baantje van 119 cm x 74 cm

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Hallo allemaal,

hierbij mijn baanplan:

Afbeelding

Ik heb slechts een (afgesloten) bak in de huiskamer voor mijn baan. De plank is 119 cm bij 74 cm. En ik ben uitgekomen op Tomix Finetrack rails. Hierbij volgen mijn overwegingen waarmee ik tot deze oplossing ben gekomen:
1: Ruime minimum radius voor hoofdbaan. Het is dus 280 mm geworden. Hierdoor hou ik dus 4 standaardlengtes (140 mm bij Tomix Finetrack) over tussen de beide bochten.
2: Geen parallelle rails langs de randen van de plaat (ziet er niet uit).
3: Een NIET symetrische ovaal (ziet er leuker uit).
4: Zo lang mogelijke perrons, moet daarom het bochtje om en gebruik daarom ook driewegwissels.

En is het wat? Graag jullie commentaar.

Groeten, Hans
Laatst gewijzigd door hans-diesel op 05 apr 2019 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door Marksintpancras »

Is het wat :?: Jazeker :lol:mooie korte treinstellen baantje


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Tja, een intercity van 10 rijtuigen kan ik wel vergeten, maar een trein bestaande uit bijvoorbeeld 3 stuks 4-assige umbauwagen met een V200 past op alle 3 de perronnen (bij station gaat het perron natuurlijk ook de bocht om).

Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door erik-n-fan »

Het is inderdaad een treinstellen/losse locomotieven baan. 3 rijtuigen en een V200 is geen treinstel. Normaliter zou de lok moeten omlopen om de rijtuigen weer het station uit te trekken. Hoe dicht bij de werkelijke wereld wil je blijven? 3x 3-weg wissels zul je niet snel vinden ergens op aarde in schaal 1:1 :) Het is vooral veel spoor nu, maar wat wil je uitbeelden? Kan het ook met iets minder spoor en iets meer ruimte voor scenery?
Het is jou baan, jij moet er plezier aan hebben dus uiteindelijk is het helemaal aan jou.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Tja, je hebt gelijk, niet erg realistisch.

Ben zelf ook geen voorstander van 3-wegwissels, maar ze besparen wel ruimte en daar heb ik een gebrek aan. Zowiezo, waar zie je Y-wissels? Engeland en Japan!

En een omloopspoor zit er niet in, dan zou die in of voorbij de bocht weer moeten aansluiten, dus gebogen wissel gebruiken of halverwege de baan (midden achteraan) het station te laten stoppen, dan hou ik helemaal geen stuk tussen de station(s) over. Helaas, dus 1 doorlopende lijn en 2 wegzetsporen aan een perron. En dat wil ik dus graag, wegzetsporen. Zowel voor passagierstrein-en/tjes als goederen, vandaar ook 1 spoor naar een loods en een andere (nog te bepalen) goederenafslag. En inderdaad met een treinstel hoeft de locomotief niet om te lopen, de V200 met 3 Umbouwagen was een voorbeeld om de lengte van de perrons aan te geven.

Wat ik wil uitbeelden? Duitland, Engeland, oostkust USA en Japan! Ja, ik heb van alle 4 regio's treinen. Wordt dus 1 groot compromis. In Japan hebben ze hoge perrons, in de USA laag (buiten de steden) en in Engeland en Duitsland middelhoog. Wat voor station? In ieder geval geen Duits vakwerk. Je ziet het al, het gaat mij er niet om, om een bepaald station/regio of zoiets zo goed mogelijk na te bootsen. Het gaat mij meer om de treinen zelf.

Ik ben wel blij met de opmerkingen, stel je voor dat ik iets vergeten ben en iemand van jullie vermeld het.

Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Moet de baan in de opgegeven maat direct beschikbaar zijn of zou het ook zo kunnen dat je iets hebt wat dubbel geklapt is? Je moet het dan uitnemen en ergens uitklappen. Zeg maar het idee van een behangtafel. Als dat kan, heb je direct twee maal het oppervlakte en kun je een grotere baan maken.
Voor wat betreft in 1:1, ik heb inmiddels zaken gezien die ik niet voor mogelijk had gehouden. Als je de peco lijn neemt heet het wel een drieweg wissel, maar het zijn eigenlijk twee wissels extreem kort achter elkaar gezet, en dat komt vaak voor.


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door spoor65 »

Wat ik mij vooral afvraag is,
hoe zien jouw treinbewegingen er straks uit.

ik zie eigenlijk 2x een station.

in het rondje zelf (met enkele kopsporen aan het perron,

dan binnen in het rondje liggen nog 2 kopsporen aan perrons.

Van die laatste uitgaande kom je na vertek op het rondgaande hoofdspoor in het station,
om na een ronde eventueel op de kopsporen vann dat station te komen,

om nu weer terug naar het perron van vertrek te gaan, zal je dus het hele traject in tegengestelde richting moeten rijden,

dus na vertrek, eerst een rondje hoofdbaan, om via het zelfde station af te kunnen buigen naar de kopspoortjes in het binnenland.

Al met al een behoorlijke bottlenek omdat dus uiteindelijk elke trein moet wachten tot het hoofdspoor vrij is,
want dat traject is nodig voor elke rangeer beweging.

mijn idee, vergeet, op deze afmetingen, een baan waarop je kunt rondrijden, maar creëer een pendelbaan met aan beide kanten rangeermogelijkheden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Zaunkönigs Bahn schreef:Moet de baan in de opgegeven maat direct beschikbaar zijn of zou het ook zo kunnen dat je iets hebt wat dubbel geklapt is?
Daar heb ik niet aan gedacht. De enige manier die ik nu zie is dan uitklappen naar voren (2 keer zo diep dus), hmm, niet handig.

Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Zaunkönigs Bahn schreef:Als je de peco lijn neemt heet het wel een drieweg wissel, maar het zijn eigenlijk twee wissels extreem kort achter elkaar gezet
Ja, zo zitten de TOMIX driewegwissels ook in elkaar. Je hebt 2 versies, 1 waarbij rechts de ruime radius heeft en dan links met een krappere radius (daar heb ik er dus 3 van). En dan is er ook nog 1tje andersom.

Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

spoor65 schreef:Al met al een behoorlijke bottlenek omdat dus uiteindelijk elke trein moet wachten tot het hoofdspoor vrij is,
want dat traject is nodig voor elke rangeer beweging.

mijn idee, vergeet, op deze afmetingen, een baan waarop je kunt rondrijden, maar creëer een pendelbaan met aan beide kanten rangeermogelijkheden.
Klopt.
Maar een ovaal is voor mij een must, al is het maar om een locje in te rijden.
Een parallelspoor erbij gaat niet lukken, dat zou het oplossen. Maar maakt het wel nog drukker.

Hans



Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door Bart51 »

Hans,
Maak op een apart stukje hout een testbaantje in het rond. Probleem van inrijden opgelost en je kan een pendelbaan maken van links naar rechts en van boven naar beneden en andersom. (niks in te rijden? plank aan de kant!) :roll:

Groetjes Bart


Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door RonaldB »

Denk ook even aan de scenery. Er liggen twee station naast elkaar. Hoe realistisch is dat? Het kan wel opgelost worden, maar dan zou je kunnen denken aan het 2e station op niveau +1... (dus spiraal omhoog...krap?) Of een schuin lopende achtergevel met huizen of bomen.
Succes,
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Scenery:
ik denk aan een urban omgeving zoals bijvoorbeeld in Japan.

Omdat ik zonder antislipbandjes rij, wil ik geen hellingen. Wel denk ik eraan om een extra baan op een viaduct erboven te plaatsen (hoezo druk). Ook zou dat mijn inrijbaan kunen zijn en dan op de plaat geen ovaal maar een pendelbaan.

Hans


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door Marksintpancras »

:lol: tja, Japan, toch treinstellentjes metro-achtig.
Hans, gewoon gaan bouwen, deze urban baan, dan kunnen we het resultaat bewonderen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Verwacht geen wonderen, ik heb hier al 3 jaar over gedaan.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door william »

Geen probleem.
Ik ben ook al 15 jaar bezig met mijn baan :D

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Een kleine wijziging:
Afbeelding
Het station is verplaatst naar voren en moet ik er zelf maar bijdenken, alleen perron bouwen. Hiermee is ook het probleem opgelost om een station te vinden die zowel in Duitsland, Engeland, USA en Japan bruikbaar is. Maar de belangrijkste reden is dat de raillayout er wat strakker uitziet (is rommelig genoeg). En er wordt een grotere afstand geschapen tussen het hoofdstation en het stationnetje in het midden.
Laatst gewijzigd door hans-diesel op 05 apr 2019 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door tv_man »

Op zich is dit ook functioneel gezien een pendelbaan, niet? Ik mag het idee wel, zou de sporen bij het stationnetje boven wat langer maken zodat die genoemde v200 met drie wagons daar ook netjes inpast. Het probleem van twee stations op zeg 50m van elkaar is op te lossen door met het landschap te spelen zodat er huizen of bomen tussen staan. Of water.

Wat betreft de driewegwissels en de y-wissels: waarschijnlijk is het niet de bedoeling dat het heel realistisch is qua wisselstraten en baanbouw, dus het zij vergeven :) Gewoon voor gaan.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

Nu ongeveer 2 jaar verder ligt mijn testovaaltje er nog steeds. Dat komt omdat mijn baanplan voor de definitieve baan nog steeds veranderde. Nu heb ik mijn huidige baanplan al ruim een half jaar niet meer gewijzigd. Kortom het wordt tijd om het te gaan aanleggen. Dit is het geworden:
Afbeelding
De basis gedachten zijn hetzelfde gebleven:
1: ruime minimum radius voor de hoofdbaan (= 280 mm)
2: rails niet parallel aan de randen
3: een niet symetrische ovaal
4: (voor de lengte van de baan) lange perrons/wegzetsporen

Eigenlijk zijn het 2 ovaaltjes in elkaar die verbonden zijn met 2 wissels. Ik zie het dan ook (=fantasie) als een hoofdlijn en een zijlijn. Kan dus ook een combinatie van een nationale spoorwegmaatschappij en een lokale prive spoorwegmaatschappij zijn.

