N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu zo dec 17, 2017 20:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Graag advies op baanplan
BerichtGeplaatst: di dec 05, 2017 19:52 
Offline

Geregistreerd: di dec 05, 2017 18:52
Berichten: 5
Goedenavond,

Ik ben onlangs weer begonnen met deze mooie hobby. Ik ben echter nog helemaal niet bedreven in wat er mogelijk is en of iets handig is of totaal niet.
Vandaar de vraag of jullie het baanplan van commentaar kunnen voorzien. Kan iets handiger, beter. Alle info is welkom.

Gegevens:
- Grondplaat van 1800mm x 700 mm;
- basis startset van Fleischmann, n spoor picollo met de Z21
- in de toekomst alles electrisch bedienbaar en via pc of tablet te bedienen.

Doel is om een dorpje te hebben met wat berglandschap. Mijn zoontje wil graag een "berg" waar de trein uitkomt die dan over een spoorbrug rijd.

Wat gedachtes bij het plan:
- Station met wat wissels voor rangeren.
- Een ovaal gelijkvloers met 1 zijspoor als "schaduwstation"
- Vanaf de gelijkvloerse ovaal langzaam stijgen 2 % naar de eerste elevatie
- Na een stukje over de elevatie te hebben gereden langs wat huisjes weer afdalen (2%) naar de ovaal om hier weer aan te sluiten.
- De bochten die ik gebruikt heb zijn straal R1 om de buitenste bocht links na.

- Het plan is qua maat voering niet sluitend in het tekenprogramma want dat lukte nog niet.

Zo, weer een heel verhaal, ik hoop dat jullie het snappen.
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: 3D plaatje, helaas geen gebouwen te zien
Baanplan N rev 0_3D.jpg
Baanplan N rev 0_3D.jpg [ 62.94 KiB | 803 keer bekeken ]

Bijlage:
Opmerkingen bij bestand: Baanplan
Baanplan N rev 0.jpg
Baanplan N rev 0.jpg [ 61.58 KiB | 803 keer bekeken ]


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 06, 2017 14:55 
Offline

Geregistreerd: di feb 14, 2017 13:13
Berichten: 13
Ik zou in ieder geval zo min mogelijk de bochten R1 gebruiken, ook als je met kort materiaal gaat rijden. Dit is toch voor alle Loks wringen in de bochten.
Gebruik waar mogelijk minimaal R2, liefst nog groter. Met flex-rail kun je de radius aanpassen aan de ruimte die je hebt.

_________________
Groet,

René.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 06, 2017 15:26 
Offline

Geregistreerd: zo feb 06, 2011 13:21
Berichten: 738
Woonplaats: Den Haag
Ik zou aan de rechterkant dubbelsporig het station in gaan. Desnoods met overloopwissels, maar nu creëer je een bottleneck die niet nodig is.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 08, 2017 10:20 
Offline

Geregistreerd: ma nov 29, 2010 19:00
Berichten: 65
Rene-k schreef:
Ik zou in ieder geval zo min mogelijk de bochten R1 gebruiken, ook als je met kort materiaal gaat rijden. Dit is toch voor alle Loks wringen in de bochten.
Gebruik waar mogelijk minimaal R2, liefst nog groter. Met flex-rail kun je de radius aanpassen aan de ruimte die je hebt.


I'm with him. Ooit ook gelegd met R1 en R2 en een paar maanden later alles weer opgepakt; het liep gewoon niet lekker...Op 700mm breedte kun je grotere radius gebruiken, ik zou dat zeker doen...
Misschien kun je de rechte stukken iets inkorten, je onderste spoor is zo rond de 120cm?


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr dec 08, 2017 13:24 
Online

