N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di okt 16, 2018 18:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2018 13:39 
Offline

Geregistreerd: di jan 05, 2010 16:27
Berichten: 3818
Woonplaats: Maassluis
Voor de mods: Kunnen jullie de volgende draadjes bij elkaar mikken:

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10541
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10212
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=9775
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=18&t=9749


@ Kevin; ik voeg me verder helemaal achter Wim zijn antwoord..

_________________
M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: http://www.mcdespoorstaaf.nl
Bouwt momenteel: "Clubbaan MC de Spoorstaaf: Module (Kiel-Nordhafen)"


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2018 20:03 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2016 12:22
Berichten: 13
Woonplaats: Heerlen
@TV Man

Ik ga de baan uiteindelijk bouwen op basis van losse module's, dus dat gaat helemaal goed komen met de lengte. Daarnaast worden de stationsporen ong. 1.40 - 1.50M lang, niet langer.

@Michiel

Tuurlijk kan dat. Dit wordt uiteindelijk mijn eerste echte baan. Ik heb wel al meerdere testbanen etc gehad, en ben al wel wat tijd bezig met modelspoor. Wat ik wel vrij lastig vindt, is om het inderdaad digitaal in te tekenen. De ideeën in mijn hoofd zijn er wel :)

@Wim

Dat klotp, ik ben zeer geruime tijd afwezig geweest op het forum door prive omstandigheden. Hierdoor ben ik ind een nieuw topic begonnen, omdat ik dacht dat de oude wel weg zouden zijn, na zo'n periode :) In die tussentijd, zijn de ideeen qua layout redelijk hetzelfde gebleven, echter wil ik nu gaan bouwen op basis van losse modules, dus de ruimte die in de vorige posts aangehaald werden, zijn niet meer vn toepassing. De ideeen uit deze topics, die zijn wel grotendeels gelijk aan de ideeen , die ik nu ook heb ind :)

Wat extra info:

Hierbij een beetje mijn wensen ( Station mag doorgaand of Kop zijn ( geen specifieke voorkeur ):

- Ik ga voornamelijk modern rijden, tijdperk V / V|. Ik rijdt met alle treinen die ik mooi vindt, dus niet specifiek nederlands of duits etc..

- Een stationsomgeving met 4 sporen voor passagierstreinen ( 2 stopsporen, 2 doorgaande ) + opstel emplacement, waar dan losse rijtuigen/locs of combinatie's kunnen staan. Het liefste deel ik de sporen dan ook nog op in 1A/1B etc etc.. dmv een dubbele kruiswissel die bij Peco 55 beschikbaar is. Zo kan ik spoor 1A/1B als 1 spoor gebruiken voor lange combinatie's, maar ook evt als 2 seperate sporen.

- Daarnaast wil ik bij het opstel-emplacement ook 2 sporen die grenzen aan een goederenoverslag, voornamelijk containers.

- Ook wil ik dan dubbelsporige paradebaan(en) waarover de ICE kunnen denderen.

- Ik wil gebruik maken van een schaduwstation, zodat er uiteindelijk veel verschillende treinen zichtbaar worden.

- De lengte die ik kan bestrijken zal ong. 4 - 5 M zijn.

De scenery zal gaan bestaan uit een stukje stadgedeelte, rondom het station met wat industrie. Daarnaast wil ik een stuk creëren met wat natuur.. Het lijkt me mooi als daar het dubbelsporige traject over loopt richting het station.

@ Fidoo & Mods

Alle eerdere berichten zoals FIDOO aangeeft mogen verwijderd worden!

_________________
Mvg,

Kevin


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo okt 10, 2018 23:28 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 12, 2013 00:37
Berichten: 3105
Woonplaats: Midden Brabant
Hallo allen,


Dank voor de meldingen. Kevin, zoals je vroeg, de oude draadjes zijn verwijderd.

Mochten er nog vragen zijn, dan graag via PB, zodat dit draadje bij het onderwerp blijft.

Namens de moderatoren,

Hoontje

Team Moderators N-spoorforum.nl


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 08:12 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 06, 2010 11:50
Berichten: 2715
Woonplaats: Waterloo (België)
kevinpijls schreef:
...Wat ik wel vrij lastig vindt, is om het inderdaad digitaal in te tekenen.

