NSpoor Zuid Limburg

Plaats hier je reactie op de presentaties van N-spoorverenigingen.
Deze presentaties kunt je lezen op de site van Freebit.nl.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2103
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

NSpoor Zuid Limburg

Bericht door H@Ns »

Op de website van Freebit.nl vinden julli een presentatie van NSpoor Zuid Limburg:
http://www.freebit.nl/index.php?option= ... &Itemid=90

Plaats jullie reactie's hierop hieronder.

Groetjes

Hans :D
Bijlagen
Logo (klein).JPG
Logo (klein).JPG (5.2 KiB) 9880 keer bekeken
Laatst gewijzigd door H@Ns op 04 sep 2008 14:06, 2 keer totaal gewijzigd.


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Gebruikersavatar

mmhajvth
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 687
Lid geworden op: 01 sep 2008 10:21
Locatie: Brabant

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door mmhajvth »

Reacties in de vorm van min of meer technische vragen ook welkom? :?

Ik wilde vragen of de schema's en plattegronden die gegeven zijn in het verslag ook vergroot kunnen worden? Ze zijn namelijk net niet te lezen en dat is zonde.
Verder als het gaat om de link... dan komt de link tekens in de plaats van dit forum. dus als je het weg klikt ben je dit forum ook kwijt en moet je opnieuw internet exporer en dan naar het N-spoor forum.
Kan het niet zo dat wanneer je op de link drukt een nieuw schem geopend word met de link?

m.v.g.

Mark


Love to build realistic... ...let's be kind.

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2103
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door H@Ns »

Hoi Mark,

Allle vragen zijn welkom, zowel technisch als oh of ah ;)

Je opmerkingen zal ik bestuderen, en proberen aan te passen.
Wordt vervolgd.

groetjes,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
H@Ns
Forum-Eigenaar
Berichten: 2103
Lid geworden op: 17 dec 2007 10:12
Locatie: Lochem

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door H@Ns »

mmhajvth schreef: Ik wilde vragen of de schema's en plattegronden die gegeven zijn in het verslag ook vergroot kunnen worden? Ze zijn namelijk net niet te lezen en dat is zonde.
Hoi Mark,

Schema en plattegrond nu met hyperlink naar maximaal formaat, meer kan ik niet doen.

groetjes,

Hans :D


http://www.freebit.nl Ontmoetingsplaats voor N-Spoorders
http://www.n-spoorstore.nl N-Spoor treinen en accessoires

Gebruikersavatar

Wesley
Berichten: 335
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:53

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door Wesley »

Hans, heb je zitten copy-pasten vanuit het Nedtrakdraadje? :lol: (zie de eerste regel van de opening post). Het verslag lees ik vannacht wel, als ik tijd heb :mrgreen: .


Swiftly and with style !
Afbeelding


Remco
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 sep 2008 20:00
Locatie: Vledderveen (Gn)

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door Remco »

Ik heb de baan van hun mogen bewonderen in Erica (Drenthe) bij het Industrieel Smalspoor Museum in het weekend van 23 augustus. Ziet er erg leuk uit!

Groetjes,

Remco



Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4322
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door spoor65 »

en nog even een tip, voor het openen van een link in een nieuw venster:

rechter muisknop en vervolgens...... inderdaad, openen in nieuw venster.

dan blijft dit forum gewoon op je scherm en kun je vervolgens in het nieuwe venster de link bekijken.

Groet

Spoor65


Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

mijn beursbaan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info


athmulder
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door athmulder »

Sinds een paar maanden is de website van NSpoor Zuid-Limburg niet meer. Dat was nooit de echte hobby en we hebben dan ook besloten om onze 'optredens' onder andere hier bekend te maken.
Onze flexibele modulebaan is inmiddels bijna 25 jaar op meer dan 80 tentoonstellingen in allerlei vormen te zien geweest. Sinds het begin rijden we digitaal, met MpC (Gahler&Ringstmeier), waardoor de blokken worden aangestuurd en de treinen dus geen decoders nodig hebben.
Sinds 2004 rijden we met voor elk ontwerp een aparte dienstregeling, zodat we ook bruggen kunnen laten opengaan, op zijn tijd natuurlijk.
mvg, Ab



Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 640
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door RogerB »

Welkom op het forum Ab! Gaan jullie ook de bouwwerkzaamheden hier op het forum melden?

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)


athmulder
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door athmulder »

Zoals gezegd was het nooit onze hobby om websites bij te houden, maar als we met nieuwe projecten beginnen of een oud project herstarten of afronden, zullen we daarvan wel melding maken, denk ik. Al was het maar om toekomstige bezoekers van tentoonstellingen nieuwsgierig te maken. In Erica rijden we, zo is de planning, met een rondlopend ontwerpje met twee bewegende bruggen erin (een dubbelsporige asymmetrische draaibrug en een enkelsporige hefbrug) , met 7 treinen in de dienstregeling.
Ab



Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1106
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door Nico Essers »

Ik heb in het verleden wel eens gezocht op NSpoor Zuid Limburg (omdat ik de naam toevallig tegen kwam) maar nooit echt bruikbare info gevonden. Dus wat Roger aangeeft, om hier op het forum wat meer info te plaatsen is geen slecht idee. Vooral omdat de spoeling hier in het zuiden toch al vrij dun is.


Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


athmulder
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door athmulder »

Bij het beschrijven van de enkelspoormodule van NSpoor Zuid-Limburg kwam de vraag op hoe of ik iets meer kan vertellen over het besturen van de baan. Het lijkt me dat ik dat het beste bij de vereniging kan doen, te meer daar de oorspronkelijke freebit-bladzijde niet te vinden is en in elk geval heel oud.
Het handigst is als ik begin met de folder die ik had gemaakt voor onze tentoonstelling (die niet doorging) eind maart in Geleen:

Onze Club
In 1995 besloten zes mensen per september 1996 een niet al te ingewikkelde modulebaan naar Nederlands (Limburgs) ontwerp gereed te hebben. Nog zonder wissels en met maar vijf blokken en dus maximaal drie treinen in bedrijf. Zelfbouwhuizen volgens bestaande Nederlandse voorbeelden, uniform landschaps-materiaal, alleen rails van lage hoogte (PECO code 55) en een onderling afgesproken en aansluitend ontwerp. Dus niet allemaal steden en tien bruggen. Bovendien moest de baan professioneel rijden. Niets stoort meer dan schokkende, hortende en ontsporende treinen, denken wij. Uiteindelijk ging het om een geloofwaardig landschap omstreeks de tachtiger jaren. Vrijwel elke tentoonstelling komen we met een ander baanplan en dus ook met een andere treinenloop. Hierdoor kost het opstellen en bekabelen veel tijd en mankracht. Ook als het rijdt moeten mensen een oogje in het zeil houden en natuurlijk beschikbaar zijn voor gesprekken met het publiek. Vraag dus gerust!
De besturing, via MpC (Gahler&Ringstmeier), is voldoende voor onze maximale omvang van ongeveer 40 modules.
Daarmee kunnen 96 wissels, 56 blokken, 32 LED's, 16 relais, 10 fysieke schakelaars en 16 vormseinen worden aangestuurd, terwijl er dan 20 treinen in dienstregeling rijden.

NSpoor was te zien in: 1996: Brunssum, Heerlen, Oss, Gangelt (D); 1997:Maastricht,St-Gerlach,Treebeek,Hasselt (B); 1998:Veghel, De Passart, Den Bosch, Sittard; 1999:Maastricht, Valkenburg, Gangelt (D); 2000: Stuttgart (D); 2001:Maastricht, Brunssum, Gangelt (D); 2002: Heerlen, Jemeppe (B); 2003:Valkenburg, Brunssum, Valkenburg, Heerlen; 2004:Dortmund (D), Lippstadt (D), Brunssum; 2005: Brunssum, Erica, Lochem, Gangelt (D); 2006: Goes, Venlo, Erica, Lochem, Haaksbergen, Euskirchen (D), Brunssum; 2007: Maastricht, Brunssum, Erica, Utrecht, Sittard, Brunssum; 2008: Erica, Helmond; 2009:Maastricht, Erica, Lochem, Gangelt (D); 2010:Uden, Brunssum, Erica; 2011: Brunssum, Erica, Gangelt (D); 2012:Goes, Brunssum, Erica, Roermond; 2013:Hoensbroek, Erica, Den Haag, Genk (B); 2014: Erftstadt (D), Erica, Lochem, Houten; 2015:Zutphen, Erftstadt (D), Erica, Heerlen, Houten; 2016: Brunssum, Hilversum, Erica, Sittard, Gangelt (D), 2017: Zutphen, Erica, Helmond, 2018: Zutphen, Erica, Roermond, 2019: Zutphen, Erica, Hilversum, Brunssum(Schuttershof), Brunssum (De Parel). 2020 nr 91 Glana Geleen, daarna Deventer (alleen stations!), Erica, Hilversum en Zutphen

Meedoen?
Je kunt met ons meedoen zonder kosten te maken. We hebben al heel veel modules waarmee we op stap kunnen gaan. We hebben een besturingssysteem en we hebben ook de rest van de infrastructuur. Als je zelf niet gelijk iets wilt bouwen kun je dus kosteloos lid worden van onze club. Neem dan contact op met Ab Mulder (045-5250209).