Ik ben er blij mee
Laatst gewijzigd door hans-diesel op 05 apr 2019 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door tv_man »

Spoor leggen en kijken hoe het werkt. En het voordeel met dit spoor is dat je het desnoods nog zonder al te veel moeite kan verleggen als er toch veranderingen nodig blijken te zijn. In ieder geval heb je hier nu een heleboel rijmogelijkheden op een tamelijk klein oppervlak dus je zult er in ieder geval goed op kunnen rijden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door rc.amsterdam »

Wat mij betreft - maar het is heel persoonlijk - is het veel te vol. Ik zou denken aan een klein stationnetje links of rechts voor met drie of vier wissels. Dan een lijn naar "de wereld verderop" die achter de coulisse verdwijnt en daar een schaduwstation plaatsen. Geeft alle ruimte voor scenery, fabrieken, huizen etc. in een rustiger setting.
De variatie komt dan via het schaduw deel met wisselende treinen.
Maar doe vooral wat je zelf leuk vindt. Succes.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

tv_man schreef:In ieder geval heb je hier nu een heleboel rijmogelijkheden op een tamelijk klein oppervlak dus je zult er in ieder geval goed op kunnen rijden.
Yep, dat was ook de bedoeling.
Met een paar wegzetsporen zodat ik tijdens het rijden alvast een andere trein kan klaarzetten.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

rc.amsterdam schreef:Wat mij betreft - maar het is heel persoonlijk - is het veel te vol. Ik zou denken aan een klein stationnetje links of rechts voor met drie of vier wissels. Dan een lijn naar "de wereld verderop" die achter de coulisse verdwijnt en daar een schaduwstation plaatsen. Geeft alle ruimte voor scenery, fabrieken, huizen etc. in een rustiger setting.
De variatie komt dan via het schaduw deel met wisselende treinen.
Maar doe vooral wat je zelf leuk vindt. Succes.
Even ter verduidelijking:
Ik probeerde juist een drukke wisselstraat te genereren. Ik vind het prachtig als een trein daar doorheen slingert (zowel in het echt als in model). Zoals je ziet moet je door de wisselstraat slingeren (rechts links combi) om een ovaaltje te rijden (zowel bij de buiten- als de binnenbaan).
Maar om ook nog enigszins een buitengebied te maken heb ik rechtsachter de binnen- en de buitenbaan uit elkaar getrokken (niet parallel). Daar moet iets van scenery tussen (weet nog niet wat).
Ik wil graag alles zien, dus geen schaduwstations en/of tunnels.
Omdat ik 4 regio's rij (zie onderschrift) zijn gebouwen een probleem. Ik moet een station, goederenloods, enz. vinden die enigszins bij de 4 regio's passen. Dus dat wordt geen dorpje.
Maar toch bedankt voor het commentaar, altijd fijn om een 2e opinie te krijgen. Zo weet ik weer iets beter dat ik "niks" vergeet.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track

Onderwerp starter
hans-diesel
Berichten: 83
Lid geworden op: 13 feb 2015 21:30

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door hans-diesel »

He he, ik heb iets liggen:
Afbeelding
Hiervoor had ik wel een testbaantje, maar dit is leuker.
Afbeelding
Zoals jullie kunnen zien is de baan vereenvoudigd.
De binnenbaan is verwijderd. Ook ben ik 1 wegzetspoor kwijt.
Maar de aansturing is zo veel eenvoudiger (heb slechts 2 isoleerraillassen nodig). Anders had het leggen nog langer geduurd.
Nu rijden en kijken wat ik ervan vindt. Is het goed zo? Of behoeft het verbetering?
Als het goed is kan ik de baan gaan aankleden.
Laatst gewijzigd door hans-diesel op 05 apr 2019 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Hans

West en Oost Duitsland, periode 3(b)
Engeland, diesel tot TOPS (1957 - 1971)
oostkust USA, na oorlogs tot AMTRAK (1945 - 1971)
Japan, JNR (1949 - 1987) + JR West

analoog op Tomix Fine Track
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: baantje van 119 cm x 74 cm

Bericht door bpieters »

hoi Hans,
leuk plan om een en ander uit te proberen.veel meer kun je eigenlijk toch niet kwijt op de beperkte opervlakte.
misschien linksonder overloopwissels in de 2 kopsporen (loclengte vanaf het eind) plaatsen om het omlopen mogelijk te maken met rangeren.
Voordeel daarvan is ook dat je een trein dan ook de andere kant op kan laten rijden.
groet,
Bert


Plaats reactie