Kevin, staar je niet blind op dat digitaal tekenen. Een boeiende baan ontwerpen heeft NIETS te maken met digitaal tekenen. Je kan met potlood en papier al een hele hoop plannen, ideeën uitzetten, gommen, verfrommelen en een nieuwe versie schtesen. De tijd dat je 1 digitaal ontwerp hebt ingegeven, heb je er 10 geschetst met de hand. Een boeiende baan plan je "organisch", en groeit met de tijd. Met digitaal ontwerpen zet je je meteen vast in een steriel ontwerp, een eerste "draft" en zal zelden boeien.

Digitaal ontwerpen heb je ook niet nodig wanneer je flex gaat gebruiken. Je legt de sporen los neer, je schuift, verlegt, past aan totdat het estetisch helemaal klopt. Geen digitaal ontwerpprogramma kan daar tegenop.

Waar een digitaal ontwerpprogramma wel heel handig is, is bij het samenpuzzelen van de wissels die je nodig hebt om een bepaalde lijn te volgen, en toch je rijbewegingen te kunnen maken. Op voorhand teveel wissel kopen om "live" te puzzelen met wissels is nogal duur. Dus, daar zie ik wel een voordeel van het digitaal ontwerpen (en gebruik ik het ook). Je hoeft daarom niet de hele baan in te geven, enkel het wisselcomplex.

Dus, Kevin, neem potlood, papier en gom, en plan je baan. Eerst vrij ruw, de verschillende gebieden, en steeds meer gedetailleerd met het ruwe spoorverloop, de plaats van nijverheden, zijlijnen, stations... Extacte wisselstraten komen veel later.

Ik wens je veel plan-plezier (is ook een erg leuk fase van het modelbouwen), en laat gerust je schetsen hier zien, als je tegen hoopje constructieve kritiek kan. ;)

_________________
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 14:29 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2016 12:22
Berichten: 13
Woonplaats: Heerlen
@Michiel,

Bij deze ga ik je advies opvolgen :)


Bijlagen:
5B6B00C4-E8F4-41EB-A13E-08F27C345472.jpeg
5B6B00C4-E8F4-41EB-A13E-08F27C345472.jpeg [ 78.73 KiB | 208 keer bekeken ]

_________________
Mvg,

Kevin
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 20:59 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma sep 01, 2008 18:26
Berichten: 4070
Woonplaats: de glimlach van twente
En dat is een goede stap om het advies op te volgen om eerst eens gewoon wat te schetsen.

Wil er toch graag nog even mijn visie op geven, met name op de punten in jouw wensenlijst voor wat je op de baan wilt realiseren.

Je zegt dat je een ruimte hebt van 4 a 5 meter, je wilt weliswaar in modules bouwen, maar dat maakt voor je ontwerp eigenlijk niets uit, want die modules wil je toch gewoon neer zetten, aan elkaar gekoppeld, omdat je wilt rijden op de baan.

Bedenk wel, wil je modules bouwen, omdat de baan af en toe ook mee moet naar b.v een beurs of evenement, of alleen omdat die mogelijk t.z.t. verhuisbaar moet zijn. In het laatste geval zou ik kiezen voor een soort van semie module bouw, maak ze zo groot mogelijk als door de deur cq de trap af kan.

Des te meer modules(kleinere) je gaat gebruiken, des te meer moet je rekening houden in het ontwerp, met de plek waar je wissels moeten komen te liggen, want die wil je niet net op een module overgang hebben.

Verder wil ik je adviseren om een prioriteiten lijstje te maken met jouw wensen.
wat je beslist wilt terug zien op de baan naar wat je dan toch het beste zou kunnen missen.

Waarom?, gewoon omdat je ook op 4 a 5 meter ruimte tekort gaat komen. en dus waarschijnlijk wensen moet gaan schrappen.

Want om even een voorbeeld te geven, kopstation met overloopwissels omdat je perron in A/B wilt verdelen, zodat er 2 treinen tegelijk kunnen staan.
Ken mij persoonlijk niet zo snel zo`n opstelling in kopstations voor de geest halen, de constructie ken ik wel op doorgaande perronsporen.

