Code 55 vragen

Vraag maar raak!

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Code 55 vragen

Bericht door Willempie »

Weet je misschien ook waar die draadjes voor zijn, misschien als je dat weet, zou je deze vraag niet stellen.

Groetjes



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Code 55 vragen

Bericht door Marksintpancras »

:lol: stroom op de staven ;)

Zo, nu weer verder met me nieuwe bierdje :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Code 55 vragen

Bericht door Overdijk »

We zullen onze vaste botte boer Willem maar even negeren.

Want ook ik ben benieuwd naar het antwoord.
Ja, ik weet dat het de verschillende stroompunten aangeeft.
Ikzelf heb ze afgeknipt, en daarvoor in de plaats de stroomdraden gesoldeerd naar ringleiding/wisselmotor.
Waarom, de draden lopen nu rechtstreeks naar waar ze moeten zijn en
ik was bang dat de blanke draden die eraan zitten anders kortsluiting maken als ze elkaar raken.

Maar ik ben wel benieuwd wat andere ermee doen.


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Code 55 vragen

Bericht door dwarsligger »

Wat dacht je van aansluiten? Meneer Peco is zo vriendelijk geweest om deze er aan te maken zodat je zelf geen lelijke draden hoeft aan te solderen.

Ze zijn misschien wel wat lang, maar korter maken is altijd nog makkelijker dan langer.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Richard1978
Berichten: 121
Lid geworden op: 12 jun 2009 10:06

Re: Code 55 vragen

Bericht door Richard1978 »

Waar ze voor zijn weet ik ook wel, was alleen benieuwd wat jullie ermee doen: inkorten, helemaal eraf of gewoon lang laten.


Met vriendelijke groeten,
Richard ( Prem )
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Code 55 vragen

Bericht door shoven »

Inkorten en DCC signaal erop zetten. What else?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

marco schreef:ik heb nog eens goed naar de 3 weg wissel van peco gekeken en wat bleek het lichtblauwe gedeelte van de wissel, wat alleen stroom krijgt als de tong aan de donkerblauwe rail ligt.
Bij mij kreeg deze dus geen stroom wel als ik de tong met de hand tegen de donkerblauwe rail aanduwde.
Dus heb ik aan dit lichtblauwe stuk maar een draadje gesoldeerd en met verbonden aan de donkerblauwe en hup alle treinen rijden er stapvoets overheen.
Hebben meer van jullie dit gedaan?
martindomburg schreef:Yep dat hoort. Ik heb hem wel met een tweede relais laten schakelen, just in case.
Pfff... echt waar? Ik had dus ook problemen met testrijden over deze 3 wegwissels, bepaalde lokjes deden het niet, ik meet inderdaad geen verbinding over het gedeelte wat Marco aangeeft... Nu zit ik een losse 3 weg goed te bekijken, en inderdaad, ondanks dat je aan de achterkant denkt dat ze verbonden zijn, is aan de railzijde dmv een snede de boel alsnog geisoleerd... waarom... ?

Nu moet ik dus alsnog een draadje er aan solderen naar het puntstuk.
Hetzelfde geld dus ook voor de andere set tongen.

Of zou het voldoende zijn die snede vol te solderen?

Erg onduidelijk van Peco dit...


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Code 55 vragen

Bericht door Bjor »

nspoorkees schreef:Of zou het voldoende zijn die snede vol te solderen?
Erg onduidelijk van Peco dit...
Kees,

Dat raad ik je af. Volgens mij heb je dan een grote kans je wissel onbruikbaar te maken. Een klein beetje teveel tin en de wisseltong ligt niet meer strak aan de buitenste spoorstaaf. Resultaat: De wisseltongen krijgen misschien wel stroom, maar iedere lok en ieder rijtuig ontspoort op de wissel omdat het eerste wiel tegen de punt van de tong op loopt.
Ik vind Peco helemaal niet onduidelijk. Ze hebben veertjes in hun wissels gestopt, zodat de tongen strak tegen de buitenste spoorstaven aanliggen. De Peco wisselaandrijvingen zijn zo gemaakt dat ze de wisseltongen met kracht in hun positie duwen en houden.
Dat sommigen van ons de veertjes er uit slopen en andere aandrijvingen gebruiken is uiteraard ieders goed recht, maar dat betekent wel dat je door een extra draadje, of een goede afstelling van het verenstalen pennetje zelf moet zorgen voor een goed contact. Maar jouw oplossing lijkt mij erger dan de kwaal.

