Station prutsen

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Station prutsen

Bericht door OBBinN »

Vooruit denkend vast het hoofdstation van mn toekomstige baan in Anyrail aan het tekenen, thans, een poging doen tot. Dit heb ik tot nu toe:

Afbeelding

Sporen 1+2 (Links in het station) worden kop sporen waar de bergpendel op uit komt en als eindhalte voor een stoptrein uit schaduwstation 1. Deze zijn +/- 70cm lang. Heb bewust voor die 'oversteek' gekozen om eventueel het stoomdepot of wat goederenspul bereikbaar te houden en een speelse actie erin te kunnen plaatsen dat een goederentrein in het station moet stoppen omdat de bergpendel net vertrekt of aan komt.

Sporen 3+4+5 lange perronsporen van +/- 170cm. Dit is even zo getekend, maar kan in de praktijk straks wat korter af. (De sporen in het schaduwstation zijn met melders 180cm, de langste trein gaat op ongeveer 120cm uitkomen 6 á 7 bakken + loc) Zo ontstaat er eventueel wat ruimte om de wisselstraat rechts wat te ordenen.

Sporen 6+7 zijn bedoeld om wat goederenhandelingen en de RoLa op kwijt te kunnen, evenals uitloop van het depot. Het kleine kopspoor in het verlengde van spoor 7 is bedoeld om een loc van de RoLa op te kunnen rangeren als de trein de andere kant op gaat, om op een later tijdstip naar een kopspoor links te verplaatsen voor als de RoLa weer terugkomt en de loc voorop heeft. (Dit spoortje staat nog niet op de tekening) De RoLa kan uit 3 richtingen komen (noord, zuid en west)

Depot ben ik verder nog aan het verzinnen, wil eerst het station en de wisselstraat op "oost" op orde hebben.

De 2 afbuigende rechts van "oost" is een bewuste keuze om een soort knooppunt te realiseren. De beide bogen zullen in de berg verhult worden. De boog naar "noord" moet ik nog bedenken, sluit ik misschien ook aan op schaduwstation 1 (Of loopt geheel onderlangs naar de andere kant van de baan) De boog naar "zuid" zal vrij snel weer uit de berg komen en doorlopen naar nog onbekend stuk van de baan.

Ben benieuwd naar reacties, tips, verbeterpunten om dichter bij een realistische wisselstraat te komen. Anyrail bestand kan ik erbij zetten mocht dat handig zijn.
Ruimte is 355cm breed en 120cm diep.
Naar schaduwstation 1 loopt omlaag, naar bergstation loopt omhoog. Sporen helemaal links zijn wat ongelukkig, in de praktijk komt dit goed :lol:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Station prutsen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Het plan heeft wat mankementen. Zo ligt aan de linker kant het buitenste spoor en het middelste spoor tussen de twee bogen tegen elkaar aan, dat gaat niet lekker werken.
Een ander punt is dat je geen recht stukje hebt tussen wissels en bogen, of wissels en tegen bogen. Ook zijn wissels in de afslaande stand of een boog met daarachter een engels wissel wel eens een probleem. Rijdend materiaal wil dan soms wel eens een andere weg gaan dan is aangegeven.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Station prutsen

Bericht door Michiel »

Leuke eerste aanzet voor een proviciaal station. Bergbaan met geforceerde oversteek is leuk. Het traject van de berbaan loopt wel over het hoofdspoor links, maar dat komt wel in orde. Rechts vind ik de wisselstraat wat over-done Het spoor oost afbuigend zuid zou ik enkelspoor maken, naar een intesieve locale indystrie, vb grindgrove, bosbouw,... Iets dat veel wagonladingen genereert, en dat je in je station wilt gaan samenstellen tot treinen klaar om over de hoodlijn te vertrekken (en omgekeerd bij aankomst.)

Ligging een aansluiting van depot is dus nog onzeker, en je geeft al aan dat dat nog uitgewerkt moet worden.

Je zou kunnen overwegen om het hele station in een lichte boog te leggen, met de bolle kan naar boven. Zo krijg je lans voor meer plaats voor rangeerwerk, nijverheid en depot. Het oogt ook mooier dan zo kaarsrecht, gewrongen tussen (te) krappe bochten.

De oversteek helemaal links moet net anderom liggen, om goederentreinen weer op het hoofdspoor te leiden (ik vermoed dat je rechts regime aanhoud, of toch gewoon links zoals in Frankrijk, UK, Zwitserland en België?)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Bart51
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2013 15:35
Locatie: Ter Aar

Re: Station prutsen

Bericht door Bart51 »

Je kan om je baan heenlopen? Anders moet je over erg lange armen beschikken.

Wat is RoLa?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Station prutsen

Bericht door OBBinN »

@Bart51:
Ik kan aan de andere kant komt, dat is geen probleem.
RoLa (Rollende landesstrasse) Dan ga je met de vrachtwagen op de trein, en die gaat door de berg. Dan hoeft de (zware) vrachtwagen niet over de berg heen.

@Michiel:
Oost afbuigend naar zuid loopt naar de andere poot van de 'U' baan. Dat zal meer landschap worden met hoger gelegen het station van de bergbaan. Dit moet ik nog compleet uitdenken hoe het daar gaat lopen. Ik hoef niet direct veel samenstellingen te creëren in het stationsgebied, het is meer een doorgangsstation met (zwaar) teruggelopen goederen waarvan de RoLa eigenlijk het laatste actieve is op wat uitzonderingen na (wat de bergbaan op moet en dus van een doorgaande goederentrein opzij achtergelaten wordt totdat dit naar boven gebracht wordt.
De kleinste boog is R3, die overigens in tunnels verstopt worden (Oost ri Noord en westkant). Station in een lichte boog leggen met de bult omhoog is zeker een mooi idee. Als ik weer eens even de tijd heb zal ik het huidige plan omzetten naar een gebogen station.
Ik ga rechts rijden, al komt het in Oostenrijk voor dat er ook links gereden wordt.

@Zaunkönigs bahn:
Sporen helemaal links liggen op het plan tegen elkaar, in de praktijk zal dit niet gebeuren. Is het 'verplicht' om er rechts stukken tussen te hebben? Heb er eigenlijk nooit last van gehad dat er om die reden treinen uit de rails liepen.

@All:
Oost ri Noord kan ik ook aansluiten op het schaduwstation, waardoor ik west kan gebruiken voor een parade spoor wat licht omhoog loopt het gebergte in. Helaas heb ik nog niet veel tijd gehad om er verder over te denken.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Station prutsen

Bericht door OBBinN »

Afbeelding

Ook weer eventjes tijd gehad om wat te prutsen.

Enkele aanpassingen doorgevoerd;

Zo zijn de onderste sporen aangesloten op de westelijke wisselstraat zodat goederentreinen ook naar west kunnen vertrekken. De verdere aansluiting zal naar een hoger gelegen parade spoor gaan leiden.
Sporen 1+2 (kopsporen) ongewijzigd)
Sporen 3+5 zijn perronspoor en spoor 4 is er tussen in gekomen om doorgaande treinen niet langs het perron te leiden.
Sporen 6+7+8 niet veranderd, enkel links een uithaal spoor voor de RoLa loc.
Aansluiting met het depot is even komen te vervallen in deze tekenen, echter komt deze nog steeds ergens in die regio te liggen.

De wisselstraat aan de oostkant is niet veel veranderd. Aansluiting naar het noorden zal naar een helix voeren richting het schaduwstation, aansluiting naar het zuiden zal een dubbelsporige lijn blijven welke in het dal blijft. Parallel aan dit spoor komt het parade spoor welke hoger loopt om in het vervolg (in het idee) door het hooggebergte te gaan naar het andere dal, terwijl de dallijn op de andere kant van de U-tafel af zal buigen naar het westen. Maar dit alles is voor een later moment..

Het station kan ivm de RoLA niet echt in een boog gelegd worden daar de wagons van de rola in een rechte lijn moeten staan voor het op- en afrijden van de vrachtwagens, maar ik stoor mij er niet echt aan omdat het gehele stationsgebied niet recht aan de rand van de tafel ligt.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Plaats reactie