Een beetje trein, (los met 5a 6 rijtuigen (en dan kom je nog niet eens in de buurt van b.v. de internationale ic`s die hier vanuit duitsland, nerdeland binnen rijden met al een minimum van 8 a 9 rijtuigen) vraagt al snel een meter peronlengte, wil je er daar 2 van achter elkaar zetten, zit je al snel aan 2,5meter, omdat ook die overloopwissels er nog tussen moeten.
Alternatief zou kunnen zijn dat je dit soort treinen langs het hele perron kunt plaatsten en dan de A/B situatie alleen gebruikt voor korte treinstellen of regionale trein, dan kan het mss een half meter korter worden, dus pakweg 2 meter.

Voeg daar nog eens wisselstraat en opsteldporen aan toe, en je bent al dik over de 3,5 meter alleen voor het station met bijbehorende sporen.

Om al jouw wensen op deze lengte dus kwijt te kunnen, zal er heel veel op elkaar geschoven moeten worden, waardoor het al snel een hele drukke baan met rails gaat worden en de scenery ondergeschikt zal worden, omdat een realistiche opbouw erg lastig word.

En nee, ik schrijf dit niet om je te onmoedigen, maar eerder om teleurstelling/ontmoediging in de toekomst te voorkomen.

1 van de eerste probleempunten waar elke beginnende modelspoorders tegenaan lopen, is de ruimte,
Ja zelf als je kiest voor N spoor, misschien zelfs nog wel sneller dan met grotere schaal. je denkt al snel, heb kleine treinen gekocht, dus wat kan mij gebeuren, kan veel meer doen op de zelfde ruimte, Klopt helemaal, alleen, je ook ik trapte daar in, overschatte de beschikbare grote meerdere malen. hab heel veek opnieuw potlood en papier gepakt om opnieuw te gaan tekenen.

Tegenwoordig werk ik anders, ik stel dus die priotriteiten. heb ook al lang afgezien van hele grote stations, kost mij te veel ruimte aan dingen die ik liever zie en maak (passende scenery bij het thema, geen mega station dus als er alleen plaats is voor een dorp alla lutjebroek.

Ontwerp dus tegenwoordig alleen de belangrijke dingen als een station, een stukje goederen verwerking passend bij de grote van het station, klein extra halte plaatsje ergens elders op de baan, dat soort dingen, die schuif ik,op papier, op de plek waar ik ze hebben wil, en zie daarna wel hoe ik ze met overige sporen aan elkaar geknoopt krijg, want vaak, als je met 1 bent begonnen, en doorgaat met alle sporen te tekenen naar volgende thema`s , kom je met je laatste thema niet weg, omdat je de rest te ruim hebt opgezet.

Gewoon even enkele tips om te overwegen. en de belangrijkste tip, begin rustig op te bouwen, zowel op papier als straks op de tafels. en schrik niet als je dan toch tussentijds wijzigingen moet gaan aanbrengen in de plannen.

veel succes,

mvg Freddy

_________________
Met minder haast kun je wat vaker in de spiegel kijken

Als je oordeelt over mensen,
heb je geen tijd om van ze te houden.

lid van http://www.mcdespoorstaaf.nl/
DCC met Twin Center en http://www.rosoft.info


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2018 09:47 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2016 12:22
Berichten: 13
Woonplaats: Heerlen
spoor65 schreef:
En dat is een goede stap om het advies op te volgen om eerst eens gewoon wat te schetsen.

Wil er toch graag nog even mijn visie op geven, met name op de punten in jouw wensenlijst voor wat je op de baan wilt realiseren.

Je zegt dat je een ruimte hebt van 4 a 5 meter, je wilt weliswaar in modules bouwen, maar dat maakt voor je ontwerp eigenlijk niets uit, want die modules wil je toch gewoon neer zetten, aan elkaar gekoppeld, omdat je wilt rijden op de baan.

Bedenk wel, wil je modules bouwen, omdat de baan af en toe ook mee moet naar b.v een beurs of evenement, of alleen omdat die mogelijk t.z.t. verhuisbaar moet zijn. In het laatste geval zou ik kiezen voor een soort van semie module bouw, maak ze zo groot mogelijk als door de deur cq de trap af kan.