Maar het is uiteraard JOUW wissel :mrgreen:

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

Erger dan de kwaal? Nee, als je dat netjes soldeert is het volgens mij elektrisch gezien opgelost. Het is maar een snede van een paar tiendes van een mm. Je moet er geen klodder soldeer op kwakken natuurlijk. En je soldeert niet het bewegende stuk van de tong maar het stukje verderop, wat dmv een zaagsnede los van het puntstuk gemaakt is.

Als je de wissel aansluit en met een klein scherp schroevedraaiertje de snede overbrugd en de wissel haar 4 mogelijke standen laat doorlopen (met actief gevoede en geschakelde puntstukken) treedt er geen sluiting op. Dus functioneel gezien zou het zo werken.

Wat ik bedoel met onduidelijk is dat bij het kruiswissel wel duidelijk is dat je de punststukken MOET polariseren, en daarmee is meteen de hele wissel goed voorzien van stroom, ook de tongen, en ook als die tongen niet (meer) goed tegen de rail liggen.

Bij de driewegwissel zie je ook dat men de puntstukken al bedraad heeft, omdat die, net als de engelse wissel, gevoed MOETEN worden voor een goede werking, waarbij ik, gezien de kruiswissel, er ook van uit ga dat de tongen ook via de puntstukken gevoed worden zodat ze niet afhankelijk zijn van mechanisch contact. En dat is bij de 3 weg wissel dus juist niet zo... dat vind ik wat onduidelijk.

Peco heeft dus blijkbaar 3 'varianten' Electrofrogs.
1. De gewone, waarbij het puntstuk door de tongen gevoed wordt (en waarbij je dus de betrouwbaarheid kunt verhogen door het puntstuk actief te voeden)
2. De engelse/kruiswisselversie, waarbij je de puntstukken MOET voeden, en waarbij die voeding dan meteen ook de tongen voedt
3. de drieweg, daarbij MOET je ook de puntstukken voeden, maar is 1 wisseltong alsnog geisoleerd en afhankelijk van de aanliggende rail...

Die 3e variant was mij dus niet bekend. Blijft de vraag WAAROM heeft peco deze snede toegevoegd? Waarschijnlijk om te voorkomen dat bij te brede of onnauwkeurige wielen er sluiting ontstaat als de tong de andere polariteit heeft?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Code 55 vragen

Bericht door Bjor »

Kees,

Dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je de rail waar de wisseltong tegen aan ligt wilde verdikken voor een beter contact, maar je bedoelt het doorverbinden van de doorgezaagde railstaaf naast het puntstuk van de kortste
aftakking.
Nu heb ik geen driewegwissel, maar ik denk dat die onderbreking er niet voor niets is. Is het dan niet verstandig eerst het gat te overbruggen met een stukje folie of draad, om te zien of je geen sluiting veroorzaakt?
Ik vermoed dat dat laatste het geval zal zijn.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

EJvH
Berichten: 103
Lid geworden op: 22 apr 2016 18:54

Re: Code 55 vragen

Bericht door EJvH »

Ik zou graag willen weten wat het verschil is tussen peco 80 en peco 55 dat het verschil is in de rail hoogte dat weet ik maar zijn er nog meer voordelen bij tussen deze 2?

Want ik ben nog steeds bezig om een leuke baanplan te maken dus ik heb nu nog de keuze in welke rails ga ik gebruiken

Erik



Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Code 55 vragen

Bericht door Stoompie »

Ik lees volgens mij dat de meeste mensen hier liever Peco gebruiken ipv Fleischmann.....ik als beginnend amateur was van plan om Fleischmann Piccolo voor (allereerste) mijn baan gebruiken maar begin nu te twijfelen....weet niet of Peco voor mij een verstandige keuze zal zijn al neig ik er nu wel naar.

Vince



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

Hoi Vince,

Dat is wat net past. Wil dolgraag met peco werken, maar dan ik bepaalde dingen niet doen wat ik wel met flm piccolo kan.....dus kijk ook ff wat past

:D



Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Code 55 vragen

Bericht door Stoompie »

En gaat het dan met name om de bochten en wissels etc ?



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

Wat zou er met peco niet kunnen wat met flm wel kan? Je hebt juist heel veel vrijheid, omdat je alleen wissels en flexrails hebt. ALLES kan :) Het is alleen wat meer werk. En mooier :)



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Code 55 vragen

Bericht door Marksintpancras »

Vince,

Als je echt mooi wil rijden kies dan Peco. Ik heb op mijn vaste baan Fleischmann piccolo voor het gemak ivm de bedding, maar Peco is zeker rond de wissels vele male flexibeleer en mooier qua rij gedrag en zicht


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Code 55 vragen

Bericht door FidOo »

het enige wat FLM (of trix of welk ander merk dan ook met dezelfde geometrie) is compacter bouwen. De wissels die gebruikt worden zijn 15 graden in het grootste geval. (minitrix heeft ook nog 24) en die zijn veel korter waardoor je veel kortere wisselstraten krijgt. Nadeel: de bochtradius in deze wissels zijn veel kleiner als peco en zijn dus naar mijn mening in het zicht een echte NO-GO.

