Feedback schaduw-station

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Hallo heren en dames,

ik ben reeds een behoorlijke tijd aan het proberen een schaduw-station te ontwerpen voor mijn toekomstige baan. De baan is ontworpen in Anyrail en is voor een L-vormige baan van 305cm bij 242cm en de baan is 110cm breed. Onderaan is een Helix zichtbaar. Dit is mijn 1e gangbare ontwerp en ben er redelijk content mee. Echter zou ik graag willen weten of cruciale fouten heb gemaakt, die ik beter kan vermijden. Alle feedback is welkom. O ja, alle bochten in het ontwerp zijn R3 en R4. En het betreft een Fleischmann-baan met Fleischmann-rails.
Afbeelding



railrene
Berichten: 167
Lid geworden op: 18 sep 2019 22:22

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door railrene »

Leuk. Een paar dingen vallen me op: Je hebt twee kopsporen. Mooi voor treinstellen, maar ze kunnen alleen maar 'verkeerd spoor' terug. Ander dingetje: Er is nogal een variatie in lengte van de sporen. Dat hoeft geen probleem te zijn (zeker niet als je automatisch rijdt), maar je beperkt je zelf wel. Niet iedere trein past op ieder spoor. Verder: Het afbuigend spoor van Fleischmann (ik bedoel Piccolo, niet Roco) heeft dezelfde radius als R4. Je kunt dus ruimte (spoorlengte) winnen door ipv één R4-bocht een paar wissels met het afbuigende spoor achter elkaar te leggen. Last but not least: Het is een vrij grote diepte; zijn er ergens tussen de sporen openingen geplanned zodat je er nog bij kunt? Ik ben eigenlijk een beetje aan het experimendingessen hiermee (Piccolo rails) en er ontspoort nogal eens iets in die wissels. Zo veel zelfs dat me dat vies tegenvalt (en daarom moet de boel niet alleen toegankelijk, maar zelfs makkelijk-toegankelijk zijn). Anderen hebben vast nog wel meer ideeen (en wat komt er allemaal bovengronds, na die helis?)

Mvg
René



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door piksov »

Hallo John,

Je hebt voor de wissels een stukje rechte rail gedaan, dat is keurig (en heel erg aan te raden)

De schaduwstation sporen verbindt je nu met 2 bochten. Misschien is het mogelijk om ipv met 2 bochten met veel meer sporen tegelijk om de bocht te gaan.

Het scheelt je heel veel wissels, en volgens mij krijg je er veel meer opstellengte bij.

Je kunt misschien wel 2 of 3 treinen achter elkaar kwijt op zo''n lang spoor.
Afbeelding

Je kunt hier spieken:



groet,
Guus



Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Hallo Rene en Guus,
bedankt voor jullie reacties.

@Rene: de 2 kopsporen waren eigenlijk bedoelt om wagonnetjes wat langere tijd te parkeren. Maar ze hebben niet echt mijn voorkeur en ik denk dan ook dat ik ze weghaal. Ja, de variatie in sporen is denk ik geen probleem. Ik rij niet met lange "slepen". Mijn voorkeur gaat uit naar max. 4 a 5 wagonnetjes. Ja klopt, dat het vrij diep is. Maar ik had niet de intentie om openingen in te maken. Is dat raadzaam? Was van plan het geheel op wielen te plaatsen, zodat ik ook goed bij achterkant kan komen. En rondom de baan is een zone van ca. 5cm. om te voorkomen dat de treinen bij ontsporingen op de grond vallen. Snap alleen niet goed wat je bedoelt met het achter elkaar leggen van wissels om een bocht te vervangen, om zo meer ruimte te creëren. Zou je dat misschien nog uit kunnen leggen? Alvast bedankt.

@Guus: wat jij voorstelt, heb ik in een eerder ontwerp getracht te creëren. Echter ik wil geen R1 en R2 bochten op mijn baan gebruiken en krijg met R3 en R4 bochten maar 2 bochten mooi sluitend en vloeiend. Ik weet niet goed hoe ik met die bochten eventueel 5 sporen evenwijdig de bocht om moet laten gaan. Ik zie dat op een hoop banen, maar ik krijg dat helaas niet goed voor elkaar.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Links heb je twee wissels die naar de opstelsporen gaan, de onderste is goed, de bovenste is een recept voor ontsporingen van gevoelige wagons en soms ook locomotieven. Je kunt de opstelsporen een gelijke lengte geven door de wissel straat te spiegelen. De bovenste sporen 1 t/m 5 heeft links de ingang op spoor 1, rechts moet dan de uitgang komen op spoor 5. Daarvoor moet je niet alleen de wissel straat aanpassen, maar ook de bogen aan de rechter zijde. Neem minimaal R2 en R2+, R3 en R4 is leuk, maar in een schaduw zie je er niets van, het enigste wat daar telt is bedrijfszekerheid. Zo kun je dat doen voor alle vier de blokken. Dump de kop sporen. Ga je niet beperken in je schaduwstation, ga voor maximaal, eenmaal in elkaar gezet is het niet makkelijk meer te wijzigen. Door maximaal te gaan geef je jezelf ruimte voor wat anders. Dus niet over x-tijd de gedachte "had ik maar..." .


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door piksov »

Met flexrails zou dat moeten lukken. Als je die in een boog legt zal 1 de railstaaf in de binnenbocht korter moeten worden dan de railstaaf van de buitenbocht, je zult dan dus moeten zagen of slijpen.

Guus



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door piksov »

Overigens is het heel goed dat je R1 probeert te vermijden.

Ik zie echter geen enkele reden om b.v. R2 niet te gebruiken.

En tussen R2 en R3 zijn er heel veel radiussen mogelijk.

Guus



Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Zaunkönigs Bahn schreef: 26 aug 2021 15:45 De bovenste sporen 1 t/m 5 heeft links de ingang op spoor 1, rechts moet dan de uitgang komen op spoor 5.
Dank voor je reactie. Maar eigenlijk begrijp ik niet goed wat je bedoelt hiermee. Bedoel je hiermee een soort van "ruit"-vorm?

@Guus: Flexrails had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht. Ik heb zelf geen goed ervaringen met R1 en R2, vandaar mijn keuze voor R3 en R4. Ook omdat ik streef naar een hoge betrouwbaarheid, heb ik in dit ontwerp gekozen voor R3 en R4. Ik ga je adviezen zeker opvolgen en eens kijken of ik tot een goed ontwerp kan komen met zowel R2 bochten, als flexrails. Bedankt voor de tips.

M.v.g. John


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

nspoor68 schreef: 27 aug 2021 12:41
Zaunkönigs Bahn schreef: 26 aug 2021 15:45 De bovenste sporen 1 t/m 5 heeft links de ingang op spoor 1, rechts moet dan de uitgang komen op spoor 5.
Dank voor je reactie. Maar eigenlijk begrijp ik niet goed wat je bedoelt hiermee. Bedoel je hiermee een soort van "ruit"-vorm?
Zo zou je het kunnen zien, ben van computers en OS aan het wisselen, mijn teken en cad programma's zijn daar nog niet op geïnstalleerd, anders had ik even een plaatje geupload. Het voordeel is dan dat je sporen gelijke lengte hebben en je een trein overal kunt parkeren.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Ok, wederom bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik nu begrijp wat je bedoelt. Ik ben nog aan het ontwerpen en ben nog bezig met een ontwerp n.a.v. de tips die Guus (flexrail en R2) mij gaf. Maar zoekend op internet kwam ik het volgende tegen, wat ik uiteraard een beetje naar mijn baanplan heb aangepast. Is dit dan een betere optie (lees: betrouwbaarheid), dan het ontwerp wat ik hierboven plaatste? Uiteraard is alle feedback welkom.

Afbeelding

Ik heb ook geprobeerd om de rij-richting d.m.v. de rode pijlen weer te geven. M.a.w. de treinen komen uit de binnenbocht v/d helix naar beneden en gaan d.m.v. de buitenbocht in de helix weer omhoog.



Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Ik heb het bovenste ontwerp getracht wat beter uit te werken. Met voor mijn gevoel voldoende opstel-sporen. Is dit een beter ontwerp dan degene hier boven of is dit niet optimaal? Alle feedback is welkom. Ook hierin heb ik de rij-richting aangegeven m.b.v. de rode pijlen.


Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Nico Essers »

Als je wat wissels wilt besparen kun je ook kiezen voor doorlopende sporen zoals reeds eerder aangegeven. Zal even een screenshot plaatsen van enkele testontwerpen. R2 is de kleinste bocht, je kunt ook groter starten. Ontwerpen zijn met flex rails uitgevoerd.

Afbeelding

Misschien kun je daar eens mee stoeien.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Je plan met een opstelling diagonaal is prima, daar waar een stukje recht tussen moet zitten liggen ze er ook. Je tweede opstelling waar je de diagonaal eruit hebt gehaald is bijna goed. In het bovenste deel heb je op het afbuigende spoor naar de binnenbocht aan de rechterzijde een soort inhaal spoor gemaakt, waarom? De lengte is korter, dus dit verhaal gaat dan je treinlengte dicteren en dat is jammer, want zo maak je geen gebruik van de ruimte op de andere sporen. Eruit dus of zo verlengen dat de lengte gelijk of langer is dan de opstelsporen. Met het diagonaal leggen kun je op dezelfde ruimte langere sporen makken, die truc heb ik zelf toegepast. Het blauwe ontwerp laat op het onderste plan enorm lange treinen toe, maar het zijn er wel maar 7. Je moet altijd één spoor niet bezet hebben om te kunnen passeren, of te wel je plan/dienstvoering niet op slot zetten. Dus dit plan geeft nog niet de helft van jouw eigen plan aan opstelsporen. Verder heeft dat plan nog een risico en dat is dat lange wagons mogelijk in de bogen elkaar gaan raken, maar ik moet erbij zeggen dat ik zo niet kan schatten of de afstand in de bogen goed is, daar is een tabel voor (NEM 112) en dat zijn minima maten. Het gaat er dan ook nog van afhangen in welke epoche je zit omdat de wagons in het oplopen van de jaren alleen maar langer zijn geworden.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Nico Essers »

H.o.h afstand van de sporen is 35 mm. Daar hebben de meeste wagons geen problemen mee in de kleinste bocht van r=228 mm. Heb je een extreem lange wagon dan stuur je deze via de grotere bochten (in dit geval tot r=475 mm). Eenvoudig in bijvoorbeeld iTrain in te stellen. Dit type station geeft de mogelijkheid om meerdere treinen achter elkaar te plaatsen en dus principe first in is first out. Bijkomend voordeel is dat je veel minder gebonden bent aan een maximale lengte van de trein zoals bij vele andere schaduwstations op een beperkte ruimte wel het geval is. Eerder geplaatst filmpje laat dit goed zien. Ik vindt dit ideale schaduwstations maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen. First in First out is een bewuste keuze die je wel of niet aanspreekt. Combinaties zij ook mogelijk. Is alleen om topic starter te laten zien dat er meer mogelijk is (qua ruimtewinst) dan voor iedere trein proberen een apart spoor te maken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Heren,
wederom erg bedankt voor de feedback. IK weet echter niet wat jullie onder extreem lange wagons verstaan, maar het langste rijtuig wat ik momenteel heb is 16,5cm.
@Nico: ben momenteel nog bezig met een ontwerp zoals jij in jouw tekening weergeeft. Inderdaad met bochten met flexrails (Tip van Guus.). Echter ben ik ook nog steeds aan het rondkijken naar tips c.q. ideeën en hierbij kom ik toch geregeld tegen dat men opstelsporen met bochten niet aanraad. Vandaar dat ik die in 1e instantie vermeden had. Maar jouw ontwerpen geeft me wel weer andere mogelijkheden.

Ik neem jullie adviezen mee en ga hier nog even mee aan het stoeien. Heeft een van jullie overigens een URL met een lijst van NEM-normen? Dit is namelijk ook iets waar ik geen rekening mee heb gehouden. Voor mij zijn de kernwaarden van een schaduwstation, zowel betrouwbaarheid als efficiëntie. En met die waarden in het achterhoofd, kijkend naar zoveel mogelijk opstelsporen.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

nspoor68 schreef: 29 aug 2021 11:33 Ik neem jullie adviezen mee en ga hier nog even mee aan het stoeien. Heeft een van jullie overigens een URL met een lijst van NEM-normen? Dit is namelijk ook iets waar ik geen rekening mee heb gehouden. Voor mij zijn de kernwaarden van een schaduwstation, zowel betrouwbaarheid als efficiëntie. En met die waarden in het achterhoofd, kijkend naar zoveel mogelijk opstelsporen.
site Nproject: https://www.nproject.org/nl/diversen/ne ... downloaden of officiële site van Morop: https://morop.eu/index.php/de/nem-normen.html.
In Epoche 2 zijn de wagons ongeveer 13cm max., dus 16,5cm is voor mijn doen erg lang. Mijn eigen baan/ontwerp is daar niet geschikt voor, maar dat ga ik wellicht nog aanpassen, er is daarvoor nog ruimte. Probleem met lange treinen die stilstaan in bogen is dat er veel kracht nodig is omdat rijdend te krijgen. Daarnaast is er een risico dat bij het optrekken een wagon of een wielstel uit de rails getrokken wordt. Het hangt erg af van het materiaal, het aantal wagons ed.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Ah, dank je. Jullie hebben mij veel stof/tips gegeven om over na te denken. Ik ga hier nu even mee stoeien om tot een, voor goed plan te komen.

Erg bedankt voor de feedback, heren.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door Nico Essers »

Ik gebruik gebogen opstelsporen in mijn schaduwstation. Zelfs mijn Fleischman ICE van 140 cm lengte heeft daar geen problemen mee. Kwestie van even uitproberen.

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Ja inderdaad. Een goede raad.

Tussen 2 haakjes Nico: prachtige opzet van jouw baan!



piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door piksov »

Ook bij Nico is er video materiaal zodat je het rijgedrag kunt zien in de gebogen schaduwstationssporen:



Guus



Onderwerp starter
nspoor68
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 jun 2021 12:39

Re: Feedback schaduw-station

Bericht door nspoor68 »

Ah, oke. Geweldig. Bedankt voor de tip Guus.


Plaats reactie