Baanplan in ruimte van 250 bij 220 cm, welke keuze

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
martjo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2016 08:06
Locatie: Terneuzen

Baanplan in ruimte van 250 bij 220 cm, welke keuze

Bericht door martjo »

Goedemiddag,

na mijn H0baan te hebben afgebroken ben ik begonnen met een N baan. Deze heeft, net als de H0 baan een afmeting van 250 bij 115 cm.
De baan stond al op wielen zodat ik ten alle tijde achter de baan kan geraken. In de bijlage heb ik het baanplan gevoegd.
Ik mis 'íets' in dit baanontwerp, met name bij het station. Het rangeerterrein achter kan worden ingericht met industrie en verder is het de bedoeling om een stad(je) met kermis de bouwen. Eis van de vrouw die zich hier mee bezig houd en die ik graag inwillig. Het scenerydeel komt wel goed, het sporenplan is wat saai.

Zoals ik ooit vermelde in het voorstelrondje speelt mijn jongste zoon ook met treinen, Marklin. Van de week heb ik drie Metod keukenkasten van Ikea gehaald en deze staan nu in zijn slaapkamer met de bedoeling om hier een treinbaan boven te maken. Voordeel van deze kasten is dat de planken uitneembaar zijn zodat er ook onder de baan onderhoud kan plaatsvinden. Tevens heeft hij een zee aan bergruimte gekregen.

En dat laatste in combinatie met de mogelijkheid om een meer uitdagender baanplan te maken maakt dat ik sterk ben gaan twijfelen aan mijn huidige baan(plan)
Ik ben ff aan het plannen geweest en ik zou met een baanbreedte van 60 cm een (denk ik) leuk u-baantje kunnen maken. Ik ga dan de Metod kasten als onderbouw gebruiken. Ik weet nu al dat dat er superstrak uit gaat zien. Van de Ubaan heb ik ook een bestandje bijgevoegd.

Ik weet dat ik de keuze zelf moet maken, maar graag zou ik wat reacties zien met meningen en tips. Ik hoop zo toch wat bewuster te kunnen kiezen. Ik neig nu sterk naar de u-baan, maar misschien is dit ook niet zaligmakend.
Alvast bedankt voor jullie moeite.

groeten Martin
Bijlagen
baanruimte u vorm
baanruimte u vorm
baanplan ikeakasten.jpg (21.68 KiB) 4317 keer bekeken
baanplan 250 bij 115 cm
baanplan 250 bij 115 cm
baanplan N extra rangeer (002).jpg (48.23 KiB) 4317 keer bekeken



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Baanplan in ruimte van 250 bij 220 cm, welke keuze

Bericht door Marksintpancras »

Martin,

Als ik zo de ruimte zie en jouw idee, dan denk ik: Ga in hoogtes werken. Zoch dat de baan niet al te diep wordt op sommige plekken, en ja, gebruik 1 helix.

Maak een leuke station in bocht vorm, en daaronder kan je dan een goederenstation bouwen.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Baanplan in ruimte van 250 bij 220 cm, welke keuze

Bericht door Wablo »

Martin,
Persoonlijk zou ik altijd kiezen voor de U-vormige variant met een schaduwstation en een helix aan beide kanten, in de ene hoek de stad en in de andere hoek het industrie gedeelte, het rechthoekige plan is echt een dubbel rondje langs de tafelrand met gebrekkige rangeermogelijkheden,
groetjes,
Bert



Onderwerp starter
martjo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 sep 2016 08:06
Locatie: Terneuzen

Re: Baanplan in ruimte van 250 bij 220 cm, welke keuze

Bericht door martjo »

Hoi Mark en Bart,

bedankt voor jullie reacties. De hoogte in en een schaduwstation was niet iets waar ik al aan gedacht had eerlijk gezegd. Even praktisch: hoe hoog moet zo'n helix zijn? ik zit nl. nog met een raam wat open moet kunnen. Ik kan denk ik nog een 20 tot 30 cm de lucht in kan. En ik moet dan ook ruimte onder de 'hoofdbaan' hebben om te kunnen werken aan bedrading e.d.
O en een nieuw fonds opzetten om rails te sparen haha.

groeten Martin


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Baanplan in ruimte van 250 bij 220 cm, welke keuze

Bericht door Maurits71 »

ik zou met de helix omlaag gaan en er een schaduw station onder bouwen, persoonlijk vindt ik je baan heel recht toe recht aan wat natuurlijk jou goed recht en keuze is echte rhet zou mij snel gaan vervelen.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Plaats reactie