????City Noord en Zuid Baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door nspoorkees »

Ik bedoel meer zoiets. De hsl wordt eigenlijk 1 lange boog. Wordt bovenaan, vlak voor het water al een brug/viaduct en dat viaduct stopt pas NA de driehoek. De hsl is echt iets wat er later bijgebouwd is, net zoals de hsl in Nederland. Bijv. zoals bij de moerdijkbrug. De normale spoorbrug ligt er, maar er is een hogere, supermoderne brug naast gelegd voor de hsl, dat effect.

Ook de blauwe baan een beetje gebogen langs de rand ipv strak.

Afbeelding



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi Nspoorkees,

Hsl vindt ik wel een goeie gedachte....ga kijken of dat past ook met het oog op de stad die daar nog moet komen :roll: ;)

Wat betreft de blauwe baan is dat vrijwel geen optie omdat de rails om de helix heenloopt die daar komt ..

Bezig met de update ...was afgelopen dagen ff bezig met de testbaan :D

Groetjes Bjorn



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door nspoorkees »

Debvd schreef: Wat betreft de blauwe baan is dat vrijwel geen optie omdat de rails om de helix heenloopt die daar komt ..
Dan buig je hem naar de andere kant... punt is, het is gewoon niet mooi om rails strak parallel aan de randen van de tafel te laten lopen, het oogt saai en onnatuurlijk. Het is leuker om de boel een beetje organischer te maken, vloeiender.



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

nspoorkees schreef:
Debvd schreef: Wat betreft de blauwe baan is dat vrijwel geen optie omdat de rails om de helix heenloopt die daar komt ..
Dan buig je hem naar de andere kant... punt is, het is gewoon niet mooi om rails strak parallel aan de randen van de tafel te laten lopen, het oogt saai en onnatuurlijk. Het is leuker om de boel een beetje organischer te maken, vloeiender.

Hoe bedoel je naar de andere kant? :?:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Michiel »

Heb je al een technische oplossing (keerlusprobleatiek) voor de dubbelsporig driehoek (cyaan) recht-onderaan op het plan? Dat lijkt me wel een uitdaging.

De baan is overvol met sporen, maar dat is blijkbaar helemaal de opzet. Ik zou wel overwegen om de paarse sectie (onder het groene kopstaion bovenaan) niet te plaatsen, en meer plek overhouden om er wat duidende scenery rond het station te kunnen plaasten. Ook de kluster van bruggen onder de draaischijf zou ik iets meer aandacht geven. Het ziet er nu nogal overcomplex en geforceerd uit. Ik denk ook dat je op een aantal plaatsen de wisselstraten kan vereenvoudigen zonder te raken aan de rijmogelijkheden. Hier en daar een wisseltje minder kan het net iets boeiender maken.

Maar hoe dan ook, een indrukwekkend plan, van een technische baan waar je nog heel lang zal bezig zijn met sporen leggen, draden trekken en electronica solderen. Maar als dat je ding is, geen probleem. ;)

Succes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Hoi Michiel,

Dank je voor je reactie :D

Klopt wil graag veel treinen laten zien aan de noordkant en zuid meer stad en industrie.

Wat betreft scenery zal Noord ook het nodige krijgen langs de achterwand komt de stad...zoals het nu in mijn hoofd zit modern ...en het paarse deel met het kleine station erbij wordt de oude stoomtram station met alle scenry wat erbij hoort. Zoals watertank, kolenopslag e.d. dus dat station moet ook op zichzelf een scenery worden.

De bruggen onder de draaischijf wordt 1 complete viaduct zeg maar ...zoals je dat ook in watergraafsmeer hebt waar de snelweg onderdoor loopt (a10).

Wat betreft wissels kan ik idd nog wel eenvoudiger denk ik op bepaalde plekken. Zodra deze tekening redelijk definitief is ga ik kijken of alle blokken erin kunnen en dat ook alle treinen er ook werkelijk kunnen staan. Mogelijk leidt dit tot verzettingen van wissels. Ben nu bezig met het tekenen van de schaduwsporen. Best wel complex als je idd zoals ik omgekeerd tekent :shock: :lol: :lol: :lol:

En idd hou ik wel complexe en technische banen ...dat is ook de reden dat de testbaan behoorlijk uitgebreid is....waarbij alle situaties moeten voorbij komen zoals die hier in de baantekening voorkomen.

Groetjes Bjorn
Laatst gewijzigd door Debvd op 04 mei 2017 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Michiel »

En heb je een elektrische oplossing voor de dubbel driehoek rechts-onderaan?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Michiel schreef:En heb je een elektrische oplossing voor de dubbel driehoek rechts-onderaan?

