????City Noord en Zuid Baanontwerp
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Ik mis aan de rangeerterreinen een uithaalspoor.
Wanneer je rangeert moet je in jouw plan steeds de hoofdbaan blokkeren. Dat is erg onhandig.
Wanneer je rangeert moet je in jouw plan steeds de hoofdbaan blokkeren. Dat is erg onhandig.
Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoi Allen,
Hard bezig om een betere lay-out te krijgen en de ideeën erin te verwerken. Waarin ook de uithaal of inloopspoor van het rangeerterrein is geregeld en idd betere splitsing van het rangeerterrein.
Tijdens het tekenen viel me iets op en wist niet dat het zoń groot verschil was.... het verschil in lengte tussen de verschillende merken in een wisselstraat.
Dus ben nu ook aan het puzzelen of Noord Arnold rails word en Zuid Peco.... in eerste instantie wou ik arnold gebruiken voor het schaduwstation maar gezien de lengte verschillen twijfel ik over Noord.
Had ergens een plaatje gezien met de verschillen, maar kan hem ff niet vinden.
Hard bezig om een betere lay-out te krijgen en de ideeën erin te verwerken. Waarin ook de uithaal of inloopspoor van het rangeerterrein is geregeld en idd betere splitsing van het rangeerterrein.
Tijdens het tekenen viel me iets op en wist niet dat het zoń groot verschil was.... het verschil in lengte tussen de verschillende merken in een wisselstraat.
Dus ben nu ook aan het puzzelen of Noord Arnold rails word en Zuid Peco.... in eerste instantie wou ik arnold gebruiken voor het schaduwstation maar gezien de lengte verschillen twijfel ik over Noord.
Had ergens een plaatje gezien met de verschillen, maar kan hem ff niet vinden.
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoi Allen,
Hard bezig om een betere lay-out te krijgen en de ideeën erin te verwerken. Waarin ook de uithaal of inloopspoor van het rangeerterrein is geregeld en idd betere splitsing van het rangeerterrein.
Tijdens het tekenen viel me iets op en wist niet dat het zoń groot verschil was.... het verschil in lengte tussen de verschillende merken in een wisselstraat.
Dus ben nu ook aan het puzzelen of Noord Arnold rails word en Zuid Peco.... in eerste instantie wou ik arnold gebruiken voor het schaduwstation maar gezien de lengte verschillen twijfel ik over Noord.
Had ergens een plaatje gezien met de verschillen, maar kan hem ff niet vinden.
Hard bezig om een betere lay-out te krijgen en de ideeën erin te verwerken. Waarin ook de uithaal of inloopspoor van het rangeerterrein is geregeld en idd betere splitsing van het rangeerterrein.
Tijdens het tekenen viel me iets op en wist niet dat het zoń groot verschil was.... het verschil in lengte tussen de verschillende merken in een wisselstraat.
Dus ben nu ook aan het puzzelen of Noord Arnold rails word en Zuid Peco.... in eerste instantie wou ik arnold gebruiken voor het schaduwstation maar gezien de lengte verschillen twijfel ik over Noord.
Had ergens een plaatje gezien met de verschillen, maar kan hem ff niet vinden.
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hi Allen,
Ben nu bezig de baanplan meer invulling te geven. Ben nu even met Zuid bezig. En hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan als in Noord.
Ergens wil ik Peco 55 gebruiken maar is redelijk onpraktisch in benedenstaande foto (rode rails)Neemt veel ruimte in.
Als ik Peco 80 gebruik wordt ik al blijer, echter deze heeft geen kruiswissels. dus wordt in de keerlus situatie het een behoorlijk lange wisselstraat wegens het gebrek van de kruiswissel....De enige oplossing die ik nu ff kan bedenken is dat ik voor de lus op de inkomende sporen 4 wissels moet plaatsen zodat ze op elk spoor van het station kunnen binnenkomen.
Of te wel zit momenteel ff vast en hoor graag jullie ideeën of tips hoe ik deze keerlus siutatie beter kan oplossen waarbij de treinen zowel van boven of beneden toch op elk spoor van het station terecht kan of in elk geval 75%.
Hoor graag van jullie.
Bjorn
Ben nu bezig de baanplan meer invulling te geven. Ben nu even met Zuid bezig. En hier loop ik tegen hetzelfde probleem aan als in Noord.
