Pagina 7 van 7

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 07 feb 2019 15:35
door Marcvane86
Beste Wim,

Er is inderdaad bewust gekozen voor de kruisingwissel. Deze heb ik reeds in een bulk van marktplaats mee gekocht dus kost niet aanvullend veel geld.

Het hele schaduwstation is tweezijdig te berijden, om te zorgen dat het buitenste spoor ook in twee richtingen bereden kan worden waarbij de optie terugkeren of doorgaan naar de ander spiraal altijd beschikbaar moet zijn is hiervoor gekozen.

Daarnaast komt het dubbelspoor op deze manier goed uit binnen het baanplan, losse wissels geeft daar anders ook weer een lastige geometrie.
Aan de bovenzijde lopen de sporen niet meer parallel uit de helix en was er dus geen optie voor een Kruis nodig.

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 07 feb 2019 15:47
door Wim H
Hallo Marc,

Ik begrijp niet wat je met het berijden in 2 richting bedoelt. Volgens mij wordt ieder spoor in je schaduwstation slechts in 1 richting bereden. Wel heb je voor ieder opstelspoor de keuze naar welke helix je de trein stuurt. Daar heb je de 180 keerlussen voor.
Maar dat heeft niets te maken met het wel of niet toepassen van een kruiswissel.
Het feit dat je het kruiswissel al hebt, doet daar niets aan af. Als hij niet nodig is, waarom zou je hem dan gebruiken? Het kost je wel 2 extra aandrijvingen en wisseldecoders...

Ik kan me echter wel voorstellen dat je hem wel wilt gebruiken. Maar dan is hij misschien beter op zijn plaats in het zichtbare deel. Daar heb je er waarschijnlijk meer plezier van.

Je schrijft trouwens dat er linksboven geen plek is voor een kruiswissel. Dat klopt, maar je zou nog wel 2 wissels en een stukje spoor kunnen toevoegen om dezelfde funktionaliteit te krijgen (parallelle inrijwegen).

Groet, Wim

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 07 feb 2019 17:23
door Marcvane86
Wim,

De opstelsporen kunnen zowel vanaf rechts als vanaf links bereden worden, ook om te stoppen dus niet vanaf 1 zijde zoals jij aangeeft.
De 180 gr bochten zijn puur zodat een trein ook via dezelfde helix terug omhoog kan als dat hij naar beneden gekomen is.

aandrijvingen zijn bij kato reeds inbegrepen, dus zou alleen twee aansluitingen van de MDD/lenz 150 innemen.
Ik heb getracht 2 lossen wissels in te brengen maar dat blokkeert de doorstroming vanuit het onderschaduwstation naar het bovenste. Dan kan er nooit op de buitenste baan gereden worden links om. En juist die baan wil ik proberen open te houden als doorgaand spoor. Pas bij plaats te kort komen daar opstelblokken in.

Bij de linker helix is er geen ruimte om de spoor aansluiting paralel te laten komen. ik zit daar al op de maximale maat.
Heb hiervoor zelfs al 5 cm schaduwlengte opgeoffert om de radius te halen.

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 07 feb 2019 21:22
door Wim H
Hallo Marc,
Het 2 richtingsverkeer snap ik nog steeds niet. Komend vanuit de linker of rechter helix kom je steeds op dezelfde manier op ieder spoor uit. Zie ook de pijlen in onderstaand plaatje:
Afbeelding

De enige mogelijkheid om ergens tegen de richting van de pijl in te rijden, is te stoppen en dan achteruit te rijden. Dat kan met een treinstel natuurlijk eenvoudig, maar waarom zou je dat doen? Je komt dan nl nergens in de goede richting bij een helix uit. Tenzij je nog een keer stopt en weer vooruit rijdt. Maar dat lijkt me vrij zinloos.
Of mis ik ergens iets?

Groet, Wim

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 07 feb 2019 21:37
door Marksintpancras
:lol: Wim H, jouw logica snap ik. Waarom zal je naar 2 kanten willen rijden in dit schaduwstation?? Met zowel getrokken als treinstellen zie ik in dit baanplan het nut er niet van in.

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 07 feb 2019 23:02
door Marcvane86
Inderdaad zie ik nu wat je bedoeld Wim.
Mijn idee was inderdaad dat een treinstel evt kon keren en dan terug ging. Maar rondrijden is dan eigenlijk een betere oplossing inderdaad. Geeft ook nog eens voordeel dat ze niet in deadlock tegenover elkaar komen te staan.

Ik zal nog eens even puzzelen hoe ik het kruiswissel wellicht nog kan uitwisselen voor 2 losse wissels. Begin van plan wel geprobeerd maar kwam door de standaard dubbelspoor ruimte niet fijn uit. Ik ga eerdaags nog eens puzzelen en zal laten weten of ik eruit ben.

Re: Baanplan Spoorbaan Janbaas

Geplaatst: 10 feb 2019 17:50
door Marcvane86
Op bovenstaande advies van Wim H heb ik het kruiswissel rechts in de baan vervangen voor twee gewone wissels.

Afbeelding

Afbeelding