Baanplan voor de Vuursche Hoek

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Project Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

De gedachte is om 'ondergronds' te werken met peco code 80 en voor het zichtbare deel met peco 55. In het schaduwstation komen dan de korte ST 5/6 wissels.

In mijn gepuzzel kom ik er niet uit wat de lengte van de keerlus moet zijn. Het lijkt mij dat de track die omgepoold wordt lang genoeg moet zijn om een gehele trein te bevatten wanneer deze bijvoorbeeld ook sluitverlichting heeft in de laatste wagon of wanneer treinstellen in tractie rijden (hondekop, koploper). Kan iemand daar over adviseren?

Ik overweeg inmiddels 2 schaduwlagen; één voor de keerlussen en één voor de opstelsporen. Dit gezien de beperkte lengte van het schaduwstation.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Project Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

shoven schreef: Maar je begrijpt dat het voor mij pas natuurgetrouw is als het huis van mijn oma erop staat... :mrgreen:
Welk adres is het? Kan wellicht geregeld worden! ;)


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Project Vuursche Hoek

Bericht door Andre de Ruiter »

Alfred, de lengte van je keerlussectie dient minimaal zo groot te zijn als je langste trein. Bij gebruik van de Rosoft module dien je daar nog ca. 2x 20 cm bij op te tellen voor de signaleringssecties. Als je kortsluitdetectie gebruikt (bijv. Digikeys) heb je ca. 20 cm minder nodig. Als je korter gebruikt zullen de wielen, die de keerlussectie nog moeten binnenrijden na ompoling, kortsluiting veroorzaken.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Project Vuursche Hoek

Bericht door Willempie »

Correctie op de lengte 2 x 10 is voldoende lengte. Kan zelf nog korter, alleen kun je die secties dan niet meer als stopmelder in een blok gebruiken.
2 x 5 is dan ook geen probleem.

Even iets over het sporenplan, dat is te complex om daar eenvoudig de keerlus situaties in op te lossen. Het probleem zit in het schaduwstation.

Groetjes


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Project Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Een update van het baanplan. Het schaduwstation is grondig op de schop gegaan. Ten aanzien van het zichtbare deel is vooral de visuele interpretatie anders geworden. Minder bochtenwerk.

Het idee is als volgt; de baan betreft een doorgaand spoor in twee richtingen voor zowel reizigers als goederenvervoer. Nationaal en internationaal. Dat verkeer komt over een paradespoor en door een station. Het station is een kopstation voor een buurtlijn. Voor de oplettende lezer, inderdaad; net zoals in Baarn. Die treinen verdwijnen dan links via B naar het schaduwstation en kunnen daar kop maken op de twee middelste sporen.

Het traject C --> A v.v. is het lager gelegen paradespoor. Linksonder is ruimte voor een klein rangeerstation. Dat idee is verder nog niet uitgewerkt. Baarn had ooit ten westen van het station (hier rechts) een klein goederendepot. Ik ga kijken of ik dat op één of andere manier in ere kan herstellen. A en B zijn de aansluitingen op het schaduwstation. Vraag nog even niet hoe; dat is nog spaghetti-in-onderzoek.

Afbeelding

Het schaduwstation vervolgens; De treinen komen via A of B het station binnen. Geel en blauw spoor is het stijgende traject naar het zichtbare deel. De rode delen betreffen de overgang van Fleischmann piccolo rail naar Peco code 55 rail. Het schaduwstation is piccolo, het zichtbare deel en de helixen Peco. Links en rechts zijn omloopsporen. Dit zijn keerlussen om een zeer gevarieerde treinenloop mogelijk te maken.

Afbeelding

Er zit aardig wat denkwerk in maar ik ontvang graag ideeën, tips, opbouwende kritiek en adviezen. Een prangende vraag is vooral; zitten er designfouten in die ik over het hoofd zie?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

LCW
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 apr 2012 19:11
Locatie: Baarn

Re: Baanplan voor de Vuursche Hoek

Bericht door LCW »

Hallo Alfred,

Je omloopsporen in het schaduwstation bieden je de alleen de mogelijkheid om aan de andere kant het schaduwstation te verlaten. Ze sluiten nu aan het eind van de opstelsporen op de rails naar de bovenbaan. Als je er voor kiest om ze voor het begin van de opstelsporen aan te laten sluiten kun je treinen van de ene helft van het schaduwstation naar de andere helft verplaatsen zonder dat ze direct de baan op gaan. Dit kan handig zijn als de ene helft van het schaduwstation vol begint te lopen en de andere helft nog genoeg ruimte heeft. Dit komt de variatie nog meer ten goede.
Hou er rekening mee dat door de overloopwissels in de bovenbaan (links en rechts van het station) twee keerlussen nodig zijn. Als je dit zo uitvoert vormen ook de twee omloopsporen in het schaduwstation een keerlus. Allemaal makkelijk oplosbaar maar hou het in de gaten.

Ter informatie: Baarn had twee stations naast elkaar aan verschillende spoorlijnen. Het huidige station aan de lijn Hilversum-Amersfoort was van de HIJSM en wat nu restaurant de Generaal heet was het eindstation aan de lijn Baarn-Utrecht van de NCS. Het goederendepot wat je noemt was van de NCS. De HIJSM had een klein goederendepot links van het station (waar nu de fietsenstalling staat) met een uithaalspoor en drie opstelspoortjes. De verbinding tussen beide spoorlijnen is in de tweede wereldoorlog aangelegd door het Duitse leger. Na de sluiting van het NCS station (eind jaren '50) stopten de treinen uit Utrecht ook op het voormalige HIJSM station.

Groeten,

Bert (uit Baarn)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Baanplan voor de Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Inderdaad Bert, het zou mooier zijn om de omloopsporen aan het begin van de opstelsporen uit te laten komen. Ik zie alleen nog niet hoe ik dat in de beschikbare ruimte moet realiseren. Onderstaande oplossing lijkt mij de mooiste alleen heb je daarvoor een U-constructie of een vrij lange (>4m) baan nodig.

Afbeelding

Ik ga mij eens verdiepen in wat beschrijft over de geschiedenis en kom daar wellicht in het projectdraadje op terug.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Baanplan voor de Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Nadat Bert me aan het denken heeft gezet kom ik op het volgende uit; hierbij komt dan tenminste één van de omloopsporen uit aan het begin van de opstelsporen. Nu ga ik dit idee even laten bezinken en de reacties afwachten.

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Baanplan voor de Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Een update van het baanplan. Onderstaande is zoals het er nu ligt met een paar aanpassingen op basis van enkele leerervaringen. De kleuren vertegenwoordigen een blok.

Afbeelding

Punt X: de ervaring leerde maar weer eens dat zelfs modern en nieuwe piccolo wissels niet zodanig gelegd kunnen worden dat er 2 afbuigingen direct op elkaar zitten. De meeste treinen ontsporen daardoor eenvoudigweg. Ik heb er geen logische verklaring voor maar nadat ik een kort recht stuk er tussen had geplaatst waren de onstporingsproblemen daar opgelost.

Punt Y: deze bochten zijn iets flauwer gemaakt. Het spoor stijgt daar in de rijrichting en door de S-bocht hadden de treinen daar problemen mee.

Punt Z: Hier heb ik langere opstelsporen gecreëerd door een aanpassing in de wisselstraat.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Plaats reactie