Ergens wil ik Peco 55 gebruiken maar is redelijk onpraktisch in benedenstaande foto (rode rails)Neemt veel ruimte in.
Als ik Peco 80 gebruik wordt ik al blijer, echter deze heeft geen kruiswissels. dus wordt in de keerlus situatie het een behoorlijk lange wisselstraat wegens het gebrek van de kruiswissel....De enige oplossing die ik nu ff kan bedenken is dat ik voor de lus op de inkomende sporen 4 wissels moet plaatsen zodat ze op elk spoor van het station kunnen binnenkomen.
Of te wel zit momenteel ff vast en hoor graag jullie ideeën of tips hoe ik deze keerlus siutatie beter kan oplossen waarbij de treinen zowel van boven of beneden toch op elk spoor van het station terecht kan of in elk geval 75%.
Hoor graag van jullie.
Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 1012
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Grootste probleem is de afbuighoek van 10 graden. Wordt de opstelling linker poot ook zo of zitten er nog rechten tussen de wissels? In de nu getekende opstelling geen oplossing. Echter als er ruimte is kan Peco worden toegepast, alleen niet de heel lange versie.
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Dat is idd het probleem van peco 55. Links van het station gaat deels door naar 4 sporen en 2 keersporen is de planning. De nu getekende oplossing vraagt erg veel ruimte. Dus zoek naar een minder ruimte innemende oplossing in deze " keer" lusZaunkönigs Bahn schreef:Grootste probleem is de afbuighoek van 10 graden. Wordt de opstelling linker poot ook zo of zitten er nog rechten tussen de wissels? In de nu getekende opstelling geen oplossing. Echter als er ruimte is kan Peco worden toegepast, alleen niet de heel lange versie.
Grtjes bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hi allen,
Veel passen en meten geweest en met onderstaande layout (nog wel de bochten mooier leggen) ben ik het meest tevereden over. ... echter dan stap ik over op fleischmann rails.. .. dus betekent vrijwel het gehele plan opnieuw tekenen.
Dus nog ff nadenken of ik daar helemaal happy mee ben dat ik over moet stappen op flm. Had ook ff gekeken naar minitrix maar daarvan zijn de prijzen niet echt in verhouding moet ik zeggen t.o.v. flm rails.
Mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben dan hoor ik het graag.
Groetjes Bjorn
Veel passen en meten geweest en met onderstaande layout (nog wel de bochten mooier leggen) ben ik het meest tevereden over. ... echter dan stap ik over op fleischmann rails.. .. dus betekent vrijwel het gehele plan opnieuw tekenen.
Dus nog ff nadenken of ik daar helemaal happy mee ben dat ik over moet stappen op flm. Had ook ff gekeken naar minitrix maar daarvan zijn de prijzen niet echt in verhouding moet ik zeggen t.o.v. flm rails.
Mochten jullie nog ideeën of suggesties hebben dan hoor ik het graag.
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoi Allen,
Graag jullie aandacht en jullie advies of ideeën, Ja en elk commentaar wordt gewaardeerd!
Ik was even bezig met station Zuid...verder uit te werken, aangezien ik nu overstap op fleischmann piccolo, kan ik ermee verder
Nu heb ik 2 ontwerpen gemaakt waar bij ik nog niet helemaal content ben, dus deel ik ze even met jullie
Dit is mijn eerste ontwerp, kwam er niet uit of het bij het hoofdgebouw nou zo kan met het perron omdat ie doorloopt na het andere spoor, verder perrons leuk verdeeld en een goederenspoor in het midden en de mogelijk om voor korte treinen te passeren of uit tractie te gaan of in tractie te gaan op het station.
Bij dit ontwerp heb ik meer gekozen voor eerst de plaatsing van het hoofdgebouw van het station en daarna de perronnen, ook hier een goederenspoor (eigenlijk 2 als je het buitenspoor meetelt). Maar wel een perron minder..... dus ....
Graag jullie commentaar
Bjorn
Graag jullie aandacht en jullie advies of ideeën, Ja en elk commentaar wordt gewaardeerd!
Ik was even bezig met station Zuid...verder uit te werken, aangezien ik nu overstap op fleischmann piccolo, kan ik ermee verder
Nu heb ik 2 ontwerpen gemaakt waar bij ik nog niet helemaal content ben, dus deel ik ze even met jullie
Dit is mijn eerste ontwerp, kwam er niet uit of het bij het hoofdgebouw nou zo kan met het perron omdat ie doorloopt na het andere spoor, verder perrons leuk verdeeld en een goederenspoor in het midden en de mogelijk om voor korte treinen te passeren of uit tractie te gaan of in tractie te gaan op het station.
Bij dit ontwerp heb ik meer gekozen voor eerst de plaatsing van het hoofdgebouw van het station en daarna de perronnen, ook hier een goederenspoor (eigenlijk 2 als je het buitenspoor meetelt). Maar wel een perron minder..... dus ....
Graag jullie commentaar
Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Bjorn,
Ik snap het idee van de 2 kopsporen aan weerszijden van het stationsgebouw niet helemaal, kan je dat toelichten? (Ligt aan mij hoor Maar ben gewoon benieuwd).
Verder lijkt voor mij ontwerp 1 het meest logisch qua perron ligging
Ik snap het idee van de 2 kopsporen aan weerszijden van het stationsgebouw niet helemaal, kan je dat toelichten? (Ligt aan mij hoor Maar ben gewoon benieuwd).
Verder lijkt voor mij ontwerp 1 het meest logisch qua perron ligging
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Stanley schreef:Bjorn,
Ik snap het idee van de 2 kopsporen aan weerszijden van het stationsgebouw niet helemaal, kan je dat toelichten? (Ligt aan mij hoor Maar ben gewoon benieuwd).
Verder lijkt voor mij ontwerp 1 het meest logisch qua perron ligging
Dat is nog een idee van mijn oude baan die ik met mijn vader had.... Hier rijdt zeg maar de kleine regiotrein naar de dorpen en de rest is meer voor de intercity .... Deze situatie zie je ook bijvoorbeeld bij leiden nou ja dan 2 kopsporen aan 1 kant
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Helder verhaal
Ja dat staat mij ook bij dat er meestal kopsporen aan 1 kant van het station liggen, maar in principe kunnen beide kanten ook, noh?
Ik zie trouwens ook dat je 3-wegwissels gebruikt in het station... Voor zover ik de reviews heb gelezen over de wissels vallen ze niet lekker in smaak, technisch gesproken dan (dacht dat er ergens op het forum het e.e.a. te vinden is) . En ze zijn vrij duur
Kan je die niet weglaten en gewoon 3 lange sporen van maken? Oogt netter naar mijn mening en zeker als er intercitys daar stoppen, lijkt me niet wenselijk om een wissel bezet te houden met een rijtuig (hier sprak mijn motto ff hard op Less is more).
Ja dat staat mij ook bij dat er meestal kopsporen aan 1 kant van het station liggen, maar in principe kunnen beide kanten ook, noh?
Ik zie trouwens ook dat je 3-wegwissels gebruikt in het station... Voor zover ik de reviews heb gelezen over de wissels vallen ze niet lekker in smaak, technisch gesproken dan (dacht dat er ergens op het forum het e.e.a. te vinden is) . En ze zijn vrij duur
Kan je die niet weglaten en gewoon 3 lange sporen van maken? Oogt netter naar mijn mening en zeker als er intercitys daar stoppen, lijkt me niet wenselijk om een wissel bezet te houden met een rijtuig (hier sprak mijn motto ff hard op Less is more).
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoi Stanley,
Ja idd 3 wegwissel (dacht dat fleischmann piccolo 3 weg wel betrouwbaar was, ga ff zoeken ) in het station, reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan.
Mischien is het idd overkill en is less is more maar vond het wel handig in het station.. Ga daar nog ff over Nadenken...
Groetjes Bjorn
Ja idd 3 wegwissel (dacht dat fleischmann piccolo 3 weg wel betrouwbaar was, ga ff zoeken ) in het station, reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan.
Mischien is het idd overkill en is less is more maar vond het wel handig in het station.. Ga daar nog ff over Nadenken...
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om op 1 spoor die optie niet te hebben, dan kun je wel volstaan met een normale wissel en hou je toch op twee sporen de mogelijkheid om twee treinstellen weg te zetten of om in/uit tractie te gaan.Debvd schreef:...reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen...
Is er een bepaalde reden waarom je alles met kleine stukjes weggelegd hebt? Ik heb gemerkt dat het kedeng-kedeng-effect een stuk minder is door het gebruik van flexrails omdat je deze beter op maat kunt maken.
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoi Allen,
FF verder bezig geweest met tekenen met de opmerkingen van Stanley
Kopsporen naar 1 kant gehaald.
Variant 1
Variant 2 waarbij het bovenste omloopspoor weggehaald is.
en variant 3 waarbij ik 1 kopspoor heb
variant 2 vindt ik wel het meest waarschijnlijk al is variant 3 slanker
Groetjes Bjorn
FF verder bezig geweest met tekenen met de opmerkingen van Stanley
Kopsporen naar 1 kant gehaald.
Variant 1
Variant 2 waarbij het bovenste omloopspoor weggehaald is.
en variant 3 waarbij ik 1 kopspoor heb
variant 2 vindt ik wel het meest waarschijnlijk al is variant 3 slanker
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hi Doniek,doniek schreef:Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om op 1 spoor die optie niet te hebben, dan kun je wel volstaan met een normale wissel en hou je toch op twee sporen de mogelijkheid om twee treinstellen weg te zetten of om in/uit tractie te gaan.Debvd schreef:...reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen...
Is er een bepaalde reden waarom je alles met kleine stukjes weggelegd hebt? Ik heb gemerkt dat het kedeng-kedeng-effect een stuk minder is door het gebruik van flexrails omdat je deze beter op maat kunt maken.
Dat is ook een mogelijkheid ga er ff na kijken
Geen reden voor de kleine stukjes meer passen en meten om het te tekenen . EN als de baan wordt gelegd alles flex
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Debvd schreef: reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan.
Volgens mij creeer je nu veel problemen. In het grote voorbeeld zal nooit het achterste treinstel als eerste vertrekken en het voorste treinstel inhalen. Ze kunnen of allebei hun eigen kant op gaan of de voorste vertrekt als eerste en de achterste als laatste.
Nu leg je hier 12 wissels neer, die volgens mij overbodig zijn. De sporen tussen de wissels zijn extreem kort en daarop heb je straks ook nog 3 secties nodig als je geautomatiseerd gaat rijden.
Persoonlijk zou ik gewoon lange sporen leggen zonder wissels.
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Heb die beweging anders vaak genoeg waargenomen op stations,dwarsligger schreef:Debvd schreef: reden dat ik die gebruik is om de mogelijk te hebben om twee treinstellen langs het perron te hebben staan en allebei onafhankelijk langs mekaar heen kunnen, maar ook om de optie tractie in en uit maximaal te gebruiken. Bedoeling hiervan is dat als twee treinstellen in tractie komen ze op het station uit tractie gaan an apart weggaan of evt andersom natuurlijk dat de twee treinstellen in tractie gaan.
Volgens mij creeer je nu veel problemen. In het grote voorbeeld zal nooit het achterste treinstel als eerste vertrekken en het voorste treinstel inhalen. Ze kunnen of allebei hun eigen kant op gaan of de voorste vertrekt als eerste en de achterste als laatste.
In het verleden meer dan tegenwoordig, maar op station Hengelo zie ik toch met dagelijkse regelmaat treinen deze wisselbeweging maken.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Moest ff ontcijferen wat je bedoelde met in/uit tractie gaan maar heb nu wel het plaatje van jou door
Je nieuwe ontwerpen met de kopsporen aan 1 kant geeft een duidelijker overzicht. Nu alleen nog de knoop doorhakken, 1 of 2 kopsporen?
En ja, ik snap waarom je de wissels in het station wilt hebben, maar neem je dan niet teveel hooi op je vork? Minder wissels is misschien de gulden middenweg voor jou Zoals Doniek omschreef. Verder, omloopspoor boven zou ik behouden, geeft wat meer mogelijkheden qua doorvoer van treinverkeer (stoptreinen, intercitys, goederentreinen).
Deze ontwerpen doen me denken aan het sporenplan van mijn hometown Den Bosch Idee voor jou om daar ook eens naar te kijken?
Je nieuwe ontwerpen met de kopsporen aan 1 kant geeft een duidelijker overzicht. Nu alleen nog de knoop doorhakken, 1 of 2 kopsporen?
En ja, ik snap waarom je de wissels in het station wilt hebben, maar neem je dan niet teveel hooi op je vork? Minder wissels is misschien de gulden middenweg voor jou Zoals Doniek omschreef. Verder, omloopspoor boven zou ik behouden, geeft wat meer mogelijkheden qua doorvoer van treinverkeer (stoptreinen, intercitys, goederentreinen).
Deze ontwerpen doen me denken aan het sporenplan van mijn hometown Den Bosch Idee voor jou om daar ook eens naar te kijken?
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Goed, als je een trein wil splitsen en met de achterste als eerste wil vertrekken dan kan dat nog steeds als je ervoor kiest om de wisselstraat te halveren. Dan is deze beweging nog maar 1 kant op mogelijk, maar als je de sporen zo in richt dat de andere richting vanaf een ander perron mogelijk is, kun je het nog steeds nabootsen, maar win je wel ruimte op je sporen.
Verder zou je ervoor kunnen kiezen om dit niet bij elk spoor toe te passen. Zoals je het nu hebt ingericht kun je dit.bij 4 treinen tegelijk doen. Maar is 2 niet genoeg?
Verder zou je ervoor kunnen kiezen om dit niet bij elk spoor toe te passen. Zoals je het nu hebt ingericht kun je dit.bij 4 treinen tegelijk doen. Maar is 2 niet genoeg?
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Ik vind variant 1 erg leuk en mooi.
Wat ik persoonlijk wel echt niet zou doen is de Flm. rails gebruiken. Ik begrijp het ruimte aspect, maar is dit niet op te lossen door in de te krappe delen flm. rails zonder bedding te gebruiken en bijvoorbeeld in het station PECO te leggen?
Qua spoorlengte ben ik het wel met dwarsligger eens. Je zou ook kunnen kiezen dat er bij 1 perron de voorgestelde beweging plaatsvindt. Net als in Den Bosch 'vroegah'.
Groetjes,
Hoontje
Wat ik persoonlijk wel echt niet zou doen is de Flm. rails gebruiken. Ik begrijp het ruimte aspect, maar is dit niet op te lossen door in de te krappe delen flm. rails zonder bedding te gebruiken en bijvoorbeeld in het station PECO te leggen?
Qua spoorlengte ben ik het wel met dwarsligger eens. Je zou ook kunnen kiezen dat er bij 1 perron de voorgestelde beweging plaatsvindt. Net als in Den Bosch 'vroegah'.
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoe ga je trouwens het keerlus probleem in de 3hoek rechts van je station oplossen. Hier heb je 2 keerlusproblemen. En de spoorlengtes zijn te kort voor een ultieme keerlusschakeling obv stroomdetectie of voor een kortsluitmodule. De langste trein moet volledig in het baanvak passen, niet alleen de lok, maar ook alle wagons/rijtuigen.
Ps zie nu trouwens dat je dit zelf ook al had ingezien. Maar volgens mij is er geen oplossing.
Ps2 peco code 55 en 80 kun je gewoon combineren. Van het verschil zie je vrij weinig terug als je her en der een andere code gebruikt
Ps zie nu trouwens dat je dit zelf ook al had ingezien. Maar volgens mij is er geen oplossing.
Ps2 peco code 55 en 80 kun je gewoon combineren. Van het verschil zie je vrij weinig terug als je her en der een andere code gebruikt
zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger
Hannes
Hannes
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Da vruuger in Den Bosch meh die treinbewegingen is nie zo heul lang gelejeHoontje schreef:Ik vind variant 1 erg leuk en mooi.
Wat ik persoonlijk wel echt niet zou doen is de Flm. rails gebruiken. Ik begrijp het ruimte aspect, maar is dit niet op te lossen door in de te krappe delen flm. rails zonder bedding te gebruiken en bijvoorbeeld in het station PECO te leggen?
Qua spoorlengte ben ik het wel met dwarsligger eens. Je zou ook kunnen kiezen dat er bij 1 perron de voorgestelde beweging plaatsvindt. Net als in Den Bosch 'vroegah'.
