ontwerpsoftware OSX?

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
sassenaer
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 mei 2012 17:29

ontwerpsoftware OSX?

Bericht door sassenaer »

Is er goede ontwerp software voor onder Mac OSX?

bij voorkeur freeware, maar sta zeker open om het aan te schaffen als het goed werkt.

Dus zijn er hier mac gebruikers die me op weg kunnen helpen?

Alavast bedankt,
Marco



hansman
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 dec 2015 21:07

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door hansman »

Dag Marco.

Zoek eens op RailModeller Pro. Gebruik ik op een MacBook. Mooi stukje software.

Groet, Hans


z21, iPad, multimouse, sprog 3, iTrain, Fleischmann rails en wissels
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door george »

Ik gebruik zelf XtrkCad op Linux. Er is ook een OSX versie te vinden op de XtrkCad download pagina.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

Hallo George,

Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt geinstalleerd.
Zelf werk ik met Ubuntu Mate. Bij het downloaden van het installatiebestand vliegen de waarschuwingen mij om de oren.
Vervolgens wordt het script geweigerd vanwege beveiligingsrisico's.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Debvd »

Pjotr schreef:Hallo George,

Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt geinstalleerd.
Zelf werk ik met Ubuntu Mate. Bij het downloaden van het installatiebestand vliegen de waarschuwingen mij om de oren.
Vervolgens wordt het script geweigerd vanwege beveiligingsrisico's.

Groeten,
Pieter
Herkenbaar zelfde problemen


Gebruikersavatar

evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door evo »

Ik gebruik ook al jaren XTrkCAD. Het is niet het gemakkelijkste programma om te leren, maar je kunt er alles mee. Ik heb verschillende keren iets anders geprobeerd, maar blijf toch telkens terug komen naar XTC ( :shock: - nu begrijp ik waarom ze het niet afgekort hebben...)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door george »

Pjotr schreef:Hallo George,

Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt geinstalleerd.
Zelf werk ik met Ubuntu Mate. Bij het downloaden van het installatiebestand vliegen de waarschuwingen mij om de oren.
Vervolgens wordt het script geweigerd vanwege beveiligingsrisico's.

Groeten,
Pieter
Ik gebruik Linux Mint, versie 18.1 Serena om precies te zijn. Dat is gebaseerd op Ubuntu 16.04 Xenial.

Ik heb het deb-pakket gedownload (een Debian installer pakket, Ubuntu is gebaseerd op Debian). Die kun je vinden via de XtrkCad download pagina, en dan kiezen voor één van de links onder "Third Party Packages", bijvoorbeeld de http link. Daar kies je voor ubuntu14.04.2. Vervolgens kies je afhankelijk van of je een 32 of 64 bits OS hebt voor xtrkcad_4.2.4-3_i386.deb of xtrkcad_4.2.4-3_amd64.deb.

Na downloaden is het net Windows ;) diubbelklikken, kiezen voor installeren, en de package manager doet de rest. (Hoewel, als ik me goed herinner werd er bij mij geen snelkoppeling in het startmenu gemaakt.)

En ik sluit me geheel bij evo aan. Het is even wennen om mee te werken, maar daarna wil je niet anders meer.
Succes.


Groeten,

George

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door nspoorkees »

Ik gebruik Anyrail, mbv een Windows installatie onder Parallels Desktop for Mac. Ik heb nog wel meer Windows software die ik regelmatig nodig heb, dus een VM oplossing met Windows is dan wel makkelijk. Ik heb gewoon OSX maar met een swipe naar links schuif ik zo Windows 10 het beeld in en ga daar vrolijk verder en andersom.



walberg
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 okt 2012 19:23

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door walberg »

nspoorkees schreef:Ik gebruik Anyrail, mbv een Windows installatie onder Parallels Desktop for Mac. Ik heb nog wel meer Windows software die ik regelmatig nodig heb, dus een VM oplossing met Windows is dan wel makkelijk. Ik heb gewoon OSX maar met een swipe naar links schuif ik zo Windows 10 het beeld in en ga daar vrolijk verder en andersom.
Hoe zit dat met het Swipen? ik heb voorheen altijd Parallels gebruikt maar dat werkte niet echt soepel.



nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door nspoorkees »

Gaat probleemloos, exact zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=2fbdauMgVA8


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

George,


Bedankt voor je uitleg, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het hier een klassiek voorbeeld van 'bananensoftware' betreft. Het een en ander moet nog wat rijpen bij de gebruikers. ;-) Met Scarm is er ook wel wat in ontwikkeling, maar dat gaat qua opstarten toch wat makkelijker.

Na de installatie is het een compleet zoekplaatje hoe je de boel onder Linux moet opstarten. Ik gebruik Ubuntu Mate 16.04 tot grote tevredenheid en doorgaans is alles prima te installeren. Echter het geinstalleerde ontwerpprogramma is helaas niet meer terug te vinden. Noch in de standaard menu-structuur, noch in het bestandssysteem.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door george »

Qua functionaliteit is XtrkCad behoorlijk rijp. Overgangsbogen heb ik bij Scarm nog niet kunnen ontdekken. De installatieprocedure is een ander verhaal, daar heb je gelijk in.

Bij mij staat de executable xtrkcad geïnstalleerd in /usr/bin, en die directory zit in het zoekpad. Dus op de commandline xtrkcad intypen zou moeten werken.
Als je geen commandprompt wilt gebruiken heb je twee opties:
  1. een optie in het startmenu toevoegen (ik weet niet hoe dat in Mate ijn zijn werk gaat, maar dat is vast te vinden)
  2. vanuit je desktop-omgeving op alt-F2 drukken, en dan xtrkcad opgeven als commando.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

George,


Bedankt. Gebruik van de command line zal geen probleem moeten zijn.
Ik ga binnenkort kijken of ik het dan in een icoontje op het bureaublad kan onderbrengen.

