N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr mei 25, 2018 19:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 00:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2016 15:07
Berichten: 90
De gedachte is om 'ondergronds' te werken met peco code 80 en voor het zichtbare deel met peco 55. In het schaduwstation komen dan de korte ST 5/6 wissels.

In mijn gepuzzel kom ik er niet uit wat de lengte van de keerlus moet zijn. Het lijkt mij dat de track die omgepoold wordt lang genoeg moet zijn om een gehele trein te bevatten wanneer deze bijvoorbeeld ook sluitverlichting heeft in de laatste wagon of wanneer treinstellen in tractie rijden (hondekop, koploper). Kan iemand daar over adviseren?

Ik overweeg inmiddels 2 schaduwlagen; één voor de keerlussen en één voor de opstelsporen. Dit gezien de beperkte lengte van het schaduwstation.

_________________
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo in schaduwstation. Peco code80 voor omlopen en opritten naar helixen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 00:18 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2016 15:07
Berichten: 90
shoven schreef:
Maar je begrijpt dat het voor mij pas natuurgetrouw is als het huis van mijn oma erop staat... :mrgreen:


Welk adres is het? Kan wellicht geregeld worden! ;)

_________________
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo in schaduwstation. Peco code80 voor omlopen en opritten naar helixen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 07:58 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo sep 07, 2014 10:53
Berichten: 599
Woonplaats: Rijnsaterwoude
Alfred, de lengte van je keerlussectie dient minimaal zo groot te zijn als je langste trein. Bij gebruik van de Rosoft module dien je daar nog ca. 2x 20 cm bij op te tellen voor de signaleringssecties. Als je kortsluitdetectie gebruikt (bijv. Digikeys) heb je ca. 20 cm minder nodig. Als je korter gebruikt zullen de wielen, die de keerlussectie nog moeten binnenrijden na ompoling, kortsluiting veroorzaken.

_________________
Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10 (64-bits), ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain, AnyRail.
http://www.b-bridge.org


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo jan 11, 2017 12:43 
Offline

Geregistreerd: za mei 11, 2013 08:36
Berichten: 670
Correctie op de lengte 2 x 10 is voldoende lengte. Kan zelf nog korter, alleen kun je die secties dan niet meer als stopmelder in een blok gebruiken.
2 x 5 is dan ook geen probleem.

Even iets over het sporenplan, dat is te complex om daar eenvoudig de keerlus situaties in op te lossen. Het probleem zit in het schaduwstation.

Groetjes

_________________
http://rosoft.boards.net/


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 27, 2017 00:00 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2016 15:07
Berichten: 90
Een update van het baanplan. Het schaduwstation is grondig op de schop gegaan. Ten aanzien van het zichtbare deel is vooral de visuele interpretatie anders geworden. Minder bochtenwerk.

Het idee is als volgt; de baan betreft een doorgaand spoor in twee richtingen voor zowel reizigers als goederenvervoer. Nationaal en internationaal. Dat verkeer komt over een paradespoor en door een station. Het station is een kopstation voor een buurtlijn. Voor de oplettende lezer, inderdaad; net zoals in Baarn. Die treinen verdwijnen dan links via B naar het schaduwstation en kunnen daar kop maken op de twee middelste sporen.

Het traject C --> A v.v. is het lager gelegen paradespoor. Linksonder is ruimte voor een klein rangeerstation. Dat idee is verder nog niet uitgewerkt. Baarn had ooit ten westen van het station (hier rechts) een klein goederendepot. Ik ga kijken of ik dat op één of andere manier in ere kan herstellen. A en B zijn de aansluitingen op het schaduwstation. Vraag nog even niet hoe; dat is nog spaghetti-in-onderzoek.

Afbeelding

Het schaduwstation vervolgens; De treinen komen via A of B het station binnen. Geel en blauw spoor is het stijgende traject naar het zichtbare deel. De rode delen betreffen de overgang van Fleischmann piccolo rail naar Peco code 55 rail. Het schaduwstation is piccolo, het zichtbare deel en de helixen Peco. Links en rechts zijn omloopsporen. Dit zijn keerlussen om een zeer gevarieerde treinenloop mogelijk te maken.

Afbeelding

Er zit aardig wat denkwerk in maar ik ontvang graag ideeën, tips, opbouwende kritiek en adviezen. Een prangende vraag is vooral; zitten er designfouten in die ik over het hoofd zie?

_________________
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo in schaduwstation. Peco code80 voor omlopen en opritten naar helixen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo dec 27, 2017 16:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr apr 27, 2012 19:11
Berichten: 24
Woonplaats: Baarn
Hallo Alfred,

Je omloopsporen in het schaduwstation bieden je de alleen de mogelijkheid om aan de andere kant het schaduwstation te verlaten. Ze sluiten nu aan het eind van de opstelsporen op de rails naar de bovenbaan. Als je er voor kiest om ze voor het begin van de opstelsporen aan te laten sluiten kun je treinen van de ene helft van het schaduwstation naar de andere helft verplaatsen zonder dat ze direct de baan op gaan. Dit kan handig zijn als de ene helft van het schaduwstation vol begint te lopen en de andere helft nog genoeg ruimte heeft. Dit komt de variatie nog meer ten goede.
Hou er rekening mee dat door de overloopwissels in de bovenbaan (links en rechts van het station) twee keerlussen nodig zijn. Als je dit zo uitvoert vormen ook de twee omloopsporen in het schaduwstation een keerlus. Allemaal makkelijk oplosbaar maar hou het in de gaten.

Ter informatie: Baarn had twee stations naast elkaar aan verschillende spoorlijnen. Het huidige station aan de lijn Hilversum-Amersfoort was van de HIJSM en wat nu restaurant de Generaal heet was het eindstation aan de lijn Baarn-Utrecht van de NCS. Het goederendepot wat je noemt was van de NCS. De HIJSM had een klein goederendepot links van het station (waar nu de fietsenstalling staat) met een uithaalspoor en drie opstelspoortjes. De verbinding tussen beide spoorlijnen is in de tweede wereldoorlog aangelegd door het Duitse leger. Na de sluiting van het NCS station (eind jaren '50) stopten de treinen uit Utrecht ook op het voormalige HIJSM station.

Groeten,

Bert (uit Baarn)


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 09:07 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2016 15:07
Berichten: 90
Inderdaad Bert, het zou mooier zijn om de omloopsporen aan het begin van de opstelsporen uit te laten komen. Ik zie alleen nog niet hoe ik dat in de beschikbare ruimte moet realiseren. Onderstaande oplossing lijkt mij de mooiste alleen heb je daarvoor een U-constructie of een vrij lange (>4m) baan nodig.

Afbeelding

Ik ga mij eens verdiepen in wat beschrijft over de geschiedenis en kom daar wellicht in het projectdraadje op terug.

_________________
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo in schaduwstation. Peco code80 voor omlopen en opritten naar helixen.


Omhoog
 Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do dec 28, 2017 13:43 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di nov 29, 2016 15:07
Berichten: 90
Nadat Bert me aan het denken heeft gezet kom ik op het volgende uit; hierbij komt dan tenminste één van de omloopsporen uit aan het begin van de opstelsporen. Nu ga ik dit idee even laten bezinken en de reacties afwachten.

Afbeelding

_________________
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo in schaduwstation. Peco code80 voor omlopen en opritten naar helixen.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling