Baanplan
Re: Baanplan
Kwestie van aanpassen
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 26 jul 2015 13:55
Re: Baanplan
Dat baanplan lijkt mij helemaal niks. Allemaal scherpe bochten waardoor al snel het fenomeen STAARTJAGER gaat ontstaan en een zo op het oog on-ontwarbare kluwe. Maar zoals anderen ook al opmwerkten - ga vooral je eigen gang. Doe wat je leuk lijkt.
vr gr
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Rob
Het kan altijd beter, maar soms moet je gewoon tevreden zijn.
Re: Baanplan
Hallo Jaspers,
Het baanplan van Minitrix is naar mijn smaak iets te druk. Bedenk wel dat de fabrikanten van modelspoor één doel hebben bij het publiceren van baanplannen: dat is níet om jou aan een baanplan te helpen, maar om zoveel mogelijk rails en wissels aan jou te kunnen verkopen. En dat zie je doorgaans terug in de baanplannen die ze publiceren. Ook in dit plan: veel (onnodige) wissels. Goed voor Minitrix maar slecht voor jouw portemonnaie... En ook behoorlijk veel rails.
Nou hoeft dat laatste niet direct een probleem te zijn. Dat hangt van je eigen smaak af. Wil je ook nog redelijk wat scenery kwijt kunnen, dan blijft daar in dit plan niet veel ruimte voor over.
Aan de andere kant, vind ik dit plan nog best bescheiden voor een fabrikant. Het is vrij "logisch". Daarmee bedoel ik dat er niet her en der verbindingen met bruggen en tunnels te vinden zijn die alle delen van de baan met elkaar verbinden totdat het geheel op een bord spagetti begint te lijken
Eigenlijk is dit baanplan gewoon een standaard "hondebot"; dubbelspoor dat aan beide einden in een keerlus eindigt. In het midden een station. Dat is zeker geen slecht begin.
Ook positief is dat het station niet parallel aan de voorkant ligt. Dat maakt het direct iets speelser.
Ik zou wel een paar dingen aanpassen:
1. - De scherpe bochten vervangen door ruimere, zeker als ze in het zicht liggen. Er is voldoende ruimte voor, zeker aan de rechter zijde.
2. - De opstelspoortjes aan de binnenzijde zou ik laten vervallen. Het ziet er rommelig uit, ze liggen niet logisch, vreten 3 wissels en zijn veel te kort. Deze ruimte kun je beter gebruiken voor scenery. Een stationsgebouw met wat dorpshuizen bijvoorbeeld.
3. - Het gekringel aan de rechterzijde (met al die lussen) zou ik wat simpeler maken. Zoals hiervoor al iemand schreef zijn de hellingen veel te steil. Ik zou 2 lussen aanleggen, één op elk niveau. De rechter uitgang van het station zou direct in een keerlus kunnen eindigen (onder het berglandschap dus onzichtbaar). Aan de linkerzijde van het station zou ik de lijn dubbelsporig omhoog laten lopen en niet direct laten splitsen. Met een lange slinger dwars over de baan kun je een paradetraject maken dat uiteindelijk in een tunnel verdwijnt en dan in een keerlus eindigt.
Succes met puzzelen! Mocht je nog een schetsje willen zien dan hoor ik dat wel.
Groet, Wim
Het baanplan van Minitrix is naar mijn smaak iets te druk. Bedenk wel dat de fabrikanten van modelspoor één doel hebben bij het publiceren van baanplannen: dat is níet om jou aan een baanplan te helpen, maar om zoveel mogelijk rails en wissels aan jou te kunnen verkopen. En dat zie je doorgaans terug in de baanplannen die ze publiceren. Ook in dit plan: veel (onnodige) wissels. Goed voor Minitrix maar slecht voor jouw portemonnaie... En ook behoorlijk veel rails.
Nou hoeft dat laatste niet direct een probleem te zijn. Dat hangt van je eigen smaak af. Wil je ook nog redelijk wat scenery kwijt kunnen, dan blijft daar in dit plan niet veel ruimte voor over.
Aan de andere kant, vind ik dit plan nog best bescheiden voor een fabrikant. Het is vrij "logisch". Daarmee bedoel ik dat er niet her en der verbindingen met bruggen en tunnels te vinden zijn die alle delen van de baan met elkaar verbinden totdat het geheel op een bord spagetti begint te lijken
Eigenlijk is dit baanplan gewoon een standaard "hondebot"; dubbelspoor dat aan beide einden in een keerlus eindigt. In het midden een station. Dat is zeker geen slecht begin.
Ook positief is dat het station niet parallel aan de voorkant ligt. Dat maakt het direct iets speelser.
Ik zou wel een paar dingen aanpassen:
1. - De scherpe bochten vervangen door ruimere, zeker als ze in het zicht liggen. Er is voldoende ruimte voor, zeker aan de rechter zijde.
2. - De opstelspoortjes aan de binnenzijde zou ik laten vervallen. Het ziet er rommelig uit, ze liggen niet logisch, vreten 3 wissels en zijn veel te kort. Deze ruimte kun je beter gebruiken voor scenery. Een stationsgebouw met wat dorpshuizen bijvoorbeeld.
3. - Het gekringel aan de rechterzijde (met al die lussen) zou ik wat simpeler maken. Zoals hiervoor al iemand schreef zijn de hellingen veel te steil. Ik zou 2 lussen aanleggen, één op elk niveau. De rechter uitgang van het station zou direct in een keerlus kunnen eindigen (onder het berglandschap dus onzichtbaar). Aan de linkerzijde van het station zou ik de lijn dubbelsporig omhoog laten lopen en niet direct laten splitsen. Met een lange slinger dwars over de baan kun je een paradetraject maken dat uiteindelijk in een tunnel verdwijnt en dan in een keerlus eindigt.
Succes met puzzelen! Mocht je nog een schetsje willen zien dan hoor ik dat wel.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus