Baanplan Spoorbaan Janbaas

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Marcvane86

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 » 08 jan 2017 18:51

Jeroen is kato unitrack wissel #6 186mm lengte, de motoren zitten in het wissel weggewerkt daar heb ik dus geen last van gelukkig.
Decoder zou zelfs nog in het wissel weggewerkt kunnen worden echter ga ik gewoon voor de oplossing MDD van Rosoft.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Thrillseeka

Bericht door Thrillseeka » 08 jan 2017 18:56

Wat is jouw reden eigenlijk om 2 helixen te maken? Als je 1 helix weghaalt kan je die ruimte gebruiken om daar ook je stukje opstel sporen te maken waardoor je langere lengtes kwijt kan.

Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Bart51

Bericht door Bart51 » 08 jan 2017 19:48

Hoi Marc,
Zoals je ziet gaat er veel tijd in het ontwerpen zitten, zelfs veel meer tijd dan het bouwen van je uiteindelijke ontwerp. Ik heb een paar dingetjes ter overweging.
A) Van welke kant je ook komt maakt niet maar iedere trein moet over de kruising om aan de andere kant op de juiste baan te komen. Wanneer je de 2 sporen die van je schaduwstation komen aan de rechterkant verlegt van de rechterzijde van je helix naar de linkerkant van je helix, dus onder je helix door, dan heb je je kruising helemaal niet nodig.
B) Maak je helix zo groot mogelijk. Ik bedoel dus dat je nog iets in de breedte kan maar ook in de lengte als het ware over de sporen naar/van je schaduwstations. Hiermee zorg je voor een nog kleiner hellingspercentage waardoor je loks het wat makkelijker hebben om boven te komen. En je doet toch niks met die ruimte. Je moet alleen wel ervoor zorgen dat je via de onderzijde van je tafel in je helix kan komen (voor het geval dat...).

Succes!

Groet Bart

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 08 jan 2017 20:02

Bedankt voor de tips, Bart ga met je opmerkingen aan de gang gedeeltelijk heb ik dat al getekend moet alleen nog ff nette manier uitvogelen zonder dat er te scherpe bochten en steile hellingen ontstaan om naar de andere kant van de helix te komen.

Het SS van Michiel paar posten terug staat me ook wel erg aan. Daar ga ik ook nog even op verder borduren.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.

Bart51

Bericht door Bart51 » 08 jan 2017 21:45

Hierbij wat foto's van mijn schaduwstations:

Afbeelding

Afbeelding

De ruimte hiervoor is 320x65 cm. De opstelsporen zijn van 125 tot 250 cm lang. Ruim voldoende voor zowel wat langere treinen als kortere. Aan de linkerkant staat nog mijn oude helix, 60x90 cm. Die is gisteren gesloopt en wordt vervangen door een langere van 61x160 cm met een hellingspercentage van 1,5 %, de oude was 2.7 %. Ik had dus treinen die de eerste omwenteling niet konden maken.
Laatst gewijzigd door Bart51 op 04 aug 2017 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 08 jan 2017 22:30

Thrillseeka schreef:Wat is jouw reden eigenlijk om 2 helixen te maken? Als je 1 helix weghaalt kan je die ruimte gebruiken om daar ook je stukje opstel sporen te maken waardoor je langere lengtes kwijt kan.
Mijn motief was het verdwijnen aan 1 kant van de tafel en dan aan de andere kant weer opduiken.
Dit kan het mooiste met 2 Helixen gebeuren is mijn idee.
Ik ben nu bezig een opzet te maken zoals Michiel net heeft laten zien.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 08 jan 2017 23:30

Nog een optie getekend zoals michiel ook heeft ontwikkeld. Hier heb ik nu 148 cm opstelsporen in verwerkt maar dan wordt het geheel veel te groot voor mijn nieuwe zolder. Dan zal ik afscheid moeten nemen van mn vrouw en zoveel is de hobby me nou ook niet waard.

Afbeelding

Toch maar weer terug naar mijn eerste optie en dan kijken of ik aan de rechterzijde de aansluitingen kan laten kruizen boven en onder elkaar langs. Op die manier voorkom je kruispunten etc.

Ook de opties van Steven ga ik morgen nog even uittekenen om te kijken wat mij het beste gaat passen.

Wat een werk gaat er zitten in het maken van honderden probeersels om hopenlijk binnenkort op een goed alternatief te komen.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 15 mei 2017 21:33

Zo vandaag weer eens wat materiaal aangeschaft om beeld te krijgen bij de rail geometrie van Kato.
Hopelijk is het tekenen nu wat makkelijker daar ik precies weet wat de pas stukjes voor nummers er maten hebben.

In middels zijn we verhuisd en is er een mooie zolder beschikbaar voor de nieuwe baan. Deze zomer wil ik alles ontwerpen en langzaam aan elke keer wat materiaal kopen. Zodat ik in het komende najaar en winterseizoen een start kan maken met het bouwen van de onderbouw, het schaduwstation en de helix(en).

Afbeelding

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 28 dec 2018 23:19

Binnenkort post ik maar weer eens een update.
Inmiddels woon ik 1,5 jaar in het nieuwe huis, heb een zoon gekregen en eindelijk tijd gevonden de zolder zover in te richten dat er ruimte is voor de modelbaan.

Het nieuwe plan word een soort J-vorm, ben nog aan het kijken met mijn wensen wat het uiteindelijk wordt maar denk nu aan middenstuk 340*61, rechts 250*60 met daaraan nogmaals haaks rechts af 150*70 en links 150*70. (alles in cm natuurlijk)
In de uiterste rechtse en linkse 70 cm tafels komen ook 2 helixen.

Rails wordt volledig kato, schaduwstation en bovenbaan. Gedeelte industrie gedeelte stads.

Tot zover mijn update, binnenkort weer meer.
Morgen eerst weer een dag naar Hobby In Praktijk.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Andre de Ruiter

Bericht door Andre de Ruiter » 30 dec 2018 14:08

Marc, mag ik onderstaand schaduwstation in overweging geven

Afbeelding

De breedte van de baan is 4 m. De kortste opstelsporen zijn nog 90 cm. Door de langste sporen in tweeën te delen heb je opstelmogelijkheid voor 20 treinen (incl. de doorgaande sporen zelfs 24).

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Plaats reactie