Groetjes,
Hoontje
Was wel lachen toen dat nog was, intercity richting Zwolle stopte achter stoptrein richting Oss/Nijmegen (Spoor 3a en 3b) en dan kreeg je ook nog de intercity naar Utrecht/Amsterdam (Spoor 4a) Mensen sprinten heen en weer
Maar goed, ik leg wel Flm sporen op mijn modelbaan maar puur voor het gemak Peco is inderdaad beter spul Als ik ooit een huis koop met meerdere kamers en ruimer, dan denk ik dat ik overga naar Peco
Met vriendelijke groet,
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Stanley
''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV
Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hoi Allen,
Dank jullie wel voor de ideeën en opmerkingen. Ben erg blij mee
@Dwarsligger: De keerlusmodule is volgens mij goed inpasbaar maar zal wel goed ingeregeld moeten worden in deze zetting, misschien wel 4 modules om het mogelijk te maken (krijg dan vast quantum korting ).
Op de navolgende manier had ik het bedacht, schiet er maar op als ik het fout heb. Mijn langste trein zal 110 cm zijn...Daar de trein in volle lengte op de keerlus moet zijn betekent dat de keerlus verlengt wordt tot de grote van de 110 cm. En per baan apart. Dat houdt in dat een blok wordt waar niet in gestopt mag worden. Dus stoppen ze ervoor. Voor de sier zet ik dan wel daar seinpalen neer maar die gaan dan netjes op groen voordat de trein eraan komt. Op de onderstaande tekening heb ik het getekend. Een detectie aan het begin en Eind, totale stuk bedraagt 110 cm. en dat 4 maal. dan is het volgens mij haalbaar. Waarom dan 4? nou als er een trein binnenkomt en 1 vertrekt dan wil je dat over aparte keerlusmodule hebben om te voorkomen dat de 1 de ander triggert. Dus stel dat er 4 door de keerlus rijden, theoretisch mogelijk dan heb je 4 verschillende modules nodig.
@ Dwarsligger en Stanley en Hoontje en Spoor65
Heb intussen nog een aangepaste tekening gemaakt maar weet het nog niet bij deze tekening. De tweede omloopspoor is er ff tijdelijk af omdat ik moet kijken of dat nog uitkomt met het industriedeel in de stad aan die kant
@ Hoontje: ik snap wat je bedoelt met peco in het station en flm open erbuiten...maar ik wil de flm ook aandrijven met servo's (volgens mij kan dat) en de kruiswissel van flm zonder bedding is om te huilen zoals die eruit ziet met aan beide kanten aandrijving...dus wordt het flm piccolo voorlopig.
Nou hoor graag jullie aanvullingen, opmerking op bovenstaande
Groetjes Bjorn
Dank jullie wel voor de ideeën en opmerkingen. Ben erg blij mee
@Dwarsligger: De keerlusmodule is volgens mij goed inpasbaar maar zal wel goed ingeregeld moeten worden in deze zetting, misschien wel 4 modules om het mogelijk te maken (krijg dan vast quantum korting ).
Op de navolgende manier had ik het bedacht, schiet er maar op als ik het fout heb. Mijn langste trein zal 110 cm zijn...Daar de trein in volle lengte op de keerlus moet zijn betekent dat de keerlus verlengt wordt tot de grote van de 110 cm. En per baan apart. Dat houdt in dat een blok wordt waar niet in gestopt mag worden. Dus stoppen ze ervoor. Voor de sier zet ik dan wel daar seinpalen neer maar die gaan dan netjes op groen voordat de trein eraan komt. Op de onderstaande tekening heb ik het getekend. Een detectie aan het begin en Eind, totale stuk bedraagt 110 cm. en dat 4 maal. dan is het volgens mij haalbaar. Waarom dan 4? nou als er een trein binnenkomt en 1 vertrekt dan wil je dat over aparte keerlusmodule hebben om te voorkomen dat de 1 de ander triggert. Dus stel dat er 4 door de keerlus rijden, theoretisch mogelijk dan heb je 4 verschillende modules nodig.
@ Dwarsligger en Stanley en Hoontje en Spoor65
Heb intussen nog een aangepaste tekening gemaakt maar weet het nog niet bij deze tekening. De tweede omloopspoor is er ff tijdelijk af omdat ik moet kijken of dat nog uitkomt met het industriedeel in de stad aan die kant
@ Hoontje: ik snap wat je bedoelt met peco in het station en flm open erbuiten...maar ik wil de flm ook aandrijven met servo's (volgens mij kan dat) en de kruiswissel van flm zonder bedding is om te huilen zoals die eruit ziet met aan beide kanten aandrijving...dus wordt het flm piccolo voorlopig.
