BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 07 mar 2019 21:08

Rene, ik heb het ontworpen als 2 aparte trajecten. De dallijn voor de kleinere treinstellen en de hoofdlijn naar het bergstation voor het groter materieel. Het kan natuurlijk wel maar dan moet het in het huidige ontwerp via het schaduwstation lopen. Het bergstation moet dan ook niet te letterlijk genomen worden, het ligt 10 cm boven het hoofdstation ofwel in werkelijkheid 16 meter hoger. Zie het meer als een traject door ons heuvelland ;).


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Rene-k
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k » 08 mar 2019 00:07

De reden waarom ik het vraag is: als je vanuit het dalstation via het schaduwstation naar het hoofdstation of verder wilt gaan, kom je niet op het rechter spoor uit. Je mist daar een wisselcombinatie of een aansluiting op het linker hoofdspoor (of ik heb nog steeds een jetlag😉)


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 08 mar 2019 16:41

Afbeelding

Rene, ik heb nog een aantal kleine wijzigingen aangebracht waardoor de mogelijke routes duidelijker zijn. Het dalspoor sluit nu rechtstreeks op het testspoor aan en blokkeert zodoende niet meer vertrekkende treinen van de groene sporen van het schaduwstation naar de hoofdbaan
Een treinstel dat vanaf het dalspoor komt rijdt via het donkerblauwe spoor naar het schaduwstation en komt op het blauwe testspoor uit dat hier dienst kan doen als een soort rondweg. Omdat een treinstel niet aan een richting gebonden is kan het vanaf het testspoor via alle 3 de verbindingen weer de baan op. De enige beperking in het schaduwstation is dat na de keuze voor de groene sporen bij binnenrijden vanaf de hoofdbaan er geen mogelijkheid meer is om op het blauwe rondspoor te komen zonder rangeerbeweging. Omdat deze groene sporen uiteindelijk alleen bedoelt zijn voor de langere treinen die niet op het dalspoor mogen komen zou dit geen probleem mogen zijn.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Rene-k
Berichten: 131
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k » 08 mar 2019 17:47

Ik denk persoonlijk dat je nu wel meer rijmogelijkheden hebt met de treinstellen Nico.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 659
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H » 11 mar 2019 15:21

Hallo Nico,

Ok, ik begrijp nu hoe je de kopsporen als opstelsporen wilt gebruiken, ook voor getrokken treinen (dmv achteruit rijden). Desalniettemin zou het niet mijn eerste keus zijn. Als je plaats genoeg hebt, zou ik het simpel houden en doorrijsporen in je schaduwstation aanleggen. Het achteruit terug rijden kost best veel tijd, en houdt de rest van het treinverkeer op. Maar ik begrijp ook dat bij jou juist het automatiseren een deel van de hobby is :)

Dan het verkeerd spoor rijden (als een treinstel de bruine opstelsporen in het "bergstation" verlaat). Ja, het kan wel, maar je gaat direct een enorme bottleneck voor het treinverkeer vormen. Dat kun je dan wel oplossen door her en der weer passeersporen te maken, maar waarom zou je zo moeilijk doen? Ook in het groot wordt "verkeerd spoor rijden" zelden gebruikt. Het voordeel van een dubbel sporig baanvak is juist dat de treinen per richting een spoor hebben en elkaar daardoor niet lastig vallen.

Er zijn wel weer uitzonderingen op, bv door het linker spoor te gebruiken voor een "fliegender Ueberholung". Dat werd bv in Duitsland langs de Rijn wel gebruikt. Het is echter echt een uitzondering. Zo snel de inhaalactie voorbij was, werd er via overloopwissels weer naar het rechter spoor gewisseld (met als doel het linkerspoor zsm weer vrij te maken voor het verkeer uit de tegenrichting).

Terug naar jou baanplan: stel je rijdt inderdaad "verkeerd spoor" vanaf de bruine opstelsporen naar beneden. Dan blijft die trein tegen de richting inrijden, totdat je bij het schaduwstation rechtsonder aankomt. Er zijn namelijk nergens mogelijkheden om terug naar het rechterspoor te gaan. Ik zie in je schaduwstation trouwens richtingspijlen staan. Daar gaat een verkeerd spoor rijdende trein tegen die pijl in. Het kan wel, maar waarom zou je?

Als je het kruisen van treinen een interessant concept vindt, dan kun je misschien beter een enkelsporige lijn nemen, met her en der stations om te kruisen. Of eventueel een dubbelsporige lijn die op bepaalde stukken enkelsporig is (zoals bv de Lahntalbahn, of de Siegstrecke).

Je schreef ook dat je huiverig bent voor overloopwissels, omdat die direct 2 keerlussen creeren. Dat klopt, maar dat is toch geen probleem? Er zijn hele simpele oplossing voor. Kant en klaar te koop. De kosten zijn het ook niet (vergeleken met de kosten voor alle railmateriaal in dit baanontwerp).

Tenslotte schreef je nog iets over het direct aansluiten van de lichtblauwe zijlijn op het ovaalspoor in het schaduwstation. Dat kan wel, maar dan creer je ook daar een keerlus en heb je dus een keerlusmodule nodig.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 11 mar 2019 23:59

Hallo Wim,

Ik heb in eerste instantie ook naar doorrij sporen gekeken maar dat was erg beperkt op de ruimte die ik voor het schaduwstation wil gebruiken. Daarom ben ik ook bij de kopsporen uit gekomen. Ik denk dat het oponthoud best zal meevallen. Op mijn huidige baan stopt de trein in het station en ca 2 a 3 sec na het stoppen rijdt hij al achteruit het kopspoor op. In het gelinkte filmpje op youtube duurt het veel langer dan volgens mij nodig is.

Bij het verkeerd spoor rijden denk ik dat je een goed punt hebt. iTrain deed dit onverwacht bij mijn huidige baan en ik was verrast door de zo ontstane variatie. Echter hier gaat het dus over grotendeels enkelsporige baanvakken. In dit ontwerp is het inderdaad niet logisch nu je het zo zegt. Dan moet ik eens gaan kijken hoeveel overloopwissels ik in het hoofdspoor het beste kan toepassen.

Trouwens ben ik niet huiverig voor keerlussen, daar zijn voldoende mogelijkheden voor zoals bijvoorbeeld de x-Treme Keerlus. Ik vond het alleen overbodig door de beoogde manier van rijden. Met overloopwissels is het natuurlijk wel nodig. Geen probleem.

De aansluiting van het dalspoor op het schaduwstation vormt geen keerlus omdat het dalspoor een zelfstandige spoorlijn is. Als het ware een heel lang kopspoor. Het blauwe spoor loopt namelijk onder het groene spoor door ( 6 cm hoogte verschil) en is dus geen gelijkvloerse kruising. Ik heb er wel over nagedacht om het dalspoor ook op het hoofdstation aan te sluiten en dan zou er wel een keerlus kunnen ontstaan. Waarschijnlijk ga ik dat echter niet toepassen.

Ondertussen heb ik al weer enkele wijzigingen aangebracht in het plan naar aanleiding van dit topic. Zodra ik de overloopwissels heb ingepast zal ik de nieuwste versie plaatsen.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 12 mar 2019 02:46

Afbeelding

Het plan is ondertussen aangekomen bij versie 3. Het bergstation heeft nu een apart spoor voor het doorgaande treinverkeer en zodoende geen last van rangerende treinen op de kopsporen. Het hoofdstation ligt nu in een boog wat makkelijker was met de aansluitende sporen. Moet nog nadenken of ik het enkel spoor achter het hoofdstation wel of niet handhaaf. Er zijn op 3 plaatsen opverloopwissels aangebracht zodat de treinen altijd zo snel mogelijk weer op het juiste spoor rijden. Dit resulteert wel in 2 keerlussen die in de kleur paars zijn aangegeven. Het dalspoor is aangepast zodat het hoofdstation meer ruimte heeft. In het eerste plan maakte ik gebruik van Setrack insulfrog wissels van 24 graden. Deze heb ik eerst vervangen door 10 graden wissels maar die namen te veel plaats in met name in het schaduwstation. Bovenstaande plan maakt nu overal gebruik van 14 graden electrofrog wissels. Dit is wel code 80 rails maar dat vind ik geen probleem.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 659
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H » 12 mar 2019 14:05

Nico Essers schreef:
11 mar 2019 23:59
Ik heb in eerste instantie ook naar doorrij sporen gekeken maar dat was erg beperkt op de ruimte die ik voor het schaduwstation wil gebruiken.
Was er een speciale reden dat je geen schaduwstation aan de linkerkant van de baan wilt? Daar is veel meer ruimte. Je zou er een open schaduwstation van kunnen maken. Dus achter een achtergrondplaat, zodat je er toch goed bij kunt in geval van nood.
Nico Essers schreef:
11 mar 2019 23:59
De aansluiting van het dalspoor op het schaduwstation vormt geen keerlus omdat het dalspoor een zelfstandige spoorlijn is. Als het ware een heel lang kopspoor. Het blauwe spoor loopt namelijk onder het groene spoor door ( 6 cm hoogte verschil) en is dus geen gelijkvloerse kruising.
Klopt. Ik dacht eerst dat je de zijlijn op 2 manieren op het schaduwstation wilde aansluiten. Dat zou een driehoek vormen en daarmee dus een keerlus.
Maar dat is dus niet het geval :)
Nico Essers schreef:
11 mar 2019 23:59
Er zijn op 3 plaatsen opverloopwissels aangebracht zodat de treinen altijd zo snel mogelijk weer op het juiste spoor rijden.
Persoonlijk zou ik overloopwissels vlak voor de tunnelingang linksonder plaatsen. Dus aan het einde van het rode paradetraject. Dan kun je op dat lange traject een inhaalactie simuleren waar een boemeltje wordt ingehaald door een IC. Zie ook:
https://de.wikipedia.org/wiki/Gleiswechselbetrieb

Het spoortje dat nu langs de achterzijde van het station langs loopt, vind ik wat minder geslaagd. Waarom zou hier een spoor liggen en niet alles aan de voorzijde? In het echt bestaan natuurlijk wel stations met het EG als een eiland tussen de sporen, maar dat zijn normaliter knooppunten waar meerdere lijnen samenkomen. Aan een 'gewone' dubbelsporige lijn verwacht ik het stationsgebouw aan de zijkant. Dat geeft ook meer mogelijkheden voor een stationsplein.

Ik zou het 5e spoor weglaten. Of er eventueel een kopspoortje van maken. Dan zou je kunnen pendelen tussen bergstation (rood) en het kopspoor in het doorgangsstation (groen).

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 12 mar 2019 15:24

Wim,

Als ik het schaduwstation aan de linkerzijde maak dan verlies ik te veel ruimte voor de hoofdbaan aan die zijde. De ruime opzet van de hoofdbaan wil ik handhaven. Het voordeel van de huidige plaats van het schaduwstation is dat deze geen invloed heeft op de hoofdbaan. Het uitgangspunt is en blijft geen ondergronds schaduwstation met helixen. Daarbij kan ik niet veel anders met dit deel omdat ik het raam ten alle tijde goed bereikbaar wil hebben en daar dus geen 70 cm diepe tafel wil plaatsen. De huidige 3 spoortjes kan ik gemakkelijk onder een wat diepere vensterbank doorlaten lopen.
Ik heb het schaduwstation vol met kopsporen getekend om te kijken wat er mogelijk is op de beschikbare ruimte. Er is in het huidige plan plaats voor meer dan 30 treinen. De vraag is of ik het ooit nodig heb en daarom worden de kopsporen gefaseerd aangelegd afhankelijk van de groeiende collectie. Daarbij is het test en programmeer spoor nu ideaal in het schaduwstation verwerkt.

Dat idee van ICE en boemeltje vind ik een leuke tip, dat gaan we onderzoeken.

Het 5e spoor achter het station is zo ontstaan om bij het uitrijden vanaf het kopspoortje het hoofdstation niet te blokkeren. Maar eerlijk gezegd vind ik het ook geen goede oplossing. Ik denk dat ik dat laat vervallen of het station toch weer anders indeel aan de voorzijde. De gebogen vorm is mooi maar zorgt ook voor beperkingen voor wat betreft toevoegen wissels. Hier zal ik nog de nodige variaties gaan uitproberen zowel recht als gebogen.
Met een overloopwissel zou ik inderdaad een kopspoor voor een pendeltrein kunnen maken maken.

In ieder geval weer genoeg huiswerk.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 500
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers » 18 mar 2019 00:14

Afbeelding

Zo, ondertussen al bij versie 8 terecht gekomen van mijn toekomstige baan. Alle sporen en wissels zijn nu code 55. Ik had in een eerdere versie schijnbaar de verkeerde wissels gebruikt waardoor ik met finescale niet uit kwam. Nu met de de small version wissels lukte het wel naar tevredenheid. Hopelijk worden deze op tijd als Unifrog leverbaar.

De tafel voor het schaduwstation is nu met 75 cm 5 cm dieper geworden. Het programmeerspoor is naar de voorzijde geplaatst voor betere toegankelijkheid. Het centraal station 1 is verder aangepast met aan de achterzijde plaats voor 2 pendeltreinen voor station 2. De keerlus om station 2 is gemaximaliseerd tot R=30 cm. Dit had ik ook bij de bocht boven station 4 gedaan. Daardoor kwam station 4 binnen de bocht te liggen en wel ca 11 cm dieper dan het hoofdspoor. Omdat ik hier over bleef twijfelen heb ik dit stationnetje toch weer aan de voorzijde van de baan gezet. De binnenbocht is dan wel maar R=23 cm maar dat wordt door een groot bos gecamoufleerd. In de lange bocht heb ik overloopwissels gehad maar deze zijn uiteindelijk toch weer verwijderd.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.8 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Plaats reactie