N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu za nov 25, 2017 04:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 14:48 

Erik,

Als ik jouw baan zie, dan wil jij graag met 2 delige treinstellen rijden, plus een korte goederen trein.

Let wel op dat jouw baanplaan niet geschikt is voor treinen can 1 meter lang ivm de baanlengte.

En ik denk dat jouw baan goed is, als je hierbij lekker los gaat met de scenery en de stations daardoor visueel kan scheiden.

Hollander OmbouwService start per september 2017, te Sint Pancras
www.hollanderombouwservice.nl
Brohl-Lutzing / iTrain / Dinamo / Fleischmann / Minitrix / Kato / Piko / Brawa

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 19:13 

EJvH schreef:
Beste onbekende hierboven,

Ik snap wat je bedoelt om de 2 kop stations links te combineren maar kan je het ook in een tekening duidelijk maken hoe je dat bedoeld.

Ik heb even snel wat in AnyRail getekend, maar ik bedoelde dus zoiets:
Afbeelding
Voordeel hieraan is dat als je rechts rijdt, je op het buitenste spoor van je helix kunt stijgen. Je kunt de drie sporen die uiteindelijk de stations ingaan bijvoorbeeld allemaal uit een tunnel laten komen als je dat leuk vindt.

EJvH schreef:
Staat jou baanplannen hier ook op de forum zoja onder welke naam staat het dan?

Jep, zie: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=9736&start=20#p170513
Al is deze alweer wat achterhaald :)

Veel succes en veel plezier!!

Groeten Doniek

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 21:39 

Ik snap iets niet ik maak het station voorbeeld na van doniek.
Hij heeft bij de 5 stations sporen aan het einde wissels getekend voor de lok te keren maar de staan toch op de verkeerde plaats?
Of ben ik verkeerd?

Mvg
Erik

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 21:54 

Keren is niet mogelijk, omlopen wel. ;)

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Profiel  

BerichtGeplaatst: za aug 12, 2017 21:57 

Wat vinden jullie van deze station ?

De bovenste sporen moet een rangeer of industrie terrein worden en de overige sporen zijn stations sporen de sporen rechts waar de 2 wissels zijn die gaan naar de helix.

Maar ook lopen ze om :D er is daar dan toch te weinig plaats ?

Mvg
Erik

Bijlagen:
station voorbeeld.jpg
station voorbeeld.jpg [ 81.52 KiB | 352 keer bekeken ]
 Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 08:05 

Kop station is leuk, maar vraagt wel het nodige extra`s.

Zoals je hem nu hebt getekend kun je alleen gebruik maken van treinstellen en/of treinen met stuurstand rijtuigen. anders moet je met de loc aan de verkeerde kant het station weer uit.

Omlopen heb je namelijk geen mogelijkheid voor gemaakt, ook heb je geen extra kort opstelspoor om eventueel een loc klaar te zetten en daarmee een locwissel te maken (wat dus de derde mogelijkheid is.

Kortom, er moet nog het nodige bij om dit station geloofwaardig te maken,
Bij kopstations van deze grote mis ook echt een aantal opstelsporen voor het station.
Veel mensen kiezen voor een kopstation omdat ze ruimte winnen door maar aan 1 kant een wisselstraat te hebben, maar vergeten, dat als ze een groot kopstation maken, er dan wel meer wissels aan die kant moeten, en meer mogelijkheden gemaakt moeten worden voor een mooi trein verloop.

Dus eigenlijk weer mijn oude mening, dat op deze oppervlakte je beter kunt kiezen voor een eenvoudige baan, met schaduwstation voor de broodnodige afwisseling, maar met een kleiner station.

mvg

Freddy

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 10:06 

Helemaal met Freddy eens ;) :)

Op mijn vaste baan heb ik een klein station Brohl lutzing, die wordt alleen de door de RB en soms door een RE aangedaan, voor de rest raast er echt van alles door heen dat tussen koblenz en bonn/keulen moet wezen.

Voor de rest 2 kopstations op de nevenbaan, Markt Erlbach, hierbij is overlopen van een diesellok wel mogelijk.
En ook Oberstdorf met een opstelterrein, hierbij zal lok wissel moet en plaats vinden als het geen treinstel of stuurstand heeft.

Dus wil je iets realistch maken, beter iets kleiner, maar ik denk dat je te groot denkt en je rijdend materiaal aan jouw baan moet aanpassen.

Hollander OmbouwService start per september 2017, te Sint Pancras
www.hollanderombouwservice.nl
Brohl-Lutzing / iTrain / Dinamo / Fleischmann / Minitrix / Kato / Piko / Brawa

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 11:11 

Wat groot denken betreft, zo ben ik ook begonnen ooit ;)

je ziet allemaal graag lange treinen rijden, ook in gedachten, op jouw baan,
In de loop der jaren ging het vanzelf de andere kant op, van eerst te lange treinen op te kleine tafel tot nu kortere treinen tot max pakweg 1 meter (uitzondering een enkele iets langere goederentrein) op een grotere tafel (die toch altijd weer te klein blijkt te zijn)

Ik tekende ooit ook altijd railplannen uit met stations groot genoeg voor Amsterdam Centraal of Berlijn, terwijl er op de plaat geen eens ruimte was voor het dorp Boekelo. en ik er met geluk nog en boerderij tussen kon proppen, zodat die veewagon niet voor niets koeien stond te laden.

maar zonder al die wilde plannen was ik niet gekomen tot de manier zoals ik tegenwoordig er naar kijk.
dus dat komt vanzelf goed, ik ben inmiddels ook al 40 jaar verder in tijd en gedachten :P

mvg

Freddy

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 12:14 

Ik dacht aan om het station met een stuk of 4of5 sporen zover mogelijk voor aan te zetten (schuin) om daar achter een een rangeer station te maken.

Om dan links en rechts van het station een helix te maken en dan misschien een schaduw station te maken onder het zicht bare gedeelte wat denken jullie van het idee.

Erik

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo aug 13, 2017 20:58 

Maar om te rangeren heb je wel een railplan nodig met voldoende overloop wissels
want zoals het nu is, valt er weinig te rangeren, als je met de loc naar voren het kopspoor op rijd, zal je ook met de hele sleep er weer uit moeten, omdat je loc voor het stootbuffer staat en er geen wissel is om hem daar weg te krijgen, zonder ook de wagons mee te nemen.

Je kopsporen zullen dus voorzien moeten worden van overloop wissels, om van het ene spoor op het andere te komen, zodat de loc om de afgezette wagons heen weg kan rijden, dat is mogelijk, maar daarmee maak je wel gelijk de nuttig bruikbare lengte van (laad/los)perrons een stuk korter, aangezien je al 25 cm op zijn minste kwijt bent voor wissel en stukje spoor achter het wissel, waar de loc eerst heen moet alvorens over het wissel weg te rijden.

bekijk volgende topic van Chris even, en dan even zijn tekeningen in de laatste post bekijken,
dat is een voorbeeld hoe een kopstation goed kan werken met treinen verloop, en met de nodige opstelsporen nog voor de perron sporen.

Ook de overloop wissels zie je liggen tussen de sporen langs het perron.

mvg

Freddy

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur