot mijn schande rook ik als een schoorsteen dit tot verdriet van mijn dokter.

Ben toevallig vandaag voor COPD controle geweest en daar bleek na blazen dat ik nog maar 58 % longcapaciteit over heb.

Ben al jaren bezig om te stoppen maar resulteert alleen maar in meer roken.

Dus ja roken zou een oorzaak kunnen zijn. :oops: en ja daar zou ik mij diep voor moeten schamen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: vochtaanslag

Bericht door shoven »

Die dokter maakt het niet uit, maar jou wel lijkt me. Misschien met wat hulp?
Bijna elke huisarts heeft tegenwoordig een POH (praktijkondersteuner huisarts) die mensen helpt bij het stoppen. Blijkt in de praktijk goed te werken, misschien iets voor jou?

Hoe ik dat weet? De mijne komt zo dadelijk thuis...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vochtaanslag

Bericht door Bjor »

Jan,

Ik denk dat het dus vooral rookdeeltjes zijn die op je rails neerslaan. Dat kun je makkelijk controleren door bijv. zo'n kartonnen koker voor posters of iets dergelijks een paar dagen of een week over het betreffende spoor te plaatsen. Kijk eens of de rails na die periode ook nog vuil is.

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: vochtaanslag

Bericht door Detlev »

janiegein schreef:Ben al jaren bezig om te stoppen maar resulteert alleen maar in meer roken.
Jan, als de ene verstokte (zware shag) roker (ik dus) tot de andere:
Ik heb het ook tijden geprobeerd, niks hielp, tot afgelopen 1 november. Ik heb toen een setje e-sigaretten aangeschaft en sindsdien geen tabak meer gerookt, alleen nog nicotine gedampt.

Doe er je voordeel mee.

Oh ja, ik heb geen aandelen maar ik heb DEZE met vloeistof van 18mg/ml

edit: En als extraatje: Het levert mij €100 per maand op om in mijn baan/verzameling te steken


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: vochtaanslag

Bericht door Maurits71 »

ik voel laten we elkaar ondersteunen met roken topic opkomen

sorry guys, ik ben cold turky 4 jaar geleden gestopt van een pakje export per dag naar niks nada noppes zonder hulp of wat anders. binnen twee weken is je lichamelijke afhankelijkheid verdwenen. de geestelijke verslaving/ gewoonte gedrag duurt wat langer. in mijn geval is er nog steeds. maar goed anyway, denk maar zo voor elke sjekkie wat je opsteek ga je een dag eerder dood.

en 58 % long capaciteit, ?? ik zou maar snel stoppen als ik jouw was is ook je aanslag probleem opgelost denk ik.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: vochtaanslag

Bericht door Detlev »

Binnen twee weken zijn er ook doden gevallen als ik probeer te stoppen. Knap dat jij het kan, je behoort tot de 30% die daarin slaagt. Verder ga ik er hier niet op in want dat is topicvervuiling, ik wilde Jan alleen een alternatief aangeven. ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

Heren ,

allemaal hartelijk dank voor ondersteunende woorden met betrekking rond mijn rook gedrag.

Heeft mij wel weer eens aan het nadenken gezet.

Als eerste heb ik nu alle asbakken die op de treinkamer stonden op alle mogelijke en onmogelijke plaatsen verwijderd zodat ik op deze kamer in ieder geval niet meer zo makkelijk kan roken.

Met mijn vrouw afgesproken ( die ook rookt ) dat er in huis niet meer gerookt wordt.

wie roken wil gaat maar naar buiten.

wie weet wat het helpt maar begin is weer gemaakt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: vochtaanslag

Bericht door Paul B »

Dat is ook precies mijn taktiek: alleen buiten roken. Heeft mij van 10 naar 2 sigaretten per dag terug gebracht.
Ik heb dan wel een stok achter de deur: kleine kinderen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: vochtaanslag

Bericht door Bjor »

Nou Jan, in één draadje twee problemen opgelost.
Dat zie je niet vaak.

Ik wens je een rookvrije en gezondere toekomst en veel treinplezier.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: vochtaanslag

Bericht door spoor65 »

Bjor schreef:Jan,

Ik denk dat het dus vooral rookdeeltjes zijn die op je rails neerslaan. Dat kun je makkelijk controleren door bijv. zo'n kartonnen koker voor posters of iets dergelijks een paar dagen of een week over het betreffende spoor te plaatsen. Kijk eens of de rails na die periode ook nog vuil is.

Groeten,

Ben

Wel gek hoor dat het dan net alleen op dat ene stukkie rail neerslaat, en de rest er gewoon geen last van heeft.

maar ontopic,

Ik lees er misschien overheen, maar gebruik je overal het zelfde merk rail?
in het verleden werkte ik met minitrix en roco door elkaar heen, en toen viel mij op, dar de ene meer gevoelig was voor aanslag dan de ander.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

Hoi Ben,

de merken rails die ik gebruik is eigenlijk van alles en nog wat door elkaar.

ik weet wel dat de hoofdmoot fleischmann is aangevuld met minitrix en daarbij de nodige flex van voor mij onbekend.

het stuk rail waar dit probleem betrekking op heeft wordt op uitgebreide schaal ook elders in de baan gebruikt waar dan weer niet deze storingen zich voordoen.


wat betreft mijn rookgedrag gisteren het aantal gereduceerd van ongeveer 35 stuks naar minder dan 10 stuks.
voel me knap klote en merk dat ik sacherijnig ben en voel lichte vorm van prikkelbaarheid.

kijken hoe het vandaag gaat teller staat nu op twee.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: vochtaanslag

Bericht door Zolderspoor »

Hoi Jan.

Kiezen op elkaar en volhouden!
Toen je bij mij op bezoek was kon je het ook zonder ketting-roken!

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

Hoi rob,

ja ja makkelijker gezegd dan gedaan maar inderdaad kiezen op elkaar en doorgaan.

vanmorgen weer een storingsgeval gevonden.
blijkt een goederen rongenwagen te zijn die via zijn wielen en chassis kortsluiting maakt wagentje is gloeiend heet tot smelten toe


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: vochtaanslag

Bericht door Maurits71 »

janiegein schreef:Hoi Ben,

de merken rails die ik gebruik is eigenlijk van alles en nog wat door elkaar.

ik weet wel dat de hoofdmoot fleischmann is aangevuld met minitrix en daarbij de nodige flex van voor mij onbekend.

het stuk rail waar dit probleem betrekking op heeft wordt op uitgebreide schaal ook elders in de baan gebruikt waar dan weer niet deze storingen zich voordoen.


wat betreft mijn rookgedrag gisteren het aantal gereduceerd van ongeveer 35 stuks naar minder dan 10 stuks.
voel me knap klote en merk dat ik sacherijnig ben en voel lichte vorm van prikkelbaarheid.

kijken hoe het vandaag gaat teller staat nu op twee.
14 dagen maat en dan is je lichamelijke behoefte verdwenen. :D

kan je niet een grote mensen ding gaan doen als het ff te moeilijk wordt ( verbrand je nog extra calorieen ook :D :D :D :D ). is een speciale therapie genaamd stoppen met roken door meer s..... x. ( google maar ff )


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

hoi maurits,

hoe een groot mens moet ik nog worden dan,

roken als en gek doe ik vanaf mijn dertiende jaar en dat vierenvijftig jaar lang,

sporten deed ik het laatst tijdens mijn diensttijd en dan nog was ik zo vaak mogelijk met andere taken bezig omdat sproten niets voor mij is net als welke andere sport ook die kracht kost.

nee ik ga nu hoe moeilijk ook op eigen kracht met eigen wil en met hulp van moeder de vrouw en een beetje mentale steun van jullie.

teller staat nu op vier.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: vochtaanslag

Bericht door shoven »

