Baanplan Spoorbaan Janbaas

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Ipio

Re: Baanplan start nieuwbouw Marc

Bericht door Ipio » 04 jan 2019 22:25

Marcvane86, misschien heb je hier wat aan?

Mvg. Marc
Bijlagen
Schaduwstation.jpg
Schaduwstation.jpg (123.12 KiB) 875 keer bekeken

Digitale Nederlandse "Multi Level Baan" tijdperk III, IV, V en VI, Fl., Ro., Peco 55 en 80, Ecos, Koploper, Rosoft en Digikeijs.

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 04 jan 2019 22:34

Marc (ipio) heel erg bedankt dat ik daar nou zelf niet opgekomen ben zeg. Eigenlijk heel eenvoudig spiegel van de andere kant.
Morgen naar de tekentafel terug

Nogmaals hartelijk bedankt, krijg zo veel meer opstel ruimte en nog altijd geen keerlus.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.
Tijdperk alles wat mooi is!

http://www.hobbyinpraktijk.nl

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 06 jan 2019 00:17

Vanavond weer achter de tekentafel gezet, na veel puzzelen proberen verkeerd doen en uiteindelijk 3 uur later is mijn baanplan af wat betreft de gehele onderbaan incl. de beide helixen.

Allen die tips hebben gegeven bedankt voor zover.

Eerdaags eens kijken hoe ik de blok verdeling moet maken.
Even surfen op het web wat gemiddelde stammen voor lengtes hebben, ik heb namelijk nog niet veel rijdend materieel dus weinig ervaring zelf. Alleen maar van jullie foto's en tekst.

Hier de screenshots:

Afbeelding

Afbeelding

De beide helix modules moet ik morgen nog even aanpassen qua onderbouw constuctie.
Ik ga daar een frame omheen bouwen waar zowel de ringen deels met de draadeinden in bevestigd kunnen worden en waar aan de zijkant van de rechter helix uiteindelijk mijn monitoren kunnen worden opgehangen voor de PC.

Voor nu welterusten en tot de volgende post.
Laatst gewijzigd door Marcvane86 op 06 jan 2019 01:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain/koploper, Rosoft (L.net) S88SD16-n, Rosoft MDD, Kato Unitrack rail en divers rollend materieel.

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 06 jan 2019 01:42

Nog even wat 3d beelden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Wim H

Bericht door Wim H » 14 jan 2019 09:01

Door geen kopsporen te nemen, heb je inderdaad geen keerlusmodules meer nodig. :)
Let je er nog wel even op dat niet alle sporen in je schaduwstations even lang zijn? Door de 90 graden boog is het buitenste spoor langer dan het binnenste. Dat zal geen probleem zijn, denk ik, zolang je het maar beseft.
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 14 jan 2019 20:19

Inmiddels heb ik het plan een aantal revisies laten ondervinden en ben nu zover dat ik vrede heb met de baan zoals hij is.

Dat niet alle opstelsporen even lang zijn dat weet ik en is niet erg, ik rijd niet met heel erg lange treinen en kan er dus meerdere in 1 spoor zetten door het aanleggen van 2 blokken in een spoor.

Er is een tijdelijke bovenlus in het ontwerp opgenomen zodat er volledig rond gereden kan worden.
Het bouwen moet alleen nog op zich laten wachten, ik moet nog veel rails kopen wat weer de nodig spaartijd gaat kosten.
Voor de onderbouw ben ik ook nog druk aan het ontwerpen in de 3d editor zodat ik die ook kan gaan bouwen met zo min mogelijk verlies van materiaal. Het geheel wil ik op wielen plaatsen, in totaal 24 poten straks onder de gehele baan met dus 24 wielen.
Gelukkig zijn deze vrij goedkoop bij IKEA te krijgen € 5 voor 4 stuks.

Hier een overzicht hoever het baanontwerp nu is.

Afbeelding

Afbeelding

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 29 jan 2019 23:18

Het idee van de baan op wielen zetten heb ik toch laten gaan.
Het nut was te minimaal om het uit te voeren, plus de constructie moest dan dusdanig verstevigd worden dat er overal latten gezet zouden moeten worden op plaatsen die ik vrij wil houden voor gemakkelijke toegang onderzijde.

De bouw van de onderbouw is begonnen en zal ik verder bespreken in het Mijnbaan topic Spoorbaan Janbaas.

Zodra de bovenbouw planning gaat starten post ik deze hier weer.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

bpieters

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Bericht door bpieters » 30 jan 2019 19:20

hoi Marc,
waarom maak je 2 helixen?
een lus bijv. linksboven op het hoge niveau zou samen met de helix rechts volstaan.
en dan het schaduwstation ook met een lus aan de linkerkant uitvoeren uiteraard.
scheelt een heleboel rails en houtwerk.
groet,
Bert

Onderwerp starter
Marcvane86

Bericht door Marcvane86 » 30 jan 2019 21:57

Beste Bert,

Ik wil graag 2 helixen om de keus te hebben treinen maar 1 kant op te laten passeren over de bovenbaan zonder dat deze op de bovenbaan rond moet rijden om weer te kunnen dalen. De trein kan uiteindelijk ook kiezen om terug te rijden naar de kant waar hij vandaan kwam doordat in de bovenbouw keerlussen opgenomen zullen worden.
Ik heb dit inmiddels bij veel banen gezien en vind dat je zo een mooi gevarieerd rijbedrijf kunt neer zetten.

Groet marc,

Mijn Test Baan
Spoorbaan Janbaas

Wim H

Bericht door Wim H » 07 feb 2019 09:55

Hallo Marc,
Iets dat me nu pas opvalt: rechtsonder pas je een kruiswissel toe om de 180 graden keerboog terug te brengen naar de opstelsporen. Linksboven bij de andere 180 graden keerboog slechts 2 enkele wissels voor die aansluiting. Is dat bewust op verschillende manieren gedaan?
Ik denk dat je het kruiswissel rechts ook kunt vervangen door 2 enkele wissels. Dat scheelt weer geld (2 wissels minder).
Groet, Wim

De bouw van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV

Plaats reactie