Ben erg benieuwd, ondanks de (tot op heden) steile leercurve.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

George,


Ik heb XtrkCad inmiddels met jouw instructies draaien op een Ubuntu Mate PC (64 bits)
Zowel via de commandline als met een start-icoon werkt het goed.

Maar even terugkomen op het oorspronkelijke topic:
Installeren op een Mac is mij ook gelukt, maar het programma wil (nog)niet opstarten.
Ondanks dat ik de beveiligingsinstelling voor dit programma heb gewijzigd.

wordt dus nog vervolgd.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door nspoorkees »

Jeetje jullie willen dat pakket wel hééél graag draaien zeg :?
Dat moet dan wel een heel erg goed pakket zijn... al die moeite.
Mijn ervaring na 20 jaar IT: werkt het niet? Next. Geen tijd aan besteden verder. Alternatieven genoeg.


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

Kees,


Dan zal je ongetwijfeld een goede IT' er geweest zijn .................
In mijn deel van de IT-sector wordt enig doorzettingsvermogen best wel gewaardeerd.

Het Topic is overigens 'ontwerpsoftware OSX' en daar zijn dus blijkbaar niet zo heel veel alternatieven voor.
Tenzij je voldoende kennis over VM's en dergelijke hebt.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door nspoorkees »

Pjotr schreef: Dan zal je ongetwijfeld een goede IT' er geweest zijn .................
In mijn deel van de IT-sector wordt enig doorzettingsvermogen best wel gewaardeerd.
Ja, maar niet tegen elke prijs. Je weet hoe duur we zijn, en de klant wil snel resultaat.
Als jij als 'goede' IT-er dit pakket al niet aan de praat kan krijgen... wat moet een simpele gebruiker dan? Weg er mee.
Dus... wie is de goede IT-er hier... :lol:


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

Kees,


Zoals altijd ligt de waarheid in het midden. Je hebt gelijk. Niet tegen elke prijs.
Maar, ..... het is hier tenslotte een hobby en inmiddels heb ik de boel netjes aan de praat gekregen en heb ik er weer wat bijgeleerd.

XtrkCad is inderdaad een omvangrijk pakket, waarbij je je eigen wissels moet ontwerpen.
Ik weet nog niet of ik daar wel tijd in wil steken. Maar misschien dat er ergens bibliotheken te krijgen zijn.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

george
Berichten: 100
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:53

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door george »

Eigen wissels ontwerpen kan,maar hoeft niet. Er zitten standaard genoeg bibliotheken bij, waaronder bijvoorbeeld Peco Code 55.
Maar er zijn ook bibliotheken voor bijvoorbeeld scenery.
Je kunt rollend materieel definiëren, en als je dat goed op maat doet kun je via de rijsimulator controleren of bogen niet te krap zijn, opstelsporen lang genoeg e.d.
Ik heb zelf een bibliotheek gemaakt met daarin de servo's op twee manieren gemonteerd, zodat ik kan zien of ze elkaar in een wisselstraat in de weg gaan zittten. (Zo ben ik erachter gekomen dat de Tortoises voor schaal N iets aan de lompe kant zijn.)

Bibliotheken heten in XtrkCad parameter files. Via File - Parameter files kun je aanvinken welke geladen moeten worden. Als de lijst leeg is, kun je met Browse bladeren naar de directory waar de parameter files staan. Dat kan in principe overal zijn, maar de met de applicatie meegeleverde files staan (bij mij in ieder geval) in /usr/share/xtrkcad/params. En dat zijn er 230 voor diverse schalen en merken. Er is ook een overzicht beschikbaar.

Behalve de overgangsbogen die ik eerder noemde, vind ik XtrkCad op een ander niet onbelangrijk punt veel prettiger werken dan Scarm. Dat is met flexrails werken. Bij Scarm werk je met de "echte" lengtes die in de gekozen bibliotheek beschikbaar zijn. Voor Peco Code 55 is dat 1 yard. Wil je een langer stuk leggen, dan moet je een aantal flexrails aan elkaar knopen. In XtrkCad leg je gewoon een recht of gebogen stuk rail, verbind dat met andere stukken (met of zonder overgangsbogen). En zo'n stuk mag best een paar meter lang zijn. Via Manage - Parts list kun je voor je hele layout, of voor een geselecteerd deel, zien hoeveel fysieke stukken rail je daarvoor nodig hebt. Hetzelfde geldt voor de wissels.

In de bibliotheek kun je ook prijzen invullen. Dan zie je in de parts list meteen wat je ontwerp minimaal gaat kosten.

Het lijkt een hoop reclame voor XtrkCad, maar behalve dat ik een enthousiast gebruiker ben, heb ik er geen belangen in. Er is overigens een vrij actieve Yahoo groep van XtrkCad gebruikers. Ook de ontwikkelaars zijn daar actief. Hier worden vaak parameter files en voorbeeld layouts gepost.

Verder is er een wiki met documentatie voor het gebruik van de applicatie zelf (inclusief tutorials), maar ook voor het zelf maken van parameter files.

Op de wiki staat overigens
December 10, 2016: A Mac OSX installer package has been added.
Als je problemen hebt bij het gebruik daarvan zou je dat in de Yahoo groep kunnen melden.


Groeten,

George
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: ontwerpsoftware OSX?

Bericht door Pjotr »

George,

Met de informatie uit de Yahoo Group heb ik Xtrkcad inmiddels ook draaiend op een Mac.
Er diende nog een X Window manager (Xquartz) geïnstalleerd te worden.

Binnenkort maar eens een baanplannetje maken.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie