????City Noord en Zuid Baanontwerp

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

????City Noord en Zuid Baanontwerp

Bericht door Debvd » 04 mar 2017 18:49

Hoi Allemaal,

Fijn dat jullie dit draadje lezen :-)

Na veel rondkijken en bedenken en nog eens denken en kijken....is hierbij het eerste ontwerp klaar van ????City Noord.....Zuid moet nog ontwikkeld worden :-)

Graag jullie ideeën en opmerkingen over het ontwerp.

Noord bestaat uit drie lagen .....vooraan een paradebaan die langzaam oploopt om uiteindelijk weer samen te komen met de uitloop van het rangeerterrein.

2de laag omvat 1 rangeerterrein/schaduwstation en een klein station schuin onder het hoofd kopstation, welke met trap bereikbaar wordt van de de volgende laag.

3de laag omvat het hoofd kopstation en 2de rangeerterrein, dit rangeerterrein heeft toegang tot de draaischijf, welke een inrijdloods krijgt voor 6 sporen. Grijs is station en het grijze blok links onder het kopstation daar moet een bedrijf komen. Lichtgroen is bebouwing stad of weg. Paarse deel is waar de oude stoomtramstation en bijbehorende items komen en langsrijdt. Ruimte bij de draaischijf wordt nog ingevuld met kolenplaats etc.

Daarnaast lopen 4 sporen over het water naar Zuid toe. 1 wat hoger en 3 over dezelfde brug (onderwater lopen ook 2/3 sporen naar zuid). (connectie schaduwstation 1 en 2 met elkaar?). Dit gedeelte moet uitneembaar worden om evt de tafels naar voren te kunnen rollen om erbij te kunnen aan de achterkant :-)

Hierbij is het schaduwstation nog buiten beschouwing gelaten. Deze wordt nog getekend aan de hand van waar ik uitkom met onderstaande tekening. Dus de banen die onder de grond verdwijen krijgen nog ergens een aansluiting maar ook dit ontwikkeling. :D

Zuid is het idee om het station schuin te leggen of in een boog (ben ik nog niet uit, graag jullie ideeën) zodat meer de stad tot uiting komt.

Zo lap tekst en hierbij de tekening. en wat shots vanuit scarm. Hoor graag de ideeën/opmerkingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Debvd op 15 aug 2017 13:19, 5 keer totaal gewijzigd.




nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door nspoorkees » 04 mar 2017 19:04

Dit baanplan heb ik eerder gezien... ergens op internet :mrgreen:



Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 2762
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door BenQ » 04 mar 2017 19:05

En nu zie je hem weer op het internet. :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Ben
Bouw baan:Neuffen 4
Project Neuffen 4| Peco 80 | Dinamo | iTrain 3, 4.0, 4.1, 5.0


nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door nspoorkees » 04 mar 2017 20:04

Nee, echt waar? :o

Ik bedoel dus, ik ben dit baanplan, uitgewerkt en al, eerder tegengekomen. Mooi plan, erg Duits natuurlijk, en slim bedacht. Kan me niet herinneren waar, maar wel dat men zich toen afvroeg waar de sporen vh parade/rangeerstuk linksonder, naartoe gingen. Iets wat ik me nu ook afvraag als ik dit plan zie.




nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door nspoorkees » 04 mar 2017 20:14





Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door Debvd » 04 mar 2017 21:25

Hi Nspoorkees,

Klopt heb idd deze baan grotendeels afgekeken van een bestaand plan. Mooi basisplan. Had ik ook erg goed naar gekeken :D

Maar hier ook deels een geheel eigen richting aangeven, zoals zuid wat erbij komt. Daarnaast zullen de sporen eronder nog een koppeling krijgen met het schaduwstations en koppeling onder water tussen noord en zuid. Dus hier ook eigen invulling.

Maar verder opmerkingen ideeën over noord of zuid?



Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 2845
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: Waterloo (België)
Contacteer:

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door Michiel » 04 mar 2017 21:57

Ambitieus baanplan! Maar je vraagt om een opmerkingen? Wel, hier is mijn bijdrage:

- Denk je modern te rijden, vervang het depot dan door een moderne versie. Denk je stoom te rijden, dat zouden er omloopwissels op het eind van de kopsporen moeten komen Maar je perronsporen zijn al aan de korte kant, dus ik denk dat het best is om modern te gaan, en vooral met trek-duw en treinstellen het station te bedienen zoals tegenwoordig ook in't echt.
- Zorg dat je niet tot tegen de baanrand sporen en staions aanlegt. Je wilt nog minstens een centimer of 10 gebruiken voor landschap. Je wilt je sporen "duiden" en in een "kader" laten lopen.
- Je sporenbundel van Zuid, loopt samen tot een enkel spoortje het station in. Dat wordt een onmogelijk flessenhals. Mistens 2 sporen: 1 in- en 1 uitgaand.
- Kan je er om heen lopen? De diepte wordt te groot om overheen te reiken, en comfortabel te kunnen werken.
- Indien je voor stoom gaat, zal je het depot verder moeten uitwerken.
- Het hoofdspoor dat via de lus onder het depot loopt, loopt nogal gewrongen en onhandig door het kleine stationnetje (halte?), over de gebogen wisselstanden.
- En natuurlijk erg veel wissels, opstelspoortjes en kopspoortjes waarvan ik niet weet welke functie jij er dacht aan te geven, en waar ik dus niet veel over kan zeggen.

Succes met het verder uitwerken van het plan. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)


Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ??? Ontwerpfase

Bericht door Debvd » 05 mar 2017 13:30

Michiel schreef:Ambitieus baanplan! Maar je vraagt om een opmerkingen? Wel, hier is mijn bijdrage:

- Denk je modern te rijden, vervang het depot dan door een moderne versie. Denk je stoom te rijden, dat zouden er omloopwissels op het eind van de kopsporen moeten komen Maar je perronsporen zijn al aan de korte kant, dus ik denk dat het best is om modern te gaan, en vooral met trek-duw en treinstellen het station te bedienen zoals tegenwoordig ook in't echt.
- Zorg dat je niet tot tegen de baanrand sporen en staions aanlegt. Je wilt nog minstens een centimer of 10 gebruiken voor landschap. Je wilt je sporen "duiden" en in een "kader" laten lopen.
- Je sporenbundel van Zuid, loopt samen tot een enkel spoortje het station in. Dat wordt een onmogelijk flessenhals. Mistens 2 sporen: 1 in- en 1 uitgaand.
- Kan je er om heen lopen? De diepte wordt te groot om overheen te reiken, en comfortabel te kunnen werken.
- Indien je voor stoom gaat, zal je het depot verder moeten uitwerken.
- Het hoofdspoor dat via de lus onder het depot loopt, loopt nogal gewrongen en onhandig door het kleine stationnetje (halte?), over de gebogen wisselstanden.
- En natuurlijk erg veel wissels, opstelspoortjes en kopspoortjes waarvan ik niet weet welke functie jij er dacht aan te geven, en waar ik dus niet veel over kan zeggen.

Succes met het verder uitwerken van het plan. ;)

Hoi Michiel,

Dank je hier kan ik weer wat mee :) ;)

Wordt modern met een vleugje stoom...zoals dat ook hedendaags is bij hoorn.. Gewoon normaal Station en een stuk stoommuseum/station en lijn.

Kopstation is idd voornamelijk bedoeld voor trek en duwtreinen :-). Dank je voor de tip aangaande de rand... zal dat hier en daar nog aanpassen. Wat betreft dit ontwerp is gebaseerd op peco 55 ...maar gemerkt als ik dit met arnold wissels zou doen dat het minder ruimte inneemt... :shock: maar voorlopig de bedoeling met peco 55.

De sporenbundel naar zuid was nog niet klaar :oops: bedoeling is dat de 3 lijnen naar het station gaan of 2 sporen en 1 doorloopt naar achteren.

Kan er niet omheen lopen..maar de bedoeling is dat het deel waar water is eruit gehaald kan worden en dan kan ik beide module noord of zuid naar voren verrijden zeg zoń 60 centimeter. :)

wat betreft de opstelspoortjes en kopspoortjes is om hier en daar wat te kunnen parkeren aan wagons ..zoals dat ook in het echt gebeurt.

Wat betreft de wissels moet ik nog een keer kijken of het eenvouiger kan met dezelfde werking :oops: ff kijken wat hier de mogelijkheden zijn.

Die kleine halte met die gebogen wissels zal ik nog ff nader bekijken.

Dank je Michiel voor je feedback :D :D




nspoorkees
Berichten: 648
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door nspoorkees » 05 mar 2017 13:42

In het oorspronkelijke plan is dat opstelterrein naast de lokloods, wat met een enkelspoor naar het station gaat, dus gewoon een rangeerterrein, maar jij laat het met 3 sporen (!) over een brug naar een 2e opstelterrein lopen, dat komt vreemd over. Dan zou ik er gewoon vanuit het station dubbelsporig van maken die brug over, naar/langs het onderste rangeerterrein, en dat rangeerterrein naast de lokloods weglaten.




Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 438
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase

Bericht door Debvd » 05 mar 2017 15:43

nspoorkees schreef:In het oorspronkelijke plan is dat opstelterrein naast de lokloods, wat met een enkelspoor naar het station gaat, dus gewoon een rangeerterrein, maar jij laat het met 3 sporen (!) over een brug naar een 2e opstelterrein lopen, dat komt vreemd over. Dan zou ik er gewoon vanuit het station dubbelsporig van maken die brug over, naar/langs het onderste rangeerterrein, en dat rangeerterrein naast de lokloods weglaten.
Dank je Nspoorkees :)

Deze verbinding is spontaan ontstaan om de 2 stations Noord en Zuid met elkaar te verbinden. Maar idd kan ik misschien idd 2 doorlopende sporen maken en dan de rest rangeer via een andere wissel. Ga erover ff brainstormen ;)

Dank je voor de bijdrage :)



Plaats reactie