Seinen, hoe wat en waar...

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Seinen, hoe wat en waar...

Bericht door Evoluzione »

Soms kom ik hier op het forum banen tegen, en dan wordt ik toch wel nieuwsgierig hoe het nou zit met de beveiliging van deze stukken. Neem nu bijvoorbeeld Marelburg en Rothenburg, een dubbele hoofdlijn waarvan een nevenlijn aftakt. Deze loopt vervolgens verder naar een kopstation. Dit concept staat mij erg aan, daar je rangeerbewegingen creëert. Zelf zit ik nog in de planningsfase, en wil in plaats van een "gewoon" rondje/hondebot, ook wel zoiets maken.

Nu komt alleen bij mij het volgende probleem om de hoek kijken; de beveiliging van de baan middels (licht)seinen. Daar ik modern wil rijden, lijkt mij de keuze voor lichtseinen duidelijk. Ook op de vrije baan is het mij duidelijk. Elk blok krijgt een voorsein (evt aan het vorige bloksein) en daarna een bloksein.

Maar in de volgende 2 situaties snap ik het niet:
Afbeelding

Situatie 1 is de aftakking in de hoofdlijn. Ik wil rechts (Duits) rijden, dus daar mag je van uit gaan. Hoe moet ik nu seinen plaatsen, en welke seinen?

Situatie 2 is het station. De 2 linkse sporen zijn de binnenkomstsporen, het doodlopende spoortje is een uitloopspoor. Verder naar rechts 4 perronsporen, met overloopmogelijkheid achteraan.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit op gaan lossen, daar ik er zelf niet uit kom.

Mvg, Willem


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Seinen, hoe wat en waar...

Bericht door JanCK »

Hallo Willem,

Leuke vraag. Laat ik beginnen met te zeggen dat ik in het Duitsland van tijdperk II rijd en dus met armseinen en dat toen de regels iets anders waren, maar ik denk je in ieder geval op weg te kunnen helpen.

Elk hoofdsein moet in principe Hp0 (rood=stop) en Hp1 (groen=rijden) kunnen tonen. Daar kan bijkomen Hp2 (combinatie geel/groen=langzaam rijden ivm wisselstraat) en Sh1 (twee witte lichten=rangeren toegestaan [meestal in combinatie met Hp0: reguliere treinen moeten stoppen]).

Ik heb in jouw tekening met rode pijlen aangegeven hoe ik denk dat je de treinen wilt laten rijden. Hopelijk heb ik dat goed begrepen.
1) Dan moeten op de plaatsen waar treinen over wissels kunnen afbuigen, seinen staan die Hp0, Hp1 en Hp2 kunnen tonen. Aangezien ik zelf met Viessmann armseinen werk, heb ik als voorbeeld de catalogusnummers van hun lichtseinen gebruikt, in dit geval 4412, desgewenst te vervangen door het sein gecombineerd met een voorsein: 4415.
2) Doorgaand verkeer op de hoofdbaan dat niet kan afslaan ziet een sein Hp0/Hp1 (Viessmann 4411 of 4414).
3) Langs perronsporen moet je kiezen of rangeerlocs voorbij het sein mogen rijden. Dat lijkt me zeker het geval langs het bovenste spoor met dat zijspoor, dus daar kies je voor een sein dat Hp0, Hp1, Hp2 en Sh1 kan tonen (Viessmann 4413 of 4416). Langs de andere perronsporen weet ik het niet. Je hebt de keuze uit niet rangeren voorbij het sein (plaats dan 4412 of 4415) of wel (4413 of 4416, maar dan rangeer je wel de hoofdbaan op en dat zou ik niet doen).

Over de wissels rechts wordt alleen maar gerangeerd, toch? Die eindigen bij stootblokken? Die hoeven dan in principe niet apart beveiligd te worden, maar je kunt de Viessmann rangeerseinen 4417 of 4418 plaatsen op plekken waar rangerende locs moeten stoppen en wachten op toestemming om verder te gaan. Dat kan ook bij dat zijspoor bij het bovenste perronspoor. Maar je kunt op die rangeerseinen besparen, want vaak worden, zeker in dat soort eenvoudige situaties, gewoon handsignalen gegeven door de rangeerder die via een portofoon in contact staat met de treindienstleiding. Maar een paar kleine seintjes 4418 staat wel leuk natuurlijk.
Uit nostalgie: vroeger zag je ook vaak het Wartezeichen (bv. Weinert 6901; puur decoratief, geen treinbeïnvloeding), maar nu niet meer zo veel. Ik gebruik ze wel, want ze verhogen de sfeer op een tijdperk II baan.

