Mijn baanplan versie 2

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

Nou, na diverse tips van dit forum en van de fb pagina n-spoor heb ik het eea aangepast. De s bochten heb ik allemaal weggedaan en flexrails gebruikt. Heb 2 rangeer sporen erbij gedaan zodat achter dus 4 treinen stil kunnen staan. Later kan ik er altijd nog rangeer sporen bij maken. Ik weet dat de linker wisselstraat wat overdreven is maar ik vind dat gewoon mooi 😊. Aan alle kanten is de rails minimaal 7 cm van de zijkant afgedaan. Ik hoor graag jullie kritische comments. Maar wederom graag ook erbij vermelden waarom ik eventueel iets zou moeten veranderen. Dan kan ik zelf bepalen of ik dat nodig vind of niet 😬. Alvast bedankt weer voor de waardevolle inputs
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

De wisselsverbindingen zijn wel wat complex maar dat is in het echt ook heel vaak vooral bij grote stations.
Als je de kopsporen in het schaduwstation niet doodlopend maakt maar met een wissel weer verbindt hoef je de geparkeerde trein er niet achteruit uit te rijden of tegen het verkeer in te rijden.
Bovendien zou ik van de bovenste 2 sporen bovenin 3 proberen te maken.
Verder een leuk plan.
Groet,,
Bert



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

bpieters schreef: 30 nov 2020 21:11 De wisselsverbindingen zijn wel wat complex maar dat is in het echt ook heel vaak vooral bij grote stations.
Als je de kopsporen in het schaduwstation niet doodlopend maakt maar met een wissel weer verbindt hoef je de geparkeerde trein er niet achteruit uit te rijden of tegen het verkeer in te rijden.
Bovendien zou ik van de bovenste 2 sporen bovenin 3 proberen te maken.
Verder een leuk plan.
Groet,,
Bert
Dank voor je comment Bert. Ik denk idd dat ik boven idd een derde spoor maak. Miss een kopspoor met het idee om een hondekop aan te schaffen. Die kan dan pendelen.
Die wisselstraat is dus precies wat ik mooi vind wat ze in het echt ook hebben. Hij is miss wat overdreven maarja ik vind dat dus heel mooi. Hou er van 😋


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

Idd het ziet er ook leuk uit zo.
Het voordeel van de complexere wisslstraat is dat het ook de rijmogelijkheden vergroot.
Gewoon maken wat je leuk vindt is het belangrijkste in deze hobby.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Wim H »

Hallo Mathijs,

Waarom een niew draadje voor je baanplan? Ik zou gewoon verder gaan in het oude draadje. Dan is ook voor iedereen duidelijk wat de historie is en krijg je niet iedere keer hetzelfde commentaar.
Je kunt de mods vragen of ze de 2 draadjes even samenvoegen.
Groet, Wim



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

bpieters schreef: 30 nov 2020 23:46 Idd het ziet er ook leuk uit zo.
Het voordeel van de complexere wisslstraat is dat het ook de rijmogelijkheden vergroot.
Gewoon maken wat je leuk vindt is het belangrijkste in deze hobby.
Groet,
Bert
Thnx Bert. Dat is dus idd wat voor een ieder het belangrijkst is. Als je het zelf maar leuk vindt. Een ander hoeft het niet leuk te vinden. Maar ik heb heel veel handige tips gehad van iedereen waardoor ik wat aanpassingen doe die het leuker voor mij maken.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

Wim H schreef: 01 dec 2020 10:53 Hallo Mathijs,

Waarom een niew draadje voor je baanplan? Ik zou gewoon verder gaan in het oude draadje. Dan is ook voor iedereen duidelijk wat de historie is en krijg je niet iedere keer hetzelfde commentaar.
Je kunt de mods vragen of ze de 2 draadjes even samenvoegen.
Groet, Wim
Sorry Wim. Je hebt idd gelijk. Daar had ik niet echt over nagedacht. Ben ook niet super actief op het forum dus ik moet een beetje leren welke regels er hier gelden 😊