Ook het gemak van ballast in flm rails is wat mij betreft echt een dooddoener; het is gewoon niet realistisch en mooi. Daarnaast is ballasten echt niet zo heel moeilijk.

Mijn mening: code 80 is leuk voor het schaduwstation.. maar voor in het zicht gewoon achterhaald.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Code 55 vragen

Bericht door Stoompie »

Ik heb op een paar bochten en rechte stukjes na nog helemaal geen rails....dus als ik wil switchen, moet ik het nu gelijk doen. Hoor en lees inderdaad alleen dat het dus wat meer moeite kost om te leggen..........wat ik weer lees als moeilijker en me af vraag of het als beginner ook te doen is. Er zal veel geknipt moeten worden.



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

nspoorkees schreef:Wat zou er met peco niet kunnen wat met flm wel kan? Je hebt juist heel veel vrijheid, omdat je alleen wissels en flexrails hebt. ALLES kan :) Het is alleen wat meer werk. En mooier :)

Ben ik niet helemaal met je eens Kees. Bij mijn gedachten over de baan die ik wil, past het niet...dan heb ik aan beide kanten nog een 1 - 1,5 meter lengte extra nodig.

Zoals Fidoo het aangeeft je kan veel compacter bouwen.

Maar ik ben het wel met je eens dat ik het wel mooier is. :D

gr Bjorn



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

Stoompie schreef:Ik heb op een paar bochten en rechte stukjes na nog helemaal geen rails....dus als ik wil switchen, moet ik het nu gelijk doen. Hoor en lees inderdaad alleen dat het dus wat meer moeite kost om te leggen..........wat ik weer lees als moeilijker en me af vraag of het als beginner ook te doen is. Er zal veel geknipt moeten worden.
Stoompie,

Flm of Peco....is gewoon wat je ruimte is en wat je wilt voor baan... Peco is mooier en realistischer maar neem nu eenmaal meer ruimte in en FLM is compacter.

Ga anders eerst tekenen...dan kom je vanzelf erachter of peco kan of niet ... en als peco het wordt haal je gewoon een stuk flexibel en kijk je wat ermee kunt qua ballasten. Denk wel in mogelijkheden en niet in moeilijkheden anders komt je droombaan er nooit. ;)

Gr. bjorn



Stoompie
Berichten: 25
Lid geworden op: 04 aug 2017 15:02

Re: Code 55 vragen

Bericht door Stoompie »

Gisteren en zojuist mijn hele ontwerp in SCARM omgezet van FLM naar PECO en het lijkt te passen...merk inderdaad dat de bochten een stuk ruimer worden maar dat is misschien alleen maar beter. Qua ontwerp is mijn baan helemaal niet complex. Ik probeer de layout eerder wat saaier en haalbaar te houden dan direct met een hele berg wissels, blokken en beveiligingen aan de gang te gaan. Mijn uitdaging zal liggen in de verschillende hoogtes...lijkt de baan ook gelijk weer wat minder amateur :)

Vince



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Code 55 vragen

Bericht door Debvd »

Hoi Vince,

Helemaal top ! Ben benieuwd naar je ontwerp...en krijg je ook een hoop goede feedback op van de forumlezers :-)

Oh ja niks lijkt daardoor minder amateuristisch.... iedere baan heeft zijn charme en mooiheid maar bedenk wel altijd ...jij zelf moet er happy mee zijn ...en niet doen wat men van je verwacht.... want jij bouwt het en jij wordt er happy van.... ;) :) :D

Gewoon doen waar jij je goed bij voelt... 8-)



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: Code 55 vragen

Bericht door nspoorkees »

Nog even over de SL-E399F, na het doorverbinden (solderen met een heel klein stukje draad, van 2mm a/d buitenkant) van de snede van de langste buitenste tong, loopt alles nu prima.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Code 55 vragen

Bericht door Bjor »

Kees,

Mooi dat het gelukt is. (Maar waar is/was die onderbreking dan voor? :? :? )

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Code 55 vragen

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo ???
Stoompie schreef:wat ik weer lees als moeilijker en me af vraag of het als beginner ook te doen is. Er zal veel geknipt moeten worden.
Ik ben er ook gelijk mee begonnen, en niet tegen echt veel problemen aangelopen. Ik knip alleen de rails niet maar slijp hem door met een dunne diamantschijf op de Proxxon.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran
Plaats reactie