Baanontwerp Geleen (van links naar rechts)
De keerlusmodule ‘Boerderij’ is zo ontworpen dat het net lijkt alsof een dubbelsporige baan de hoek om gaat, terwijl er een enkelspoortje aftakt. In de open ruimte is plaats voor een grote boerderij, die afgewisseld kan worden.
Het dubbelspoor loopt langs een buitenbocht met een watermolen naar de module Retersbeek, die behalve de gelijknamige boerderij een asymmetrische draaibrug bevat. Deze brug gaat aan het begin van elke dienstregeling open (net als de verderop gelegen hefbrug).
Achter deze brug liggen de modules van Schinnen, waarop we een steenslagoverslag bouwden, naar Tsjechisch voorbeeld, naast een zandgroeve, met achtergrond Sigrano. Die zandgroeve wordt bediend door smalspoor. Na een volgende buitenbocht met holle weg volgt een lange binnenbocht met achtereenvolgens een overwegwachtershuisje uit Stroe, het waterhuis uit Sittard en een fietspad dat een oude spooraftakking volgt.
Vlak daarna volgt een dubbelsporige aftakking, die leidt naar een opstelterrein (Voorveld). De molen uit Gronsveld, een huis uit Brunssum, de voormalige Gereformeerde Kruiskerk uit Brunssum en een pastorie uit Heerde zijn op de achtergrond te zien. Onder het viaduct loopt de lijn van de museumtram LTM.
De hoofdlijn loopt door over twee rechte modules, die een vuilstort en een graanveld als hoofdthema hebben.
Dan volgt de keerlus Brunssum, waarop een van de oude koeltorens te zien is die ir. Itterson omstreeks 1924 bij de Emmamijn liet bouwen en die model stond voor de huidige, veel grotere, koeltorens. Het fantasie-station Brunssum wordt geflankeerd door een paar gebouwen uit de Akerstraat vlak voor de Hendrikmijn, pal naast een huizenrijtje uit de Heugenerstraat in De Rozengaard. Zo’n ingenieur had heel wat meer ruimte ter beschikking….
Rechtdoor gaat nog een enkelsporige aftakking over de hefbrug naar de Oranjeboombierbrouwerij en naar station Schin-op-Geul, waar ook ons museumbedrijf is gevestigd.
Elke dienstregeling wordt er in 25 minuten ongeveer 600 m gereden, d.i. 100 km omgerekend.
Soms is materieel van eigen makelij, net als alle huizen en bomen. Dat maakt de baan in alle opzichten uniek. Ons clublid Jos Geurts heeft als bomenspecialist veel van het groen gemaakt.

Bomen en struiken: Jos Geurts, Terborchstraat 22, 6445 XL Brunssum, 045 525 84 00, jmg.geurts@gmail.com

Afbeelding




athmulder
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door athmulder »

De bijbehorende dienstregeling ziet er zo uit. De bloknummers komen overeen met de nummers op de baantekening.

Afbeelding
mvg, Ab

Verklaring: de Fa's zijn de nummers van de rijopdrachten (Fahraufträge). Ik heb ze als volgt gedefinieerd:
1 en 11 zijn getrokken goederentreinen,
2 en 12 al dan niet getrokken IC's.
3 en 4: elektrische stoptreinen (soms ook een dieseltje)
5-8 diesels
9 een diesel-buurtgoederentrein
10,13,20 speciale of internationale treinen.
De nr's 5-9 mogen op het geëlektrificeerde enkelspoor komen. De rest rijdt onder de draad door de keerlussen.

De rijregelaars (F=Fahrregler) zijn de verschillende treinen, die zo zijn gekozen dat ze voldoen aan de rijopdrachten.




athmulder
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: NSpoor Zuid Limburg

Bericht door athmulder »

De ruimte tussen de verschillende treinen hoort natuurlijk gelijk te zijn aan 1 leeg blokje: als het blok ervoor niet vrij is kan de trein namelijk niet rijden. In de tekening zie je desondanks een aantal conflicten, met name bij de nummers 27-32. Daar had ik een fout gemaakt en moest ik een extra beweging maken om goed uit te komen. Omdat het maken van de tekening helemaal in Paint gebeurt, kost het netjes opschuiven verschrikkelijk veel tijd. Maar omdat de treinen werkelijk niet kunnen rijden, maakt MpC de dienstregeling daar gewoon wat langer. Daardoor schuift alles wat op.
De dienstregeling is dus niet op tijd gebaseerd, maar op een ketting van permissies, die door de groene bolletjes aan de erin genoemde stopplaatsen van treinen worden gegeven. Zo kan het eigenlijk nooit mis gaan, als ik geen fout heb gemaakt.
Tijdens een tentoonstelling blijkt vaak na een halve dag of ik iets moet aanpassen. Dat kan, omdat het een ketting is, gelukkig vrij gemakkelijk.
Omdat we zelden meer dan 1 keer dezelfde baan ergens hebben, heeft echt fijntunen bijna geen zin. De tentoonstelling is dan meestal al afgelopen.
mvg, Ab



Plaats reactie