Des te meer modules(kleinere) je gaat gebruiken, des te meer moet je rekening houden in het ontwerp, met de plek waar je wissels moeten komen te liggen, want die wil je niet net op een module overgang hebben.

Verder wil ik je adviseren om een prioriteiten lijstje te maken met jouw wensen.
wat je beslist wilt terug zien op de baan naar wat je dan toch het beste zou kunnen missen.

Waarom?, gewoon omdat je ook op 4 a 5 meter ruimte tekort gaat komen. en dus waarschijnlijk wensen moet gaan schrappen.

Want om even een voorbeeld te geven, kopstation met overloopwissels omdat je perron in A/B wilt verdelen, zodat er 2 treinen tegelijk kunnen staan.
Ken mij persoonlijk niet zo snel zo`n opstelling in kopstations voor de geest halen, de constructie ken ik wel op doorgaande perronsporen.

Een beetje trein, (los met 5a 6 rijtuigen (en dan kom je nog niet eens in de buurt van b.v. de internationale ic`s die hier vanuit duitsland, nerdeland binnen rijden met al een minimum van 8 a 9 rijtuigen) vraagt al snel een meter peronlengte, wil je er daar 2 van achter elkaar zetten, zit je al snel aan 2,5meter, omdat ook die overloopwissels er nog tussen moeten.
Alternatief zou kunnen zijn dat je dit soort treinen langs het hele perron kunt plaatsten en dan de A/B situatie alleen gebruikt voor korte treinstellen of regionale trein, dan kan het mss een half meter korter worden, dus pakweg 2 meter.

Voeg daar nog eens wisselstraat en opsteldporen aan toe, en je bent al dik over de 3,5 meter alleen voor het station met bijbehorende sporen.

Om al jouw wensen op deze lengte dus kwijt te kunnen, zal er heel veel op elkaar geschoven moeten worden, waardoor het al snel een hele drukke baan met rails gaat worden en de scenery ondergeschikt zal worden, omdat een realistiche opbouw erg lastig word.

En nee, ik schrijf dit niet om je te onmoedigen, maar eerder om teleurstelling/ontmoediging in de toekomst te voorkomen.

1 van de eerste probleempunten waar elke beginnende modelspoorders tegenaan lopen, is de ruimte,
Ja zelf als je kiest voor N spoor, misschien zelfs nog wel sneller dan met grotere schaal. je denkt al snel, heb kleine treinen gekocht, dus wat kan mij gebeuren, kan veel meer doen op de zelfde ruimte, Klopt helemaal, alleen, je ook ik trapte daar in, overschatte de beschikbare grote meerdere malen. hab heel veek opnieuw potlood en papier gepakt om opnieuw te gaan tekenen.

Tegenwoordig werk ik anders, ik stel dus die priotriteiten. heb ook al lang afgezien van hele grote stations, kost mij te veel ruimte aan dingen die ik liever zie en maak (passende scenery bij het thema, geen mega station dus als er alleen plaats is voor een dorp alla lutjebroek.

Ontwerp dus tegenwoordig alleen de belangrijke dingen als een station, een stukje goederen verwerking passend bij de grote van het station, klein extra halte plaatsje ergens elders op de baan, dat soort dingen, die schuif ik,op papier, op de plek waar ik ze hebben wil, en zie daarna wel hoe ik ze met overige sporen aan elkaar geknoopt krijg, want vaak, als je met 1 bent begonnen, en doorgaat met alle sporen te tekenen naar volgende thema`s , kom je met je laatste thema niet weg, omdat je de rest te ruim hebt opgezet.

Gewoon even enkele tips om te overwegen. en de belangrijkste tip, begin rustig op te bouwen, zowel op papier als straks op de tafels. en schrik niet als je dan toch tussentijds wijzigingen moet gaan aanbrengen in de plannen.

veel succes,

mvg Freddy


@Freddy

- De ruimte die ik heb, zal ind. in een rechte lijn 4-5 m bedragen, daarnaast kan ik altijd nog werken in een U vorm etc. Dus er kan wel nog meer lengte gecreëerd worden.