Maurits71 schreef:14 dagen maat en dan is je lichamelijke behoefte verdwenen. :D

kan je niet een grote mensen ding gaan doen als het ff te moeilijk wordt ( verbrand je nog extra calorieen ook :D :D :D :D ). is een speciale therapie genaamd stoppen met roken door meer s..... x. ( google maar ff )
Klopt, je moet gewoon afleiding hebben als de aandrang te erg wordt... meestal is ie na een paar minuten weer weg. Stressballetje of rondje lopen doet wonderen. Of doen wat Maurits zegt, je moet haar gewoon vertellen dat het voor het goede doel is. :mrgreen: En anders een stopcoach regelen bij je huisarts (maar die doen hele andere dingen).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

Dank jullie allemaal voor goede raad en adviezen. Vraag mij nu alleen wel af of titel van deze topic vochtprobleem niet omgezet moet worden in rookprobleem :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: vochtaanslag

Bericht door Detlev »

Daarom damp ik nu. Is het weer wél een vochtprobleem ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

het niet meer roken gaat wonderbaarlijk tegen alle verwachting goed.

gisteren is de teller blijven staan over de hele dag genomen op zes.

vandaag staat ie op drie.

ben prikkelbaar, voel me belabberd, hoest me een slag in de rondte en heb eigenlijk nergens geen zin in.

maar voor vervolg van dit gebeuren ga ik weer door naar topic geinbaan.

bedankt in ieder geval aan een ieder voor meedenken en ideeën spuien met betrekking tot aanvang van deze topic vochtaanslag.

Kan nog niet echt zeggen dat door het niet meer roken op mijn kamer het betreffende stuk rail beter cq probleemloos is gaan werken. Maar misschien zwerven er nog teveel spookcomponenten door de lucht die er eerst net als in mijn lichaam uit moeten.

dus tot horens/ziens bij de geinbaan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: vochtaanslag

Bericht door Maurits71 »

Jan, ik denk dat je al best een mijlpaal gehaald heb, stoppen met roken is iets wat jezelf moet doen en dit lukt alleen als je er zelf achterstaat. :D

Mijn tip over moeders moet je trouwens niet uitvoeren op je treinkamer hè, anders heb je weer een vochtprobleem ;)

Sterkte Jan, de beste dag is als je de gehele dag niets hebt gerookt

Gr. M


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag

Bericht door janiegein »

Hoi Maurits,

als je de laatste alinia,s van topic geinbaan de plaatjes bekijkt snap je zonder verdere uitleg ook wel dat daar geen ruimte is voor "sporten " :lol: :lol:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: vochtaanslag

Bericht door jeepney »

janiegein schreef: hoest me een slag in de rondte
Zo lang er meer teer uit je longen komt dan erin komt is dat pure winst ;)

Anyway, sterkte en ik ga 1 januari (hoe afgezaagd) een poging wagen.

Henk


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: vochtaanslag

Bericht door shoven »

Goed bezig mannen, dapper hoor.
Wat ik van de experts hoor is dat het helpt als je jezelf beloont. Zo van "als ik 2 weken niet gerookt heb mag ik die mooie wagon kopen van het geld dat ik bespaard heb".
Geef er maar een draai aan, als het maar werkt. :mrgreen:

Veel succes ermee!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: vochtaanslag/anti roken /afleiding

Bericht door janiegein »

al grijnzend volg ik het niet roken ondersteuningsverhaal van jullie allemaal op de voet.

ik moet zeggen dat het mij wel sterkt in waar ik mee bezig ben. het helpt dus wel dit soort support.

voor vandaag staat de teller op vier op dit moment.

titel van topic ook maar aangepast.

zoals jullie zien op de foto,s heb ik mij vandaag zeker niet bezig gehouden met het treinenspul en nu we toch volledig oftopic zijn maakt het ook niet zo veel meer uit, belangrijker is dat ik mezelf bezig hou lekkere vieze vingers dus zeker geen sjakkie kunnen draaien :mrgreen:

morgen voor negen personen drie kalkoenen traditiegetrouw voor bewerkt en vanavond braden en sudderen en natuurlijk proeven.

nogmaals aan een ieder prettige feestdagen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Plaats reactie