Workshop Koeien verven.

Volgende week tijdens onze Noviteiten presentatie 2019 zal Geke van Petegem een workshop koeien verven geven.
https://www.n-spoorstore.nl/events/events/blog

1e ronde: ca. 11:00 tot ongeveer 11:45 eerste ronde a 5-8 mensen.
Elk 5 koeien en/ of paarden.
N of H0, alles mag

2e ronde: ca. 13:00-13:45

3e ronde: ca. 14:00-14:45

Bij voldoende belangstelling nog een 4e ronde

Kosten 0,00

Graag even aanmelden via info@freebit.nl

Baanplan Spoorbaan Janbaas

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 692
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 » 04 jan 2019 01:14

Zo vandaag veel achter de tekentafel gezeten en heb inmiddels een ontwerp voor het schaduwstation en de helixen met een tijdelijke bovenbaan(oranje).
De helixen zijn opgebouwd met Kato dubbespoor stukken met verkanting in de bocht delen, de rest is enkel Kato spoor.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit alles maakt al een aardige boodschappenlijst:

Afbeelding


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 625
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Wim H » 04 jan 2019 11:31

Hallo Marc,

Vanuit de bundel met kopsporen kom je niet meer terug de baan op in de goede richting (omdat je achteruit de baan op gaat).
Je hebt nog een set overloopwissels nodig om niet "verkeerd spoor" te rijden. 1 setje wissels in elke helix als je vanuit de kopsporen naar elke helix wilt kunnen rijden.
Als alternatief kun je een extra spoorverbinding aanleggen vanaf de kopsporen naar het doorgaande grijze spoor (aansluiten op het punt waar nu "160 cm" staat). Dat kost maar 2 wissels en een stukje spoor.
Wel even opletten waar je keerlus modules moeten komen, want die overloopwissels/verbindingsspoor resulteren in een extra keerlus.

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


heilko1970
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jan 2019 18:07

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door heilko1970 » 04 jan 2019 12:54

Hoi Marc,is dit met wintrack getekend of een ander ontwerpprogramma?




Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 692
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 » 04 jan 2019 14:21

@wim ik zal er nog eens goed naar kijken, die kopsporen kwamen achteraf nog als optie waar ik verder niet heel goed naar gekeken heb. Overloopsporen wil ik eigenlijk vermijden omdat ik de keerlussen niet kwijt kan in het schaduwstation. Nu komen die of aan het begin van de helix of aan het einde van de helix afhankelijk van de bovenbaan. Als ik het goed zie zitten er nu namelijk geen keerlussen in het traject.

Edit: ga de kopsporen verplaatsen naar de schaduwstation sporen beneden. Als ik daar nog wat wissels aftak kan ik kopsporen maken die via het bovenste station de rechter helix in kunnen.


@ heilko Inderdaad met Wintrack, versie 10 maar met de railbestanden van de 2013 versie toegevoegd.

Vandaag ook bij Wsum in Waalwijk weer even wezen shoppen voor rail delen. Kan ik de radiussen even uitleggen en fysiek nameten of het allemaal klopt. En tevens op deze wijze zeker weet of de onderbouw gebouwd kan gaan worden op deze afmetingen of dat daar nog iets in aangepast dient te worden.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 625
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Wim H » 04 jan 2019 14:53

Marcvane86 schreef:...Nu komen die of aan het begin van de helix of aan het einde van de helix afhankelijk van de bovenbaan. Als ik het goed zie zitten er nu namelijk geen keerlussen in het traject...
Er zitten nu inderdaad geen keerlussen in. Als je in de bovenbaan geen wisselverbinding tussen de 2 sporen maakt, heb je helemaal geen keerlusmodules in je baan nodig. Maak je wel een wisselverbinding, dan heb je 2 modules nodig. Die kun je dan ergens in de helixen plaatsen.
NB: er is geen verschil tussen begin en eind van de helix. Electrisch gezien is dat hetzelfde punt.
Marcvane86 schreef: Edit: ga de kopsporen verplaatsen naar de schaduwstation sporen beneden. Als ik daar nog wat wissels aftak kan ik kopsporen maken die via het bovenste station de rechter helix in kunnen.
Die begrijp ik even niet. Zou je dit kunnen schetsen?

Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 692
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 » 04 jan 2019 15:03

Zal er later vandaag even een plaatje voor maken.

Legt inderdaad wat moeilijk uit.
Bedoeling is parallel aan onderste station kopsporen te maken.
Deze rijden terug richting linkerhelix nemen daar de overgang rechts af naar bovenste station en kunnen dan naar boven rijden op de rechter helix.

Toch heb ik het idee dat er een keerlus in de baan zit maar zie het even niet meer.
Iemand een scherp oog die me kan helpen?


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 625
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus)

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Wim H » 04 jan 2019 15:20

Op dit moment zit er geen keerlus in de baan. Echter, de kopsporen zijn nu (praktisch) niet bruikbaar omdat je bij het uitrijden op het verkeerde spoor terecht komt (tegen de rijrichting in). Om ze wel bruikbaar te maken, heb je ergens een extra verbinding nodig. Die gaat een electrische keerlus vormen, en daar zul je dus een keerlusmodule nodig hebben. Daar is geen ontkomen aan.
Groet, Wim


De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV


doniek
Berichten: 60
Lid geworden op: 01 mar 2016 09:00
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door doniek » 04 jan 2019 17:40

Waarom zou je de kopsporen in het schaduw station niet gewoon als doorgaande sporen uitvoeren? Geen "gedoe" met keerlussen en ze zijn ook nog te gebruiken voor "gewone" treinen. De kosten voor de paar extra wissels vallen in de totaal kosten wel mee, je moet anders immers ook extra wissels en een keerlus aanschaffen om alles aan te sluiten.




Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 692
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 » 04 jan 2019 17:59

Tegen de rijrichting in is het niet helemaal want er kan 2 kanten opgereden worden via het schaduwstation, wellicht dat als ik ze opdeel in 2 blokken per opstelspoor dat er dan problemen ontstaan met kop tegen kop rijden.

Doniek die oplossing ben ik nu aan het onderzoeken echter is de speelruimte beperkt om nog wat lengte te bewaren in die sporen. Ik snap niet hoe sommige mensen de schaduwsporen allemaal even lang maken. Ik krijg dat niet voor elkaar.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl


Onderwerp starter
Marcvane86
Berichten: 692
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Marcvane86 » 04 jan 2019 21:34

Ik blijf maar tegen problemen aanlopen met het plannen van het schaduw station, wellicht maar genoegen nemen met de initieel 2 getekende schaduw sporen en dan de opstelsporen maar gewoon weg laten. Of er moet nog iemand zijn die met Wintrack 10 en Kato rails mij kan ondersteunen.

Een schets met een oplossing mbv een keerlus mag ook maar ik heb geen ervaring hoe die precies moet zijn.

Pff ik hoop niet dat het weer zo vast gaat lopen als 2 jaar geleden. Kato rijd perfect, bevestigd erg makkelijk, wissels zijn erg betrouwbaar maar de vaste geometrie bijt me toch telkens in mijn ....

Hier onder mijn probeersel om de opstelsporen op te nemen als doorgaande sporen maar kom er niet uit om het op de helix te krijgen.

Afbeelding


Zou het nog verschil maken als de helixen omgeruild zouden worden, soms scheelt dat in de aansluiting op de rijbaan, of denken jullie hier geen profijt te hebben.(omtekenen is zon werk, stuk voor stuk helling instellen etc.)

Help!! :oops:

Edit: Link tbv zip bestand met wintrack tekeningen: https://www.dropbox.com/s/vwjcu605itukm ... m.zip?dl=0


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Plaats reactie