Op zoek naar een mooi baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door bpieters » 06 apr 2019 18:38

hoi Johan,
In je inleiding had je het over 2 modules.Als je modules maakt die misschien een keer uit elkaar moeten hoe ga je dat oplossen met de overgangen? Veel sporen op de scheiding liggen in een boog en soms vlak boven elkaar. Hoe kom je daar dan bij?
Kortom dit plan lijkt mij minder geschikt voor modules.
Als je voorlopig toch niet verhuist kun je een compleet frame maken en bijv. de stations en helix in 1 geheel los te koppelen elementen maken.
groet,
Bert



Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Op zoek naar een mooi baanplan

Bericht door Wim H » 08 apr 2019 12:36

Hallo Johan,

Ik ben het met Bert eens dat er ontzettend veel ondergronds wordt gereden. Dat betekent dus veel lawaai en slijtage van je rollend materieel, terwijl het niets "oplevert". Om diezelfde reden heeft Michiel (station Brussel Luxemburg) hier op het forum zijn baan ook deels afgebroken. Ook Nico Essers (Bunderbahn) liep tegen hetzelfde probleem aan.

De grootste "boosdoener" in jouw ontwerp is de lange dubbelsporige helix. Deze verbindt het bovenste station (station 2) met het laagste schaduwstation, dus een erg lang ondergronds traject. Dat zie je ook in je filmpje; het is eindeloos rondjes draaien. Wat je zou kunnen doen is de aansluiting van de schaduwstations verwisselen. Dus station 2 op schaduwstation middel aansluiten. En station 1 dus op het laagste schaduwstation.

Voor het bouwen in segmenten: het zal inderdaad niet fijn zijn om deze baan uit elkaar te halen. Je schreef al dat dat alleen voor een eventuele verhuizing nodig is, niet voor de toegankelijkheid. Ik zou hem daarom als een vaste baan bouwen. Alleen op de overgangen tussen de segmenten rekening houden met een eventuele demontage, dus de onderbouw gescheiden uitvoeren en de rails "koud" tegen elkaar leggen. En zorgen dat je de trajecten die over de overgang gaan, kunt verstellen in hoogte, zodat je kunt compenseren voor verschillen in luchtvochtigheid en temperatuur.
En anders zou je, zoals Bert aangaf, de stations op aparte secties kunnen bouwen, zodat je toch delen gemakkelijk kunt verwijderen.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie