Weinbergerbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Japio380
Contacteer:

Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 » 12 aug 2019 21:16

Ik zal mijn eerste plaatje maar eens posten. Het is een idee, wat ik misschien wel ergens van gejat heb, maar ik weet echt niet meer waar of van wie.
Ik houd van paradesporen en een nevenlijntje en een mooi Rijn- of Moezellandschap. Ik heb hier gezien hoe je wijnhellingen maakt...heel erg mooi.
Ik woon aan de Wijnbergenlaan, dus de naam was snel gevonden. De ruimte is op zolder, rond en over het trapgat.De lange zijde komt onder een schuin dak. Ik heb maar een groot droogrek voor beneden gekocht, anders kon ik het wel vergeten.. Schiet maar als jullie opmerkingen hebben. Ik heb nog ene idee kaar liggen en kan moeilijk kiezen.
Verdraaid lastig om op 3 niveau's tegelijk te denken en te tekenen. Ik wil een klein schaduwstation, een mooie paradebaan (geel) en een kleine nevenbaan (rood)met kopstationnetje zodat er iets te rangeren valt. Ik heb lang geleden analoog gereden en ga nu voor digitaal. Peco rails is al binnen van Hattons en de electrische wisselaandrijvingen met servo's moet ik nog uitvogelen, maar eerst maar eens een plan...
Ik twijfel aan het grote station. Het is wel erg dominant en ik zie liever een mooi traject langs een berg....

plan A (1).jpg
plan A (1).jpg (109.26 KiB) 1367 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Japio380 op 13 aug 2019 21:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Alro

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door Alro » 12 aug 2019 21:56

Niet Weinbergerbahn? Ach dat boeit niet zo :D
Maar hoe kom je eigenlijk bij het gedeelte van je treinbaan boven het trapgat?

Onderwerp starter
Japio380
Contacteer:

Bericht door Japio380 » 12 aug 2019 21:59

Heb ik over getwijfeld....haha
Ik kan dat vanaf de andere zolderhelft bereiken. Niet ideaal, maar de hele ruimte is niet ideaal, maar ik moet het er maar mee doen.

Afbeelding

maarten

Bericht door maarten » 12 aug 2019 22:04

Tip: een plank op de vloer tegen de balustrade, dan valt of rolt er niet zo snel iets in het trapgat. ;-)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 13 aug 2019 09:22

Kun je de ruimte waar de kleren hangen niet ook gebruiken. Dan zou je een u vorm kunnen toepassen en hoeft het boven het trappengat minder diep te zijn.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Japio380
Contacteer:

Bericht door Japio380 » 13 aug 2019 09:56

Daar heb ik aan gedacht, maar dat is best ver weg en ontoegankelijk. Omlopen is een heel gedoe, omdat ik mij dan langs de schoorsteen moet murwen.
Ik had daarom bedacht dat ik een extra overloop zou plaatsen over het trapgat, maar dat wordt een hele verbouwing. Bovendien moet je dan gebukt de trap op.... Dus liever niet.

Onderwerp starter
Japio380
Contacteer:

Bericht door Japio380 » 13 aug 2019 21:48

Alro schreef:
12 aug 2019 21:56
Niet Weinbergerbahn? Ach dat boeit niet zo :D ....
Je hebt gelijk.. "Weinbergerbahn" staat toch beter :D

Onderwerp starter
Japio380
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 » 14 aug 2019 21:05

Toch plan B maar even uitgewerkt. Paradespoor, uitgevoerd als enkelsporig hondenbot met een schaduwstation in de keerlus. Nevenbaan, die kan aanhaken op het paradespoor en een kopstationnetje. Voordeel van plan B boven plan A is dat het minder meters rails kost, en dat ik niet 3x dezelfde trein zie op het gedeelte boven het trapgat.
Schaduwstations en keerlussen op nivo 0
kopstation op nivo + 12
paradespoor op nivo + 6
Ik kom alleen niet uit met de keerlus linksboven, want daar komen er nu 2 op hetzelfde nivo...Wat vinden jullie er van?

plan B (1).jpg
plan B (1).jpg (100.65 KiB) 1121 keer bekeken

bpieters

Bericht door bpieters » 15 aug 2019 07:59

hoi Japio,
plan B ziet er idd leuker uit.
het schaduwstation boven het trapgat (moeilijk bereikbaar) lijkt me niet handig. Hier zou ik een enkele lus toepassen.
verder de lus in de hoofdbaan linksonder red je niet qua hellingspercentage.Hier zou je ipv over elkaar heen een lus kunnen maken.Dus het paradebaanvak zonder steile hellingen zodat je probleemloos langere treinen kunt laten rijden.
Max 2,5% hellings percentage.De enige kruising wordt dan de bovenelkaar liggende lussen linksboven.De zijlijn zou je niet in de bocht maar verder in het rechte deel kunnen aansluiten.Dat is qua wissels makkelijker.Het spoorverloop van de zijlijn is leuk en daar kan het hellingspercentage iets hoger zijn omdat de treinen wat korter zijn.
groet,
Bert

Onderwerp starter
Japio380
Contacteer:

Bericht door Japio380 » 15 aug 2019 12:46

Dankjewel Bert, ik ga vanavond even analyseren wat je schrijft en kijken of ik het kan aanpassen.

Plaats reactie