Zwitserland periode II baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk » 13 mar 2018 08:50

Toch nog een foutje gespot. Ik had het spoor onderaan waar het perron gaat komen zover uitgebreid dat ik niet genoeg ruimte voor de vereiste stijging rechtsonder meer had.
Ik was zo enthousiast dat ik een hele rails van 31,4 kon gebruiken dat ik even niet meer verder keek.
Dus toch maar terug naar een korter perronspoor van een aantal korte stukjes.

Afbeelding

Afbeelding




FidOo
Berichten: 3820
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo » 13 mar 2018 08:55

Hoi Folkert,

Dit ziet er inderdaad al echt heel goed uit! Langzaamaan maar gaan bouwen zeg ik.. Kijken of de theorie het in de praktijk ook nog houdt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"


dwarsligger
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Contacteer:

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger » 13 mar 2018 10:36

Mijn ervaring met het FLM tandrad systeem is dat bochten slecht gaan, de 35% een utopie si, maar de allerbelangrijkste regel is dat de tandheugel op een vlak gedeelte moet beginnen, zodat de lok tijd heeft om de tanden te pakken. Ik was in eerste instantie begonnen op een lichte stijging, maar dan stond de trein stil doordat de tanden op elkaar slipten.

Hopelijk heb je hier rekening mee gehouden.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk » 13 mar 2018 17:42

De stijging van de tandrad komt niet boven de 21% uit, de bochten zijn nu een combi van r1, r2 en r3, de start van de klim onderaan begint met een r3 bocht.
Ik hoop hier met de uiteindelijke flexrail eerste een stukje recht van te kunnen maken.
Na de wissel (die horizontaal komt liggen) rechtsboven in komen om en om wat r1 bochten die omhoog slingeren, kan ik hier dus beter ook een recht stuk van maken?




dwarsligger
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Contacteer:

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger » 13 mar 2018 20:07

Folkert,

Het begin moet dus niet alleen recht zijn maar ook zonder stijging.

Na de wissel, dus het hoogste gedeelte, zou ik gewoon in 1 grote boog leggen.

Het is een flexrail, maar door de tandrad in het midden ben je toch wel beperkt aangezien je nu 3 delen op elkaar moet aansluiten. De tandradoverbrenging kun je niet aanpassen/inkorten. Dat kan alleen bij de eerste en laatste rail. Ze zijn ook nog eens erg duur. Schaf gewoon 1 stukje aan en kijk in welke radius je dit nog kan buigen.

Verder had ik de spijkertjes te diep erin geslagen, daardoor liepen de tanden niet meer vloeiend en kwam er bij een spijkertje een “gat/deuk” in de tanden. Hier viel de lok wat terug. Doordat de tanden niet meer goed in elkaar grepen.

Klinkt allemaal negatief, maar ik heb alles na de eerste poging weggegooid en opnieuw begonnen. Toen werkte het goed. Was alleen wat leergeld.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk » 04 apr 2018 17:34

Ik zit nu in AnyRail met secties te spelen, is het nodig om deze in Anyrail al uit te zetten en moet een sectie stoppen, bijvoorbeeld tussen twee secties afremmen en optrekken in?
Het hele spul wordt trouwens uiteindelijk digitaal.




dwarsligger
Berichten: 236
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Contacteer:

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door dwarsligger » 04 apr 2018 19:18

Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden. De stopsectie moet minimaal 8cm zijn geloof ik, ligt ook een beetje aan de loks. Wel rekening houdend met de vrije ruimte bij wissels.

Uittekenen kun je doen in anyrail of op papier na printen in 1 op 1. Maar gezien de afmetingen van jou baan wel voordat je begint te bouwen. Dat voorkomt teleurstellingen.

Ik zou alles printen in 1 op 1 en uittekenen/meten en er een trein op plaatsen. zo krijg je een goed idee van de beschikbare ruimte


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes


FidOo
Berichten: 3820
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27
Locatie: Maassluis

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door FidOo » 05 apr 2018 08:26

Dat hangt er overigens maar net vanaf met welk programma je rijdt. Maar feitelijk kun je al met 1 sectie per blok af.

Ik heb voor de toekomstige combinatie met Itrain 2 secties per blok gebruikt en wel precies 2x de helft.

Wat Hannes omschrijft geldt volgens mij specifiek voor koploper en naar mijn beste weten is dat zelfs niet helemaal verplicht om het zo te doen, maar het veiligst.

Overigens zijn blokken en secties alleen van belang bij besturing door software. Digitaal kun je natuurlijk ook handmatig doen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door Folkert van Wijk » 05 apr 2018 08:39

Oké als ik het goed begrijp, dan kan ik met het bepalen van de blokken, secties e.d. beter wachten tot we besloten hebben met welk digitaal programma we gaan rijden.




doniek
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Zwitserland periode II baanplan

Bericht door doniek » 05 apr 2018 08:47

dwarsligger schreef:Ieder blok heeft minimaal 2 secties nodig. Een inrijsectie en een stopsectie, echter bij 2 richtingsverkeer zijn dat er dus 3, een stopsectie aan beide uiteinden.
Deze snap ik niet helemaal. Op het moment dat je een blok in twee richtingen in kunt rijden heb je voldoende aan 2 secties. Eentje aan beide in-/uitrij kanten. Kom je van links, dan is de linkse sectie de inrij sectie en de rechtse de stopsectie, kom je van rechts, dan is de rechtse sectie de inrij sectie en de linkse de stopsectie. De software (bv koploper) houdt hier rekening mee, de functie van de sectie wordt namelijk bepaald door het blok waar je uit kwam.



Plaats reactie