Schoonmaken piccolo rails

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Schoonmaken piccolo rails

Bericht door Hookies »

Binnenkort ga ik een eerste begin maken met mijn schaduwstation. Ik heb een enorme voorraad tweedehands piccolorails aan kunnen schaffen. Ik merk wel dat mijn treinen daar niet vloeiend over kruipen, maar schokkend en als ik een langzame snelheid aangeef, dan willen ze nog wel eens gaan stilstaan. Volgens mijn bescheiden kennis zijn de rails gewoon vuil en stoffig. Als ze eenmaal liggen kan ik het schoonmaken wel bijhouden met een reinigingswagen. Maar wat is de beste manier om die rails te reinigen voordat ik ze neer ga leggen? Heb wel eens gelezen dat wasbenzine niet goed zou zijn voor de bedding van die rails, maar aangezien er hier experts lid zijn, kunnen die dat wellicht vertalen naar die piccolorails van Fleischmann.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Schoonmaken piccolo rails

Bericht door Nijboer »

Ik ken je probleem.
Het handigst is gewoon een roco cleanwagen te kopen en het reinigingsblokje eraf halen.
Daarmee op voorhand je rail poetsen (vanuit de hand dus). Naar mijn eigen idee werkt dit het best en het snelst.


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Schoonmaken piccolo rails

Bericht door martinb »

Wasbenzine en ruitenwisservloeistof op basis van isopropanol werken goed om de rails schoon te maken. Op een doekje doen, en alleen de rails poesten. (en niet de rails in een badje met vloeistof leggen) :shock:


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Schoonmaken piccolo rails

Bericht door Saraan »

Ik heb dezelfde ervaring met tweedehands rails. Als je goed kijkt is het spooroppervlak dof geworden. Naar mijn bescheiden mening is dit een dun laagje corrosie. Dit kan het best handmatig verwijderd worden, met onder andere en roco-blokje zoals al aangeraden hierboven.

Eenmaal de rails terug mooi glimt, is het regelmatig poetsen (bijvoorbeeld met een schoonmaaktrein te laten rondrijden) voldoende om de rails corrosievrij te houden. De sporen kunnen het best olie- en vuilvrij gehouden worden met isopropanol (bijvoorbeeld met een doekje of vilt, handmatrig of met poetstrein)


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Schoonmaken piccolo rails

Bericht door Hookies »

Ik heb zo'n blokje (een soort grote gum) een tijdje terug al bij de winkelier gekocht en dat werkt best. Maar ik wil voordat ik alles vastleg het geheel goed schoon hebben. Wasbenzine ken ik wel. Dat isopropanol, wat is dat voor iets en waar kun je dat kopen? Ik vind het wel prettig te horen dat iemand dezelfde ervaringen als ik heb en daar een oplossing voor heeft.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: Schoonmaken piccolo rails

Bericht door martinb »

Isopropanol zit ook in ruitenwisservloeistof (klik, staat hier beschreven, en de eigen ervaring die ik ermee heb klopt ook)

Texaco zomer ruitenwisservloeistof (blauw, niet geel) zit het in. Anders naar de drogist / apotheek volgens deze link, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. (duurder = niet eens naar gezocht = hollander) :D


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Plaats reactie