- De reden om in modules te werken, is als volgt; Momenteel zijn wij aan het orienteren, om te gaan verhuizen. Daar ik al geruime tijd wil starten met het maken van een baanplan, wil ik graag nu al iets kunnen starten, dmv module werk. Dit is ook de reden om het stationsgebied al te kunnen gaan realiseren. Nu hoor ik je denken, maar als je gaat verhuizen, dan weet je de afm. van de beschikbare ruimte toch nog niet ?! Nee dat klopt, maar bij "onze "zoektocht naar een nieuwe woning, worden deze ruimte's wel meegenomen in de keuze voor een huis :) hahaha .. Met toestemming vd vrouw hoor :lol: :lol: :lol:

- De langste stationsporen moeten minimaal 1.40 zijn, ivm de lengte van de 10-delige Thalys van Kato, welke ik bezit. De rest wordt aangepast op deze lengte. Om terug te komen op de A/B sporen, deze worden puur gebruikt voor "stoptreinen " zoals bijv. de Piko Hondekop ( Deze heeft een lengte over de buffers van 320 mm ) of een Piko National Express ( Deze heeft een lengte over de buffers van 450mm ), welke ik in bezit heb. . Dus om daar een spoorlengte van 55-60 cm voor te reserveren, vindt ik voldoende.

Daarnaast mag een langer treinstel, zeker ook wel over de kruiswissel heen staan, dus daarbij hoeven dus niet beide zijde vd kruiswissel, nog 1.40 m lang te zijn.

- Het hoeft ook voor mij niet perse een Kopstation te worden, dacht alleen dat ik hierbij in lengte kon besparen, vanwege de wisselstraten. In 1e instantie heb ik station Sittard ( zie bijgevoegde foto ) in gedachte, met daarin wel iets minder opstelsporen.

- Het stationsgedeelte komt boven het maaiveld te liggen, waardoor ik eronder een busstation kan creeren. ( zie foto, zoals Tilburg ). Het stationsgebied wordt het belangrijkste stuk van mijn baan!

Ik hoop dat ik mijn ideeen zo iets uitgelegd hebt en ben benieuwd naar jou/jullie visie.

Groetjes,


Bijlagen:
Tilburg.jpg
Tilburg.jpg [ 117.52 KiB | 140 keer bekeken ]
Sittard.jpg
Sittard.jpg [ 56.12 KiB | 140 keer bekeken ]

_________________
Mvg,

Kevin
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2018 11:27 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2016 12:22
Berichten: 13
Woonplaats: Heerlen
Hier bijv een opzet, van het doorlopend plan, waar ik naast het kopstation aan werk..

Ben benieuwd naar jullie reactie :)


Bijlagen:
Kevin Doorlopend Station.jpg
Kevin Doorlopend Station.jpg [ 50.94 KiB | 122 keer bekeken ]

_________________
Mvg,

Kevin
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2018 16:16 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di maart 08, 2016 12:22
Berichten: 13
Woonplaats: Heerlen
UPDATE:

Nog een foto, met wat meer uitleg. Plan ietswat aangepast, zodat de aan/afvoer van het goederenverkeer "los "staat van het personenvervoer.. Zo ook de bedoeling in het schaduwstation.

Voor de tekenaars onder ons ;) Dit plan lag al "ver" klaar onder de digitale potlood :D


Bijlagen:
Kevin Doorlopend Station-kleurendefinitie.jpg
Kevin Doorlopend Station-kleurendefinitie.jpg [ 64.18 KiB | 99 keer bekeken ]

_________________
Mvg,

Kevin
Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr okt 12, 2018 20:09 
Offline

Geregistreerd: ma aug 22, 2016 12:14
Berichten: 472
Begrijp ik goed dat perron 2 en 3 voor rechts binnen komend verkeer is en 4 en 5 voor links in hoofdzaak?

Als er naar perron 3 wordt gegaan moeten altijd 4 en 5 wachten voordat ze weg mogen?

Misschien nog een klein spoortje rechts erbij leggen zodat ze wel weg kunnen.

_________________
Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling