Geometrie Peco code 55 klopt niet

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door talent »

Hoi allemaal,

Tot nu toe heb ik altijd WinTrack (versie 8) gebruikt, maar vanmorgen heb ik AnyRail 'ns geprobeerd. Het valt me echter direct al op dat er een verschil tussen de geometrie van Peco code 55 wissels zit tussen WinTrack en AnyRail.

Bij de meegebogen wissels (SL-E386F en SL-E387F) maakt het doorgaande spoor in WinTrack een hoek van 10 graden en het afbuigende spoor een hoek van 20 graden. In AnyRail is de hoek van het doorgaande spoor echter 7 graden en de hoek van het afbuigende spoor 17 graden. Dat is natuurlijk nogal een verschil en zorgt ervoor dat een wisselstraat die ik in WinTrack al ontworpen heb helemaal niet past in AnyRail.

Volgens de site van müller's NBahn is de gemotrie van WinTrack in dit geval juist. Dat betekent dat AnyRail dus eigenlijk niet bruikbaar is voor het ontwerpen van een modelspoorbaan met Peco code 55. Heeft iemand van jullie daar toevallig ervaring mee?

Overigens staat op bovengenoemde site ook dat de lange wissels een hoek van het afbuigende spoor hebben van ongeveer 8 graden. Dit is zowel in WinTrack als in AnyRail echter wel gewoon 10 graden (zoals in de informatie van Peco). Wie heeft hier gelijk?

Ik heb helaas nog geen Peco wissels om één en ander uit te proberen, maar voordat ik straks m'n hele ontwerp klaar heb, zou ik graag weten met welk programma een kloppend baanplan voor Peco code 55 ontworpen kan worden. Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.


Groeten, Marcel

Edit: net ook nog even SCARM geprobeerd, en die gebruikt dezelfde geometrie als AnyRail.


Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door Happyface »

Hi marcel,

ik heb er nog geen ervaring mee met bochtwissel. Nu wil ik deze ook niet gaan gebruiken, maar lees wel even mee.

Misschien zou je een 1:1 print vanuit beide applicaties kunnen printen en dan de printjes meenemen naar de winkel en de wissel
bovenop de printjes leggen, dan denk ik dat je gelijk verschil moet zien.

gr Ferry


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door talent »

Helaas zit er hier geen modelspoorwinkel (meer) in de buurt (Eindhoven), dus even met een printje langs de winkel gaan zit er niet in.

Maar jouw suggestie brengt me wel op een idee. Op de website van Peco kun je 1:1 afbeeldingen van hun wissels vinden. Ik heb daarvan dus een meegebogen wissel geprint, en ook een 1:1 print vanuit beide programma's gemaakt. Ik heb daarna het printje van de Peco website tegen een raam op het printje vanuit de programma's gelegd, en het lijkt erop dat de geometrie van WinTrack toch de juiste is. Dus een hoek van 10 graden in het doorgaande spoor en een hoek van 20 graden in het afbuigende spoor.

Ik heb op dezelfde manier ook nog even het lange Peco wissel geprobeerd. Die heeft in beide programma's een hoek van 10 graden voor het afbuigende spoor, maar op internet zijn veel berichten te vinden dat dit 8 graden zou moeten zijn. De plaatjes passen echter perfect op elkaar, dus ik heb geen idee waar deze 8 graden verhalen vandaan komen.

Wel jammer, want ik vond AnyRail eigenlijk fijner werken dan WinTrack en was dus van plan deze te gaan kopen. Maar natuurlijk niet als de geometrie in AnyRail niet klopt.


Gebruikersavatar

Happyface
Berichten: 350
Lid geworden op: 26 mei 2012 00:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door Happyface »

toch al blij dat je stap verder bent gekomen.

succes :)


NS-DB-ÖBB - 160 is precies groot zat - Happyface Railways
Http://www.happyface.be
Gebruikersavatar

Timtrein85
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 okt 2014 19:52
Locatie: Lelystad

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door Timtrein85 »

Toen ik mijn baan in de maat ging zetten, heb ik voor het gemak maar even Fleischmann geometrie gebruikt. In werkelijkheid leg je Peco rails (maatwerk) toch net even anders neer. Dat is het voordeel van Peco: je kunt het precies leggen zoals je wilt, nadeel is dat je langer bezig bent voordat de rails gelegd is.
Wat die boogwissels betreft: ik ervaar geen problemen.
Succes!


Met vriendelijke groet,
Tim Nagtegaal

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UC3LnCx ... bNIsUyrv1A
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door martindomburg »

Ik heb mijn eerste modelbaan ontworpen met WinTrack en code 55. Helaas klopte er helemaal niks van het ontwerp.

Sindsdien een baan of 6 met AnyRail getekend en daarbij klopte tot op heden alles nog precies. Zal hooguit een halve centimeter marge hebben gemoten.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1013
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het is maar hoe je het bekijkt. Ik heb er wat over geschreven http://joopn.home.xs4all.nl/msb/oudeontwerpen.htm beetje onderaan. Daarin is ook een link opgenomen naar een Duitse site met uitleg, maar wel in het Duits. Ik heb niet gekeken naar meegebogen wissels, ik kon ze niet vinden in voorbeelden uit 1930-1935 (epoche 2) en heb ze daarom ook niet toegepast. Als je met Peco wil gaan werken kun je het best Scarm gebruiken. De rail bibliotheek is eenvoudig aan te passen. Zo heb ik Fleischmann rechte en gebogen rail (R2 en groter) toegevoegd aan de Peco bibliotheek en deze een eigen naam gegeven. Nu kun je ontwerpen met recht en geboden Fleischmann rail in Peco uitvoering. Als de baan klaar is kun je eenvoudig delen vervangen door een flex van Peco.
Op deze manier is er goed te werken met Peco en je krijgt ook nog eens een strakke baan. Een andere tip, leg een boog in delen, je krijgt zo meerdere referentie punten voor de afstand, ook eenvoudig met Scarm realiseerbaar.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door talent »

@Tim: dat is nou precies niet m'n idee. Ik wil juist Peco gebruiken voor de mooie slanke wissels met verschillende lengtes, dus dan lijkt plannen met de Fleischmann geometrie me niet de beste optie.

@Martin: fijn om te horen dat jouw ontwerpen met Anyrail in de praktijk ook passen. Kleine afwijkingen houd je altijd, maar dat is gemakkelijk op te lossen tijdens het leggen (het voordeel als je toch zelf je rails op maat moet maken).

@Joop: bedankt voor je tips. Het ontwerpen op zich is niet het probleem. Ik heb eigenlijk m'n hele station inclusief de wisselstraten al getekend in WinTrack en dat ging prima. Gewoon waar nodig even uitgerekend welke hoek en radius er nodig is voor een boog en daarna invoeren; daar heb ik geen Fleischmann rails voor nodig.

Die Duitse info waar jij naar verwijst (Duits is overigens geen enkel probleem) is dezelfde link die ik in mijn eerste bericht gaf. Volgens die info buigt een meegebogen wissel dus juist af met 10 en 20 graden (net als in WinTrack), maar volgens Martin heeft AnyRail gelijk. Mijn eigen metingen (op basis van een printje van de Peco website) geven WinTrack juist weer gelijk.

Ik heb overigens ook Scarm en XTrkCad uitgeprobeerd, maar dat vond ik het beiden niet echt. Mijn voorkeur gaat naar AnyRail, maar natuurlijk wel alleen als de geometrie klopt.

Ik ben bijna geneigd om het zichtbare deel maar te bouwen met Fleischmann zonder bedding. Daar heb ik m'n schaduwstation mee gebouwd naar een ontwerp in WinTrack, en dat klopt perfect (en komt ook precies hetzelfde uit in AnyRail).

Maar goed, nog geen eenduidig antwoord dus...

Groeten, Marcel


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
talent
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 okt 2014 16:36
Locatie: Eindhoven

Re: Geometrie Peco code 55 klopt niet

Bericht door talent »

Vandaag via de mail contact gehad met de maker van AnyRail (David Hoogvorst) om deze vraag aan hem voor te leggen. In zijn antwoord geeft hij aan dat de meegebogen Peco code 55 wissels inderaad niet klopten in AnyRail. Dit is inmiddels aangepast in versie 6.2 van de software. Het verschil is klein, maar leidt er wel toe dat mijn reeds ontworpen wisselstraat nu ook in AnyRail prima past.

In ieder geval super hoe snel David reageert op e-mail!


Groeten, Marcel


Plaats reactie