Kerstbaan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Kerstbaan

Bericht door irvin »

Hoi,

Het idee is om een bergbaan te maken voor onder de kerstboom, of beter gezegd het word een bergbaan waar de kerstboom bovenop komt te staan.
Aangezien het mijn eerste "serieuze" baan wordt leek het mij slim om het baanplan hier in de groep te gooien en te kijken of er verbeter punten zijn en of ik iets vergeten ben of verkeerd gedaan heb of dat het uberhaupt haalbare kaart is voordat ik er aan begin.
Het gaat een digitale baan worden die geheel zelfstandig moet gaan rijden.
De baan, met een onderbouw van 1 meter, wordt ongeveer 40cm hoog en bestaat uit twee spiralen, een linksom en een rechtsom.
Alles het liefst periode I i.v.m. het hoge nostalgie gehalte, met passagierstreinen van max. 3 of 4 wagons aangezien de rechte delen bij het station maar 31cm zijn, goederentreinen kunnen langer zijn aangezien het kleinste blok in het station of schaduwstation een stuk langer worden.
In totaal komt er bijna 31 meter rails in waarvan uiteindelijk een kleine 5,5 meter overblijft wat je kunt zien.
Onderin komt een schaduwstation met 3 sporen.
In de eerste draai/klim naar boven is de rails te zien, dit is tevens de grootste radius, vervolgens 3 draaien met dezelfde radius waarvan de bovenste weer te zien is, en dan het hoogste niveau met het station.
Na het station komt de 2e en kleinste spiraal weer naar beneden terug naar het schaduwstation.

Het baanplan:

Afbeelding

En omdat het veel spoor op de vierkante meter is ook twee plaatjes in 3D

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Irvin


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kerstbaan

Bericht door shoven »

Heb je de hellingen al nagerekend? Hoeveel stijgt je trein per rondje? Ik vermoed dat de helling erg steil wordt, zeker voor tp1 stomers.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: Kerstbaan

Bericht door irvin »

Hoi Steven,

De binnenste spiraal heeft de kleinste radius(R3 van minitrix 329mm) en een stijgingspercentage van 3%.
Van de buitenste spiraal is de kleinste radius 360mm en deze heeft een stijgingspercentage van 2,7%.
Dat zou als ik het goed gelezen heb bij beide spiralen dus geen probleem moeten zijn, of met stomers wel?

Mvg,

Irvin


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Kerstbaan

Bericht door shoven »

Gewoon even proberen met een proefstukje, voordat je een hele baan bouwt die niet werkt.
3% lukt normaal gesproken wel, maar stomers zijn berucht slechte trekkers bergop.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
irvin
Berichten: 79
Lid geworden op: 05 mei 2010 07:34
Locatie: Udenhout

Re: Kerstbaan

Bericht door irvin »

Geen slecht idee, een andere optie is alles alleen linksom laten rijden, dan is de kleine spiraal een daalspiraal.

Mvg,

Irvin



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Kerstbaan

Bericht door Willempie »

Of aan de andere kant van je wisselstraat te beginnen zodat je buiten ring de stijgspiraal is. ;)

Groetjes


Plaats reactie