Geregistreerd: do aug 06, 2015 19:09
Berichten: 648
Inderdaad, ruimere, soepele bochten, maak ze ook organischer en niet zo perfect. Al vermoed ik dat je dan niet meer alle bochten kunt maken op dit oppervlakte, misschien moet je naar 80 of 90 cm diep. Niet alle bochten lopen van rand tot rand tenslotte. Leg het station schuin of in een lange flauwe bocht. Probeer niet zo strak parallel aan de randen van de tafel te werken. Dat bergspoor is ook weer kaarsrecht en superstrak, laat dat ding in een mooie boog lopen. Werk niet met de standaard losse railstukken bij je ontwerp, dat geeft je dit soort onnatuurlijke symmetrische baanplannen. Gebruik flexrails. Maak zo veel mogelijk sporen in het schaduwstation onder de berg. Zorg dat je er ook bij kunt. Let op het stijgingspercentage (niet meer dan 3%, liefst niet meer dan 2%) en haal die vernauwing rechts weg en werk daar dubbelsporig. De 2e wissel links, na de boogwissel, ligt verkeerd om, dat geeft een rare knik. Je hebt ook nog genoeg ruimte in het 'dorp' om daar een leuk industriespoortje ofzo te maken naar een boomzagerij, steengroeve, overslag, verzin het maar. Misschien is er bovenop de berg wel iets met een aftakking van het bergspoor, waar men wat laadt in een goederentrein, wat dan beneden in het dorp gelost moet worden.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za dec 09, 2017 10:51 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 392
Woonplaats: Moskou (Rus)
Hallo Dmarijs (heb je misschien ook een voornaam? Dat praat wat gemakkelijker),

Je baanplan is een mooi startpunt om samen met je zoontje treinen te laten rijden. Ik zou nog wel een paar dingen aanpassen:
- Zoals hiervoor ook al gezegd, is het erg "star" en recht. Door je station iets schuin te leggen ipv parallel aan de voorkant, wordt het speelser en daardoor natuurlijker.
- Aan de linkerzijde heb je veel slingers in je spoor: daar waar het spoor van de kleine ronde aftakt via een rechts wissel, maak je eerst weer een bocht naar links om daarna de boog naar rechts in te gaan. Ik zou direct vanaf het wissel naar rechts blijven afbuigen. Dat maakt de treinenloop soepeler en natuurlijker.
- In het station heb je een heel kort kopspoortje. Wil je hier een goederenloods oid plaatsen? Ik zou het spoortje in ieder geval 2 keer zo lang maken zodat je er ook wagens kunt plaatsen. Nu past er misschien 1 heel kort wagentje
- In de lange ronde (met de brug op hoger niveau) heb je geen enkele kruisingsmogelijkheid. Dat betekent dat hier slechts 1 trein kan rijden. Ik zou hier 1 of 2 inhaalsporen maken zodat je meer mogelijkheden krijgt.

Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 12, 2017 20:53 
Offline

Geregistreerd: di dec 05, 2017 18:52
Berichten: 5
Hallo allemaal,

Dank voor het meedenken en de vele tips. Ik ben intussen begonnen met wat nieuwe ideeen maar merk dat ik het nog lastig vind het vakjargon te begrijpen.
Bijvoorbeeld: dubbelspoors het station in te gaan met overloopspoor...

Hebben jullie een inschatting wat ik aan rechte lengte nodig heb bij een station? Kan ik hier nog inkorten? Ik begrijp dat dit gekoppeld is aan de lengte van de trein maar wellicht dan maar max 3 wagonnen oid.
Hebben jullie bijvoorbeeld een screenshot van wat jullie bedoelen?? (ben nogal visueel ingesteld... :oops: )

Ik ga weer lekker aan de gang! (helaas niet dagelijks...) Als ik weer wat heb verzonnen laat ik het weer even zien.

Alvast bedankt!!

Mvg,

Dingenis
(wil je weten waar de naam vandaan komt kijk dan bij "voorstellen")


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di dec 12, 2017 22:25 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 392
Woonplaats: Moskou (Rus)
DMarijs schreef:
(wil je weten waar de naam vandaan komt kijk dan bij "voorstellen")

Hallo Dingenis,
Daar had ik gekeken, maar daar stond het berichtje met je naam toen nog niet ;)
Inderdaad een ongebruikelijke naam trouwens, maar wel 1 met een verhaal. :)
Ik zal morgen eens kijken of ik een schetsje kan toevoegen.
Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 14, 2017 12:45 
Offline

Geregistreerd: di dec 05, 2017 18:52
Berichten: 5
Hallo Wim,

Dank voor de opmerkingen. Ik het schetsje graag tegemoet. Ik heb al meerdere pogingen geprobeerd maar ik krijg het niet sluitend.

Wellicht dat jou schets me kan helpen.

Mvg,

Dingenis


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 14, 2017 22:13 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma feb 20, 2012 13:20
Berichten: 392
Woonplaats: Moskou (Rus)
Sorry, ik ben momenteel nogal druk (werk en thuis). Ik probeer morgen wat antwoorden op je vragen te geven en een schetsje te maken.
Groet, Wim

_________________
De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Yahoo [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling