materieel NMBS

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: materieel NMBS

Bericht door WilcoV »

Helemaal mee eens Freddy en hoe vervelend voor ons ook, ik geef ze nog niet eens ongelijk. Als ik een bedrijf zou hebben en ik moet er meer mensen van laten leven, dan zou ook bij mij gelden het rendement wat gehaald wordt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Centen hebben de Belgsische N-markt inderdaad de keel om gedraaid. Vele decenia hebben buitenlandse invoerders/vertegenwoodigers de Belgische N-markt "erbij" genomen: Fransen, Nederlanders, Duitsers. Makkelijk en efficient want toch maar een kleine markt. Maar zij hebben/hadden geen afiniteit met de Belgische producten. Ze hadden geen interesse in de producten, geen lobbywerk, geen active bijdrage om Belgische producten promoten, want ze verdienden toch meer met NL, F of D producten. Het lobbywerk en aandacht ging volledig naar NL, FR, D. De Belgen stonden in de kou, want vertegensoordigers hadden totaal geen insteresse in het Belgische product op zich.

Nu is het te laat: de vlucht is voorbij, maar een handvol Belgische N'ers blijven trouw. De exodus is over. Deze buitenlandse vertegenwoodigers die wel het geld roken om hun vertegenwoodigend aandeel op te krikken, hebben hun deelmarkt meteen ook gekeeld door totaal gebrek aan interesse en HART voor het Belgisch modelspoor.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: materieel NMBS

Bericht door WilcoV »

Maar is het grootste probleem dan niet Belgische vertegenwoordigers en handelaren om in die niche te springen? Buitenlanders (buiten België) sprongen er volgens mij vooral op in bij gebrek aan?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Ik heb geen idee hoe die aanwijzing van "vertegenwoordigers" gebeurt. Is het een hoop schouderduwen onderling tussen de handelaren? Is het per "CV", met bepaling van een minimumdienstverlening en doelstelling of en een aanstelling van de beste vriendjes of na leukste babbel? Geen enkel idee, maar duidelijk trokken de Belgische handelaren decenialang aan het kortste eind.

Het blijkt ook liefst zo geheim mogelijjk gehouden te worden wie nu eigenlijk op het moment vertegenwoordiger is. Men moet al diep graven, en de juiste mensen kennen om te weten wie nu eigenlijk die verantwoodelijkheid heeft op het moment. Vertegenwoordigers blijken liefst onbekend te blijven, zodat we niet weten wat ze niet doen: LOBBIËN VOOR BELGISCHE PRODUCTEN!

Maar gedane zaken nemen geen keer. We gaan door, en hopen op betere tijden. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: materieel NMBS

Bericht door Heiko »

Zou Hans Lubbers hier niet iets in kunnen betekenen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Daar kan ik natuurlijk niet op antwoorden. Heeft hij een hart voor het Belgisch spoor, en heeft hij zin om constant te gaan praten met de fabrikanten om te zien wat er mogelijk is, en van elke opportuniteit gebruik maken om vb te lobbiën voor een omschildervariant. Heeft hij de parate kennis betreffende het Belgische materieelpark door de geschiedenis heen om te zien waar de mogelijkheden zijn, welke kansen er te grijpen zijn? En eenmaal de producent op een voorstel ingaat, heeft hij de zin en de kennis om te oordelen of het product voldoet, zowel estetish, technisch als op exactheid. Ook dat vraagt inzet en motivatie.

Dus, geen idee. Dat is iets waar alleen Hans op kan antwoorden. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: materieel NMBS

Bericht door spoor65 »

De eerste grote vraag is dan natuurlijk, hoe groot is de kans op afzet.

2e vraag, welk materiaal zou dan in aanmerking komen.

heb je 100 liefhebbers voor een model, (wat al te weinig is tegenwoordig om een fabrikant aan het werk te krijgen)
Of heb je 100 liefhebbers die elk een andere keus in een model hebben.

Een pol ergens op een forum, met de vraag welk model men belang bij heeft, zou een eerste stap kunnen zijn. mits je die pol plaatst waar je ook de gebruikers tegen komt.

Ook in België kan ik mij voorstellen, dat het net zo speelt als hier, er eerder belang zal zijn bij modern(er) materiaal dan tp 1 t/m 3 materiaal.

Hans heeft ooit (met succes) zijn nek uit gestoken en in eigen beheer een aantal NL wagons (varianten op wagons die Europa wijd tegen te komen zijn) te laten uitbrengen. dit was een eerste resultaat die er toe heeft geleid dat er daarna toch ook vanuit fabrikanten weer wat meer aandacht kwam voor NL.

Dus zeg nooit, nooit, wie weet wat de toekomst, met een beetje geluk en inzet, nog brengen kan.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: materieel NMBS

Bericht door Heiko »

Michiel schreef:Daar kan ik natuurlijk niet op antwoorden. Heeft hij een hart voor het Belgisch spoor, en heeft hij zin om constant te gaan praten met de fabrikanten om te zien wat er mogelijk is, en van elke opportuniteit gebruik maken om vb te lobbiën voor een omschildervariant. Heeft hij de parate kennis betreffende het Belgische materieelpark door de geschiedenis heen om te zien waar de mogelijkheden zijn, welke kansen er te grijpen zijn? En eenmaal de producent op een voorstel ingaat, heeft hij de zin en de kennis om te oordelen of het product voldoet, zowel estetish, technisch als op exactheid. Ook dat vraagt inzet en motivatie.

Dus, geen idee. Dat is iets waar alleen Hans op kan antwoorden. ;)
Ik zeg ook niet dat Hans dit zelf moet doen. Maar ik neem aan dat Hans een flink netwerk heeft. Als er Belgisch materieel nieuw te koop zou zijn zou ik best tot aanschaf over gaan. Nu wijk ik uit naar Duits materieel.


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Plaats reactie