Hier nog een link naar alle Viessmann schaal N lichtseinen: http://www.viessmann-modell.com/index.p ... e%20N.html

Ik hoop je hiermee wat op weg te hebben geholpen, maar schroom niet verder te vragen, het Duitse systeem is totaal anders dan het Nederlandse.

Groet en succes!
Jan
Bijlagen
Voorstel plaatsing seinen
Voorstel plaatsing seinen
Voorstel seinen.jpg (106 KiB) 3310 keer bekeken



Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Seinen, hoe wat en waar...

Bericht door Evoluzione »

Jan,

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Het wordt zo al een stuk duidelijker ja. Je hebt het inderdaad goed met alle rijbewegingen. De hoofdbaan is me duidelijk, alleen moet ik de "verkeerde" kant ook beveiligen met seinen?

Het station is me ook duidelijk. De sporen met alleen normale bewegingen hoeven alleen rood, geel en groen dus. Alleen voor rangeerbewegingen heb ik dus sh1 nodig op een hoofdsein? Valt omlopen hier ook onder? De sporen had ik als volgt in gedachten. 1/2/3 voor passagierstreinen, 4 voor goederen, zodat de loc kan omlopen op spoor 3, en de wagens naar het nabij gelegen goederenstukje.

Het goederendeel kan ik met dwergseinen doen, en alleen voor het uitrijspoor een uitrijsein toch?

Mvg, Willem


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Seinen, hoe wat en waar...

Bericht door JanCK »

Willem,

Graag gedaan.
Een goede site (wel in het Duits) met veel voorbeeldsituaties is die van de MOBA: http://www.der-moba.de/index.php/Eisenb ... naltechnik.

Ja, je kunt de "verkeerde" kant ook beveiligen, net zoals bij het grootbedrijf. Kost je natuurlijk wel geld voor seinen die eigenlijk niets doen (alleen maar altijd op rood staan). Er zijn echter tal van situaties waarin ook bij het grootbedrijf wordt afgezien van een teveel aan seinen, niet alleen op nevenlijnen, maar ook op relatief rustige hoofdlijnen.

Het rangeerdeel mag je inderdaad beveiligen met uitsluitend rangeersignalen (doe ik ook, maar dan met Gleissperrsignale, leuke dingen, of met Wartezeichen, die ik eerder noemde) en je kunt ook gebruik maken van een enkel uitrijsein. Voorbeelden vind je op dezelfde MOBA-site onder Gruppenausfahrsignale. Voor jou lijkt me ook erg interessant het deel over kopstations direct daaronder.

Ik vind het Duitse systeem uiterst interessant en ik hoop dat jij er hetzelfde over denkt na het lezen van die enorme lap Duits :o .
Groet,
Jan



Onderwerp starter
Evoluzione
Berichten: 56
Lid geworden op: 10 dec 2012 11:29

Re: Seinen, hoe wat en waar...

Bericht door Evoluzione »

Het Duitse staat me inderdaad meer aan als het Nederlandse seinstelsel. Daarom ook de keuze voor een Duitse baan.

Hartelijk dank voor je hulp, en ook voor de interessante lap tekst.

Mvg, Willem


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Seinen, hoe wat en waar...

Bericht door JanCK »

Nu ik mijn post opnieuw doorlees, weet ik niet of voldoende duidelijk is, dat dat gezamenlijke uitrijsein voornamelijk bij goederensporen wordt toegepast, zelden bij perronsporen in reizigersstations. Het voorbeeld op de MOBA-site laat een leuke combinatie zien. Aangezien jij ook zoiets wilt, wordt het een aantrekkelijke verscheidenheid aan seinen in jouw station. Ik heb, uiteraard, niet exact hetzelfde baanplan, maar ook bij mij staan verschillende seinen bij de diverse sporen en dat is niet alleen een leuk gezicht maar maakt ook interessant (rangeer)verkeer mogelijk (en is flink oppassen geblazen op het bedieningspaneel [ik rij analoog]; om snel te kunnen ingrijpen als ik een fout heb gemaakt, heb ik daarom een drukschakelaartje gemaakt "herstel alle seinen", dwz stel alles rood).

Succes met lezen!
Jan


Plaats reactie