Workshop Piko digitaal. Lees hier verder: viewtopic.php?f=43&t=12832

Mijn eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Hube » 06 jan 2019 21:34

Misschien zit hier iets voor je bij:

viewtopic.php?f=21&t=12237

Je kunt het beste het eerts eens testen,

Met vriendelijke groeten,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast


Onderwerp starter
Beunspoor
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 dec 2018 17:31

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Beunspoor » 10 jan 2019 21:25

Halo Hub,
Ja heb ik gevonden bedankt. Ga zaterdag op beurs in Rijswijk rond kijken.
De baan krijgt nu toch wel uiteindelijke vorm. Wilde eerst schaduw station op -1 maken maar zie daar toch maar vanaf. Ik wil in me in principe toe leggen op het rangeren met vrachttreinen en daar om heen de personen treinen laten rijden. Liefst dan nog fysiek wat vervoeren met de vrachttreinen. Heb alleen geen idee waar ik zulk modelwerk c.q. voorbeeld kan vinden. Heb veel gezocht op You Tube maar niets of weinig gevonden.
Hier mijn nieuwe opzet. Denk alles in Peko 55 met liefst de servo's bovengronds. (daar moeten we nog wat op vinden om dat netjes onder te brengen)
.
https://www.zonneveld.nl/beunspoor/2019-01-10.png

Zal misschien nog wel wat wijzigen, maar denk toch zo wel



Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Hube » 10 jan 2019 21:58

Rob,

Mooi plan!
Bij de methode die ik heb toegepast met bovengronds, door servo’s, aangedreven wissels zijn er wel een paar dingen die ik de volgende keer anders zou doen. De keuzes die ik gemaakt heb zijn ook ingegeven door de beperking dat ik niets onder het tafelblad kon hebben. Ook geen bedrading.

Volgende keer beter:
- puntstuk polarisatie van de Peco wissels met relais
- alle wissels aandrijven met een trekdrukstang door een buis; servo relatief ver weg van het wissel. Als je de rails op een kurklaag legt van 2 mm dik dan kun je buisjesnemen met een buiten diam van 2 mm.
Binnen diameter 1 mm en trekstang van 0,8 mm.
- veel bedrading; sleuven in het tafelblad.
- etc.
Er zijn op dit forum vast nog wel meer tips.

Heb je ook Kato rails overwogen? Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik denk dat installatie, bedrading en aandrijving eenvoudiger is.

Groetjes,
Gerard (hube)


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast


Onderwerp starter
Beunspoor
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 dec 2018 17:31

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door Beunspoor » 11 jan 2019 00:14

@Hube
Bedankt ga ik ook uitpluizen. Wordt een dure grap, want ik wil alles gelijk nieuw of gebruikt nieuw :roll:
Heb er de mogelijkheden voor dus gewoon doen toch?
Ik laat weer van me horen.



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Mijn eerste baanplan

Bericht door bpieters » 25 jan 2019 22:56

kato en tomix hebben wissels met ingebouwde aandrijving.
Nadeel is weer dat ze geen flexrail hebben, maar de hoeveelheid verschillende boogstralen is zodanig dat dat voor jouw baanplan wel moet lukken.Kato met name ziet er wat betreft stootblokken e.d. wel erg japans uit,maar daar is ook wel een mouw aan te passen.Zoals Gerard hierboven zegt is de aansluiting een stuk eenvoudiger dan peco met servo.
groet,
Bert



Plaats reactie