Ja :D

Wat er gaat gebeuren, staat wat hoger in dit draadje, is dat de max lengte van een trein 110 cm wordt genomen en daar wordt dan de keerlus van gemaakt en meteen blok.... dus houdt in dat de wissel een onderdeel worden van de 110 cm blok :D

Als het goed is moet ik het af kunnen met 2 keerlusmodule's :? ;)

Als de testbaan goed loopt dan ga ik dit deel testen met de keerlusmodule's ....maar dan moet eerst de testbaan 100% storingsvrij draaien.

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Nou nog geen update :?

Ben nu wel bezig met de schaduwstations maar kost ff tijd omdat goed te tekenen en functioneel te zijn :lol:

Wordt vervolgd :idea:
Laatst gewijzigd door Debvd op 16 mei 2017 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Marksintpancras »

:( tekenen :?: , he hebt ons kekker gemaakt, wordt tijd voor de bouw :lol: en natuutlijk foto's :!: :D


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

:lol: :lol: :lol:

Hoi Mark,

Snif ....is nu voornamelijk tekenen en tekenen en daarna de baan indelen in blokken of dat allemaal past dan tekenen in koploper en dan testen zodat ik zeker weet dat het relatief goed doorloopt met mijn ideeën :shock: :o :oops: :D ;)

Dus excuses als het wat langzaam gaat :lol: By the way kan ik binnenkort bij jou een flirt testen op de baan? ....Hij loopt hier nog weleens regelmatig uit het spoor op de wissels. Terwijl de ander totaal geen last heeft....gek genoeg.

Hierbij ff een update van hoe waarschijnlijk de SS1 (capaciteit 22 treinen) en de SS2 (capaciteit 10 treinen) eruit gaan zien ....hierboven nog een smallere editie van SS3 en SS4 tekenen en nog ergens een plek waar de treinstellen kunnen staan en dan de baan op :D

Afbeelding



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Update?

Jaaa, Nou ja nog steeds aan het tekenen als ik even de tijd heb....mijn winkel vreet momenteel meer tijd dan ooit...dus weinig tijd ervoor momenteel... maar hoop komende weken de uiteindelijk versie klaar te hebben...wordt vervolgd....



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Kleine update :lol:

Het ziet er nu nog als chaos uit. Moet nog 1 volledige schaduwstation tekenen en dan is de opzet grote lijnen klaar.... :D :D :D :D

Dan begint het blokken indelen of overal alles past (tussen de wissels etc) en dan begint het bouwen in koploper....en dan...eindelijk de baan....maar we vorderen weer :-)

Hieronder even met high overview met alle momenteel getekende sporen....Als ik het af heb plaats ik het weer in lagen ;) ;)

En zoals altijd ideeën of opmerkingen .....gewoon delen.

Afbeelding


Groetjes Bjorn



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Marksintpancras »

:lol: Bjorn, hopelijk koop je langzaam maar beetje je rails, anders heb je daadwerkelijk een gat in jo u wel s as ldo ;) :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Marksintpancras schreef::lol: Bjorn, hopelijk koop je langzaam maar beetje je rails, anders heb je daadwerkelijk een gat in jo u wel s as ldo ;) :lol:
Schaduwstation 1 en 2 heb ik volgens mij aan rails al liggen, maar idd tussendoor rails kopen :D 8-) aardig wat meters :D :D



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Debvd »

Goedemiddag,

Daar ik een paar weken niet verder kon met de Testbaan....maar verder gegaan met tekenen. Wat er nu getekend ben ik wel content mee.

Noord zelf kent 3 verschillende niveau's agen en is meer de hoofdstad en modern en zuid kent 2 actieve niveau's waarbij de onderste niveau industrie en station is en de andere deel echt stad (nog in ontwikkeling :lol: )

Onderste laag (SS1 en SS2)

Afbeeldingcity 1 by De BvD

Tweede Laag (helix)


Afbeeldingcity 2 by De BvD

Derde laag (SS3 en SS4)

Afbeeldingcity 3 by De BvD

Vierde laag (helix)

Afbeeldingcity 4 by De BvD

Vijfde laag (onder laag scenery)

Paradespoor noordkant (lichtbruin)

Afbeeldingcity 5 by De BvD

Zesde laag

Opstelsporen en onderstation en klein industrie links en paradespoor zuid

Afbeeldingcity 6 by De BvD

Zevende laag

Station Noord (kopstation) en Stoomstation (paars) en rangeerterrein (rood) moet ik nog verder bedenken :lol: ...tevens station zuid

Afbeeldingcity 7 by De BvD

Achtste laag

HSL

Afbeeldingcity 8 by De BvD
Laatst gewijzigd door Debvd op 14 aug 2017 13:33, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (update)

Bericht door Hoontje »

Doet het volgens mij :)



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase (Tekening)

Bericht door Debvd »

Op verzoek alles bij elkaar en sfeerfoto :shock: :?