Nou hoor graag jullie aanvullingen, opmerking op bovenstaande
Groetjes Bjorn
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Dag mede forumleden...
Hierbij weer een kleine update....
Nu ik bezig was met de juist hoogte om het station Zuid....kwam ik erachter dat ik een modern of wat ouderwetser kan bouwen. Bij het wat oudere station dan komt het station met de voorkant van je af te liggen en dan krijg je trappen naar boven en 2 liften, Voordeel hierbij is dat ik voor het staion de ruimte heb om de tramremise te maken alsmede wat industrie Daar waar nu bomen staan komen dan de huizen etc.
Als ik de moderne lijn volg dan wordt het station een beetje in de stijl duivendrecht/utrecht (moet je er ff bij denken) en dan komt het station aan de voorkant te liggen met een overlopend geheel. Ligt er scheef op dan is het mooier en artistieker. Alleen dan wordt het industrieterrein erg klein of niet, is wel grappig dat je dan beter de tram voor het station ziet maar dan weet ik nog niet waar de remis komt... (ja Het station is hier idd anders ingedeeld met 4 kleinere kopsporen in het midden.
Graag jullie input of meningen graag
Oude stijl
Nieuw stijl
Hierbij weer een kleine update....
Nu ik bezig was met de juist hoogte om het station Zuid....kwam ik erachter dat ik een modern of wat ouderwetser kan bouwen. Bij het wat oudere station dan komt het station met de voorkant van je af te liggen en dan krijg je trappen naar boven en 2 liften, Voordeel hierbij is dat ik voor het staion de ruimte heb om de tramremise te maken alsmede wat industrie Daar waar nu bomen staan komen dan de huizen etc.
Als ik de moderne lijn volg dan wordt het station een beetje in de stijl duivendrecht/utrecht (moet je er ff bij denken) en dan komt het station aan de voorkant te liggen met een overlopend geheel. Ligt er scheef op dan is het mooier en artistieker. Alleen dan wordt het industrieterrein erg klein of niet, is wel grappig dat je dan beter de tram voor het station ziet maar dan weet ik nog niet waar de remis komt... (ja Het station is hier idd anders ingedeeld met 4 kleinere kopsporen in het midden.
Graag jullie input of meningen graag
Oude stijl
Nieuw stijl
N-Spoor,DCC,OC32.
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Noord-Zuidbaan in opbouw
viewtopic.php?f=14&t=12616
Testbaan:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10590
Ontwerp Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=10892
Re: ????City Noord en Zuid ontwerpfase
Hallo Bjorn,
Jou oplossing met 4 keerlussen gaat volgens mij niet werken. Je kunt met 2 keerlussen volstaan of in het blauwe/groene deel of in het paarse/rode deel.
Als je twee detectiepunten hebt mogen de keerlussen niet over de wissels heen lopen. In dat geval kun je via een wissel midden in de keerlus terechtkomen zonder dat de keerlus de stroom goed zet.
Als je een goede oplossing voor de driehoek met drie detectiepunten per keerlus zoekt kijk dan eens bij rosoft op de site bij de xTreme keerlus en bekijk het aansluitvoorbeeld voor een driehoek helemaal onderaan de pagina.
Jouw idee is prima uitvoerbaar maar het blijft een flinke puzzel. En meer dan een trein in de keerlus gaat niet goed.
Succes met de puzzel. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
Groeten,
Bert
Jou oplossing met 4 keerlussen gaat volgens mij niet werken. Je kunt met 2 keerlussen volstaan of in het blauwe/groene deel of in het paarse/rode deel.
Als je twee detectiepunten hebt mogen de keerlussen niet over de wissels heen lopen. In dat geval kun je via een wissel midden in de keerlus terechtkomen zonder dat de keerlus de stroom goed zet.
Als je een goede oplossing voor de driehoek met drie detectiepunten per keerlus zoekt kijk dan eens bij rosoft op de site bij de xTreme keerlus en bekijk het aansluitvoorbeeld voor een driehoek helemaal onderaan de pagina.
Jouw idee is prima uitvoerbaar maar het blijft een flinke puzzel. En meer dan een trein in de keerlus gaat niet goed.
Succes met de puzzel. Als je er niet uitkomt hoor ik het wel.
Groeten,
Bert