dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door Marvin Ouwehand »

Ik wil de startset Fleischmann met containerwagons en bochtwissels bespreken.

Tijdens het rijden op mijn baan, valt het op dat de dubbele containerwagens juist altijd in de bochtwissels ontsporen.

Hier op het forum wordt vaak geklaagd over deze wissels omdat het te vaak ontsporingen veroorzaakt.
Ik begin me dan ook heel erg af te vragen wat het nut kan zijn van deze wissels...

Verder vind ik de lange rijtuigen erg storend in krappere bochten, waar je toch niet aan ontkomt op je modelbaan.
Ik ben dan ook volledig overgestapt naar de enkele wagons met twee asstellen. Dit rijdt altijd perfect en ziet er tof uit.

Maar ik wil de werkenden op mijn baan ook de mogelijkheid geven om te reizen...
Wat is een mooie trein hiervoor in Epoch V / VI, liefst Fleischman, met wagon met twee asstellen?

Naar jullie reactie kijk ik uit.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door spoor65 »

Marvin,

eigenlijk is deze vraag iets voor in vraagbaak.
maar om dan ff kort door de boog te gaan.

Boogwissels zijn door de fabrikanten bedacht,
a: omdat ze in het echt ook voor komen,
b: omdat ze ruimtebesparend kunnen zijn op jouw toch altijd te kleine oppervlakte voor een modelspoorbaan.

helaas zitten er idd ook haken en ogen aan.
de meeste boogwissels zijn domweg ruk.

Geven vaak problemen gewoon omdat ze gebaseerd zijn op te kleine boogstralen waar mening materiaal moeite mee heeft.
enige merk boogwissels waar ik nog geen klachten over heb gehoord zijn die van Peco, die gebruiken een grotere boogstraal.
kost wel weer wat meer ruimte, maar dan heb je ook wat.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Marvin Ouwehand schreef:Maar ik wil de werkenden op mijn baan ook de mogelijkheid geven om te reizen...
Wat is een mooie trein hiervoor in Epoch V / VI, liefst Fleischman, met wagon met twee asstellen?
Hoi Marvin, je hebt het over "asstellen" volgens mij is dat een term die niet bestaat, we hebben het dan of over assen of over draaistellen( waar dan weer assen in zitten).

Als ik jou vraag zo lees neem ik aan dat jij 2assige rijtuigen bedoelt? 2assige rijtuigen zijn echt iets van voor de 2e wereld oorlog. Daarna zijn ze in Nederland en Duitsland in ieder geval niet meer gebouwd. In Zowel oost als west Duitsland zijn nog wel wat nieuwe 2assige rijtuigen ontstaan door ombouw acties waarbij gebruik gemaakt werd van oudere onderstellen waar dan dus nieuwe wagen bakken op werden gebouwd. Bij west Duitsland hebben we het dan uitsluitend over enkele particuliere spoorwegen.

2assige rijtuigen in de normale dienst inzetten in tijdperk V blijft dan ook beperkt tot enkele lijnen in Baden Württemberg. In tijdperk VI kan je dat helemaal vergeten.

Vanaf de jaren 60 zijn de meeste in europa gebouwde rijtuigen als 26,4m lang of langer( denk aan dubbeldeks( vaak 26,8m) en restauratie(27,5m) rijtuigen). Kortere rijtuigen verdwenen in de jaren 80 en 90 meer en meer. De enige echt kortere rijtuigen die het lang uitgehouden hebben zijn enkele NS fiets rijtuigen( plan E of L?) volgens mij iets van 2004 ofzo en bij DB Regio de uit Reko rijtuigen verbouwde Bbd499 die tot +/- 2007/2008 dienst hebben gedaan. In beide gevallen gaat het om rijtuigen waarvan er normaal gesproken maar eentje in een trein te vinden was.

Volgens mij hebben zowel de SBB als SNCF nog vrij laat wel korte bagage rijtuigen besteld, bij de SNCF hoorde dat bij de Corail rijtuigen. Het zou zo maar kunnen dat die dingen nog wel actief zijn maar daar kunnen anderen misschien meer over zeggen, maar ook dan heb je het een enkel rijtuig per trein.

De beste oplossing is zorgen dat je genoeg ruimte krijgt om alleen met boogstralen van +/- 40cm of groter te werken in de zichtbare gedeeltes. Krappere boogstralen kan je dan uit het zicht toe passen maar R1 en R2 zou ik zeker niet in spoorlijnen gaan leggen, dat is meer iets voor tram en U-bahn.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door mini rijder »

Hoi Marvin,

Zoals Michiel hierboven al aangeeft, zal je voor tijdperk V/VI geen twee-assige rijtuigen kunnen vinden.
Een mooi alternatief zijn echter treinstellen met korte wagenbakken, zoals de Desiro van fleischmann, of de Lint41 van Minitrix.
Piko heeft zelfs een hele reeks GTW's in het assortiment, waaronder alle in Nederland rondrijdende uitvoeringen.
Kato heeft onlangs een Allegro van de SBB uitgebracht. Ook hun glacier-express zou een optie kunnen zijn.
Zelf heb ik twee Piko GTW's en deze hebben geen problemen met de boogwissels uit de startsets van fleischmann.
Ook hangen ze niet zo erg binnen de rails zoals lange rijtuigen dit doen, dus ogen ze beter op een baan met kleine bochten.
Wel zwenkt de voor- en achterkant iets meer uit.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door Marvin Ouwehand »

@robby

Die Piko GTW is echt prachtig... Ik kon hem niet laten staan bij de treinenwinkel en heb hem gelijk aangeschaft. Hij rijd echt super mooi. Toch is ie nog wel gevoelig voor ontsporingen, met name het middelste gedeelte. Nu heb ik de baan nagelopen en alles netjes gelegd en hij rijd nu als een zonnetje. Het enige nadeel is dat ik nu problemen met de keerlus heb omdat hij een dubbele motor en waardoor de ene motor positief is en de andere negatief. Dit heb ik nu opgelost door een tracee in te zetten waarbij hij meer als kopstation trein fungeert en daar is hij perfect voor. Dank voor de tip!


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door Ad_M »

Zijn hele fijne en vergevende treinstellen die GTW's van Piko, weinig storingen en altijd paraat

Afbeelding

Ik kan ze ook zeker aanraden :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Marvin Ouwehand
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jul 2015 14:24
Locatie: Bolsward

Re: dubbele containers wagen en dubbeldekker Fleischmann

Bericht door Marvin Ouwehand »

jeetje Rob,

4 stuks...
sinterklaas was vroeg dit jaar of niet ;-).

Hoe ga jij om met keerlussen en de GTW's?


Plaats reactie