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Wim H »

Hoi Mathijs,
Het is geen harde regel hoor, zo streng is dit forum niet. ;)
Het is echter handiger om een update van je baanplan in hetzelfde draadje te houden. Anders raken mensen de draad snel kwijt (pun intended) als ze beginnen te lezen bij je eerste baanplan, maar dat opeens stopt.
Verder zullen mensen die alleen het 2e baanplan lezen, dezelfde vragen gaan stellen, bv over de bereikbaarheid van de achterzijde. En met wat voor treinen je wilt rijden, enz enz.
Vandaar 1 draadje voor een baanplan dat nog in ontwikkeling is. :)
Groet, Wim



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

Wim H schreef: 01 dec 2020 21:54 Hoi Mathijs,
Het is geen harde regel hoor, zo streng is dit forum niet. ;)
Het is echter handiger om een update van je baanplan in hetzelfde draadje te houden. Anders raken mensen de draad snel kwijt (pun intended) als ze beginnen te lezen bij je eerste baanplan, maar dat opeens stopt.
Verder zullen mensen die alleen het 2e baanplan lezen, dezelfde vragen gaan stellen, bv over de bereikbaarheid van de achterzijde. En met wat voor treinen je wilt rijden, enz enz.
Vandaar 1 draadje voor een baanplan dat nog in ontwikkeling is. :)
Groet, Wim
Thnx Wim. Klinkt logisch allemaal. Ik zal er de volgende keer aan denken


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

Een afstand tov de rand van 7 cm is naar mijn mening aan de korte zijdes en bovenin niet nodig: 3 cm hart spoor tot rand lijkt me voldoende.( Dat heb ik in het verleden ook toegepast en volstond prima)
Onderin zou ik zo laten ivm de scenery.
Heb je ook al iets in gedachten vwb goederenvervoer?
Een kleine onderhoudswerkplaats rechtsonder binnen de boog bijvoorbeeld zou ook kunnen.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door shoven »

Dan ook even hier...

Vroeger (...ja ik weet het...) had je een reclame voor damesproducten die zei "vrouwen zijn niet recht en hoekig". Datzelfde geldt voor treinbanen.

Ik zou het wat speelser maken. Alles loopt nu nogal in een rechthoek, terwijl je wel de ruimte hebt om de rails wat meer in mooie flauwe bogen te laten lopen.
Dan krijg je meer dit soort bogen:

Afbeelding

Maar het is jouw baan.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

Daar heb je wel gelijk in Steven.Het is voor mij nog niet duidelijk hoe het landschap wordt.Als bijvoorbeeld alleen het station zichtbaar is en de rest afgedekt dan is het ineens een heel ander verhaal. Dan verdwijnt de rechthoek grotendeels.Het station iets schuin leggen is ook nog een optie.Vraag is dus aan Mathijs:Misschien kun je een globale schets maken van wat het uiteindelijk moet gaan worden dus inclusief scenery en landschap?
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

bpieters schreef: 04 dec 2020 20:37 Een afstand tov de rand van 7 cm is naar mijn mening aan de korte zijdes en bovenin niet nodig: 3 cm hart spoor tot rand lijkt me voldoende.( Dat heb ik in het verleden ook toegepast en volstond prima)
Onderin zou ik zo laten ivm de scenery.
Heb je ook al iets in gedachten vwb goederenvervoer?
Een kleine onderhoudswerkplaats rechtsonder binnen de boog bijvoorbeeld zou ook kunnen.
Groet,
Bert
Hoi Bert, ik heb mijn baanplan aangepast. De rails ligt nu 3,5 cm van de rand. Ik zal helemaal onderaan m’n nieuwe plan er in gooien 😊



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

Sorry voor de late reactie maar ben vorige week vader geworden van een zoon dus had even andere prioriteiten 😋. Zie onder m’n nieuwe baanplan. Ik heb m wat speelser gemaakt (in mijn ogen). Scenery komt echt pas als laatste want persoonlijk vind ik dat het minst belangrijk. Rangeren vind ik best leuk maar wil eerst deze hoofdbaan maken. Voor de rest ben ik totaal niet handig aangelegd dus ik ga niet de hoogte in. Dat durf ik nog even niet 😔). Ik heb heel veel Fleischmann piccolo flexrails gebruikt dus hopelijk kan je daar makkelijk mee werken. Ik zie jullie comments met onderbouwing weer graag tegemoet 😊.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Ad_M »

Hoi Mathijs,

Ik weet eigenlijk niet al je intenties meer, maar ik zie een mooi ovaaltje
Als dit de opzet is, niets aan de hand, daar ben ik ook mee begonnen als testbaan en leren
Wat mij wel na een tijdje ging irriteren dat je maar dezelfde treinen voorbij ziet gaan als je aan het rijden bent, en je dan weer zelf aan de bak moet gaan om je stellen op de baan te verwisselen

Nogmaals, alles is een keuze afhankelijk van materieel, tijdperk en vooral ruimte
Met de juiste scenery kan dit een heel leuk baantje worden

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

Afbeelding

Als je 2 keerlussen toevoegt in het schaduwstation krijg je meer mogelijkheden.
En evt. wat meer sporen daarin toevoegen en ook wat spoortjes om een lok te stallen om zodoende ook lokwisseling toe te kunnen passen bij getrokken treinen.
Dan krijg je een volwaardig schaduwstation.
Het voorkomt ook de eentonigheid waar Ad het o.a. overhad.

groet,
Bert
Laatst gewijzigd door bpieters op 08 dec 2020 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

Ad_M schreef: 08 dec 2020 11:19 Hoi Mathijs,

Ik weet eigenlijk niet al je intenties meer, maar ik zie een mooi ovaaltje
Als dit de opzet is, niets aan de hand, daar ben ik ook mee begonnen als testbaan en leren
Wat mij wel na een tijdje ging irriteren dat je maar dezelfde treinen voorbij ziet gaan als je aan het rijden bent, en je dan weer zelf aan de bak moet gaan om je stellen op de baan te verwisselen

Nogmaals, alles is een keuze afhankelijk van materieel, tijdperk en vooral ruimte
Met de juiste scenery kan dit een heel leuk baantje worden

Mvg,
Ad
Hoi Ad, ik ben zo stom geweest om 2 aparte draadjes te maken. Ben er al op gewezen dat dat niet handig is 🤦🏻‍♂️. Betreft m’n topic “mijn baanplan” van 29-nov (weet ff niet hoe ik een draadje kan delen” 🤔



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

bpieters schreef: 08 dec 2020 13:27 Afbeelding

als je 2 keerlussen toevoegt in het schaduwstation krijg je meer mogelijkheden.

groet,
Bert
Yes duidelijk. Links kan die sowieso. Rechts wordt miss wat lastig. Geeft dat qua solderen geen probleem?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

de sporen van de keerlus bij beide wissels dubbelzijdig isoleren en een keerlusmodule aansluiten.
meer daarover kun je hier op dit forum vinden.



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

bpieters schreef: 08 dec 2020 14:00 de sporen van de keerlus bij beide wissels dubbelzijdig isoleren en een keerlusmodule aansluiten.
meer daarover kun je hier op dit forum vinden.
Dank je wel Ad. Het zegt me helemaal niks maar zal het eea eens opzoeken.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door bpieters »

zie voor de keerlussen:

https://www.nproject.org/nl/algemene-ti ... -modelbaan

Is dus niet iets om bang van te worden : het is niet zo ingewikkeld allemaal.

groet,
Bert



Onderwerp starter
Mathijs
Berichten: 69
Lid geworden op: 14 feb 2020 08:12

Re: Mijn baanplan versie 2

Bericht door Mathijs »

Thnx Bert. Ziet er idd simpel uit voor digitaal. Ga even kijken dat ik rechts ook een keerlus kan maken.

Bedankt voor je advies 👍🏻


Plaats reactie