materieel NMBS

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Probeer nog steeds mijn stam goederen wagons belgische spoorwegen vol te maken. Wie heeft er nog tips. Alvast bedankt
Groet Dirk



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Vandaag vanuit frankrijk ontvangen 2 wagonnetjes, minitrix 15277-11 + 14. Stam is nu compleet.
Zal binnenkort even de gehele stam plaatsen.

Bedankt voor de hulp van de medespoorders, die hun deel hebben bijgedragen.

Groet,
Dirk
Bijlagen
minitrix 15277.jpg
minitrix 15277.jpg (24.49 KiB) 6895 keer bekeken


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: materieel NMBS

Bericht door Hoontje »

Hoi Dirk,

Wellicht ken je hem al; maar je zou ook eens bij deze Belgische modelspoorwinkel kunnen kijken. Model Trein Expo

Groet,

Hoontje



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Hoontje schreef:Hoi Dirk,

Wellicht ken je hem al; maar je zou ook eens bij deze Belgische modelspoorwinkel kunnen kijken. Model Trein Expo

Groet,

Hoontje
Bedankt voor de tip. Even snel gekeken, maar echt goederenwagons zag ik niet op de site.
Groet,
Dirk



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Hallo mede spoorders, belofte maakt schuld, hierbij even een paar foto's van de stam zoals de belgen bij mij komen rijden.
Nogmaals bedankt voor al diegene die hebben geholpen om deze stam te kunnen voltooien.
Bijlagen
belgië - 01a.JPG
belgië - 01a.JPG (69.81 KiB) 6782 keer bekeken
belgië - 02.JPG
belgië - 02.JPG (75.9 KiB) 6782 keer bekeken
belgië - 03.JPG
belgië - 03.JPG (70.25 KiB) 6782 keer bekeken
belgië - 04.JPG
belgië - 04.JPG (79.07 KiB) 6782 keer bekeken


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: materieel NMBS

Bericht door CC72000 »

Mooi spul! :mrgreen:


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: materieel NMBS

Bericht door Ratticus »

Hou rekening dat je ook kan zoeken op SNCB hé wat de Franse naam is van de Belgische spoorwegen.

Hobby Train heeft trouwens ook een moderne passagiers loc.

Zie hier maar eens op de website van onze vrienden :
http://www.n-spoorstore.nl/list-all-pro ... w=category

ps: ik ben jaloers op je belgische treinen :)


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.

Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Ik heb er maar 1, rest is Duits en wat NS, en een verdwaalde OBB.
En niet te vergeten een mooie SNCF stam.


Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: materieel NMBS

Bericht door Ratticus »

Ah ok fiona, ik dacht dat al de wagons ook van nmbs/sncb waren :-)


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.

Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Zijn ze ook. Ik bedoelde 1 loc met bijpassende wagons



Onderwerp starter
fiona
Berichten: 120
Lid geworden op: 14 nov 2013 20:33
Locatie: Waddinxveen

Re: materieel NMBS

Bericht door fiona »

Deze mag ook dicht


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: materieel NMBS

Bericht door spoor65 »

Ik zal niet weten waarom een oud topic met een vraag dicht zou moeten.

Dit is geen vraag en aanbod vraag toch? maar gewoon een vraag waar iets te koop zou kunnen zijn,
Lekker open laten staan, voor het geval er in de toekomst nog nuttige aanvullingen bij zouden kunnen komen.

Dat is de kracht van een forum. verzamelen en uitwisselen van info en kennis.

Als je elk topic op slot gooit blijft het snel stil.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: materieel NMBS

Bericht door Driesel »

Zoals Freddy zegt hoeft dit draadje niet dicht, want er kan inderdaad nog wat aanvullende info geleverd worden.
hierbij even een paar foto's van de stam zoals de belgen bij mij komen rijden.
Misschien een mooie samenstelling met Belgisch materieel, maar zo heeft het nooit in de realiteit gereden.

De locomotief is een zogenaamde 'bolle neus' uit de reeks 52/53/54: hier vind je meer uitleg over deze reeks http://www.diebahn.be/Nederlands/NMBS/HLD/52/52J.php
Zoals te lezen valt werden alle loks, uitgezonder één (museumlok 5404), vanaf 1979 omgebouwd en voorzien van een 'vlottende cabine'. Die diende om het lawaai van de hoog in toeren gaande GM-motor te beperken in de stuurcabine. Begin de jaren '90 werden alle locs uit deze reeksen buiten dienst gesteld bij de NMBS; enkele kregen nog een tweede leven bij TUC-Rail om ingezet te worden bij werktreinen.

Het model is van Minitrix is immers ook niet correct: het betreft een Nohab in Belgische kleuren. De Belgische 'bolle neuzen' werden door AFB gebouwd en hadden enige verschillen met de Nohab's. Het Minitrix-model heeft het typisch Noorse dak. Van de Belgische versies waren de koplampen kleiner en stonden ze op een andere plaats; ze verkregen algauw ook dubbele koplampen. Foto's (via google): https://www.google.be/search?q=nmbs+ree ... CAYQ_AUoAQ

De wagons in de stam van fiona hebben allemaal de kleuren van B-Cargo: dit werd pas ingevoerd begin de jaren '90 van vorige eeuw, toen alle 'bolle neuzen' reeds waren omgebouwd!
Deze stam met een 'vlottende cabine' zou wel nog gekund hebben. Ik zeg wel zou, want bij de invoering van deze nieuwe kleuren waren natuurlijk niet plots alle wagens omgeschilderd (er rijden nu zelfs nog steeds bruine zelflossers van B-Cargo, ondertussen B-Logistics, rond). Een model van de 'vlottende cabine' in N werd ooit gemaakt door Verborgh in Gent; nu zijn deze producties te verkrijgen bij het reeds vernoemde MTE in Blankenberge:

Afbeelding

Groeten,

Dries


Gebruikersavatar

CC72000
Berichten: 1221
Lid geworden op: 14 jan 2011 10:33
Locatie: Noord Brabant

Re: materieel NMBS

Bericht door CC72000 »

Zo'n oude Belg kan je ook prima voor de Mistral'69 van LS Models zetten als Etoile du Nord uit de begin jaren '70.
Afbeelding


Diederik - Lid AFAN.FR - specialdesigntrains
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: materieel NMBS

Bericht door WilcoV »

Om onze NMBS/SNCB liefhebbers op dit forum en met name diegenen die kunnen/willen zelfbouwen te helpen, zag nog niet dat deze hier gedeeld waren, de volgende shapeway pagina's met N spoor modellen:
https://www.shapeways.com/shops/bremo
https://www.shapeways.com/shops/agp3d
https://www.shapeways.com/shops/cestemodels?li=pb


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Bedankt om dit toch even onder de aandacht te brengen. Maar let wel, aan een Shapeways-product is nog heeeel veel werk om het tot een overtuigend rijdend model te brengen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: materieel NMBS

Bericht door Heiko »

Wat is de reden dat er zo weinig Belgisch materieel nieuw beschikbaar is? Weinig vraag?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Wegens de jarenlange verwaarlozing door de producenten van de Belgische N-spoordersmarkt (jaren '80-'00), zijn de meeste Belgische N-spoorders overstapt: ofwel Duits gaan rijden, ofwel naar H0. De Belgische N'ers die nog Belgisch rijden zijn mogelijk op 2 handen te tellen. "...de cirkel is al een tijdje rond". ;)

De grootste afzet van Belgische modellen is in het buitenland.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: materieel NMBS

Bericht door WilcoV »

Modellen in de modelspoorwereld staan of vallen met de aanwezigheid of afwezigheid van een goede vertegenwoordiger in dat land. Je hebt een vertegenwoordiger nodig (handelaar of iemand die goede contacten weet te onderhouden met de fabrikanten) die de fabrikant weet te overtuigen van de vraag naar een specifiek model. Nu ken ik de Belgische N-modelspoorwereld niet zo goed, maar het is opvallend dat zelfs kleinseriefabrikanten (dacht dat er 2 waren, Goover en eentje die ik ook wel eens in Houten zie) niet echt bekend zijn en niet veel produceren. Wil je het Belgische N-spoor uit het slob trekken, dan denk ik dat het vooral interessant is om aan te sluiten bij de Nederlandse N spoorder. Immers er zijn diverse loks en treinen van de NMBS en Lineas die rijden of reden in Nederland. Die zouden voor diverse Nederlandse N-spoorders ook interessant zijn. Neem de Traxx 2800 serie, de Benelux hondekop, Belgische rijtuigen die bij NS reden of naar Amsterdam rijden enz. Maar ook daarvoor geldt dat iemand in Nederland of een vertegenwoordiger van de fabrikanten brood moet zien in de vraag hiernaar.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: materieel NMBS

Bericht door spoor65 »

Een afweging die elke fabrikant telkens weer moet maken.

Vraag en aanbod, ongeacht welk model en of land ze een model voor willen maken.
En ja, des te groter de kans op verkoopaantallen des te eerder zullen ze er een model van uitbrengen.

Denk dat we het dan niet eens alleen over Belgisch materiaal alleen hebben. Waar dit dan natuurlijk wel weer meer speeld dan voor een duits of zwitsers model, ja zelfs voor nederlandse modellen.

Kijk b.v. ook alleen al naar het aanbod Duits. daar valt ook op dat de oudere tijdperken steeds minder aangeboden worden. terwijl in modern materiaal iedere fabrikant met veelal zelfde of vergelijkbaar materiaal komt.

We leven steeds meer in de tijd van digitaal, aan de ene kant prachtig, want ook de jongeren zien nu, met digitaal en pc besturing, weer wat meer leuke aspecten in onze hobby, waardoor er gelukkig weer wat jongere aanwas komt.
Maar die zelfde jongeren zien meer in modern materiaal dan in de oudere tijdperken, domweg omdat ze net als wij, de oudere generatie, daar een herkening in zien van wat ze in hun jeugd al zagen rijden.

Neem dan vervolgens de vertegenwoordigers/importeurs per land, hoe betrokken zijn die, als die zich naar de fabrikant wat meer inzetten voor een model wat voor hun land leuk is en kans maakt, en die daar op aansturen. dan denk ik dat een fabrikant wel eens iets wil proberen.

Maar het beangrijkste blijft voor hen natuurlijk, omzet.
en die wilen ze zo makkelijk als mogelijk maken.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: materieel NMBS

Bericht door WilcoV »

Helemaal mee eens Freddy en hoe vervelend voor ons ook, ik geef ze nog niet eens ongelijk. Als ik een bedrijf zou hebben en ik moet er meer mensen van laten leven, dan zou ook bij mij gelden het rendement wat gehaald wordt.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Centen hebben de Belgsische N-markt inderdaad de keel om gedraaid. Vele decenia hebben buitenlandse invoerders/vertegenwoodigers de Belgische N-markt "erbij" genomen: Fransen, Nederlanders, Duitsers. Makkelijk en efficient want toch maar een kleine markt. Maar zij hebben/hadden geen afiniteit met de Belgische producten. Ze hadden geen interesse in de producten, geen lobbywerk, geen active bijdrage om Belgische producten promoten, want ze verdienden toch meer met NL, F of D producten. Het lobbywerk en aandacht ging volledig naar NL, FR, D. De Belgen stonden in de kou, want vertegensoordigers hadden totaal geen insteresse in het Belgische product op zich.

Nu is het te laat: de vlucht is voorbij, maar een handvol Belgische N'ers blijven trouw. De exodus is over. Deze buitenlandse vertegenwoodigers die wel het geld roken om hun vertegenwoodigend aandeel op te krikken, hebben hun deelmarkt meteen ook gekeeld door totaal gebrek aan interesse en HART voor het Belgisch modelspoor.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: materieel NMBS

Bericht door WilcoV »

Maar is het grootste probleem dan niet Belgische vertegenwoordigers en handelaren om in die niche te springen? Buitenlanders (buiten België) sprongen er volgens mij vooral op in bij gebrek aan?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: materieel NMBS

Bericht door Michiel »

Ik heb geen idee hoe die aanwijzing van "vertegenwoordigers" gebeurt. Is het een hoop schouderduwen onderling tussen de handelaren? Is het per "CV", met bepaling van een minimumdienstverlening en doelstelling of en een aanstelling van de beste vriendjes of na leukste babbel? Geen enkel idee, maar duidelijk trokken de Belgische handelaren decenialang aan het kortste eind.

Het blijkt ook liefst zo geheim mogelijjk gehouden te worden wie nu eigenlijk op het moment vertegenwoordiger is. Men moet al diep graven, en de juiste mensen kennen om te weten wie nu eigenlijk die verantwoodelijkheid heeft op het moment. Vertegenwoordigers blijken liefst onbekend te blijven, zodat we niet weten wat ze niet doen: LOBBIËN VOOR BELGISCHE PRODUCTEN!

Maar gedane zaken nemen geen keer. We gaan door, en hopen op betere tijden. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: materieel NMBS

Bericht door Heiko »

Zou Hans Lubbers hier niet iets in kunnen betekenen?


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Plaats reactie