Afbeeldingcity10 by De BvD

En wat sfeer ideeen....Geel moet stad worden, Bruin stad/industrie terrein ...Blauw nog in te richten rangeerterrein.

Afbeeldingcity 14 by De BvD

Wat zicht op dat de HSL hoger ligt :)

Afbeeldingcity 15 by De BvD

Zicht op station Noord (Kopstation) waarbij de 3 niveau's redelijk zichtbaar zijn

Afbeeldingcity 12 by De BvD

Voor de uitgebreide lay-out zie hierboven in de andere posting (2 omhoog :D )



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Debvd »

Op verzoek :)

De geraamteoverzichten.....lijkt wel dubaicity :lol: :lol: :lol:

AfbeeldingGeraamte 2 by De BvD

AfbeeldingGeraamte 1 by De BvD

AfbeeldingGeraamte 3 by De BvD

AfbeeldingGeraamte 4 by De BvD


Dus van mij mag iedereen verder zijn mening geven :lol: :lol: :lol:


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Michiel »

Eeste impressie? Totale waanzin! (goed bedoeld) Ik ben onder de indruk. Wat een hoop sporen. Ik hoop dat je heel veel vrije tijd hebt, en dat je gezin je bijstaat, of op z'n minst steunt dat je steeds in de hobbykamer zit. Maar dat zijn jouw zaken. Technisch is dit plan waanzinnig groots. Ik hoop dat je de kans en de drive vindt om dit ook daadwerkelijk te bouwen. Het zal wel z'n tijd vragen, en je kan niet vroeg genoeg beginnen. Wanneer starten de werkzaamheden? :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Adriaan »

Ongelooflijk!
Wat een plan.
Maaruh, dit gaat het toch niet worden.
Denk ik.
Wat is het groots.
Buiten de tijd heb je redelijk wat muntjes nodig om het te bouwen.
Afijn, ik vind het knap en ben ontzettend benieuwd naar de voortgang.
Succes toegewenst!



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Debvd »

Michiel schreef:Eeste impressie? Totale waanzin! (goed bedoeld) Ik ben onder de indruk. Wat een hoop sporen. Ik hoop dat je heel veel vrije tijd hebt, en dat je gezin je bijstaat, of op z'n minst steunt dat je steeds in de hobbykamer zit. Maar dat zijn jouw zaken. Technisch is dit plan waanzinnig groots. Ik hoop dat je de kans en de drive vindt om dit ook daadwerkelijk te bouwen. Het zal wel z'n tijd vragen, en je kan niet vroeg genoeg beginnen. Wanneer starten de werkzaamheden? :D


Ho Michiel,

Dank je voor het compliment. :oops: Normaliter heb ik net zoveel vrije tijd maar hoop in de komende jaren meer vrije tijd te krijgen :) .

Ben nu het hele plan aan het invoeren in Koploper om te zien of ik evt nog wat moet aanpassen aan het banenplan. Ook een tijdrovend klusje maar als dat erin zit en goed functioneert en geen deadlocks creert dan wordt het vol gas geven met de baan.... In elk geval is de kamer waar het moet komen zo goed als leeg ....en dan kan ik met de ombouw starten en beginnen met SS1 en SS2 (het rails en wissels hiervoor zijn er al...en tussendoor allerlei dingen testen op de testbaan ...

Dus als alles volgens planning loopt ligt dit jaar SS1 en SS2 al. :shock:

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Debvd »

Adriaan schreef:Ongelooflijk!
Wat een plan.
Maaruh, dit gaat het toch niet worden.
Denk ik.
Wat is het groots.
Buiten de tijd heb je redelijk wat muntjes nodig om het te bouwen.
Afijn, ik vind het knap en ben ontzettend benieuwd naar de voortgang.
Succes toegewenst!

Hoi Adriaan,

Ja is groots maar dat is altijd mijn manier van werken geweest, meteen volop of niet.

Heb intussen al tussendoor rails en wissels gekocht dus ik kan ik elk geval al SS1 en SS2 leggen ;)

To be continued

BJorn


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Michiel »

Debvd schreef:Dus als alles volgens planning loopt ligt dit jaar SS1 en SS2 al.
Bjorn, dat zou HEEL straf zijn. Ik hou je in de gaten! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: ????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Heftig plan, op een paar plaatsen kun je wisselcombinaties in elkaar schuiven en vervangen door een engels wissel. Daarvoor behoef je een wissel slechts een stukje op te schuiven. In bijna alle gevallen geeft dit meer ruimte en nog meer mogelijkheden. Het kan natuurlijk zijn dat je dit zelf al had overwogen en een bewuste keuze hebt gemaakt om het niet te doen.


Plaats reactie