Baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
jaspers
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jun 2011 17:35
Locatie: Maastricht

Baanplan

Bericht door jaspers »

Hallo,

Ik ben inmiddels weer begonnen met mijn MiniTrix treinspoor op te zetten.Alleen wil ik graag een baanplan wat ik precies moet kopen.
Wat ik graag wil: landschap,kleine dorpjes, mogelijkheden om uit te breiden.

Mijn baan is 220X90.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen.



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Baanplan

Bericht door EdwinB »

Tja....je kunt vragen stellen op dit forum en vaak krijg je antwoord hoor , maar we verwachten wel dat je zelf al wat onderzoek hebt gedaan.
Een baanplan maken is ook onderdeel van de hobby dus ga eerst eens zelf kijken wat je leuk vindt. Ga daarna tekenen met een programma op de PC ( gratis versie is Scarm).

Type eens in in google: N-spoor baanplan en kijk dan onder afbeeldingen. je hebt dan voor de komende weken inspiratie


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Baanplan

Bericht door rjvanhouten »

EdwinB schreef:Een baanplan maken is ook onderdeel van de hobby
Precies wat Edwin zegt: de helft van de lol is het ontwerpen. Begin desnoods met een vel ruitjespapier, een potlood en een gum. SCARM is een redelijk digitaal alternatief voor die analoge oplossing.

Zelf ben ik op zeker moment overgestapt naar 3D-Modellbahn Studio: voor drie tientjes ben je het mannetje, en beleef je urenlang plezier.

Om het nog leuker te maken kun je 3D-Modellbahn Studio aan het gratis besturingsprogramma Rocrail koppelen, zodat je in staat bent om je ontwerp virtueel te bedienen, of zelfs volautomatisch aan te sturen.

Hoe dan ook: veel succes gewenst!

Groet,
Robert Jan


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com

zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: Baanplan

Bericht door zita »

ook een tip is in google:in het duits gleisplan spur n



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Baanplan

Bericht door FidOo »

Nog een tip. Zoek het boek Minitrix Ratgeber of minitrix Handboek. Daarin staan een hoop leuke baantjes om mee te beginnen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Baanplan

Bericht door rc.amsterdam »

Lees dit eens -http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=9708

Mijn gedachten over bijbaantjes en eenvoudig stationsontwerp. Succes.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.

Onderwerp starter
jaspers
Berichten: 17
Lid geworden op: 19 jun 2011 17:35
Locatie: Maastricht

Re: Baanplan

Bericht door jaspers »

Dank je wel allemaal voor alle info ik heb een mooie baanplan gezien.
Bijlagen
minitrix_baanplan.jpg
minitrix_baanplan.jpg (118.42 KiB) 8284 keer bekeken



EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Re: Baanplan

Bericht door EdwinB »

Die is inderdaad leuk, genoeg te zien en te doen lijkt mij zo. Hou je goed aan de hoogteverschillen en maak het volgens de norm ander rijdt het straks niet lekker,
Ben benieuwd naar het vervolg...... :D


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Sjors77
Berichten: 202
Lid geworden op: 14 dec 2015 16:22
Locatie: Vleuten

Re: Baanplan

Bericht door Sjors77 »

Persoonlijk vind ik het erg vol met rails. Maar dat maakt de hobby leuk. Iedereen vind wat anders mooi. Vraag me af of je met langere treinen wilt rijden? De baan is 100 breed. Voor het maken van scenery moet je dan wel aan alle zijdes erbij kunnen.


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Baanplan

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Baanplan is niet uitvoerbaar omdat de helling te steil wordt. De "foto" van deze baan vertoont ook een heel ander sporenplan.



Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Baanplan

Bericht door Stanley »

Kwestie van aanpassen ;)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

rc.amsterdam
Berichten: 209
Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55

Re: Baanplan

Bericht door rc.amsterdam »

Dat baanplan lijkt mij helemaal niks. Allemaal scherpe bochten waardoor al snel het fenomeen STAARTJAGER gaat ontstaan en een zo op het oog on-ontwarbare kluwe. Maar zoals anderen ook al opmwerkten - ga vooral je eigen gang. Doe wat je leuk lijkt.


vr gr
Rob

Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Baanplan

Bericht door Wim H »

Hallo Jaspers,
Het baanplan van Minitrix is naar mijn smaak iets te druk. Bedenk wel dat de fabrikanten van modelspoor één doel hebben bij het publiceren van baanplannen: dat is níet om jou aan een baanplan te helpen, maar om zoveel mogelijk rails en wissels aan jou te kunnen verkopen. En dat zie je doorgaans terug in de baanplannen die ze publiceren. Ook in dit plan: veel (onnodige) wissels. Goed voor Minitrix maar slecht voor jouw portemonnaie... En ook behoorlijk veel rails.
Nou hoeft dat laatste niet direct een probleem te zijn. Dat hangt van je eigen smaak af. Wil je ook nog redelijk wat scenery kwijt kunnen, dan blijft daar in dit plan niet veel ruimte voor over.

Aan de andere kant, vind ik dit plan nog best bescheiden voor een fabrikant. Het is vrij "logisch". Daarmee bedoel ik dat er niet her en der verbindingen met bruggen en tunnels te vinden zijn die alle delen van de baan met elkaar verbinden totdat het geheel op een bord spagetti begint te lijken :)
Eigenlijk is dit baanplan gewoon een standaard "hondebot"; dubbelspoor dat aan beide einden in een keerlus eindigt. In het midden een station. Dat is zeker geen slecht begin.
Ook positief is dat het station niet parallel aan de voorkant ligt. Dat maakt het direct iets speelser.

Ik zou wel een paar dingen aanpassen:
1. - De scherpe bochten vervangen door ruimere, zeker als ze in het zicht liggen. Er is voldoende ruimte voor, zeker aan de rechter zijde.
2. - De opstelspoortjes aan de binnenzijde zou ik laten vervallen. Het ziet er rommelig uit, ze liggen niet logisch, vreten 3 wissels en zijn veel te kort. Deze ruimte kun je beter gebruiken voor scenery. Een stationsgebouw met wat dorpshuizen bijvoorbeeld.
3. - Het gekringel aan de rechterzijde (met al die lussen) zou ik wat simpeler maken. Zoals hiervoor al iemand schreef zijn de hellingen veel te steil. Ik zou 2 lussen aanleggen, één op elk niveau. De rechter uitgang van het station zou direct in een keerlus kunnen eindigen (onder het berglandschap dus onzichtbaar). Aan de linkerzijde van het station zou ik de lijn dubbelsporig omhoog laten lopen en niet direct laten splitsen. Met een lange slinger dwars over de baan kun je een paradetraject maken dat uiteindelijk in een tunnel verdwijnt en dan in een keerlus eindigt.

Succes met puzzelen! Mocht je nog een schetsje willen zien dan hoor ik dat wel.
Groet, Wim


Plaats reactie