Wisselmotoren "omkeren"

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Evoluzione »

Goedenmiddag,

Daar ik momenteel bezig ben een banenplan te ontwerpen, ben ik ook me aan het oriënteren naar railmateriaal. Nu staat roco/fleischmann railmateriaal mij erg aan, aangezien dit niet duur is in aanschaf, en ik hier 2ehands een hele partij van kan kopen.

Nu zitten aan deze, en aan minitrix wissels, van die lelijke aandrijvingen. Echter zie ik in sommige bouwdraadjes dat ze deze ondergronds maken, door ze om te keren. Van fleischmann piccolo met bedding weet ik dat dit kan, maar bij de rails zonder bedding kan ik het niet vinden of dit mogelijk is. Iemand die hier ervaring mee heeft? Of eventueel dat dat zwarte ding te verwijderen is, en een servo te gebruiken of iets dergelijks?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg, Willem


Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1211
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door WimC »

Hallo Willem,

Fleischmann-aandrijvingen (van rails met bedding) kun je omdraaien, net als die van Minitrix.
Bij rails zonder bedding (vroegere Roco-rails) kan het niet.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door spoor65 »

Een andere optie is om ook te kijken naar de peco wissels in code 80, zijn uitstekend te combineren met de minitrix rails, en dus ook met de fleischmann zonder bedding.

Gebruik dan bv de wissels met vaste aandrijving, die je al hebt of bij die partij zitten, op een plek waar je ze niet ziet, bv een schaduwstation, en ga voor zichtbare delen de peco gebruiken, scheelt je toch weer de nodige ombouw aan de bestaande wissels, en kun je de investering gebruiken voor uitbreiding van jouw baan. peco wissels kun je dan bedienen met bv servo`s.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Evoluzione »

Wim,

Dank je voor je snelle antwoord. Zag ook net dat je hetzelfde in je eigen topic had gezegd. Minitrix wissels zijn dan een betere keuze in dit geval dus.

Freddy,

Ook bedankt voor je reactie. Ik zie inderdaad dat de peco wissels in code 80 niet gek duurder zijn dan de handwissels van fleischmann, en mijns inziens ook veel mooier zijn door hun lengte en dergelijke. Zit er qua look veel verschil tussen peco 80 en fleischmann?

Mvg, willem


Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door RogerB »

Hoi Willem,

Ik ben blij dat jij deze vraag hier gesteld hebt. Ik wilde namelijk deze Fleischmann zonder bedding 22261 gaan kopen om vervolgens de aandrijving om te keren. Het leek mij (als leek cq beginneling) mogelijk gezien de zichtbare schroeven. Nu moet ik ook op zoek naar een alternatief.....

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Evoluzione »

Roger,

Dat was mijn idee dus ook. Blijkbaar is dit niet mogelijk helaas. De prijs stond mij namelijk wel erg aan:-)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Ad_M »

Een wat oudere foto van ons baantje, zodat je een idee krijgt, er blijft een verhoging zichtbaar van ongeveer 1,5 mm
Maar dat is wel weg te moffelen en de ballast:
Afbeelding

Mvg,
Ad en Geordie


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Evoluzione »

Ad,

Hartelijk dank voor je antwoord. Van de piccolorails wist ik het, en had ik het al eens gezien. Met wat scenery zeker netjes weg te werken mijns inziens. Echter vindt ik de piccolorails niet zo mooi in combinatie met ballast, dus valt deze voor mij af.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit voor anderen niet nuttig is :)

Mvg, Willem


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door gek op stoom »

hoi Willem

dit is gemaakt met Minitrix rails
Afbeelding
Gr Andy


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door spoor65 »

Willem,

Peco code 80 is uitstekend te combineren met zowel FLM zonder bedding(ook nog wel eens op ebay e.d. te vinden onder de oude Roco N rails naam)
en Minitrix.

Denk daarbij ook eens na over het gebruik van flex rails, ook daarin hebben ze een leuke prijs, en de rail is dan ook nog eens bijna 30cm langer dan bij de anderen die hier genoemd zijn.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door JanCK »

Net als Andy gebruik ik Minitrix wissels met omgekeerde aandrijvingen. Werkt prima. Maar ik heb wel een vraag. Hoe kun je die dingen netjes van een ballastbed voorzien zonder dat er water in de aandrijvingen loopt (roest, dus kapotte aandrijving) en hoe zorg je ervoor dat je de aandrijving zo nodig nog wel netjes kunt vervangen?
Bedankt,
Jan


Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Rtoonen »

Ik plak de opening af met verpakkingstape (die bruine). De ballast meng ik met wat behangplaksel en water tot een smeuïg (niet te nat) papje, een soort cement. Dit kan je dan veilig aanbrengen op de afgeplakte aandrijving. Onderhoud moet dan van onderaf, als deze open is. Ikzelf heb dit niet en moet de opening weer opensnijden en achteraf herstellen. Je kan ook een soort dekseltje maken met karton en tape.

Overigens gebruik is Piccolo rails, maar dit is best fraai te ballasten. Kijk eens op mijn thread http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... 2&start=60

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door JanCK »

Rob,
Bedankt. Dat is duidelijk. Afgezien van het feit dat jij Piccolo gebruikt en ik Minitrix lijken onze situaties op elkaar, want ik kan er vanaf de onderkant ook niet bij. Maar aan je foto's te zien (bedankt voor de link, dat draadje kende ik nog niet [ben nogal nieuw hier]), kan het allemaal heel netjes. Ik ga dat eens proberen.
Groet,
Jan


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Jeroen »

Van dat dunne doorzichtige plastic.....van verpakkingen ofzo. Dat werkt ook goed. Gewoon stukje op je aandrijving plakken met secondenlijm. En dan bijvoorbeeld schilderstape eroverheen en ballasten maar.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rtoonen
Berichten: 322
Lid geworden op: 30 jun 2013 19:43
Locatie: Vlissingen

Re: Wisselmotoren "omkeren"

Bericht door Rtoonen »

Hoi Jeroen, ik ben als dood dat die verdunde houtlijm ergen naar binnenkruipt bij de wissels, vandaar de "papjemethode". Overigens doe ik de sporen zonder wissels met de dunne houtlijm. Gaat wel wat makkelijker en sneller.

Rob


Modelbaan met kopstation "Waterloo". Nederland 1945 - 2000
Plaats reactie