Mijn baan idee

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 168
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Enschede

Re: Mijn baan idee

Bericht door Hube » 22 jan 2019 21:31

Volgens mij zit de keerlus tussen het bruine wissel en het rood-bruine wissel; het korte deel van de bruine lus.
Omdat de rode baan via het lange deel van de bruine lus gewoon rond gaat.
Of zie ik dat verkeerd.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
pr8 baan in een kast

Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 574
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: Mijn baan idee

Bericht door Nico Essers » 23 jan 2019 01:05

Jan, de lange bruine bocht is het probleem niet. Het gaat over het korte bruine gedeelte dat dwars over steekt. Dat zal zo te zien niet langer dan 70 cm. Dit is het deel dat kortsluiting veroorzaakt en moet daarom van een keerlus module worden voorzien. Echter omdat een keerlus uit meerdere secties bestaat waarvan de middelste langer moet zijn dan je langste trein, is 70 cm veel te kort. Tenzij je natuurlijk alleen met hele korte treintjes rijdt.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Detlev
Berichten: 740
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Mijn baan idee

Bericht door Detlev » 23 jan 2019 14:16

Maar wat Nico Essers zegt is wel waar, je kunt twee keerlusmodules bestellen bij Wim en dan de lange bruine bocht én het lange rode deel links als keerlus inrichten. Het korte bruine deel kan dan dezelfde polarisatie behouden als het overloopdeel (station?) aan de achterkant.



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Mijn baan idee

Bericht door Wim H » 24 jan 2019 11:28

De keerlusproblemen zijn allemaal wel op te lossen.
Maar als de kosten een probleem zijn (en dat geldt voor de meesten van ons), dan zou ik het plan wat eenvoudiger maken.
Er liggen nu behoorlijk wat meters rails en ik tel ook zo'n 15 wissels. Die kosten ook allemaal geld (vergeet de aandrijvingen niet!).

Wat is eigenlijk de funktie van de keerlus? Heb je die nodig? Waarom zou je hem niet helemaal weglaten?
Sowieso zie ik maar 1 keerlus. Als een trein daar door heen is gereden, kan hij nooit meer de andere richting op. Tenzij je hem handmatig achteruit laat rijden (en bij een getrokken trein de lok dus om laat rijden). Is dat de bedoeling?

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jan61
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 okt 2018 08:27

Re: Mijn baan idee

Bericht door Jan61 » 24 jan 2019 12:18

Ik kan inderdaad niet de hele baan ineens leggen. Maar het lijkt mij handig om alvast rekening te houden met het totale plan bij het leggen van het eerste rondje.
Met de bruine keerlus kan ik vanaf de twee bruine omrij sporen zowel links als rechts de baan op.
De rode stukken zijn alleen om van blauw op bruin te komen en terug.
De reden om het zo te doen is dat de kleinste radius 15 inch is en lange wagons met korte koppelingen ook probleemloos rond kunnen.

Bedankt trouwens voor alle reacties, Jan

O ja, en de hellingen komen nergens boven de 2% uit.



Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Mijn baan idee

Bericht door bpieters » 15 mar 2019 19:37

hoi,
ik rij zelf ook analoog en heb er veel plezier in om met eenvoudige schakelingen de baan te bedienen.Het uitdenken daarvan is ook onderdeel van de hobby.In mijn werkzame leven hele dagen achter de pc gezeten,maar in mijn hobby dus liever niet meer.Ook het ombouwen van ouder materieel leek me te ingewikkeld en kostbaar afgezien nog van de haalbaarheid.
Ik begrijp dat de meesten hier op dit forum digitaal willen rijden maar als iemand aangeeft analoog te rijden moet dat ook gerespecteerd worden vind ik.De indruk onstaat dat analoog iets achterlijks is terwijl een hoop mensen er plezier aan beleven.Bij bijna elke bespreking van een baanplan wordt de link gelegd naar digitaal.Het financiele plaatje is ook maatgevend en om dat nu op dit forum elke keer uit te leggen wordt wat vermoeiend.
Bert




tv_man
Berichten: 561
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Mijn baan idee

Bericht door tv_man » 16 mar 2019 23:23

Ik vraag me af in hoeverre de keerlus nodig is. Natuurlijk is dat dus de manier om de treinen niet steeds in een richting te laten rijden maar als ik het goed zie kan je het een keer doen waarna je achterwaarts door de keerlus moet om nog eens te keren. Dus voor vloeiend rijden met treinen die af en toe kunnen keren zou je twee keerlussen moeten hebben. Denk ik. En wat betreft de techniek van de keerlussen: er zijn simpele en wat ingewikkeldere oplossingen voor die opgeschreven zijn door mensen die handiger zijn met die dingen dan ik. Baanplan wat bijwerken om de keerlus wat langer te maken zou prima mogelijk moeten zijn op jouw baan zoals ik het zie.



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 695
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Mijn baan idee

Bericht door Wim H » 18 mar 2019 08:59

bpieters schreef:
15 mar 2019 19:37
...Ik begrijp dat de meesten hier op dit forum digitaal willen rijden maar als iemand aangeeft analoog te rijden moet dat ook gerespecteerd worden vind ik.De indruk onstaat dat analoog iets achterlijks is terwijl een hoop mensen er plezier aan beleven.Bij bijna elke bespreking van een baanplan wordt de link gelegd naar digitaal...
Ik ben het helemaal met je eens Bert! Vaak zie ik in reacties dat mensen denken dat sommige dingen alleen maar met een digitaal systeem kunnen worden opgelost. Vaak is het digitaal eenvoudiger, maar er hangt inderdaad een prijskaartje aan.

Dan terug naar het baanplan van Jan:
Ik begrijp de logica van het plan niet helemaal. Rijden de treinen in een vaste richting per spoor?
Ik ben er even van uitgegaan dat de basis een dubbelsporig ovaal is (groen en cyaan) en dat de treinen rechts rijden.
Op het cyaankleurige baanvak dus met de klok mee, op het groene er tegen in.

Wil je nu van richting veranderen, dan heb je keerlussen nodig (of een omrijmogelijkheid zoals linksonder in het bruine te zien is).
Vanaf het groene spoor kun je via de overloopwissels eenvoudig naar het bruine rangeerdeel rijden en daar van richting veranderen. Bij getrokken treinen kan de lok daar omlopen. Vervolgens rijdt je naar het cyaankleurige deel (dus in de tegengestelde richting als op groen).

Andersom gaat het mis: je kunt vanaf cyaan wel naar de bruine keerlus rijden, maar dan kom je in tegengestelde richting op het cyaankleurige baanbak. Er is geen mogelijkheid om ook weer naar het groene baanvak te rijden.

Ik zou het plan iets aanpassen. Het aantal wissels is gelijk gebleven:
Afbeelding

De bruine keerlus leidt nu niet terug naar het bruine rangeerdeel, maar stijgt en koppelt op het blauwe spoor aan. Er is nu voldoende lengte voor een sluis-sectie om de polariteit te veranderen.
Vanaf blauw kun je naar groen (rechtonder). Ik heb daar de verbinding andersom aangesloten (het was van groen naar blauw).

Het lange rode spoor is niet perse nodig en kan dus weggelaten worden. Als je hem wilt houden, heb je daar ruimte voor een extra trein. Ik heb het spoor nu aangesloten op het cyaankleurige baanvak (ipv bruin in het originele plan).

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 78
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Mijn baan idee

Bericht door bpieters » 18 mar 2019 20:18

hoi,
lijkt me wel een leuk baanplan.
alleen 4 sporen naast elkaar op verschillende hoogte moeten wat verder uit elkaar liggen denk ik voor keermuren oid.
(4 a 5 cm lijkt me noodzakelijk)
verder kom ik niet helemaal uit de hoogtematen.vooral links onder (groen+donkerblauw) is het mij niet helemaal duidelijk.heb je ook een 3-d plaatje daarvan?
groet,
Bert




Ipio
Berichten: 282
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08

Re: Mijn baan idee

Bericht door Ipio » 18 mar 2019 20:43

Hallo,

Van de Cyaankleurige baanvak kan je wel naar het Groenen baanvak rijden, want helemaal links waar deze twee banen onder de
Rode- en Blauwe baanvak gaan lopen, liggen namelijk twee overloop wissels. Je moet wel even goed kijken,
te hoogt van puntje 63,4 op de tekening.

Groet,
Marc


Digitale Nederlandse "Multi Level Baan" tijdperk III, IV, V en VI, Fl., Ro., Peco 55 en 80, Ecos, Koploper, Rosoft en Digikeijs.

Plaats reactie